روزه روز عاشورا مستحب هست یا مکروه؟

روزه عاشورا

پرسش:
با سلام به آقای همدانی.ایام عزاداری آقا اباعبدالله رو خدمت شما تسلیت عرض میکنم.
یه سوالی داشتم و اون اینکه روزه گرفتن در روز عاشورا مستحبه یا مکروه ؟؟؟ چون من شنیدم مکروه هست اما روایت هم دیدم گفته مستحبه.ممنون میشم توضیح بدید.

پاسخ:
با سلام عرض ادب
ممنونم بنده هم عرض تسلیت دارم خدمت شما و همه دوستان
در جواب سوال شما عرض کنم که پرسش شما رو به دو بخش تقسیم و توضیح خواهم داد:
اول اینکه آیا حدیثی در مستحب بودن روزه در این روز وجود دارد یا نه؟
در منابع روایی معتبر شیعه حدیثی با این مضمون وجود ندارد که حضرت محمد (ص) فرموده باشد، روزه گرفتن در روز عاشورا مستحب است، ولی احادیثی در مورد سیره آن حضرت به چشم می خورد که حضرت رسول (ص) این روز را روزه می گرفتند؛ مانند حدیثی که در آن امام رضا (ع) فرمودند: "صَامَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَوْمَ عَاشُورَاء."(1)
بله در برخی از احادیث وارد شده است که امام علی (ع) فرمودند: "نهم و دهم محرم را روزه بگیرید که آن کفاره گناهان یک سال است".(2)
با این وجود باز نمی توان گفت که در منابع معتبر شیعه روایاتی است که پیامبر (ص) روزه گرفتن روز عاشورا را مستحب می دانسته است؛ چرا که برخی از این روایات ذکر شده از جهت سند ضعیف هستند. علاوه دلالت بر فعل پیامبر دارند، و ما کلامی از پیامبر (ص) در این باره نیافتیم، تا بگوییم خود آن حضرت سخن صریحی دراین باره دارند. این در حالی است که روایات اهل سنت در این زمینه با وجود استناد آن به پیامبر (ص)  بسیار زیاد است.(3)
دوم اینکه حکم روزه در این روز چیست؟
مستفاد از روایاتی که در کتاب های حدیثی سنی و شیعه نقل شده،(4)این است که عاشورا از زمان حضرت موسی (ع) تا بعثت رسول خدا (ص) و از بعثت تا هنگام وجوب روزه ماه رمضان و همچنین پس از آن مورد تعظیم و از ایام الله بوده است.
اما بعد از قیام عاشورا، بنی‏ امیه با سوء استفاده از روایات مربوط به روزه و بزرگداشت عاشورا مطلبی را مطرح و تبلیغ کردند که با اساس دین و مکتب منافات داشت، و آن این که چون در این روز امام حسین کشته شده و کشتن امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران او - نعوذبالله - کار بسیار خوب و مستحسنی بوده؛ پس این روز، روز با برکتی شده و به این خاطر باید این روز را روزه گرفت. از این رو روایات فراوانی را جعل نمودند(5) تا ضمن تحریف قیام عاشورا این روز را عید دانسته و به شکرانه آن روزه بگیرند. (6) مرحوم کراجکی از علمای قرن پنجم شیعه، در رسالة التعجب خود به این نکته اشاره می کند که بعضی افراد در حالی که ادعای محبت اهل بیت را دارند، این روز را به بهانه توبه حضرت آدم عید می دانند و به شادی می پردازند، در حالی که در غم پیامبر اکرم در از دست دادن فرزندش شریک نمی شوند.(7)
این مطلب صد در صد انحرافی،(8) میان گروهی از مسلمانان ظاهری نفوذ کرده است و این همان است که در زیارت عاشورای امام حسین (ع) بدان اشاره شده است که: "و هذا یوم تبرکت‏ به بنو امیة".
از این تاریخ است که روزه روز عاشورا به دو عنوان می‏توانست انجام شود:
1. به عنوان این که از ایام الله است، یا به عنوان واجب و یا مستحب.
2. با این عنوان که چون یزید امام حسین (ع) را ظاهراً از بین برده، باید روزه گرفت و از همین تاریخ است که امامان معصوم (ع) ما با روشنگری، و نهی از روزه عاشورا، با این فکر انحرافی مبارزه کردند. مثلاً زراره از امام صادق و امام باقر (ع) نقل کرده که به او فرمودند: "لاتصم یوم عاشوراء ...".(9)
به هر حال ظاهر روایات در این باره مختلف است. برخی از روایات دلالت ‏بر استحباب دارند، و می‏گویند روزه تاسوعا و عاشورا کفاره گناه یک سال است و رسول خدا این روز را روزه گرفته است. برخی دیگر از روایات دلالت ‏بر کراهت، ‏بلکه حرمت دارند؛ مانند روایتی که می گوید روزه این روز سنت آل‏زیاد و روزه ابن‏مرجانه است(10)
حال که روایات مختلف در این باره وجود دارد، راهی جز جمع کردن بین آنها نیست، و آن این است که:
1. روزه بر دو قسم واقع مى‏شود: یکى روزه ای تبرکى که به عنوان شادمانى است، و دیگری روزه ای به نیت تقرب است. روایات ناهیه روزه در این روز بر قسم اول ‏دلالت دارند و روایاتی که روزه را مستحب می دانند، بر قسم دوم دلالت می کنند.
2. احتمال دارد‏ که روایات دال بر جواز روزه در این روز نسخ شده باشند. این احتمال مؤید به بعضی اخبار است که می گویند روزه روز عاشورا اول واجب بوده و بعدا ترک شده مانند آن که روزه روز عاشورا در سال اول هجرت واجب شد و در سال دوم با آمدن رمضان نسخ شد.(11)
3. حمل روایات دال بر جواز روزه در این روز بر تقیه امام (ع).
4. آنچه که مرحوم ابوالفضل طهرانى در شفاء الصدور احتمال داده است که روایات دال بر جواز روزه را بر امساک ناقص، و روایات ناهیه روزه را بر امساک صومى حمل کنیم. در نتیجه حکم مسئله این است که روزه روز عاشورا مردد بین کفریت و حرمت و کراهت است و به هیچ وجه در مذهب اهل بیت و فقه آل محمد (ع) جاى احتمال استحباب در آن نیست.(12)
در توضیح این عبارت گفته شده است که، اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان خصوصیت باشد بدعت است و حرام، و اگر به عنوان تبرک باشد کفر است و خروج از دین، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد چون تشبه صوری به بنی امیه دارد، البته مکروه و ناقص الثواب است.(13)
از این روست که فقهای معاصر به کراهت روزه روز عاشورا، فتوی داده اند.  و  بعضی فرموده اند که مستحب است در روز عاشورا انسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشامیدن خوددارى کند.(14)

