03-11-2020 Hits:5043 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4601 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2514 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
به غیر دلیل قرآنی چه دلیلی بر عالم برزخ وجوددارد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
در احاديث اسلامي به طور بسيار گسترده اي درباره عالم برزخ و ويژگيهاي آن سخن به ميان آمده است، اين روايات به قدري زياد است که مرحوم خواجه طوسي در تجريد العقائد ادعاي تواتر آنها را کرده است، آنجا که مي گويد «وَعَذابُ الْقَبْرِ واقِعٌ بِالإمْکانِ وَتَواتَرَ الْسَمْعُ بِوُقُوعِهِ». [عذاب قبر واقعيت دارد، چرا که عقلا ممکن است، و روايات متواتر نيز از وقوع آن خبر مي دهد.](1)
در اينجا به نمونه هاي روشني از اين روايات اشاره مي کنيم
1 ـ در حديثي آمده است «اَلْقَبْرُ أمّا رَوْضَةٌ مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ اَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ الْنِيرانِ» [قبر باغي از باغهاي بهشت يا حفره اي از حفره هاي دوزخ است]. (2).
2 ـ در روايت معروفي از پيغمبر اکرم(ص) مي خوانيم هنگامي که اجساد کشتگان مشرکان مکّه را در جنگ بدر در چاهي ريختند در کنار چاه ايستاد واين جلمه ها را فرمود
«يا اَهْلَ القَليبِ هَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُکُمْ حَقاً؟ فَإني وَجَدْتُ ما وَعَدَني رَبِّي حَقاً؟ قالُوا يا رَسُولَ الله! هَلْ يَسْمَعُونَ؟ قالَ ما أنْتُمْ بَأَسْمَعَ لِما أَقُوْلُ مِنْهُمْ وَلکِنَّ الْيَوْمَ لا يَجِيبُونَ!»
[اي اهل چاه! آيا آنچه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق يافتيد؟ من که وعده پروردگارم را (در مورد پيروزي) حق يافتم!
گروهي عرض کردند اي رسول خدا آيا آنها مي شنوند؟، فرمود شما نسبت به آنچه من مي گويم از آنها شنواتر نيستيد، ولي آنها امروز پاسخ نمي دهند! (3).
اين احاديث نه تنها دلالت بر وجود عالم برزخ و نوعي حيات براي انسان بعد از مرگ جسماني دارد، بلکه دليل بر اين است که آنها نوعي ارتباط با اين جهان نيز دارند، و حداقل بعضي از سخنان را مي شنوند.
3 ـ در نهج البلاغه از اميرمؤمنان علي(ع) مي خوانيم هنگام مراجعت از جنگ صفين در کنار قبرستاني که پشت دروازه کوفه بود ايستاد و با اين کلمات با ارواح مردگان سخن گفت:
«اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ سابِقٌ، وَنَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقُ، اَمَّا الدُورُ فقد سُکِنَتْ، وَاَمَّا الْاَزْواجُ فَقَدْ نُکُحَتْ، وَاَمّا الْاَمْوالُ فَقَدْ قُسِمَتْ، هذا خَبَرُ ما عِنْدَنا فَما خَبَرُ ماعِنْدَکُمْ؟» [شما بر ما پيشقدم شديد، و ما نيز به شما ملحق خواهيم شد، خانه هايتان را ديگران ساکن شدند! همسرانتان به ازدواج ديگران درآمدند! واموالتان تقسيم شد! اينها خبرهائي است که نزد ما است نزد شما چه خبر؟]
سپس رو به ياران کرد و فرمود «اَما لَوْ اُذِنَ لَهُمْ في الْکَلامِ لاَخْبَرُوکُمْ اَنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوي» [آگاه باشيد اگر به آنها اجازه سخن گفتن داده شود به شما خبر مي دهند که بهترين زاد و توشه در سفر آخرت پرهيزگاري است] (4).
اين حديث نيز گواه بر آن است که علاوه بر اينکه عالم برزخ براي ارواح مردگان واقعيت دارد، نوعي ارتباط با اين جهان نيز دارند.
