03-11-2020 Hits:5007 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4566 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2497 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
صالح: سلام
منم یه سوال داشتم که خیلی جوابش برام مهمه.امیدارم که جواب بدید.
ببینید حاج اقا خدا چون ما رو خلق کرد و آفریده خواسته که عبادتش كنیم،درسته؟حالا مگه ما از خدا خواستیم كه ما را خلق كنه تا در نتیجه مجبور به اطاعت و عبادتش بشیم؟ تازه میگند نتیجه و فایدة عبادت به خود شما می رسه یعنی ما انسانها ولی من هیچ نیازی به فایده ندارم. به نظر شما این سوء استفادة خداوند از قدرتش نیست؟
پاسخ:
با سلام و عرض احترام به شما دوست عزیز
ممنونم از حضورتون و مطرح کردن این سوال.ان شالله که جواب براتون مفید باشد.
دوست عزیز من در ابتدا سوال شما رو به سه بخش تقسیم کنم تا بتوانیم بهتر تحلیل كنیم:
1. چون خدا ما را آفریده باید او را بپرستیم.
2. چون خلقت ما اختیاری نبوده پس لازم نیست خدا را به خاطر كاری كه از او نخواسته ایم عبادت كنیم.
3. آیا نفع عبادت به ما می رسد یا به خدا؟
در ابتدا دلائل گرایش به پرستش بشر را ذكر كنم و بعد لزوم پرستش در هر حال (چه در مقابل كار خواسته شده و چه در مقابل كاری كه از كسی نخواسته ایم) را بیان خواهیم كرد و در پایان ثابت خواهیم كرد كه فایدة عبادت به ما بر می گردد.
الف: شكی نیست كه یكی از دلائل پرستش خدا به وجود آوردن ماست چرا كه پا به عرصة هستی نهادن، نعمت بزرگی است و باید خدا را به خاطر این نعمت سپاس گفت ولی باید یادآور شویم كه عبادت خدا صرفاً بواسطة نعمت زندگی یافتن نیست بلكه دلائل دیگر هم دارد كه به برخی اشاره می كنیم.
اولاً پرستش امری فطری است و در ضمیر انسان به ودیعت نهاده شده است. «لكنت دونویی» روان شناس می نویسد: «بیرون از هر آیین و معبدی در جهان، روح مذهب، میل به اعتقاد، میل به پرستش بی قید، میل به فروتنی در عبادت كامل ... وجود داشته است این آرزویی است كه مبدأیی الهی دارد زیرا جهانگیر و در تمام ازمنه یكسان است»(1) شاهد بر این امر آن است كه پرستش حتی در اقوام بدوی هم وجود داشته گرچه در آنها بصورت شی پرستی ظهور یافته است. «یونگ» روانشناس سوئدی نیز می نویسد: «ممكن است كه از كسی خدایش را بگیرند ولی او بدون خدا نمی تواند زندگی كند و برای خود خدای دیگری را قبله گاه خویش قرار می دهد.»(2) بنابراین عبادت پاسخی است به نیاز فطری بشر.
ثانیاً: «عبادت مركبی است برای تقرب به حق و در واقع برای تكامل واقعی بشر»(3). راه پیدا كردن به ملكوت جز با عبادت ممكن نیست و مشاهده ملكوت با یقین همراه است و خداوند شرط رسیدن به یقین را عبادت قرار داده است.(4) (واعبد ربك حتی یاتیك الیقین).
ب: باید توجه داشت كه وجود یكی از نعمت های الهی است و یك كمال تلقی می گردد و هر ممكنی كه قابلیت وجود را دارد و علل و اسباب آن مهیا شده ولی هنوز به وجود نیامده با زبان تكوین فریاد و درخواست وجود خود را می كند زیرا خروج از عدم و رسیدن به وجود، یك كمال بزرگ محسوب می شود كه نیاز به این كمال در همه ی ممكنات نهفته است.
