03-11-2020 Hits:5002 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4556 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2495 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
چگونه خداوند جاودان بوده، ما نیز در آخرت جاودانه خواهیم بود؟
پاسخ:
با سلام و ادب
خدمت شما عرض کنم که مفهوم جاودانگی در مورد خداوند و انسان یکسان نیست. جاودانگی خداوند، ذاتی و حقیقی است اما جاودانگی ما و تمام موجودات ممکن الوجود، از ناحیه خدا و تَبَعی است. به تعبیر فیلسوفان خداوند واجب الوجود است، و وجود برایش ضروری و سلب وجود از او ذاتاً محال و ممتنع است، بنابر این وجوب وجود او مستلزم آن است که سلب وجود از ذات او در هیچ فرض ممکن نیست، و این بدین معنا است که ذات الهی نه مسبوق به عدم است، و نه عدم به آن ملحق میشود، و این همان چیزی است که از آن به ازلی و ابدی تعبیر میشود. خواجه نصیرالدین طوسی در تجرید میگوید: «و وجوب الوجود یدلّ علی سرمدیته؛ وجوب وجود خدا دلیل بر سرمدیت و ابدی بودن اوست».
نکتهای که از این استدلال به دست میآید، آن است که ازلیت و ابدیت به معنای یاد شده،دو معنای متلازمند و اگر موجودی ازلی باشد، قطعاً ابدی است.(1) گفتنی است که در آموزههای وَحْیانی (قرآن و روایات) گرچه تعبیر ابدیت و جاودانگی درباره خدا نیامده، ولی حقایقی به صورتی مطرح شده که جاودانگی و ابدیت حق تعالی را بازگو میکند، مثلاً فرمود: «هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن(2)؛ او اوّل و آخر و ظاهر و باطن هستی است». جای تردید نیست که مراد از اوّل و آخر بودن خداوند، فقط این نیست که خدا اولین و آخرین موجود است (زیرا این معنا مستلزم ازلیت و ابدیت نیست) بلکه مقصود از ازلیت و آخریت حق تعالی آن است که برای او قبل یا بعدی تصور نمیشود و آغاز و پایانی ندارد و وجود او مسبوق و ملحوق به عدم نیست.
در آیه دیگر فرمود: «کل مَنَ علیها فانٍ، و یبقی وجه ربک(3)؛ هرچه بر زمین است، فانی شونده است و ذات با شکوه پروردگات باقی است».
در آیه دیگر فرمود: «کل شئ هالک الاّ وجهه(1)؛ به جز ذات او همه چیز نابود شونده است. امیر مؤمنان(ع) فرمود: «الأوّل الذی لم یکن له قبل،و الآخر الذی لیس به بعد فیکون بعده(2)؛ خداوند اوّلی است که قبل ندارد و آخری است که بعد ندارد، تا چیزی بعد از آن باشد». این گونه معارف، ناظر به بیان جاودان و ابدی بودن خداوند است.
جاودان بودن آدمیان در آخرت چون فنا، نابودی و مرگ از خصایص دنیا است، و در آخرت، مدت و پایان پذیری راه ندارد، آدمیان در آن عالم (که نشئه جاودانگی است) جاویدان هستند و مرگ و نابودی در آن جا معنا ندارد.
طبق آموزههای وَحْیانی مؤمنان در بهشت جاوید، و کفّار معاند در جهنم ابدی، به سر میبرند.
این که نمیتوانیم درک صحیحی از ابدی و جاودانگی داشته باشیم، به جهت آن است که در دنیا (عالم فانی) زندگی میکنیم و با امور مادی، محدود و فناپذیر سر و کار داریم.
همچنین چون امور مادی موجب تکرار و دلزدگی میشود، در نتیجه فهم معنای جدید بودن هر چیز در عالم دیگر و عدم تکرار و جاودانگی این جریان برای ما فهم دشوار مینماید.
پینوشتها:
1ـ سعیدی مهر، آموزش کلام اسلامی ج 1، ص 243 ـ 245، نشر طه، قم 1381ش؛ علاّمه شعرانی، شرح فارسی تجرید الاعتقاد، ص 403، نشر کتاب فروشی اسلامیه، تهران، بیتا
2ـ حدید (57) آیه 3
3ـ رحمن (55) آیه 26 ـ 27
4ـ قصص (28) آیه 88.
5ـ نهج البلاغه، خطبه 91.