03-11-2020 Hits:5002 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4559 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2496 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
بسمه تعالی
فهرست آیات، روایات و .... (موضوع کلی: احسان)
احسان
1. اهميت وضرورت احسان
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ: "امْتَحِنُوا شِيعَتَنَا....إِلَي أَمْوَالِهِمْ كَيْفَ مُوَاسَاتُهُمْ لاخْوَانِهِمْ فِيهَا"[خصال صدوق، ج1، ص103].
عن الباقر(ع):هل يعطف الغني علي الفقير[بحارالانوار، ج71، ص313].
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الاوَّلِ (ع) قَالَ: "مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَصِلَنَا فَلْيَصِلْ فُقَرَاءَ شِيعَتِنَا"[كافي، ج 4، ص59].
قال رسول الله(ص):أحب الاعمال إلي الله عز و جل سرور يدخله مؤمن علي مؤمن يطرد عنه جوعة أو يكشف عنه كربة[بحارالانوار، ج71، ص312].
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):مَنْ ضَمِنَ لاخِيهِ حَاجَةً لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ حَتَّي يَقْضِيَهَا[أمالي طوسي، ص648].
عن ابي عبداللهعليه السلامقال:انفق و ايقن بالخلف ،واعلم انه من لم ينفق في طاعة الله ابقي بان ينفق في معصيته الله واعلم ام من لم يمش في حاجة ولي الله ابقي بان يمشي في حاجة عدو الله.[(مشكاه الانوار، باب 3، فصل25، حديث2].
عن ابي جعفرعليه السلامقال:انّ من صلاح الدين و صلاح اهل الدين(ان من صلاح الاسلام و صلاح اهل الاسلام) ان تصير الاموال الي من يؤدّي فيها الحقوق ويصطنع فيها المعروف وانّ من فساد الدّين وفساد اهل الدين ان تصير الاموال الي من لايؤدي فيها الحق ولايصطنع فيها المعروف.[مشكاه الانوار، باب3، فصل 25،حديث 4].
2.انگيزه هاي احسان
همه از او است.
ما امانت داريم.
بايد حساب پس دهيم.
1ـ زمينههاي اعتقادي مثبت
ـ قال علي(ع):وَ يُحَاسَبُ فِي الاخِرَةِ حِسَابَ الاغْنِيَاءِ[نهجالبلاغه، حكمت 126].
ـ عَنْ أَمِيرِ الْمُومِنِينَ(ع)أَنَّهُ قَالَ:إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الاغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ وَ اللَّهُ تَعَالَي جَدُّهُ سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ[نهج البلاغه، حكمت 328].
ـ عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ:أَيُّمَا مُومِنٍ مَنَعَ مُومِناً شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِ غَيْرِهِ أَقَامَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَيْنَاهُ مَغْلُولَةً يَدَاهُ إِلَي عُنُقِهِ[كافي، ج 2، ص367].
ـهذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ[نمل، 40].
ـوَ هُوَ خَيْرُ الرّازِقِينَ[مومنون، 72].
ـ فرمان الهي است:
وَ أَمَّا السّائِلَ فَلا تَنْهَرْ[ضحي، 10].
2ـ زمينههاي اعتقادي منفي
أ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِينَ نُسارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْراتِ بَلْ لا يَشْعُرُونَ[مومنون، 56-55].
الَّذِي جَمَعَ مالا وَ عَدَّدَهُ يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ[همزه، 3-2].
أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا[توبه، 38].
3ـ زمينههاي رواني
تشويقهاي دنيوي:
وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ[سبأ، 39].
إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لانْفُسِكُمْ[اسراء، 7].
قال أَمِيرِ الْمُومِنِينَ(ع):يَا نَوْفُ ارْحَمْ تُرْحَمْ[أمالي صدوق، ص209].
أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللّهُ إِلَيْكَ[قصص، 77].
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري[ليل، 7].
هَلْ جَزاءُ الاحْسانِ إِلا الاحْسانُ[الرحمن، 60].
قالُوا خَيْراً لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ[نحل، 30].