از طرف دیگر اذعان می كنیم كه عوامل غیر اختیاری بسیاری در خلقت ما دخیل بوده اند. ولی با توجه به مطالبی كه ذكر شد، عبادت فقط بخاطر خلقت غیر اختیاریمان نیست بلكه در بسیاری موارد از كسی كه كاری را از او نخواسته ایم تقدیر می كنیم. آیا اگر مثلاً كسی یك دوره كتاب نفیس، یك تابلوی نقاشی زیبا یا حتی شاخه گلی برای روز تولدمان به ما هدیه كند از او تشكر نمی كنیم؟ آیا لطف او را ستایش نمی كنیم؟
ج: ابتدا لازم است تصور روشنی از اندیشة خدا در اسلام داشته باشیم. چرا كه رسیدن به پاسخ بخش سوم مبتنی بر این مسأله است. كافی است بدانیم خدای معرفی شده در اسلام ذات بی منتهایی است كه دارای همه خوبی ها و صفات نیك است و ذات پاكش آلودة هیچ عیب و نقصی نیست. چگونه چنین نباشد در حالی كه او هستی و كمال بی حد است. پر واضح است كه چنین موجودی نمی تواند نیازمند باشد.
بنابراین خدا هرگز از عبادت ما سودی نمی برد زیرا نفع بردن او مساوی با نقص و نیازمند بودن اوست و بدین معناست كه خدا می خواهد با مورد پرستش قرار گرفتن نقص خود را جبران كند. كه این با مبنای علمی و فلسفی و كلامی باطل است.
اضافه بر اینكه عبادت آثار بسیاری دارد كه همة آن آثار به انسان بر می گردد. ذیلاً به چند مورد اشاره می كنیم:
1. «عبادت ارتباط برقرار كردن با خداوند متعال است. ارتباطی همه جانبه با خداوند نامتناهی و چیزی كه مرتبط و متصل با غیر متناهی می شود و رو به سوی او می رود بیشتر از مزایا و مواهب {كمالات} او برخوردار می گردد.»(5)
2. انسان بوسیلة پرستش می تواند نقائص و خلأهای وجودی خود را برطرف سازد. بر همین اساس احساس ناتوانی در برابر طبیعت و تسخیر آن در انسان های بدوی موجب می شد تا آنها بر اثر عدم آگاهی، اشیائی را بپرستند.(6)
3. انسان در پرستش شور و امید و حركت و تلاش می بیند و از همان ابتدای حیات خویش دریافته كه اگر به چیزی عشق نورزد و به پرستش موجودی نپردازد زندگی. خالی از شور و امید خواهد داشت. همین عشق و پرستش است كه موانع بسیاری را از مقابل انسان برداشته، استعدادهای درونی او را شكوفا می سازد و به او قدرت و نیرو می دهد.(7)
بنا بر این ما خدارا بخاطر آفریدن مان عبادت نمی كنیم بلكه خدا از آن جهت كه مستحق عبادت است می پرستیم و نتیجه عبادت هم به خود ما باز می گردد زیرا ما نیاز مند كما لیم و عبادت تامین كننده كما ل ما است و ما در عبادت هم مجبور نیستیم فلذا تصور سوء استفاده تصور نابجایی خواهد بود.
منابع:
1. لكنت دونویی، سرنوشت بشر، ص 208. و نقل از نصری، عبدالله، خدا در اندیشه بشر، ص 229.
2. نصری، عبدالله، همان.
3. مطهری، مرتضی، گفتارهای معنوی، انتشارات صدرا، چاپ اول، 1361، ص 74.
4. جوادی آملی، عبدالله، حكمت عبادات، نشر اسراء، چاپ دوم، 1378، ص 56.
5. شفیعی، سید علی، چهار گفتار، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1373، ص 239.
6. نصری، عبدالله، خدا در اندیشة بشر، ص 230.
7. همان، ص 230 ـ 231