03-11-2020 Hits:5032 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4592 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2509 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
در روی کرة زمین حدود چهار میلیارد بشر هست، که یک چهارم آن مسلمانند. از این عده یک چهارم شیعهاند. شیعه هم گروههای مختلفی دارد. گروهی که تمام کارهایشان درست است، در اقلیت هستند. آیا با عقل جور در میآید که همه به جهنم بروند و تنها اندکی به بهشت بروند؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
پاسخ ـ: در ابتدا بايد به چند نكته توجه داشته باشيد:
1- آيا ملاك در بهشت و جهنم رفتن، جنبههاى آمارى و كمّى است يا ملاك، پويش راه حقيقت و به تعبير ديگر كيفيت ها است؟ سؤال مبتنى بر نگرش كمّى و آمارى است در حالى كه حق و باطل، وصف اند و كميت نيستند. حق، حق است، هرچند سالكان آن اندك و باطل، باطل است، هر چند پويندگانش بسيار باشند.
2- متون روايى بيشتر تكيه بر آن دارد كه دشمنان اهل بيت(ع) و ناباوران به ولايت اهل بيت(ع) وارد بهشت نمىشوند. اين باور اختصاص به شيعه ندارد و غالب اهل تسنن نيز دشمنى با آنان را حرام مىدانند و محبت آنان را واجب میدانند، البته ولايت مراتبى دارد و مرتبه نهايى آن (كه سعادت برين را در پى دارد) ولايت جامع و كامل است كه شامل ولايت زعامت و رهبرى نيز مىشود.
3- كيفيت برخورد خداوند با بندگان در قيامت بستگى به حجت هاى ظاهرى(انبيا) و باطنى (عقل و فطرت) دارد كه در دنيا براى بندگان قرار داده است. بنابراين اگر كسى راه حق را شناخت و پيمود، بهشتى است. ولى اگر با آن به ستيز برخاست جهنمى است. اما كسانى كه حق را تماما نشناختهاند اگر در نشناختن آن مقصر باشند، از رحمت الهى دورند، ولى اگر تقصيرى نداشته باشند معذور خواهند بود. اين گروه اگر وارد بهشت نشوند و معذّب، نخواهند بود.
اگر چه قرآن و روايات به طور صريح اعلام مىدارد كه تنها اسلام و تشيع كه (حقيقت اسلام ناب است) از افراد پذيرفته مىشود، اما اوّلاً به معناى آن نيست كه همه شيعيان وارد بهشت مىشوند.
دوّم: پیروان ادیان و مذاهب دیگر حکم واحدی ندارند، بلکه به سه دسته تقسيم مىشوند كه هر يك حكمى جداگانه دارند:
يك. با اسلام و تشيع آشنا شده، ولى به دليل تعصّب يا عناد و لجاجت از پذيرفتن آن سرباز مىزنند. چنين افرادى به فرموده قرآن كريم اهل جهنماند.
دو. با اسلام و تشيع آشنا نيستند، ولى در جهالت خود مقصراند؛ يعنى، از وجود دينى به نام اسلام يا مذهبى به نام تشيع مطلعاند، ولى با وجود همه امكانات و شرايط لازم براى یافتن حقيقت اقدامى نمىكنند. چنين افرادى در حد تقصير خويش روز قيامت مجازات مىشوند.
سه. با اسلام آشنا نيستند و در جهالت خود تقصيرى ندارند، بلكه يا اصلاً به گوششان نرسیده يا امكان تحقيق و پژوهش براى آنان وجود نداشته است و تنها هرچه را به آنها رسيده (مثل مسيحيت و)...قبول كرده و به آن عمل نمودهاند. چنين افرادى اهل جهنم نيستند و خداوند آنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مىدهد و اعمال آنها را با ميزان حقيقتخواهى آنان و آنچه فكر مىنمودند حق است، مىسنجد.
شهيد مطهري در اين باره ميگويد: "اگر كسي داراي صفت تسليم باشد و به عللي حقيقت اسلام بر او مكتوم [= پوشیده] مانده باشد و او در اين باره بي تقصير باشد، هرگز خداوند او را معذّب نميسازد. او اهل نجات از دوزخ است".(1)
هم چنین مىگويد: «اگر كسى در روايات دقت كند، مىيابد كه ائمه(ع) تكيهشان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مىآيد، از آن رو است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد كه مىبايست تحقيق و جستجو كند، ولی نکرده است، اما افرادى كه ذاتاً و به واسطه قصور[= نارسایی] فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مىبرند كه مصداق منكر و يا مقصر به شمار نمىروند، آنان در رديف منكران و مخالفان نيستند. ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مىدانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مىرود».
وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مىكند: «همان طورى كه ممكن است منشأ استضعاف، عدم امكان تغيير محيط باشد، ممكن است اين جهت باشد كه ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2)
اما در مورد روایاتی که محبت علی و شیعه بودن را مایه نجات و رستگاری دانسته، دو نکته را یادآور میشویم:
أ) اينكه در روايات و حتي آيات تاكيد بر دوست داشتن علي و اولادش [اهل البيت(ع)] شده بايد ديد جهت چيست. روشن است كه مهم شخصيت اينها است، يعني اينكه مأمور به حب علي(ع) هستيم چون نمونه انسان كامل و عدل محض و آينه تمام نماي تمام خوبي هاست.
ب) محبت واقعي نشانه هايي دارد كه از مهم ترين آنها تسليم و پیروی مطلق دوستدار از محبوب است. قرآن كريم مي فرمايد: «قل إن كنتم تُحبّون الله فاتّبعوني؛ اي پيامبر! به اينها بگو: اگر خدا را دوست مي داريد مرا پيروي كنيد». (3)
پس اگر شخص ادعای محبت داشته باشد ولي در عمل پيرو محبوب نباشد، مُحِبّ نيست و دروغ مي گويد. به فرموده امام صادق(ع):
تعصي الاله و انتَ تظهر حبّه هذا لعمري في النعال يوسع
لو كان حبّك صادقاً لأطعه ان المُحِبّ لمَن يُحِبّ مطيعٌ
خدا را معصيت مي كني در حالي كه مدّعي محبت او هستي؟! به جانم قسم! اين كار در ميان كار ما شگفت آور است. اگر محبت تو راستين بود، او را اطاعت مي كردي زيرا كه هر دوستي، مطيع دوست خويش است. (4)
پینوشتها:
1- مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 1، 293.
2- همان، ص 320.
3- آل عمران(3) آيه 31.
4- اصول كافي، ج 2، ص 60، چ اسلاميه.