1. الإستبصار، ج 2، ص 134؛ تهذیب‏الأحکام، ج 4، ص 300، نرم افزار جامع الاحادیث.
2. عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً ع قَالَ: "صُومُوا الْعَاشُورَاءَ التَّاسِعَ وَ الْعَاشِرَ فَإِنَّهُ یُکَفِّرُ ذُنُوبَ سَنَةٍ"، الإستبصار، ج 2، ص 134.
3. مصباح المنیر، ص 104؛ سنن دارمی، ج 2، ص 22؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ص 552؛ صحیح بخاری، ج 3 ، ص 57؛ نیل الاوطار، ج 4 ، ص 326؛ صحیح مسلم، ج 3 ، ص 150.
4. مثلا در صحیح بخاری حدود 10 روایت و در صحیح مسلم حدود 30 روایت آمده است.
5. بحارالأنوار، ج61، ص291.
6. شفاءالصدور، طهرانی، چاپ‏سنگی، ص 259، وافی، جزء7، ص ‏14به ‏نقل ‏از امالی ‏صدوق و علل‏الشرائع صدوق.
7. کراجکی، التعجب، ص 45، چاپ سنگی ضمیمه کنز الفوائد.
8. استحباب روزه روز عاشورا.
9. التهذیب، ج4 ، ص 300؛ الإستبصار، ج 2، ص 134؛ کافی، ج 4 ، ص 145؛ جامع احادیث الشیعة، ج 9، ص 477، روز عاشورا را روزه نگیرید.
10. طوسی، تهذیب‏الأحکام، ج 4، ص 301.
11. کافی ج 4، ص 146.
12. شفاءالصدور، ص 383 تا ص 392.
13. حسن ثقفی تهرانی، شرح زیارت عاشورا، ص 420. انتشارات هاد، نوبت چاپ اول بهار 1385 هجری.
14. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 968.

Comments (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام حاج اقا...
ایام شهادت ارباب تسلیت میگم...
میدونم الان وقتم برای خودتون ندارید اینقدر این مجلس و اون مجلس میگرید.......
اما یه چیزی میخواستم بگم...اون خواستگاره بود که گفتم اومده خیلی با ایمان بود ولی بابام نزاشت چون پول نداشت،الان یکی دیگه...

سلام حاج اقا...
ایام شهادت ارباب تسلیت میگم...
میدونم الان وقتم برای خودتون ندارید اینقدر این مجلس و اون مجلس میگرید.......
اما یه چیزی میخواستم بگم...اون خواستگاره بود که گفتم اومده خیلی با ایمان بود ولی بابام نزاشت چون پول نداشت،الان یکی دیگه میخواد بیاد با مدرک فوق لیسانس و عضو هیئت علمی نخبگان شهر و شاگر علامه حسن زاده املی،خونه و ماشینم داره....
ولی یه حسی بهم میگه من اولی ومیخوام...هنوز پسشر نیومده نمیشناسم ولی ازش تعریف زیاد میکنن و فقط گفتند طرف خیلی عصبانیه ...این بنده خدا خواستگار دوستم بوده پارسال...نمیدونم میترسم اشتباه تصمیم بگیرم..توسل و توکل دارم ولی میترسم...
اصلا به مادیاتش نگاه نمیکنم چون واقعا مهم نیست...من فقط میخوام اخلاق و ایمان با حقوق طلبگی هم میسازم...فقط باشه.....
یک عمر تو پول زندگی کردم و اصلا خوشبختی ندیدم....ومیخوام یه خورده طعم زندگی متوسط و بچشم و خودم بسازم زندگیمو...
همش میگم اولی ولی معلوم نیست که بیاد یا نه...اون 1 سال و نیم منتظرم بود و سهتی کشید و بعد اگر بیاد و ببینه من ازدواج کردم چی؟
البته تقصیر خودشم هست چون خبری از خودش نداد...
میترسم...
بخدا میترسم...

Read More
There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت