دلت را به خدا گرم کن و از هر اشتباهی که انجام می دادی، در ماه رمضان صرف نظر کن.
برای احترام به این ماه هم که شده این کار را انجام بده. مطمئن باش که یاد خدا باعث می شود که هیچوقت به سمت آن اشتباهات نروی.
برای همین یک ماه هم که شده از آن ها صرف نظر کرد و در ضیافت خدا شرکت بنما. بعد از این یک ماه، کیفیت زندگی ات را با گذشته مقایسه کن.
اگر بدتر شده بودی، دوباره به سمت آن گناهان و اشتباهات برو. ولی این ماه چنان عشقی به تو می دهد که دیگر زندگی ات به مانند گذشته نخواهد شد. این ماه خداوند تو را با عشق پذیرایی می کند.

چرا خداوند كسانی كه دوستشان دارد، سختی زیاد می‏دهد؟

پرسش:

چرا خداوند كسانی كه دوستشان دارد، سختی زیاد می‏دهد؟

پاسخ:

با سلام و احترام.

استعدادهای نهفته در انسان در پرتو سختی‏ها شكوفا می‏شود، همان طوری كه فلزات در كورة آتش آبدیده و استوارتر می‏شوند، مشكلات، شخصیت‌ساز و استقامت‌آفرین است، بسان درختی كه در دل بیابان‏های سوزان و بادهای داغ قرار می‏گیرد. استاد مطهری می‏گوید:
«به حكم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از كمالات است كه جز در مواجهه با سختی‏ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‏ها و اصطكاك‏های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم كردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی‏شود، البته نه این كه اثر شداید و سختی‏ها تنها، ظاهر شدن و نمایان شدن گوهر واقعی باشد (به این معنی هر كس یك گوهر واقعی دارد كه رویش پوشیده است مانند یك معدنی است در زیر خاك و اثر شداید فقط این است كه آن چه در زیر خاك است، نمایان می‏شود و اثر دیگر ندارد) نه این طور نیست بالاتر است شداید و سختی‏ها و ابتلائات اثر تكمیل كردن و تبدیل كردن و عوض كردن دارد، كیمیا است، فلزی را به فلز دیگر تبدیل می‏كند، سازنده است، از موجودی، موجودی دیگر می‏سازد، از ضعیف و قوی و از پست، عالی و از خام، پخته به وجود می‏آورد.(1) این قاعده حتی در باره پرندگان درست است. در صور و بعضی از پرندگان می‏نویسند: برای آموزش پرواز، جوجه خود را در فضا رها می‏سازند و با مشكلات رو به رو می‏كنند تا بر پرواز چیره شوند.(2) از این جا می‏توان پی برد كه چرا خداوند، بندگان صالح خود را با بلاهای گوناگون می‏آزماید. آزمایش‏ها نبود، مقامات معنوی نمی‏رسیدند، از این رو گفته‏اند: هر كه در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش می‏دهند هر آزمایش الهی برای بندگان مؤمن و موفق بیرون آمدن از آزمایش، اخذ این كمال و مرتبه وجودی و دست یافتن به مقام قرب الهی است.
امام علی (ع) در یكی از نامه‏های خود، مردمی را كه در كانون دشواری‏ها و مشكلات پرورش یافته‏اند، به درختان قوی كوهستانی تشبیه می‏كند اما افراد تن پرور و راحت طلب را به درختان و باغستان همانند نموده و فرموده: «آگاه باشید كه درختان بیابانی چون به سختی و كم آبی خو گرفته‏اند، چوب‌هایشان سخت‏تر و شعله آتش آن‏ها شدیدتر است و دیرتر به خاموشی می‏گرایند، ولی درختان بوستانی، پوست هایشان نازك‏تر و چوب هایشان سست‏تر است و زودتر شكسته می‏شود.(3)

1. استاد مطهری، بیست گفتار، ص 176.
2. همان، ص 182.
3. نهج البلاغه، نامه 45.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت