چگونگی پیدایش انسان و نظریه داروین؟

بررسی نظریه داروین

پرسش:

ادریس(ابراهیم)دلشاد:

سلام حاجی سوال داشتم

1. واقعا خلقت انسان با همان خلقت حضرت آدم اغاز شد؟؟؟ایا اولی انسانی که پا به کره زمین نهاد که بود؟؟

اگربوده پس این چیست؟؟

))از یك طرف باستان شناسان امروزه از فسیل‏ها و اجساد آدمیانی سخن می گویند كه قدمت آن‏ها به چند میلیون سال می رسد. آیا این انسان‏ها از اولاد حضرت آدمند و پس از هبوط او به دنیا آمده‏اند؟ در این صورت، قدمت آدم ابوالبشر باید میلیون‏ها سال باشد.

از طرفی ما در داستان‏های مربوط به آدم(ع) و اولادش، آن‏ها را آگاه به امور كشاورزی و دامداری وشكاروآتش و خط و كتاب و زبان می یابیم. در حالی كه تاریخ باستانی بشر، عصر پیدایش آتش،اجتماعی زیستن و ساختن خانه و شهر و اموری چون دامداری و... را متعلق به دوران ابتدای تاریخ بشر نمی‏داند.((

2. فرق اساسی نظریه داروین با نظریه اسلام در باره پیدایش انسان چیست؟؟؟میگویند نظریه داروینی نظر اسلام را نقض میکند کجا نقص میکند؟؟؟من که چیزی نیافتم

نظریه اسلام چگونه نظریه داروین را برملا و ناقض میکند در کجا و کدوم ایه؟؟؟؟

میگویند حضرت ادم 7000سال پیش میزیسته ایا صحت دارد؟؟؟؟

خواهشاواضع وشفاف پاسخ دهید البته هم با علم قران وعلم امروز بشر

تشکر حاجی جان

پاسخ:

سلام

1جواب سوال اول:

در خصوص خلقت آدم دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است از جمله:

.1پیش از حضرت آدم، هیچ موجودی از آدم یا شبیه آدم وجود نداشته و حضرت آدم یک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.

.2پیش از حضرت آدم موجوداتی شبیه آدم و جن بوده اند و سپس یا از بین رفته اند و یا هنوز هم وجود دارند.

.3پیش از حضرت آدم، آدم وجود داشته ولی تکامل نایافته بود و به هر دلیل از میان رفته و منقرض شده اند و آنگاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم های گذشته به طور کامل مستقل آفریده شده اند.

از مجموع آیات قرآنی این نکته به دست می آید که سرسلسله افراد انسانی موجودی به نام حضرت آدم(ع) بوده است و افراد نسل او بر اثر نطفه هایی که در رحم مادرانشان انعقاد پیدا می کنند، ایجاد می شوند اما این که خود آدم چگونه پیدا شده از جمع آیات به این نتیجه می رسیم که او از خاک آفریده شده است و پس از طی مراتبی چون گل چسبنده و چکیده ای از گل و تبدیل آن به گل خشکیده و تکمیل اندام شایستگی دمیده شدن روح را پیدا کرده و به صورت موجودی کامل در آمده است.

از سوی دیگر وقتی مجموع آیاتی را که در خصوص ارزش و مقام انسان نازل گشته بررسی می نماییم، به این حقیقت واقف می شویم که قرآن کریم انسان را یک نوع مجزا از حیوان مطرح می کند به عنوان موجودی که اختلاف ذاتی و ماهوی با موجودات دیگر دارد در حالی که در نظریه چهارم پیش گفته مسأله اختلاف ذاتی و ماهوی میان انسان وحیوان مطرح نیست بلکه انسان هم حیوانی است که نظام فیزیولوژی پیچیده تری دارد نه این که نوعی مجزا از حیوان باشد (نگا: روم / 20 ؛ آل عمران / 59 ؛ سجده / 7 و 8 ؛ مؤمنون / 12 ؛ صافات / 11 ؛ حجر / 26 - 29 ؛ الرحمن / 14 ؛ نساء / 1 ؛ اعراف / 189 ؛ زمر / 6 ؛ انعام / 98 ؛ حجرات / 13 ؛ نحل / 4 ؛ یس / 77 ؛ دهر / 2 ؛ قیامت / 37 - 38 ؛ فرقان / 54 ؛ مرسلات / 20 ؛ علق / 2 ؛ نوح / 17 - 18 و ... نیز نگا: مبانی انسان شناسی در قرآن، صص 73 - 81 ؛ تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 288 ؛ المیزان ، ج 16 ، ص 384 - 388 ، ج 4، ص 224 - 225 و.(…

با جمع بندی آیات فوق و روایات مطرح شده در خصوص وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم می توان به نظریه سوم اذعان نمود، بدین بیان که پیش از حضرت آدم(ع) انسان های تکامل نایافته ای بوده اند که از بینش و آگاهی حضرت آدم(ع) و نسل او برخوردار نبودند این آدمیان در قالب و صورت حیوانی نبوده اند و نیز تنها زندگی غریزی بر آنها حاکم نبوده است ولی به شکل انسان کنونی که دارای زندگی توأم با آگاهی و مسؤولیت باشند نیز نبوده اند، نسل این انسان ها به دلایلی که فعلا بر ما مجهول است منقرض شده اند و آنگاه خداوند متعال حضرت آدم(ع) را به صورت کاملا مستقل و مجزا با اوصاف و ویژگی های منحصر و مختص به خود از گل آفرید؛ انسانی که دارای آگاهی، بینش، تعقل چشمگیر و.. بود و انسانی که گل سر سبد جهان هستی و نمایانگر اوصاف الهی است.

جواب سوال دوم:

فرقی وجود ندارد وقابل جمع می باشد و تعارضی هم دیده نمی شود.

با ظهور نظریه داروین در میان متکلمان مسیحی سرو صدایی به راه افتاد بعضی ان را مخالف با برهان تقان صنع میدانستند و بعضی موافق ،بعضی نیز زیرکانه بین نظریه داروین و خداشناسی جمع کردند.

برخی دانشمندان اسلامی نیز بر این باورند که این فرضیه توان معارضه با حکمت صنع و مدبرانه بودن آفرینش را ندارد. زیرا این فرضیه نمیتواند خودکفا بودن ماده را ثابت کند .زیرا قانون مندی ماده نشانه حکمت صنع و دخالت دست غیبی در پدیده ها ست.

شهید مطهری اصول لامارک و داروین را توجیه کننده طبیعت نمیداند زیرا هرکدام از گیاهان و حیوانات جهازها و تشکلهای حیرت انگیزی دارند که مجوعا یک کار و هدف را دنبال میکنند.

ولی باید گفت:تئوری انتخاب طبیعی با اثبات وجود خدا منافاتی ندارد.زیرا:

دستاوردها و فرضیه های علوم تجربی به طور دائم در حال تغییر و تحول است.

برهان اتقان صنع تنها دلیل بر اثبات وجود خدا نیست بلکه براهین قویتری نیز وجود دارد.

نظام آفرینش به جانداران و گیاهان انحصار ندارد تا با تئوری تکاملی جاندارا ن بتوان دست از تندبیر حکیمانه الهی شست چگونه میتوان با اصول داروینیسم نظم در جهان بالا و سیارات را توجیه و تبیین کرد؟

مفهوم غایت و فینالیسم یک مفهوم فلسفی است و زیست شناسان حق اظهار نظر در باره آن را ندارند وجود نیروهای فوق طبیعی و نظارت بر جریانات طبیعت ادعایی است که فقط در قالبهای فلسفی قابل اثبات و نفی است.

-تغییرات تصادفی هیچ گاه بر نفی هدف و علت غایی دلالت ندارد زیرا جهل بشر منشأ این ادعاست و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی قول به اتفاق و تصادف ،ناشی از جهل نسبت به اسباب حقیقی و نیز نسبت غایت یه صاحب غایت است.

وی در تعارض داروینیسم با خداشناسی معتقد است:وقتی در اثر تنازع بقا موجود قویتر باقی میماند و از طرفی بچه های جانداران در اثر امتیازات وخاصی در این نزاع برنده میشوند به طور تصادفی به فرزندان آنها نیز منتقل میشود در این صورت نتیجه خلقت همیشه امتیازات تصادفی پی در پی است که اگر از ابتدا نظام عالم با همین امتیازات و خصوصیات به وجود آمده باشد جز با دخالت مدبر حکیم قابل توجیه نیست ولی اگر پیدایش آ ن را در یک حرکت تدریجی (و نه تصادفی ) صدها میلیون ساله بپذیریم بدون وجود مدبر قابل توجیه است.

اما در مورد تاریخ زندگی حضرت آدم:

در اسلام حدیث یا آیه ای برای محاسبه تاریخ حضرت آدم(ع) تاکنون نداریم. اما در تورات مطالبی وجود دارد که می توان با توجه به آن زندگی حضرت آدم (ع) را مرتبط به 8 هزار سال قبل دانست. که بعضی از علما، آن را پذیرفته اند.

Comments (6)

This comment was minimized by the moderator on the site

حاجی واسه رفتن به بهشت حتما باید نماز خواند ؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
بله .
إِنَّ أَوَّلَ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَنِ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ وَ عَنِ الزَّکَاةِ الْمَفْرُوضَةِ وَ عَنِ الصِّیَامِ الْمَفْرُوضِ وَ عَنِ الْحَجِّ الْمَفْرُوضِ وَ...

