03-11-2020 Hits:5038 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4595 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2511 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
بسمه تعالی
فهرست آیات، روایات و .... (موضوع کلی: رأي و نظر)
رأي و نظر
1. اهميت رأي
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع):لا يُعْرَفُ الرَّأْيُ إِلا عِنْدَ الْغَضَبِ[العددالقوية، ص37].
قَالَ الْحُسَيْنُ(ع):مَنْ أَحْجَمَ عَنِ الرَّأْيِ وَ عَيِيَتْ بِهِ الْحِيَلُ كَانَ الرِّفْقُ مِفْتَاحَهُ[أعلامالدين، ص298].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الرأي كثير و الحزم قليل[غررالحكم، ص 474].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):علي قدر الرأي تكون العزيمة[غررالحكم، ص 64].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):شر الاراء ما خالف الشريعة[غررالحكم، ص 443].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):إن رأيك لا يتسع لكل شيء ففرغه للمهم[غررالحكم، ص 57].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حِيلَةِ الشَّبَابِ[كنزالفوائد، ج1، ص367].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):لا تستصغرن عندك الرأي الخطير إذا أتاك به الرجل الحقير[غررالحكم، ص 441].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):وَ اقْصُرْ رَأْيَكَ عَلَي مَا يَعْنِيكَ[نهجالبلاغه، نامه 69].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):عَزَبَ رَأْيُ امْرِئٍ تَخَلَّفَ عَنِّي مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ[نهجالبلاغه، خطبه 4].
2. اصابه رأي
1. موجبات اصابه رأي
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الرَّأْيُ مَعَ الانَاةِ وَ بِئْسَ الظَّهِيرُ الرَّأْيُ الْفَطِيرُ[كشفالغمة، ج2، ص349].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):اضربوا بعض الرأي ببعض يتولد منه الصواب[غررالحكم، ص 442].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):امخضوا الرأي مخض السقاء ينتج سديد الاراء[غررالحكم، ص 441].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الاسْرَارِ[نهجالبلاغه، حكمت 48].
قَالَ الصَّادِقُ(ع):ثَلاثَةٌ يُسْتَدَلُّ بِهَا عَلَي إِصَابَةِ الرَّأْيِ حُسْنُ اللِّقَاءِ وَ حُسْنُ الاسْتِمَاعِ وَ حُسْنُ الْجَوَاب[تحفالعقول، ص322].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):رأي الرجل علي قدر تجربته[غررالحكم، ص 444].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الارَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ[نهجالبلاغه، حكمت 173].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):من جهل وجوه الاراء أعيته الحيل[غررالحكم، ص 443].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَي وَ السُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَوهُ اللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ[نهجالبلاغه، حكمت 343].
سُئِلَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (ع) أَيُّ النَّاسِ أَثْبَتُ رَأْياً؟ قَالَ: مَنْ لَمْ يَغُرَّهُ النَّاسُ مِنْ نَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ تَغُرَّهُ الدُّنْيَا بِتَشَوُّفِهَا[منلايحضرهالفقيه، ج4، ص381].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):اتهموا عقولكم فإنه من الثقة بها يكون الخطأ[غررالحكم، ص 56].
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع):اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ دُعَاءٍ مَحْجُوبٍ وَ رَجَاءٍ مَكْذُوبٍ وَ حَيَاءٍ مَسْلُوبٍ وَ احْتِجَاجٍ مَغْلُوبٍ وَ رَأْي غَيْرِ مُصِيب[بحارالانوار، ج91، ص155].
2. آراء صواب
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):أقرب الاراء من النهي أبعدها من الهوي[غررالحكم، ص 64].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):أفضل الناس رأيا من لا يستغني عن رأي مشير[غررالحكم، ص 441].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):خير الاراء أبعدها من الهوي و أقربها من السداد[غررالحكم، ص 64].
سُئِلَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (ع) أَيُّ النَّاسِ أَثْبَتُ رَأْياً؟ قَالَ:" مَنْ لَمْ يَغُرَّهُ النَّاسُ مِنْ نَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ تَغُرَّهُ الدُّنْيَا بِتَشَوُّفِهَا"[منلايحضرهالفقيه، ج4، ص381].
3. تأثير دولت در اصابه رأي
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):صَوَابُ الرَّأْيِ بِالدُّوَلِ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا وَ يَذْهَبُ بِذَهَابِهَا[نهجالبلاغه، حكمت 339].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الدولة ترد خطأ صاحبها صوابا و صواب ضده خطاء[غررالحكم، ص 347].
3. آفت رأي
1. لغزش رأي
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):زلة الرأي تأتي علي الملك و تون بالهلك[غررالحكم، ص 343].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):ضلة الرأي تفسد المقاصد[غررالحكم، ص 61].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):من ضعفت آراو قويت أعداو[غررالحكم، ص 343].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):من أضاع الرأي ارتبك[غررالحكم، ص 57].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):قد يزل الرأي الفذ[غررالحكم، ص 443].
2. استبداد رأي
قَالَ الصَّادِقُ(ع):الْمُسْتَبِدُّ بِرَأْيِهِ مَوْقُوفٌ عَلَي مَدَاحِضِ الزَّلَل[أعلامالدين، ص304].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):المستبد متهور في الخطاء و الغلط[غررالحكم، ص 65].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الاستبداد برأيك يزلك و يهورك في المهاوي[غررالحكم، ص 65].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا[نهجالبلاغه، حكمت 161].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):قَدْ خَاطَرَ بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَغْنَي بِرَأْيِهِ[منلايحضرهالفقيه، ج4، ص388].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):لا رَأْيَ لِمَنِ انْفَرَدَ بِرَأْيِهِ[كنزالفوائد، ج1، ص367].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):ما أعجب برأيه إلا جاهل[غررالحكم، ص 308].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):ليس لمعجب رأي[غررالحكم، ص 309].
قَالَ الصَّادِقُ(ع):لا تُشِرْ عَلَي الْمُسْتَبِدِّ بِرَأْيِهِ[أعلامالدين، ص304].
3. هالك رأي
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْيَُُ[نهجالبلاغه، حكمت 179].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):الْخِلافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ[نهجالبلاغه، حكمت 215].
قَالَ الصَّادِقُ(ع):لَيْسَ لِحَاقِنٍ رَأْي[أمالي طوسي، ص301].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):لا رَأْيَ لِثَلاثَةٍ لا رَأْيَ لِحَاقِنٍ وَ لا حَاِذٍق[أمالي طوسي، ص514].
4. دين و رأي
1. به كارگيري رأي در دين
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):تَعْمَلُ هَذِهِ الامَّةُ بُرْهَةً بِالْكِتَابِ وَ بُرْهَةً بِالسُّنَّةِ وَ بُرْهَةً بِالْقِيَاسِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَقَدْ ضَلُّوا[عوالي اللئالي، ج4، ص64].
قال رسول الله(ص):من قال في الدّين برأيه فقد اتّهمني[كنز، خ1048]
قال رسول الله(ص):من تكلّم بالرّأي فقد اتّهمني في الدّين[كنز، خ1051]
قال علي (ع): "ثلاثة لايقبل معهنّ عمل: الشّرك و الفكر و الرّأي" قالوا: "يا أمير المؤمنين: ما الرّأي؟" قال: "تدع كتاب الله و سنّة رسوله و تعمل بالرّأي"[كنز، خ1640]
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):فَلا تَسْتَعْمِلُوا الرَّأْيَ فِيمَا لا يُدْرِكُ قَعْرَهُ الْبَصَرُ وَ لا تَتَغَلْغَلُ إِلَيْهِ الْفِكَرُُ[نهجالبلاغه، خطبه 87].
قال رسول الله(ص):لم يزل أمر بني اسرائيل معتدلا حتّي نشأ فيهم المولدون و ابناء سبايا الاممِ الّتي كانت بنو اسرائيل تسبيها فقالوا بالرّأي فضلّوا و أضلّوا[كنز، خ918]
2. اجتهاد در رأي
قال رسول الله(ص):اِنَّ الوالي إذا اجتهد فأصاب الحقّ فله أجران و إن اجتهد فأخطأ الحق فله أجر واحد[كنز، خ14110]
قَدْ رَوَي هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ أَمْرُ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَمْ يَزَلْ مُعْتَدِلا حَتَّي نَشَأَ فِيهِمْ أَبْنَاءُ سَبَايَا الامَمِ فَقَالُوا فِيهِمْ بِالرَّأْيِ فَأَضَلُّوهُمْ[مستدركالوسائل، ج17، ص344].
قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):مَنِ اجْتَهَدَ رَأْيَهُ فِي نَصِيحَةِ الْعَامَّةِ فَقَدْ قَضَي مَا عَلَيْهِ[وقعة صفين، ص95].