03-11-2020 Hits:5029 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4591 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2507 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
اگر حضرت آدم پيامبر و معصوم بود، چگونه ميتوان آيه 35 سوره بقره «ولا تقربا» حمل بر ترک اولي کرد، در حالي که آيه با حرف «لا» ناهيه شروع شده و نهي بيانگر حرمت است، نيز کلمه «ظالمين» در آيه آمده واين کلمه در آيه 124 بقره در جواب حضرت ابراهيم آمده که ظالمين از امام شدن محرومند، زيرا از شرايط امامت عصمت است؟
پاسخ:
با سلام و اهدای امید
برخي از مفسران مانند علامه طباطبايي نهي آدم از نزديکي به درخت ممنوعه را از نوع امر و نهي ارشادي ميدانند، نه مولوي و حرمت و کراهت در امر و نهي مولوي وجود دارد. توضيح آنکه:
نواهي که از صاحبان امر و نهي صادر ميگردد، بر دو نوع است:
أ ـ امر و نهي مولوي: صاحب امر به اتکاي منصبي الهي يا مردمي که دارد فرمان ميدهد يا از چيزي نهي ميکند و به اصطلاح از موضع قدرت سخن ميگويد؛ از نظر اين که او بزرگ و فرمانده است و طرف مقابل او کوچک و فرمانبر.
ب ـ امر و نهي ارشادي: امر کننده، برتري و مقام و فرماندهي خود را در نظر نميگيرد، بلکه دستورهايي که به زيردست ميدهد، بيطرفانه و تنها از باب پند و اندرز است و روي خيرخواهي و دلسوزي، نتيجة کردار و رفتار شنونده گوشزد ميکند، مانند دستور طبيب در مورد خوردن دارو و خودداري از خوردن غذاهايي ناسازگار با بيماري. هرچند در اين صورت ضرر عمل نکردن به دستور، دامنگير بيمار ميشود.
بررسي آياتي که دربارة حضرت آدم(ع) در سورههاي «بقره»، «اعراف» و «طه» وجود دارد، به خوبي نشان ميدهد امر الهي ارشادي بوده، نه مولوي،زيرا نشان ميدهد که خدا نخواسته بفرمايد: من از آن نظر که مولايم و شما بنده،امر ميکنم که ازخوردن اين ميوه شجره خودداري کني، بلکه در محيط و فضاي ارشاد بوده که خداوند بسان يک ناصح دلسوز به آدم و حوا فرمود: اين (شيطان) دشمن تو و همسر تو است. شما را از بهشت بيرون نکند که تيرهبخت ميشويد. اکنون در پرتو نعمت «بهشت، نه گرسنه ميشوي و نه برهنه و نه در آنجا تشنه و آفتابزده ميشوي» تأمل در آيه نشان ميدهد که نهي، پيامدهاي معنوي (که دوري از درگاه الهي است) نداشته، بلکه تمام تبعات آن مربوط به وضع زندگي آدم و همسر او بوده، مخالفت آن تنها سبب محروميت حضرت آدم(ع) از يک سري موقعيتها و نعمتها ميشد.
اصولاً امر و نهي مولوي خداوند که ترک آنها گناه محسوب ميشود، پس از استقرار آدم روي زمين صادر شد و پيش از آن اصلاً شريعت و آيين و تکليف نبود، تا امر و نهي آن مولوي باشد. تنها ارشاد به آدم بود که عوارض خوردن درخت دامنگير وي نشود.
در مورد کلمه «ظالمين» که در آيه 124 سورة بقره آمده، معناي عام ظلم مورد نظر است که شامل گناه ميشود و همان گونه که اشاره کرديد، گناه مغاير با عصمت و منع به دست گرفتن امامت است، اما همان گونه که بيان داشتيم، ظلمي که در مورد حضرت آدم(ع) بيان شده، متفاوت با آيه 124 سورة بقره است. آيه 124 مربوط به کساني است که روي زمين قرار دارند و داراي تکليف هستند و مخالفت آنها با فرمانهاي الهي،مخالفت با امر مولوي بوده و گناه محسوب ميشود و عهد الهي به انسان گناهکار نميرسد، اما در مورد آدم، امر ارشادي بوده که مخالفت آنها گناه محسوب نميشد، بلکه تنها آثار و پيامدهاي تکويني مخالفت با اين امر نمايان ميشد و آن گونه شد که آدم با نزديک شدن به درخت (خوردن) عيبهايش آشکار شد وبه زمين هبوط کرد و از مقام بهشتي بيرون آمد.
جهت آگاهي بيشتر به کتاب منشور جاويد، آيت الله سبحاني، ج 5، ص 67، نيز تفسير الميزان مراجعه شود.