03-11-2020 Hits:5007 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4566 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2497 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
با توجّه به علم غيب رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)، چرا خداوند در برخى آيات، آن حضرت را از وجود منافقان با خبر مى سازد و از خطر آنان بر حذر مى دارد؟ مگر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)از وجود اين افراد و خطر آن ها اطلاع نداشتند؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
تأمّل در نكات زير، پاسخ پرسش مذكور را روشن خواهد كرد:
1. دانش پيامبران، ذاتى و استقلالى نيست، بلكه علم آنان عارضى و گرفته شده از خداوند متعال است. علم نامحدود تنها مخصوص خداى بزرگ مى باشد. در آيه 59 سوره انعام مى خوانيم: (وعِندَهُ مَفاتِحُ الغَيبِ لا يَعلَمُها اِلاّ هُوَ؛ كليدهاى غيب تنها نزد اوست، و جز او، كسى آن ها را نمى داند.)
2. پيامبران الهى، از همه چيز آگاهى ندارند و آگاهى از برخى امور، تنها ويژه پروردگار متعال است؛ مانند علم به زمان برپايى قيامت كه قرآن درباره آن مى فرمايد: (يَسئَلونَكَ عَنِ السّاعَةِ اَيّانَ مُرسـها قُل اِنَّما عِلمُها عِندَ رَبّى لا يُجَلِّيها لِوَقتِها اِلاّ هُوَ ثَقُلَت فِى السَّماوتِ وَ الاَرضِ لا تَأتيكُم اِلاّ بَغتَةً يَسئَلونَكَ كَاَنَّكَ حَفِىٌّ عَنها قُل اِنّما عِلمُها عِندَ اللّهِ ولكِنَّ اَكثَرَ النّاسِ لا يَعلَمُونَ [1] درباره قيامت از تو سؤال مى كنند، كى فرا مى رسد؟ بگو: علمش تنها نزد پروردگار من است، و هيچ كس جز او وقت آن را آشكار نمى سازد؛ (امّا قيامت، حتّى) در آسمان ها و زمين، سنگين (و بسيار پراهميّت) است؛ و جز به طور ناگهانى به سراغ شما نمى آيد. (باز) از تو سؤال مى كنند، چنان كه گويى تو از زمان وقوع آن باخبرى؛ بگو: علمش تنها نزد خداست، ولى بيش تر مردم نمى دانند.)
3. گاهى خدا، به خاطر مصالحى پيامبرش را از يك موضوع آگاه نمى كند. براى مثال، در حال عادى اگر حضرت يعقوب(عليه السلام)مى خواست، مى توانست بداند كه فرزندش يوسف كجاست؛ امّا چون خدا اراده كرده بود كه يعقوب(عليه السلام)امتحان شود ـ و نيز به خاطر مصلحت ها و حكمت هاى ديگر ـ آن حضرت از مكان يوسف آگاه نشد.
دانش حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)هم مانند علم و دانش ديگر پيامبران، به اراده پروردگار و حكمت خداوند محدود است و شايد ايشان نيز گاه به خاطر مصلحت ها و حكمت هايى از برخى امور ويژه كه علم آن مختص خداوند است، آگاه نمى شدند.[2]
4. اگر خداى متعال، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)را از وجود منافقان و حال و روز آنان خبر داده، ضرورتاً به اين خاطر نيست كه آن حضرت، از چنين امرى ناآگاه بوده است. در موارد مشابه ديگر نيز خبر دادن به كسى، به معنى ناآگاهى آن فرد از فلان خبر نيست. احتمال دارد شما خبرى را در يك جمع به برادر خود بدهيد در حالى كه برادرتان از آن خبر اطلاع دارد. شايد هدف شما، باخبر كردن بقيه ديگران باشد؛ ولى براى آگاه كردن آنان، سخن خود را خطاب به برادرتان بيان مى كنيد. درباره مورد سؤال هم شايد چنين باشد. يعنى خدا براى آگاه كردن مسلمانان از وجود منافقان و حال و روز آنان، پيامبر را مورد خطاب قرار داده است؛ در حالى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)از چنين امرى باخبر بوده است.[3]
نكته ديگر در پاسخ اين است كه اين خبر دادن از حال منافقان، خود خبرى است از غيب كه آن حضرت از راه غيب و به اذن خداوند از آن آگاه شده است.
[1]. اعراف/187 .
[2].ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 7، ص 124 ـ 130؛ ج 5، ص 71، انتشارات اسلامى؛ منشور جاويد، آية الله سبحانى، ج 10، ص 187 ـ 206، انتشارات مؤسسه امام صادق(عليه السلام).
[3]. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 7، ص 430، دارالكتب الاسلاميه.