برای اثبات عالم برزخ نیاز نیست که کسی مرده باشد و دوباره به این دنیا برگردد زیرا آیات و روایات به خوبی عالم برزخ را اثبات می کنند، واز سوی دیگر عالم برزخ براى انتقال آدمى از دنيا به قيامت، نوعى آمادگى ايجاد مىكند، مانند اين كه اگر كسى بخواهد با آب بسیار سرد دوش بگيرد، به یكباره برايش مشكل است، بلكه كم كم بدنش را با آب سرد خيس مىكند، تا آمادگى ايجاد شود.
انتقال از محيطى به محيط ديگر كه از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتى قابل تحمل خواهد بود كه مرحله ميانهاى وجود داشته باشد. مرحلهاى كه بعضى از ويژگىهاى مرحله اول و پارهاى از ويژگىهاى مرحله دوم در آن جمع باشد.
انسان تا دوران تكامل برزخ را سپري نكند، ورود به عالم ديگر براي او ميسّر نمي شود. آدمي براي رسيدن به بهشت و جهنم ابدي بايد شرايط برزخي را بگذراند تا در سايه تكامل ذاتي و جوهري، جسم و روح مناسب با ابديت را به دست آورد.
بنابراين بايد ميان دنيا و آخرت، برزخي باشد و ارواح پس از جدا شدن بدن هاي مادي عنصري به برزخ منتقل گردند و در آن جا بمانند و پس از پايان دنيا و آغاز قيامت، با هم محشور شوند، زيرا ممكن نيست هر انساني براي خود قيامتي جداگانه داشته باشد، زيرا قيامت بعد از فناي دنيا و تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر است.(5)
هم چنین با توجه به اینکه مرگ پایان زندگی مادی و جسمانی است ، روح انسان همچنان زنده است ؛زیرا روح ، حقیقتی فرامادی است و جاودانه است ؛ بنابراین پس از مرگ ، نیاز به وجود عالمی است که حیات مادی ندارد و این همان عالم برزخ است که تا زمان وقوع قیامت است.
اما آخرت و قیامت ، عالمي است كه همه انسان ها از اولين تا آخرين در آن جمع مي شوند. تا زماني كه انسان روي كره خاكي زندگي مي كند و نظام مادي پا برجا است، عالم آخرت پا برجا نمي شود، پس بايد كساني كه زودتر از برپايي قيامت از دنيا مي روند، در عالم متوسط زندگي كنند. آخرت زماني است كه تمام نظام مادي عالم برچيده مي شود و به طور كلّي بشر پاي به عرصه ديگري از حيات مي گذارد.
از نظر فلسفي نيز ثابت شده است كه عالم هستي از يك ديدگاه كلي، به سه عالم: مادي، مثال و تجرد تقسيم مي شود. هر يك از اين عوالم داراي احكام، قوانين و سنن مختص به خود است.
عالم دنيا و آخرت دو عالم از هستي اند كه هر يك داراي آثار ويژة خود مي باشند، به همين جهت بر اساس آيات و روايات براي ورود روح و بدن به عالم قيامت، نياز به تحوّل اساسي است تا روح و بدن قابليت پذيرش احكام و قوانين قيامت را بيابند. بدن مادي در دنيا با يك حادثه از بين مي رود، ولي در قيامت، بر اثر تحوّلات اساسي كه در بدن ايجاد مي شود، به صورتي مي گردد كه در عين حال كه سوزش و ناراحتي شديد دارد، اما بدن از بين نمي رود. اگر اين تحولات، نسبت به بدن مادي ايجاد نشود، بدن با صفات كنوني نمي تواند احكام و سنن قيامت را تاب بياورد.
پی نوشت ها:
1) کشف المراد طبع جامعه مدرسین ص424
2) صحيح ترمذي جلد 4 کتاب صفة القيامة باب 26 حديث 2460
3) کنز العمال 10/377 حديث 29876
4) نهج البلاغه کلمات قصار کلمه 130
5) پيام قرآن، ج 5، ص 475.