پرسش:
ستایش:سلام من تازه به جمع شما پیوستم یه سوالی داشتم اگه.....
سوال من درباره ی آیه ی 34یا35سوره ی نسا است که درباره ی این است که اگر زنان از شما اطاعت نکردند (خطاب به همسران)آنها رو کتک بزنید درست است که چند مرحله بیان می شود تا به کتک برسد ولی باز هم مگه زنان کنیز آن ها هستند که اگر اطاعت نکردند باید کتک بخورند مگه زن خودش علایق و اختیار ندارد که باید کت بسته مطیع مرد باشد .
اگه جواب بدید من واقعا ازتون ممنون می شم.
پاسخ:
با سلام:
بحث تنبیه بدنی زن، از جمله مباحث جنجال بر انگیزی است که بحث های زیادی در مورد آن شده است.که من تا جایی که می توانم مختصر و مفید و طوری که شما و دیگر دوستان رو قانع کنه جواب می دهم قانع نشدید بفرمایید تا دیگر مباحث رو در این زمینه خدمتتان ارائه بدهم.فقط خواهشا تا آخر شما و دیگر دوستان مطالعه کنید.
تنبیه بدنی زن از پدیده های اجتماعی، بدون محدودیت زمانی و مکانی است و در تمامی جوامع و فرهنگ ها وجود دارد. چنان که ویژه اسلام و روستائیان نبوده، حتی در پیشرفته ترین جامعه ها دیده می شود، تا بدان حد که اکنون در اروپا « جمعیت زنان کتک خورده » تأسیس شده، به دفاع و چاره جویی می پردازند. در فرانسه دو میلیون زن از شوهران خود کتک خورده اند ، یعنی یک چهارم شمار زنان.از این رو شماره تلفنی در اختیار بانوان قرار گرفته تا به طور رسمی از آنان حمایت کند.(کانال دوم تلویزیون فرانسه، به نقل از مجله پیام زن، شماره 160(.
حال شروع میکنم به بحث آیه قرآنی که کتک زدن زن رو جایز دونسته....
آیه 34 سوره مباركه نساء زنها را به دو گروه می كند:
.1 زنان شایسته كه در برابر خواسته های به حق شوهرانشان فرمانبردارند و....
.2زنان ناشزه زنانی كه در برابر خواسته های ....سركشند و تمكین نمی كنند فرض كنید 40 در صد زنان جامعه ناشزه هستند مردان در قبال آنها چند راه دارند:
.1با این گونه زنان بسوزند وبسازند
.2آنها را قبل از اقدام دیگری طلاق دهند
.3اقدامی غیر از دو اقدام فوق انجام دهند
دو راه اول مشكلات زیادی دارد چون با طلاق آن هم در وهله اول ممكن است مرد از دست زن راحت شود اما نظام خانواده كه از هم بپاشد اولین قربانی این حادثه فرزندان خانواده هستند و دهها مشكلات دیگر و ....پس راه سوم باقی می ماند ناگفته نماند دین اسلام دینی است كه بنا دارد هیچ منكری در جامعه صورت نگیرد و همه را در قبال منكرات مسئول می داند پس مرد باید در برابر این منكر اقدامی انجام دهد.
راه اولی كه اسلام پسشنهاد می كند موعظه هست وقتی خداوند به حضرت موسی و هارون دستور می دهد كه با فرعونی كه آن همه جنایات انجام داده و ادعای خدایی می كند لین و نرم صحبت كنند شاید پند پذیر باشد معلوم است كه مرد در موعظه كردن زنش چقدر باید این مسئله را رعایت كند در این مرحله اگر مرد نقش موعظه گری را خوب ایفا كند از 40 در صدد زنان ناشزه مر فوضه 20 در صد متنبه می شوند.
مرحله دوم
قرآن می فرماید مرد از هم خوابگی با او كنار بكشد بدون این كه توهین و كتكی به همراه داشته باشد در این مرحله هم فرض كنید 10 در صدد زنان متنبه می شوند پس از صدرصد زنان 90 درصد كنار رفتند.
خوب شما چه راهی را برای این ده درصد پیشنهاد می كنید ؟
ممكن است بفرمایید طلاق : طلاق تیر آخر است
ممكن است بفرمایید : شكایت كردن از زن !! باز این راه هم مشكلاتی در پی دارد
ممكن است بفرمایید .....
اما قرآن می فرماید قبل از طلاق و .... زنان را تنبیه كنید
كلمه زدن در فارسی بار منفی دارد چون سابقه ذهنی بدی از این كلمه در اذهان است
اما در عربی اصابت كردن یك شیء به یك شیء را ضرب می گویند مثلا شما آهسته دو دست را به همدیگر بزنید عرب آن را ضرب می گوید پس اسلام زدنی را تجویز می كند كه نه قرمز شود ونه سیاه و نه كبود چون این گونه زدنها دیه دارد بله اگر آن هم اثر نكرد مراحل بعدی را باید پیاده كرد.
ممكن است شما بفرمایید این گونه زدن چه اثری دارد ؟؟
دقت كنید این گونه زدن اگر به شوخی باشد هیچ اثری ندارد امابحث ما راجع به مردی است كه در مقام عصبانیت و ...است.
پس ببینید زن کنیز نیست اما برای مصلحت هایی و جهت امنیت زندگی و پابرجایی آن این حکم داده شده است ومنافاتی هم با آزاد بودن و اختیار زن ندارد.
ستایش بزرگوار باید توجه داشت؛ این مسئله مختص به زنان نبوده و در مسئله ی ناسازگاری مردان نیز حاکم شرع موظف است مردان متخلف را از طرق مختلف و حتی تعزیر (تنبیه بدنی) به وظایف خود آشنا نماید.