پرسش:
با عرض سلام و خدا قوت سوالی مدتها ذهن منو به خودش مشغول کرده . خیلی ممنون میشم جوابمو زود بدید.
مادر کره زمین و در فضای بی انتهای مشکی همراه با کهکشانها و کرات دیگه زندگی میکنیم و همه اینها رو خدای بزرگ آفریده سوال اینه که ما چطور مطمئن بشیم که این فضای مشکی رنگی که میبینیم بی انتهاست یا بهتره که بگم چطور یقین کامل حاصل کنیم که خدای دیگری وجود ندارد که همچین فضای به این وسعتی رو با این کهکشانها و شاید با یه بنده های دیگه ای یاآفریده های دیگه ای آفریده باشه.از اینکه سوالم طولانی شد عذر میخام.خیلی ممنون میشم که به سوالم جواب بدید و نهایت تشکر رو از شما دارم که ای وبلاگ رو راه اندازی کردین.
پاسخ:
با سلام خدمت شما دوست عزیز .
ممنونم که به وبلاگم سر زدید و از اینکه سوال خوب و دقیقی رو مطرح فرمودید.انشالله که جواب برایتان مفید و قانع کننده باشد.
دوست عزیز این فرض که دو خدا در دو کهکشان یا سرزمین و ... داشته باشیم درباره دو پادشاه فرضی صادق است، ولی در مورد خداوند فرض نادرستی است چرا؟ برای این كه ما خدایی را میپرستیم كه در وجود و كمالات وجودی مثل علم و قدرت و اراده و حیات و امثال آن نامحدود و مطلق باشد و حیطه وجودی اش جایی برای غیر و شریك باقی نگذاشته باشد، ما به چنین موجودی واجبالوجود میگوییم و خالق هستی. اما در صورت تحقق دو خداوند كه هر كدام سرزمینی را اداره مینمایند مسلماً وجود هر یك از آنها تا مرز حكومت دیگری بیشتر ادامه نمییابد و وجود هر كدام مانع وجود دیگری است.
از این رو هر دو محدود میشوند چرا؟ برای این كه آن ساحتی را كه خدای «الف» داراست خدای «ب» فاقد است و آن حكومتی را كه خدای «ب» دارا است خدای «الف» واجد نیست. و لذا: اولاً، هر كدام مركب میشوند از یك دارایی (حكومتی را كه بر آن حكم میرانند) و از یك ناداری (حكومت رقیب) و هر آن چه كه مركب است محتاج اجزاء خود است. چون اجزاء همیشه مقدم است بر كل مجموعه و شیء مركب و محتاج نمیتواند خدای واجب باشد.
ثانیاً، موجود محدود در وجود نمیتواند كامل و مطلق باشد و موجود ناقص خود محتاج موجود كاملتر از خویش است، از این رو نمیتواند خدا باشد.
خلاصه این كه خدای بزرگ هم واحد است و هم احد، واحد است به معنای این كه هیچ شریكی ندارد و حیطه و شدت وجودیاش جایی برای غیر و شریك نگذاشته است. احد است به معنای این كه مركب از اجزاء نیست و هیچ گونه تركیبی در ذات اقدس الهی راه ندارد. از جمله تركیب از دارایی و ناداری كه بدترین نحو تركیب است. و لذا خداوند صرف دارایی و وجدان است و هیچ گونه ضعف و نقص و ناداری در ذات اقدسش راه ندارد.
دوست عزیز اگر قانع نشدید یا بعضی از قسمت ها برایتان مبهم بود بفرمایید تا بیشتر توضیح دهم.