سوال:
سلام تشکر بابت ارسال جواب، یک موضوعی هست فکرم رو بعضی اوقات مشغول میکنه.
اینکه ما از کجا باید باور کنیم که تاریخ حقیقت داره؟ بعضی اوقات یه حالتی بهم دست میده که به همه چیز شک میکنم به اینکه شاید اصلا شخصیتهایی که گفته شده مثل امام علی اصلا تو تاریخ نبوده یا اصلا پیامبری نبوده اینها حرفهایی بیش نیست و امثال اینها. میدونم این فکر رو شیطون تو سرم فرو میکنه همیشه هم وقتی فکر این چیز میاد توی سرم شیطون رو لعنت میکنم. این افکار ایمان رو متزلزل میکنه چطور میشه از این افکار رها بشم؟ ایا دعایی هست دررابطه با این موضوع؟
چطور میشه به چیزی که ندیده ایم ایمان داشته باشیم مثل روز قیامت؟
پاسخ:
سلام به شما بزرگوار
در واقع شما دو سوال رو مطرح فرمودید یکی اینکه چطور می شود به تاریخ اعتماد کرد و دوم اینکه چطور به چیزی که ندیده ایم ایمان داشته باشیم مثل روز قیامت؟
در مورد سوال اولتون عرض کنم که بحث بسیار مفصل است من اجمالا عرض میکنم و بعد آدرس می دهم که روجوع کنید و در اونجا که قبلا این بحث مطرح شده مطالعه کنید.آدرس:
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=8838
اما اجمالا اینكهتاریخ توسط هزاران نفر که در بین آنها متقی و مومن و غیر مومن بوده است نوشته شده است و با توجه به ملاکهایی درست و غلط بودن این نقل ها مشخص می شود و در نهایت اعتماد می کنند.
این نوشته ها بررسی می شوند با شواهد و قرائن و ...تا در نهایت پذیرفته می شوند.
در مورد روایات و احادیث که یک بحث دیگری می باشد که در علم رجال و درایه بحث می شود که خواستید در مورد این هم بحث خواهیم کرد.
اما در جواب سوال دوم باید عرض کنم که هر چیزی که دیده نشود دلیل بر نپذیرفتن آن نیست مثلا ما عقل و هوش خود را نمی ببینیم ولی یقین داریم که موجود هستند .در مورد قیامت هم خوب باید عرض کنم که فعلا قابل رو ئیت نیست اما وجود آن در قرآن که کتابی می باشد یقینی و حتمی الصدور از خدا ثابت شده و همچنین در روایات هر چند عقل هم ثابت می کند قیامت را .
بهترین راه برای رهایی از این افکار مطالعه و سوال کردن است که با فهم و درک آن برای شما وجود خدا و قرآن و اهل بیت و قیامت و...یقینی می شود و دیگر شکی برای شما به وجود نمی آید.
اما از طریق عقل قیامت رو برای شما اثبات میکنم:
زینب خانم تاكنون دلایل عقلی متعدد بر وجود معاد ایراد شده است كه در اینجا من به نمونه هایی از آنها اشاره میکنم:
1ـ یكی از ملموس ترین دلایل عقلی بر معاد و جاودانگی روح "میل به جاودانگی" در انسان است و از آنجایی كه در نظامات طبیعت هیچ میلی گزاف و بیهوده نیست، می توان این میل را دلیلی بر بقاء بشر پس از مرگ دانست. این كه ما از فكر نیست شدن رنج می بریم خود دلیل بر اینكه ما نیست نمی شویم."
"قل تعالوا" آیتی است از جذب حق ما به جذبة حق تعالی می رویم
"اونامونو" نویسنده و ادیب مشهور اسپانیایی در كتاب "درد جاودانگی" بدنبال آب حیات و سیراب نمودن عطش جاودانگی مینویسد:
"رفتار من بهترین دلیل، دلیل اخلاقی، بر شدت اشتیاق من است. و اگر در محدودة این عدم حتمیت نهایی و لاعلاج، نتوانسته ام خود را از حقیقت آنچه بدان امیدوارم متقاعد گردانم، از آن است كه سیر و سلوك چنان كه باید خالصانه و مخلصانه نبوده است. ... و ایمان نیست كه شهید می آفریند، شهیدانند كه ایمان می آفرینند ... چنان باش كه گویی فردا خواهی مرد، ولی خواهی مرد كه از نو زنده باشی."
2ـ عدل الهی ایجاب می كند كه نیكوكاران و بدكاران كه غالباً در این جهان در یك صف قرار دارند و حتی در عرصه هایی بدكاران برتری می یابند و ارزشهای كاذب و دروغین كه بجای ارزشهای حقیقی می نشینند، از هم جدا شوند و بدكاران به اعمال خود برسند. قرآن كریم در سورة جاثیه آیه 21 می فرماید:
"آیا آنا نكه مرتكب گناه شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانی قرار می دهیم كه ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند؟ كه حیات و مرگشان یكسان باشد؟ چه بد داوری می كنند!"
مزرع سبز فلك دیدم و داس مه نو یادم از كشته خویش آمد و هنگام درو
ای خنك آن را كه پیش از مرگ، مرد یعنی او، از اصل این رز بوی برد
پس "در هر حال ای عزیز، قدری از حال غفلت بیدار شو و در امر خود تفكر كن و صفحه اعمال خود را نگاه كن و بترس از آنكه اعمالی را كه به خیال خود عمل صالح است، از قبیل نماز و روزه و حج و ... خود اینها اسباب گرفتاری و ذلتت شوند در آن عالم، پس حساب خودت را در این عالم تا فرصت داری بكش و خودت میزان اعمالت را بر پا كن و در میزان شریعت و ولایت اهل بیت (ع) اعمال خود را بسنج!"
زان پیشتر كه عالم فانی شود خراب ما را ز جام بادة گلگون خراب كن
3ـ فیض و رحمت بی پایان الهی ایجاب می كند كه فیض دائمی او با مرگ از انسان قطع نشود و تكامل افراد مستعد و شایسته همچنان ادامه یابد. قرآن این مهم را با تعبیر زیبایی بیان می كند و در سوره "زخرف" آیه 24 می فرماید:
"و انا الی ربنا لمنقلبون"
بدون شك، ما در حركت، دگرگونی و انقلاب مداوم روح و نفس، بسوی پروردگار خویش، غایت و هدف جهان هستی، مراتب حیات را پشت سر می گذاریم و در آخرین سیر و آخرین مرتبه به جهان رستاخیز وارد شده و با طی منازل و موافق قیامت به سوی كمال مطلوب می شتابیم.
روح دارد بی بدن، بس كار و بال مرغ باشد در قفس، بس بی قرار
باش تا مرغ از قفس آید برون تا ببینی هفت چرخ او را زبون
4ـ چگونگی زندگی در حیات مادی و دنیوی نشان می دهد كه غایت، مطلوب و نهایت كار انسان، این جهان نمی تواند پس چگونه می تواند بی هدف، حساب و كتاب، میزان و پاداش، این عالم ماده را پایان كار خود بداند.
"افحسبتم انما خلقنا كم عبثا و انكم الینا لاترجعون"
"آیا گمان كردید، شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید."
منابع و مآخذ برگرفته از:
1ـ www.hawza.net مقاله "دلایل معاد" مكارم شیرازی
2ـ درد جاودانگی، اونامونو
3ـ اربعین، (چهل حدیث) امام خمینی (ره)
4ـ عدل الهی، استاد مطهری