پرسش:
نگین: سلام خسته نباشید من باخوندن معنی آیه 56و58و74سوره الرحمن چند تا سوال واسم پیش اومد :1چرا فقط اززنان به عنوان پاداش نام برده مگه زنان جزء نعمتای مردان محسوب میشن بایستی از مردان هم نام میبرد که عادلانه باشه به نظرم خیلی به مردا اهمیت داده شده چون همش از حوری بهشتی میگن ولی ندیدم تا حالا واسه زنان هم وعده مردانی با اون توصیفاتی که برای حوریها میکنه باشه 2چرا میگن که تو بهشت همسران دنیوی با همدیگه نیستن ؟شاید یکی همسرشو خیلی قبول داشت3 تو بهشتم چند همسری هست ؟؟؟؟چرا؟؟؟؟چون تو آیات بارها شده از کلمه همسران استفاده کرده
ببخشید راحت و بدون رودربایسی سوالامو پرسیدم
ممنون میشم جوابمو بدین
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
در مورد نکته اول شما عرض کنم که حوری به معنی زن و فقط جنس مونث نیست بلکه از مضمون برخي آيات و روايات، چنين برمي آيد كه مسأله لذت هاي جنسي اختصاصي به مردان ندارد؛ بلكه زنان نيز در بهشت ميتوانند براي خويش شوهراني دلخواه برگزينند.
به نظر برخي از علماي لغت و مفسرين «حور» انحصار در زن ندارد و به مردان بهشتي نيز اطلاق ميشود لذا حورهاي مذكر نيز در بهشت وجود دارند.
براي نمونه به اين حديث توجه كنيد كه از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده است كه فرمود:
»در بهشت بازاري است كه در آن خريد و فروشي نيست، تنها در آن جا تصوير مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمايلي به آنان پيدا كند، از همان جا بر او وارد ميشود»، (بحار الانوار، ج 1، ص 148).
همچنين دوستان عزيز در قرآن از ولدان و غلمان نيز ياد شده است و هر دو جمع بوده و به معناي پسران است.
در مورد نکته دوم شما عرض کنم که نه خیر چنین چیری گفته نشده است و زنان دنيا ـ كه اهل بهشت باشند ـ با زيبايي و شكوهي برتر از حوريان در بهشت حضور دارند؛ چنانچه مايل باشند به شوهران خويش مي پيوندند وگرنه هرگونه كه بخواهند عمل ميكنند.
در منابع کلامی و روایی چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همو را به اختیار خود میپذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شدهاند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است. مجموعه آثار شهید مطهری، ج 19 ص 311
با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین میباشند. وزنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می شوند.
1- «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ»(زخرف، آیه 70.) (به آنها خطاب میشود:) «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا ( تفسیر المیزان، ج 18، ص 182.)و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان.
2-«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ»(یس، آیه 56 ) آنها و همسرانشان در سایه های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زدهاند..
و آیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ»(مؤمن، آیه 8 .) پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرمودهای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!..
«جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ»(رعد، آیه 23 .)
(همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد میگردند....
از این آیات استفاده می شود که زنانومردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان وبهشتی باشند در آنجا به هم ملحق میشوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می کنند.
و حتی از روایات استفاده میشود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام دادهاند، بنابراین لذتهای بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می شود از نعمتها و زیبایی ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می فرماید: «یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ»(زخرف، آیه 71 )
با توجه به نکات عرض شده نکته سوم هم مشخص است و اونجا همسر داشتن مثل این دنیا نیست و ما دقیق نمیدونیم به چه صورت باشد .