03-11-2020 Hits:5007 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4566 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2497 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
تفسير آيه 85 و 114 سوره نسا که در مورد صلح دادن بين مردم است را مي خواهم.
پاسخ:
سلام خدا برشما
آيات مورد پرسش:
1- آية اول (1) :«مَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَهُ نَصِيبٌ مِّنهَْا وَ مَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَهُ كِفْلٌ مِّنْهَا وَ كاَنَ اللَّهُ عَلىَ كلُِّ شىَْءٍ مُقِيتًا»
ترجمه آيه:
هر كس وساطت پسنديدهاى انجام دهد، او را بهرهاى از آن خواهد بود، و هر كس وساطت ناروايى انجام دهد، او را نيز سهمي از آن خواهد بود، و خداوند همواره بر هر چيزى توانا و نگهبان است.
تفسير آيه:
با توجه به اينکه آيات قبلي و بعدي دربارة جهاد و قتال با مشرکين است ،اين آيه هم در مورد قتال با مشرکين است اما دربارة اينکه منظور از شفاعت حسنه و شفاعت سيئه در جهاد چيست، توجيهات مختلفي از سوي مفسرين بيان شده . از جملة مراد از کسي که شفاعت حسنه انجام ميدهد، پيامبر (ص) است که مسلمانان را به جهاد در مقابل مشرکين تشويق ميکند(2). مراد از کساني که شفاعت سيئه و وساطت ناروا انجام ميدهند، کساني هستند که درباره قتال با طائفهاى از مشركين (يعنى مشركين دو چهره و منافق که چون به مسلمانان بر مىخوردند، اظهار ايمان مىكردند و چون به محل خود مىگشتند، با مشركين اظهار دوستي ميکردند) مردد شده و نظرهايشان مختلف شده بود. يكى مىگفت بايد با اينها قتال كرد چون در ادعاي ايمان، دروغ مىگويند، ديگرى مخالفت مىكرد و ميگفت: دست به چنين كارى نزنيد . براى افراد دو چهره، به خاطر همين كه تظاهر به ايمان داشتند شفاعت مىكرد. خداى سبحان در اين آيات مؤمنين را از اينكه در حق آنان شفاعت كنند بر حذر مىدارد.(3)
گرچه اين آيه در مورد جهاد با مشرکين نازل شده است اما مورد باعث نميشود که آيه عموميت خود را از دست بدهد و شامل وساطت در کارهاي ديگر نشود. آيه هرگونه وساطت در کار خير را مستلزم شريک بودن در ثواب و هرگونه وساطت در کار شرّ را مستلزم شريک جرم بودن ميداند. صلح دادن بين مردم هم که طبق تصريح خود قرآن« وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُم»(4) کار حسنهاي است ،وساطت درآن ميتواند يکي از مصاديق اين آيه باشد. بنابراين، آيه شامل وساطت در صلح دادن بين مردم هم ميشود. البته به معناي آن نيست که اين آيه در مورد صلح دادن بين مردم نازل شده باشد.
2- آيه دوم:(5) «لَا خَيرَْ فىِ كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَحِ بَينَْ النَّاسِ وَ مَن يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»
ترجمة آيه:
در بسيارى از سخنانِ درِگوشى آنها، خير و سودى نيست مگر كسى كه امر به صدقه ، يا كار نيك، يا اصلاح در ميان مردم كند . هر كس براى خشنودى پروردگار چنين كند، پاداش بزرگى به او خواهيم داد.
تفسير آيه:
در آيات گذشته اشارهاى به جلسات مخفيانه شبانه و شيطنت آميز بعضى از منافقان يا مانند آنها شده بود، در اين آيه مشروح تر از آن تحت عنوان نجوا بحث مىشود.
کلمه «نجوا» تنها به معنى سخنان در گوشى نيست بلكه هر گونه جلسات سرى و مخفيانه را نيز شامل مىشود. خداوند در اين آيه مىفرمايد: در غالب جلسات محرمانه و مخفيانه آنها كه بر اساس نقشههاى شيطنت آميز بنا شده ،خير و سودى نيست. براى اينكه گمان نشود هر گونه نجوا و سخن در گوشى يا جلسات سرى مذموم و ممنوع است، چند مورد را به صورت استثنا در ذيل آيه ذكر كرده و مىفرمايد:
مگر اينكه كسى در نجواى خود، توصيه به صدقه و كمك به ديگران، يا انجام كار نيك، و يا اصلاح در ميان مردم نمايد .اين گونه نجواها اگر به خاطر تظاهر و رياكارى نباشد بلكه منظور از آن كسب رضاى پروردگار بوده باشد، خداوند پاداش بزرگى براى آن مقرر خواهد فرمود.
موارد سهگانه فوق، همه در عنوان« صدقه» مندرج است؛ زيرا آن كس كه امر به معروف مىكند، زكات علم مىپردازد . آن كس كه اصلاح ذات البين مىنمايد زكات نفوذ و حيثيت خود را در ميان مردم ادا مىكند. حضرت على (ع) فرمود:« إِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ زَكَاةَ جَاهِكُمْ كَمَا فَرَضَ عَلَيْكُمْ زَكَاةَ مَا مَلَكَتْ أَيْدِيكُمْ »(6)
يعني : خداوند بر شما واجب كرده است زكات نفوذ و حيثيت اجتماعى خود را بپردازيد همان طور كه بر شما واجب كرده كه زكات مال خود را بدهيد.(7)
گرچه در اين آيه، بحث صلح دادن بين مردم مطرح شده است اما اين طور نيست که اين آيه صرفا در مورد صلح دادن بين مردم باشد.
1. سوره نساء، آيه 85.
2. تفسير نمونه، ج4، ص38.
3. تفسير الميزان ، ج5، ص29.
4. سوره انفال، آيه 1.
5. سوره نساء، آيه114.
6. وسائلالشيعة، ج 16 ص 381.
7. تفسير نمونه، ج4، ص 125.