پرسش:
منظور از کشته شدن شیطان به دست امام زمان چیست؟
پاسخ:
قرآن مجید، نقل می کند که شیطان پس از این که به دلیل سجده نکردن بر انسان و تمرد از دستور الهی، رانده شد، به خداوند عرض کرد(قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون) پروردگار ! مرا تا روزی که برانگیخته خواهند شد مهلت ده.(1)
شیطان ، در این در خواست دو مطلب از خداوند متعال خواسته است:
1-به او مهلت داده شود
2-این مهلت تا قیامت و روز مبعوث شدن بندگان ادامه داشته باشد.
پاسخ حضرت حق تعالی به درخواست او چنین است(قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم) تو از مهلت یا فتگانی تا روز و وقت معلوم(2) خداوند متعال به او مهلت داده است و در خواست نخست او را اجابت کرده است اما درخواست دوم او را که خواسته بود تا روز قیامت مهلت داشته داشته باشد اجابت نشده است؛ بلکه تا روز و وقت معلوم به او مهلت داده شده است.
پرسش این است که وقت معلوم چه زمانی است؟
در بحارالانوار ج،60ص221، از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ابن وهب از امام درباره سرنوشت ابلیس در آیه پرسش می کند که این روز ، چه روز و زمانی است؟ امام می فرماید: ای وهب ! آیا تصور می کنی آن روز زمانی است که خدا در آن روز ، مردم را مبعوث می کند؟(این چنین نیست) بلکه خداوند ابلیس را تا روز قیام قائم ما مهلت می دهد آن زمان ، حضرت، ابلیس را محکم می گیرد و گردن او را می زند و آن روز زمان معلوم است.
البته قتل شیطان و ابلیس به معنای از بین رفتن همه شیاطین به ویژه انسان های شیطان صفت نیست ؛ زیرا تکلیف برقرار است و تکلیف دائر مدار اختیار خیر وشر است و برخی انسان ها هستند که نقش شیطان را برعهده دارند. ضمن این که نفس اماره نیز هست اما حضرت، رییس شیطا ن ها (ابلیس) را که در انحراف و گناه نقش اساسی دارد از بین می برد.(3)
پی نوشت:
1-حجر/36
2-حجر/38/37
3- آفتاب مهر( دفتر اول)