با سلام
بله .
إِنَّ أَوَّلَ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَنِ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ وَ عَنِ الزَّکَاةِ الْمَفْرُوضَةِ وَ عَنِ الصِّیَامِ الْمَفْرُوضِ وَ عَنِ الْحَجِّ الْمَفْرُوضِ وَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَإِنْ أَقَرَّ بِوَلَایَتِنَا ثُمَّ مَاتَ عَلَیْهَا قُبِلَتْ مِنْهُ صَلَاتُهُ وَ صَوْمُهُ وَ زَکَاتُهُ وَ حَجُّهُ وَ إِنْ لَمْ یُقِرَّ بِوَلَایَتِنَا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ أَعْمَالِهِ (4) یعنی:
روز قیامت اولین چیزی که از بنده سؤال می‌شود، نمازهای واجب، زکات واجب، روزه واجب، حج واجب و از ولایت ما خانواده است. اگر اقرار به ولایت ما کرد و بر همین اعتقاد مرد، نماز و روزه و زکات و حج او قبول می‌شود. اما اگر اقرار به ولایت ما نکرد در پیشگاه پروردگار هیچ یک از اعمالش را قبول نخواهد کرد.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
متاسفانه با بیان یک سویه خود تنها راه تفکر را بر ایات قران می بندید اینک چون قران کریم بشر را ارج نهاده پس ذاتش به غیر از حیوان است که دلیل نمیشود بر اینک ما بگوییم پس انسان جسمش جدای از حیوان بوده خاک که پستر از حیوان است پس چرا قران اشاره...

سلام
متاسفانه با بیان یک سویه خود تنها راه تفکر را بر ایات قران می بندید اینک چون قران کریم بشر را ارج نهاده پس ذاتش به غیر از حیوان است که دلیل نمیشود بر اینک ما بگوییم پس انسان جسمش جدای از حیوان بوده خاک که پستر از حیوان است پس چرا قران اشاره به افرینش انسان و همه حیوانات از یک منشا کرده .در ضمن شما تا مشخص نکنید پیرو کدام روش علمی میخواهید این امر را ثابت کنید راه به جایی نخواهید برد اگر پیرو فلسفه هستیید اول باید اثبات کنید که انچه میگویید بر چه مبنایی پی ریزی شده علم حضوری یا حصولی شما همه فلسفه خود را بر پایه علم حضوری می چینید که خود حاصل شده علم حصولی و بر گرفته از مشاهدات و حسیات اولیه شماست .دلیل انکه یک نوزاد کور و کر و گنگ هیچ تعقلی نمی تواند داشته باشد چرا که شناختی ندارد تا بتواند تفکر کند ومضاف بر انکه کل تفکر انسان تنها بر پدیده هایی است که نمونه مادی دارند ویا قابل معادل سازی با انچه دیده ایم و شنیده ایم باشند .به عبارت دیگر انسان تنها چیزی را درک میکند ومیشناسد که ضدی داشته باشد وگرنه توان شناخت ندارد و این امکان ندارد مگربا علم حصولی خلاصه انکه اگر واقعا میخواهید علمی بحث کنید لازم است چت یا ادرس اینترنتی را بدهید تا به شکل کاملا علمی با تعیین راه ورود به بحث اعم از علم به معنی ساینس یا فلسفه محض یا کلام وارد ان شویم تا متوجه شوید که راهی که در پیش گرفته اید راهی کاملا ضد علمی است و نتیجه ایی جز خراب کردن اندیشه های اسلامی را ندارد فتامل

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
این حرف شما خود تناقض دارد از طرفی قبول می کنید انسان ذاتشا دارای ارج و مقام ویژه است و از طرفی دیگر می گوید ابتدا حیوان بوده که با هم نمی خواند.
در ضمن ماده تشکیل دهنده و قبل دمیدن خاک بوده نه بعد که اشکال و قیاس شما درست باشد.

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا با توجه به طرح سوال و پاسخ به آن؛ لزومی داشته که تصویری را برای ردّ نظریه داروین ، هجو کنید. !؟ آیا هیچ پیامبر و امام معصومی اینگونه عمل میکرده !؟ شخصی مثل کلینتون و یا هر اجنبی دیگر که مورد وثوق ما نباشد را باید اینگونه مورد مضحکه قرار دهیم...

آیا با توجه به طرح سوال و پاسخ به آن؛ لزومی داشته که تصویری را برای ردّ نظریه داروین ، هجو کنید. !؟ آیا هیچ پیامبر و امام معصومی اینگونه عمل میکرده !؟ شخصی مثل کلینتون و یا هر اجنبی دیگر که مورد وثوق ما نباشد را باید اینگونه مورد مضحکه قرار دهیم که مثلا برای پاسخ به شبهات؛ برهانمان قاطع شود.!؟!؟
===================
پاسخ:
با سلام
سیره قرآن هم همینطوره:
تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ ....
...أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ...
و...

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پیدایش خدارا در این دنیا چگونه می توان توجیه کرد؟ مگر هرچیزی علتی ندارد خدا چگونه به وجود آمده است؟
=================
با سلام و ادب
جواب سوال شما در بخش انجمن سایت دادم. لینک پرسش و پاسخ :
http://www.t-pasokhgoo.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9...

سلام پیدایش خدارا در این دنیا چگونه می توان توجیه کرد؟ مگر هرچیزی علتی ندارد خدا چگونه به وجود آمده است؟
=================
با سلام و ادب
جواب سوال شما در بخش انجمن سایت دادم. لینک پرسش و پاسخ :
http://www.t-pasokhgoo.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D9%85%DA%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B1%DA%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%B3-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html

Read More
There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت