پرسش:
هدی و منتظر: سلام خوبین؟ ببخشید بازم مزاحمتون شدم راستش یه سوال برام پیش اومده؟! ما امروز توی درس زیست
شناسیمون خوندیم که همه ی موجودات از تکامل یکی از موجودات قبلی بوجود اومدن حتی انسان مثلا انسان از تکامل میمون بوجود اومده آخه مگه میشه انسان که اشرف مخلوقاته از میمون بوجود بیاد؟ خدای متعال می فرمایند که انسان رو از خاک و آب آفریده ام ولی آب و خاک کجاو میمون کجا؟! سوال دوم اینکه خدا که می فرمایند انسان رو از خاک و آب آفریدم آخه از نظر علمی که نمیشه این رو اثبات کرد انسان از نطفه بوجود میاد نطفه ام که منشا خاکی نداره؟ سوال سومم اینه که اولین انسانی که آفریده شده حضرت آدم بوده ولی پس چرا توی تاریخ نوشته که انسانهای اولیه خوی حیوانی داشتن و مثلا از رعد و برق می ترسیدن یعنی این آدما بعد از حضرت آدم بودن؟ و سوال آخر.... زن حضرت هابیل و قابیل(لعنت الله علیه) کی بودن؟ حاج آقا بازم ببخشید وقت شریفتون رو گرفتم. باتشکر التماس دعا.
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
ممنونم از لطف شما.شکر خدا خوبم، خواهش میکنم مراحمید.
در مورد سوال شما عرض کنم که نظریه داروین یک فرضیه علمی است که هنوز به اثبات نرسیده است و احیانا در علوم زیست شناسی شواهدی قوی علیه آن در دست است و بسیاری از دانشمندان این رشته آن را نپذیرفته اند.
اصول و اركان تئوري نظریه داروین رو بنده خدمت شما عرض می کنم تا طبق آن چند نقد و اشکال وارد کنیم:
تأثير محيط، تغييرات تصادفي كه علت آن را نميدانيم، تنازع بقاء، اصل انتقال صفات اكتسابي از طريق وراثت و اصل انتخاب اصلح، وي بر همين اساس است كه ميگويد انسان، تحول يافتة نوع ديگري از موجودات است نه آن كه از آغاز انسان بوده باشد: حال به برخی از نقدها نسبت به نظریه ایشان می پردازیم:
1. اگر تئوري تحول انواع يك قانون علمي باشد بايد هميشه صحيح بوده و پيشبيني پديده ها را ممكن سازد و درباره همة افراد آن قانون، صادق باشد. در حالي كه اين تئوري چنين نيست، زيرا در يك محيط برخي جانداران تبديل به نوع ديگر شده و برخي نشدهاند. (البته بر مبناي تفكر تكاملي و الّا ما تحول يك نوع به نوع ديگر را قبول نداريم).
2. اصل انتقال صفات توسط دانشمندان جنين شناس، باطل شده است. چنان كه 22 نسل از يك حيوان را دچار نقص عضو كردند ولي باز هم تغييري در نسلهاي بعدي ايجاد نشد.
3. اصل سازش با محيط نيز، با آزمايش بر روي 69 نسل از مگس باطل شده است، زيرا آنها با آن كه در مكان تاريكي بودند ولي چشمان آخرين نسل آنها كاملاً طبيعي بود.
4. فسيلهاي كشف شده مربوط به انسان ماقبل تاريخ هيچ شباهتي به ميمون ندارد.
5. اين نظريه به تفاوت روان شناختي ودرك و فهم و عقل و احساس انسان با ميمون توجهي ندارد.
6. با تحقيقات ژنتيك، امروزه تمام تئوريهاي تكامل نقش برآب شدهاند و اصولاً بين DNA يك انسان متعلق به يكصد هزار سال پيش كه كشف شده با ميمونهاي شبيه انسان هيچ شباهتي وجود ندارد.(1)
با توجه به آن چه گفته شد طبيعي است كه آن چه در قرآن آمده است، با نظريه داروين سازگاري نداشته باشد.