قَالَ الصَّادِقُ(ع):اللَّهُ فِي عَوْنِ الْمُؤمِنِ مَا كَانَ الْمُومِنُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ[كافي، ج 2، ص200].
قال الكاظم(ع):إن خواتيم أعمالكم قضاء حوائج إخوانكم و الاحسان إليهم ما قدرتم[بحارالانوار، ج72، ص379].
وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ[بقره، 195].
تهديدات و تشويقات اخروي:
وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ[نمل، 89].
مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها[انعام، 160].
قَال أَبو الْحَسَنِ(ع):مَنْ أَدْخَلَ عَلَي مُومِنٍ سُرُوراً فَرَّحَ اللَّهُ قَلْبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ[كافي، ج2، ص197].
قَالَ الصَّادِقُ(ع):إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً مِنْ خَلْقِهِ يَفْزَعُ الْعِبَادُ إِلَيْهِمْ فِي حَوَائِجِهِمْ أُولَئِكَ هُمُ الامِنُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ[بحارالانوار، ج71، ص318].
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع)قَالَ:مَنْ مَشَي فِي حَاجَةٍ لاخِيهِ الْمُسْلِمِ حَتَّي يُتِمَّهَا أَثْبَتَ اللَّهُ قَدَمَيْهِ يَوْمَ تَزِلُّ الاقْدَامُ[مستدركالوسائل، ج12، ص408].
لاكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لادْخِلَنَّكُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الانْهارُ[مائده، 12].
فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَهُفَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ[بلد، 15-11].
عَنِ النَّبِيِّ(ص):قَالَ مَنْ قَضَي حَاجَةً لاخِيهِ كُنْتُ وَاقِفاً عِنْدَ مِيزَانِهِ فَإِنْ رَجَحَ وَ إِلا شَفَعْتُ لَهُ[مستدركالوسائل، ج12، ص405].
ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ....وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ[مدثر، 44 و42].
الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ[توبه، 34].
4ـ زمينههاي اجتماعي:
1ـتبليغات:
راديو و تلويزيون، مساجد، مدارس و والدين كمك را از طريق فرزندان انجام دهند.
2ـالگوها:
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع)فِي حَدِيثٍ:أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ (ع) كَانَ يَعُولُ مِائَةَ أَهْلِ بَيْتٍ مِنْ فُقَرَاءِ الْمَدِينَةِ[خصال صدوق، ج2، ص517].
وَ يُوثِرُونَ عَلي أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ[حشر، 9].
وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً[انسان، 8].
3ـبسيج مردمي:
لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ[طلاق، 7].
عَلَي الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَي الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ[بقره، 236].
4ـتهديد:
لا تُطِعْ ...مَنّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ[قلم، 12و10].
3.آداب احسان
1. شيوه هاي احسان
چگونه؟(با سرعت، مخفيانه)
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ[مائده، 48].
يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ[انبياء، 90].
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ(ع):إِنَّهُ لَيَعْرِضُ لِي صَاحِبُ الْحَاجَةِ فَأُبَادِرُ إِلَي قَضَائِهَا مَخَافَةَ أَنْ يَسْتَغْنِيَ عَنْهَا صَاحِبُهَا[أمالي طوسي، ص644].
يُنْفِقُونَ فِي السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ[آل عمران، 134].
لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ[نساء، 114].
چه چيز؟(مال)
وَ آتَي الْمالَ عَلي حُبِّهِ[بقره، 177].
به كي؟(فقرا)
لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ[بقره، 273].
يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ[بقره، 273].
چقدر:(به اندازه نياز طرف مقابل)
قال سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع):حَقُّ السَّائِلِ إِعْطَاوهُ عَلَي قَدْرِ حَاجَتِهِ[منلايحضرهالفقيه، ج2، ص625].
بعد از احسان:
وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلي مَيْسَرَةٍ[بقره، 280].
در هر حال:
گر چه با زبان:
مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً[نساء، 85].
گر چه در نماز:
يُوتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ[مائده، 55].
