03-11-2020 Hits:5039 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4596 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2511 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
تفسير آيه 243 سوره بقره را بنويسيد. أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ
پاسخ:
سلام خدا بر شما
اين آيه اشاره سر بسته و در عين حال آموزندهاى به سرگذشت عجيب و عبرت آميز يكى از اقوام پيشين دارد. گرچه در شأن نزول اين آيه اختلافاتي وجود دارد اما طبق آنچه از روايات استفاده ميشود و در تفسير نمونه ذكر شده (1) اين آيه مربوط به برخي از أهالي يكى از شهرهاى« شام» است كه نقل كردهاند اين شهر را بيمارى طاعون فراگرفت و با سرعتى عجيب و سرسامآور مردم را از بين ميبرد؛ در اين ميان، عدّه بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند، آن محيط و ديار را ترك گفتند؛ از آن جا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ، در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند، پروردگار، آنها را در بيابان به همان بيمارى نابود ساخت.
البته از بعضى روايات استفاده مىشود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند اما آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ، مرض طاعون است، از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند؛ پروردگار آنها را به چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند، مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد. آنها خانه هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و همگى در بيابان از بين رفتند.
درباره نحوه زنده شدن ايشان نيز آمده كه مدت ها از اين جريان گذشت و «حِزْقيل» كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود، از آن جا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند؛ خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.
درباره اينكه مدت زندگي مجدد آنها چقدر بوده، روايتي در تفسير مجمع البيان(2) نقل شده كه شخصي به نام
حمران بن اعين از امام باقر (ع) سؤال كرد: آيا اين قوم كه خدا به آنها گفت بميريد و بعد، آنها را زنده كرده آيا آنها را زنده كرد تا مردم آنها را ببينند و مجدداً آنها را نابود كرد يا اينكه آنها را زنده كرد و بازگرداند به دنيا تا به خانه خود رفته و غذا بخورند؟
حضرت فرمود: نه! خداوند آنها را زنده كرد تا بار ديگر در خانههاى خودشان سكونت كنند و غذا بخورند و روابط زناشويي داشته باشند. مدتى كه خدا ميخواست زنده بودند و سپس هر كدام با اجلهاى خود مردند.
از اين آيه، إمكان «رجعت»(3) به خوبى استفاده مى شود.
در تاريخ گذشتگان مواردى را مىيابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (ع) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، همچنين حادثه اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است.
بنا براين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود.
دانشمند معروف شيعه، مرحوم « شيخ صدوق»(ره) نيز براى بيان إمكان مسأله رجعت، به اين آيه استدلال كرده است. (4)
همچنين اين آيه مىتواند دليلي بر إمكان معاد و إحياى مردگان در روز قيامت باشد.
همان گونه كه در شأن نزول آمد، آيه فوق، اشاره به گروهى از بنى اسرائيل مىكند كه براى فرار از زير بار مسئوليت جهاد، دست به بهانهتراشى زدند و خداوند آنها را به بيمارى طاعون مبتلا كرد، و همه را به طور سريع و برقآسا، از ميان برد، چنان كه هيچ دشمن خطرناكى در ميدان جنگ قادر به آن نيست. بنابراين نبايد تصور كنيم كه با فرار از زير بار مسئوليت و توسل به بهانههاى مختلف مىتوانيم در امان بمانيم، و تصور نكنيم كه در برابر قدرت و اراده پروردگار، مىتوانيم مقاومت كنيم:
« أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ في بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ(5) ؛ هر جا باشيد، مرگ شما را درمىيابد هر چند در برج هاى بلند و محكم باشيد». بنابراين خدا مىتواند با دشمن بسيار كوچكى، مانند ميكرب طاعون يا وبا كه حتى با چشم ديده نمىشود، ما را چنان درو كند كه اثرى از ما باقى نماند.
بعد از اين مقدمه سازي و درس بزرگ، خداوند در آيه بعد (6) ميفرمايد: « وَ قَاتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ سمَِيعٌ عَلِيم؛ در راه خدا، پيكار كنيد! و بدانيد خداوند، شنوا و داناست»
1. تفسير نمونه، ج2، ص218
2. تفسير مجمع البيان، ج2، ص605
3. «رجعت» يكي از اعتقادات شيعه است كه منظور از آن، بازگشت (زنده شدن) گروهي از بهترين مسلمانان و بدترين آنها در زمان ظهور حضرت مهدي(عج) ميباشد.
4. الاعتقادات في دين الإماميه، ص 605. سوره نساء، آيه 78
6. سوره بقره، آيه 244