آیت اللّه مشکینی آیات مربوط به خلقت را به 5 دسته تقسیم کرده است که بعضی از آنان با نظریه تکامل انواع مخالفت ندارند و آقای مشکینی میخواهد با این بیان بگوید که اولا زبان قرآن با علوم هماهنگ است و ثانیا نظریه تطور انواع با توحید ناسازگار نیست.
ولی مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان عقیده دارد که اگر چه در قرآن برای نفی و اثبات این نظریه نص (سخنی که هیچ گونه احتمال دیگر در آن نباشد) نداریم و هر چه داریم ظواهر قرآن است (که این ظواهر بسیار بیّّن و قریب به نصّ است) میفرماید: منتهی شدن بشر موجود امروزی با تناسل به یک زن و مرد مدلول ظهوری قریب به نص آیات شریفه بوده و قابل تفسیر نمیباشند و اگرچه (قبول این مطلب) از ضروریات دین نیست ولی از ضروریات قرآنی میباشد (2) و هم میفرماید:
ظاهر قریب به تصریح آیات قرآن دلالت بر این دارد که بشر امروزی از نسل دو نفر زن و مرد معین هستند و مرد در قرآن آدم نامیده شده است و آن مرد و زن از پدر و مادری به وجود نیامده بلکه از خاک یا گل یا گل پخته و یا از زمین پدید آمدهاند (3) و هم فرموده است : اما اعتقاد به این که نسل بشری به فردی از انسان کامل (از جهت فکری) از طریق توالد بر اساس قوانین تنازع در بقا و انتخاب اصلح میرسد که او از انسان غیر کامل به دنیا آمده است با آیه زیر دفع میگردد که «إِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»(4) به علاوه دلیلی که بر این اعتقاد اقامه شده است (مراد دلایل علمی اعم از شواهد فیزیولوژیکی، آناتومی تطبیقی، جنین شناسی حیوانات فسیل شناسی و... میباشد) از اثبات مدعایشان عاجز است.(5)
با تمام اين توضيحات حتي اگر نظريه داروين درست باشد، باز هم مشكلي پيش نخواهد آمد، چرا كه قرآن خلقت انسانها را به حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ منتهي ميكند كه ايشان هم از خاك آفريده شده اند. ولي چنان كه برخي از انديشمندان مسلمان توضيح داده اند. در قرآن بيان نشده كه تبديل خاك به آدم چقدر طول كشيده و چه مراحلي را گذرانده است و قرآن در اين باره ساكت است و لذا اسلام نه نظريه داروين را نفي ميكند و نه اثبات.(6) البته با بطلان نظريه داروين، نيازي به بررسي آيات قرآن و مقايسة آنها با اين تئوري نيست.
چند کتاب خوب که در این زمینه نوشته شده را معرفی میکنم که اگر دوست داشتید بیشتر تحقیق کنید به این کتب رجوع کنید:
1. سبحاني، جعفر، داروينيسم يا تكامل انواع، انتشارات توحيد، قم، بيتا.
2. مشكيني اردبيلي، علي، تكامل در قرآن، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، بيتا، ترجمه: قرآن، حسين نژاد.
3. مطهري، مرتضي، توحيد، انتشارات صدرا، تهران، 1373، چ اوّل، از ص 223 ـ 264.
4. علوي سرشکي، سيد محمد رضا، تکامل يا تناقض، (دفتر انتشارات اسلامي، قم: 1364) ، چ سوم.
مقاله خوب و کاملی هم از استاد عزیزم آقای ربانی گلپایگانی(زید عزه) جهت دانلود در اختیارتان قرار دادم میتونید در پایین دانلود کنید.(برای ثبت نام در سایت حتما از نام کاربری انگلیسی استفاده کنید)
منابع:
1.خسرو پناه، عبدالحسين، كلام جديد، قم، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه، 1379، ص 384 ـ 392.
2. تفسیر المیزان، ج 16، ص 169، القول فی الانسان الأولی.
3. تفسیر المیزان، ج 16، ص 269.
4. سوره آل عمران، آیه 59.
5. تفسیر المیزان، ج 16، ص 270.
6. خسرو پناه، عبدالحسين، كلام جديد ،ص 405 ـ 422.