پرسش:
چرا حضور در دنيا به ميل انسان بستگي ندارد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو و آرزوی کسب توفیقات روز افزون
خداوند فياض مطلق است و با آفرينش انسان خواسته است او را از فيض و بخشش و نعمتهاي فراوانش بهرهمند نمايد. اگر خلقت صورت نميگرفت، اين سؤال جا داشت كه خداوند با اين كه فياض علي الاطلاق است و هيچ گونه بخل در ساحت اقدسش راه ندارد، چرا انسان را كه موجود ممكن الوجود است نيافريد تا او را از نعمت هايش بهرهمند نمايد.
بديهي است كه قبل از خلقت انسان، موجودي به نام انسان وجود ندارد تا از او سؤال شود: ميخواهي آفريده شوي؟
تازه اين سؤال تقريبا بي مورد است؛ اگر اين پرسش عملي ميشد، فورا انسان جواب ميداد: نيكي و پرسش؟ زيرا چنان چه اين سؤال از انسان ميشد، طبعا اولين سؤال اين بود كه: چرا مرا ميآفريني و هدف از خلقت من چيست؟ جواب ميشنيد: بدين خاطر كه تو قادر هستي به اختيار خودت به كمالات بسيار عالي و لذتهاي جاودان برسي و از نعمتهاي ابدي بهرهمند شوي.
خوب اگر غرض از آفرينش، تعالي من است، معلوم است كه ميخواهم تعالي بيابم و به كمالات برسم. مثل اين كه به ما بگويند همه شما توان رفتن به فلان محل مخصوص را داريد و هر كس به آنجا برود و برگردد، زندگيش از همه جهات و در همه زمينهها تأمين خواهد شد. و رفتن به آن جا منع شرعي و قانوني و اجتماعي و حيثيتي ندارد. آيا شما كسي را پيدا ميكنيد كه از رفتن به آن محل سرباز زند؟ البته اين مطلب به عنوان تمثيل و تقريب به ذهن است و گر نه بهشت و نعمتهاي آن و رضوان الهي كه انسان براي رسيدن به آن آفريده شده است، قابل ملاحظه با نعمتهاي دنيا نميباشد.
قرآن ميفرمايد: "هيچ كس نميداند چه پاداشهايي كه مايه روشني چشمها است، براي آنها نهفته شده است؟ اين جزاي اعمالي است كه انجام ميداند". (1)
در حديث مشهوري از پيغمبر اكرم(ص) ميخوانيم: "خدا مي فرمايد: براي بندگان صالحم پاداشهايي فراهم كردهام كه هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر فكر كسي نگذشته است".(2)
از طرف ديگر آنچه بر جهان هستي حكمفرما است ، قانون عام و كلي عليت است و بر اساس قانون عليت ، هر معلول و پديده اي از طرف علت خود ضرورت و حتميت مي يابد و انسان نيز كه از جمله پديده ها و موجودات هستي است ، ضرورت وجود خود را از طرف علت خود كسب كرده است ، پس چون وجود او از طرف علت وجودش فراهم آمد (كه در نهايت به فيض و رحمت الهي مي رسد) انسان نيز ضرورت وجود خواهد يافت و ديگر جاي سوال از به وجود آمدن يا نيامدن نخواهد بود. يعني به ميل و ارداه معلول بستگي ندارد كه آيا به وجود آيد يا به وجود نيايد.