گر چه حاجتش برآورده نشود:
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع)قَالَ:أَوْحَي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَي مُوسَي (ع) أَنَّ مِنْ عِبَادِي مَنْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالْحَسَنَةِ فَأُحَكِّمُهُ فِي الْجَنَّةِ فَقَالَ مُوسَي يَا رَبِّ وَ مَا تِلْكَ الْحَسَنَةُ قَالَ يَمْشِي مَعَ أَخِيهِ الْمُومِنِ فِي قَضَاءِ حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ[كافي، ج2، ص195].
حتي در حال لنگي:
فَسَقي لَهُما ثُمَّ تَوَلّي إِلَي الظِّلِّ فَقالَ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ[قصص، 24].
حتي در حال اعتكاف:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع):إِنَّ رَجُلا أَتَي الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ (ع) فَقَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي أَعِنِّي عَلَي قَضَاءِ حَاجَةٍ فَانْتَعَلَ وَ قَامَ مَعَهُ فَمَرَّ عَلَي الْحُسَيْنِ (ص) وَ هُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فَقَالَ لَهُ أَيْنَ كُنْتَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ تَسْتَعِينُهُ عَلَي حَاجَتِكَ قَال:َ قَدْ فَعَلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَذُكِرَ أَنَّهُ مُعْتَكِفٌ فَقَالَ لَهُ أَمَا إِنَّهُ لَوْ أَعَانَكَ كَانَ خَيْراً لَهُ مِنِ اعْتِكَافِهِ شَهْراً[كافي، ج2، ص198]؟؟.
حتي در طواف:
امام صادق(ع)به يكي از اصحاب در حال طواف فرمود:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع):أَمَا إِنَّكَ أَنْ تُعِينَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ طَوَافِ أُسْبُوعٍ بِالْبَيْتِ مُبْتَدِئاً[كافي، ج2، ص198].
2.شرايط احسان
بي منت.
با خوش خلقي.
با سرعت.
با مال مردم تجارت نكند.
به جا بدهد.
پيش شرط نداشته باشد.
نيازهاي ضروري (نه توسعه):
تحصيل.
ازدواج.
درمان.
سرپناه.
تعمير.
پيش كرايه.
عن موسي بن جعفرعليه السلامانه قال:انّ المعروف لايستتمّ الا بتعجيله وسره وتصغيره فاذا انت عجّلته فقد هنّالته واذا انت صغّرته فقد عظمته واذا انت سترته فقد اتمته.[مشكاه الانوار، باب 2، فصل 1، حديث3].
3. موانع احسان
الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ[بقره، 268].
4. آثار احسان
وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الارْضِ[شوري، 27].
5. مصاديق احسان
1. انفاق
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرّازِقِينَ[سبأ، 39].
1ـ در آيه 36 همين سوره، نيز مسئله گشايش و تنگي مطرح شد، لكن مخاطب آن جا كفار و مخاطب اين آيه مؤمنين است. (كلمه له و كلمه عباده در اين آيه است).
2ـ در آيه، خداوند براي تشويق به انفاق چند نكته را مطرح فرموده است، از جمله:
الف: گشايش رزق به دست او است، نگران نباشيد.
ب: از هر چه بدهيد، قبول است:
مِنْ شَيْء
ج: هر مقدار بدهيد، قبول است:
َ ما أَنْفَقْتُم
د: خودم، جبران ميكنم:
فَهُوَ يُخْلِفُه
ه: بهترين نوع جبران ميكنم:
خَيْرُ الرّازِقِينَ
3ـ تاجري كه ميبيند، سرمايهاش در بعضي تجارتها تلف است، حاضر است ارزان يا نسيه بفروشد. اگر مشتري خوب پيدا شد و نفروخت، كم عقل است. عمر ما در بعضي موارد تلف است، خداوند آن را به بهاي گران ميخرد، معامله نكردن با خدا كم عقلي است.
بگو بدون شك پروردگارم براي هر كس از بندگانش كه بخواهد روزي را گشايش ميدهد و يا براي او تنگ ميگرداند و هر چه را در راه او انفاق كرديد، پس او عوضش را ميدهد و او بهترين روزي دهندگان است.
سئوال: شخصي به امام صادقعليه السلامگفت: من هر چه انفاق ميكنم، عوضش نميرسد پس آيهفهو يخلفهچيست؟
پاسخ: اگر مال حلال باشد و در مصرف حلال انفاق شود، حتما جبران ميشود.(؟) به علاوه ممكن است جبران در آخرت يا از طريق دفع بلا يا در نسل بعد در همين دنيا و يا از طريق غير مالي جبران شود.
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَي عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ:" قُلْتُ آيَتَانِ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلا أَجِدُهُمَا.... قَالَ: وَ مَا الايَةُ الاخْرَي؟ قُلْتُ: قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرّازِقِينَ وَ إِنِّي أُنْفِقُ وَ لا أَرَي خَلَفاً قَالَ: أَ فَتَرَي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ: لا. قَالَ: فَمِمَّ ذَلِكَ؟ قُلْتُ: لا أَدْرِي. قَالَ: لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمُ اكْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِي حِلِّهِ لَمْ يُنْفِقْ دِرْهَماً إِلا أُخْلِفَ عَلَيْهِ"[كافي، ج 2، ص486].َ
1ـ انفاق تنها با مال نيست، بلكه هر نعمتي كه خدا به انسان داده ميتوان انفاق كرد.انفقهم من شيء
2ـ خدا بهترين رازق است، چون:
ـ همه چيز به دست اوست و ميتواند ببخشد.
ـ بخل ندارد.
به همه ميبخشد.
ـ بي منت و توقع است.
ـ دائمي ميبخشد.
ـ نيازها را ميداند.
ـ خيرهايي ميبخشد كه ديگران توان بخشيدن آن را ندارند.
3ـ يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است.
فَهُوَ يُخْلِفُه
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَةِ[كافي، ج 4، ص43].
از رسول خدا نقل شده كه هر شب منادي ندا ميدهد:اللهم عجل للمنفق ماله خلفا و للممسك تلفا[بحارالانوار، ج90، ص380].
4ـ كثرت مال و فرزند، نشانه رزق نيست. (در آيه قبل كفار به كثرت ميباليدند، در اين آيه ميفرمايد توسعه رزق به دست او است، نه به دست كثرت).
در آياتي ديگر ميخوانيم گاهي خداوند افرادي را با سرمايه عذاب ميدهد:
فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ[توبه، 55].
2. قرض الحسنه
قرض الحسنه، درمان بخل و ربا است.
قرض الحسنه، شكوفا كردن روحيه سخاوت است.
قرض الحسنه، يك مسئله تربيتي است، تشويق ديگران به تعاون است.
قرض الحسنه، طهارت قلب است؛ يك كار اخلاقي است.
صندوق در كنار مسجد است و سود ندارد، ولي بانك بر اساس سود است.
قرض الحسنه، بيدار كردن وجدان ها است.
قرض الحسنه، حركت به نيروهاي فعال بي سرمايه است.
قرض الحسنه، خوش بين كردن مردم به اسلام و تبليغ عملي است.
صندوق كه مسئول تربيت و طهارت است، بايد خودش طهارت داشته باشد.
پيش شرط نداشته باشد، بي منت و خوش خلق باشد، سرعت داشته باشد، كارمزد نگيرد، تجارت نكند.
براي مصرف و نيازهاي ضروري و شرعي (تحصيل، ازدواج، درمان، پيش كرايه، سرپناه و تعميرات، نه توسعه.)
1ـ زياد كردن صندوقهاي فاميلي.
2ـ تأمين هزينه خادمين قرض الحسنه از طريق تبرع يا موقوفات.
3ـ صندوقها اگر شغل شود، آثار تربيتي از بين ميرود.
4ـ هر حلالي مطلوب و انصاف نيست.
5ـ مسئولين صندوقها با تربيت و طهارت روح باشند.
3. اسماع اصم(فهماندن به ناشنوا)
عن ابي عبد اللهعليه السلامقال:اسماع الاصم من غير تضجّر صدقة هنيئه.[مشكاه الانوار، باب4، فصل 12،حديث12].
4. اصلاح بين الناس
عن ابي عبد اللهعليه السلام:صدقة يجها الله ، الاصلاح بين الناس اذا تفاسدوا والتقريب بينهم اذا تباعدوا.[مشكاه الانوار، باب3،فصل21،حديث1].