آیا خدا هر کسی را که دوست داشته باشد هدایت می کند؟

منظور از هدایت و ضلالت الهی

سوال:

(تعز من تشاء و تذل من تشاء, يغفر لمن يشاء)به هر کس بخواهی عزت میدهی و هر کس بخواهی ذلت میدهی چگونه با عدالت خداوند سازگار است ؟

پاسخ:

این آیه قرآن را چند گونه می شود پیاده کرد.و از آیات متشابه قرآن است .

ما اگر این آیه را با دو آیه دیگر تفسیر کنیم ایرادت برطرف می شود ذلک بان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم (سوره انفال/آیه 53)

خدا هرگز چنین نبوده است ,یعنی خدایی اش ایجاب نمیکند و برخلاف خدایی اش می باشد که نعمتی را به گزاف از مردمی بگیرد ,مگر آنکه مردم قبلا آنچه را که مربوط به خودشان است تغییر داده باشند.

ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم(سوره رعد /آیه11)

یعنی خدا آن  اوضاع و احوالی را که در یک قومی وجود دارد هرگز عوض نمیکند مگر اینکه خود آن قوم آنچه را که مربوط به خودشان است یعنی مربوط به روح و فکر و اندیشه و اخلاق و اعمال خودشان است عوض کنند.یعنی اگر خداوند اقوامی را به عزت می رساند و یا اقوامی را از عزت به خاک ذلت فرو می برد ,اگر اقوامی را که پایین بودند بالا برد و اقوامی را که بالا بودند پایین آورد{به موجب آن است که آن اقوام آنچه را که مربوط به خودشان بود تغییر دادند}البته به دست خداست: قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء,بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر

همچنین در دعای افتتاح می خوانیم:الحمدالله الذی یومن الخائفین و ینجی الصالحین و یرفع المسضعفین و یضع المستکبرین و یهلک ملوکا و.......مدرک الهاربین

همه چیز به مشیت خداست ؛عزت به هرکس بدهد خدا می دهد ,ذلت به هر کس بدهد خدا دهد ,ملک را به هر کس بدهد خدا می دهد .از هر که بخواهد خدا میگیرد اما خیال نکنید کار خدا به گزاف و گتره است.

مقصود از انتساب افعالي چون ملك، عزت، ذلت و غفران و امثال آن به مشيّت و اراده خدا اين نيست كه كارهاي او به گزاف و بي‏معيار باشد، بلكه منظور آن است كه خداوند متعال در كارهاي خود، از ناحيه كسي مجبور نيست. آنچه انجام مي‏دهد، تنها بامشيّت و اراده خودش مي‏باشد و در عين حال، تمام افعالش بر مصلحت دايمي جريان دارد.
اين گونه آيات در مقام افاده اين نكته ‏اند كه خداوند يگانه منشأ تمام حقايق جهان هستي است. هيچ پديده‏اي در جهان از تحت نظر او بيرون نيست و موجودات ديگر در اداره عالم شريك نيستند. هيچ كس نمي‏تواند او را براي انجام كاري تحت فشار قرار دهد. خداوند از هيچ چيز تأثير نمي‏پذيرد. به تنهايي تصميم مي‏گيرد و بر اساس آن، عالم را تدبير مي‏كند. البته تمام تصميماتش بر اساس مصلحت و حكمت است؛ زيرا او حكيم است و به كسي ظلم نمي ‏كند.
مفهوم اين گونه آيات اين است كه انسان در گرايش به ايمان يا كفر، هيچ نقشي ندارد. اين خداست كه كسي را به سوي ايمان يا كفر سوق مي‏دهد؛ لذا انسان‏ها در پذيرش دين و يا كفر اختياري ندارند.
برخي آيات قرآن كريم، هدايت و ضلالت، عزّت و قدرت، رزق و سلامت و حتي حسنات و سيئات را به مشيّت و تقدير الهي نسبت مي‏دهد (مانند آيه 4 سوره ابراهيم، آيه 26 سوره آل‏عمران، آيه 22 و 58 سوره ذاريات و آيه 8179 سوره شعراء و آيه 78 سوره نساء) برخي ديگر از آيات هدايت و ضلالت، عزت و قدرت و... را به خود انسان نسبت مي‏دهد. (مثل آيه 17 سوره فصلت، آيه 53 سوره انفال، آيه 47 سوره يس و آيه 41 سوره روم)
بايد توجه داشت كه ميان اين دو گروه از آيات هيچ منافاتي و تناقضي وجود ندارد. سرّ مطلب ـبه تعبير استاد مطهري(ره) اين است كه قضا و قدر، مشيّت و اراده و علم و عنايت حق تعالي، علتي است در طول علل طبيعي، نه در عرض آن‏ها.
بنابراين همه چيز در عين اين كه فعل فاعل نزديك خود است، فعل خداوند هم مي‏باشد؛ لذا عزّتي كه خداوند مي‏بخشد در واقع به نتيجه رساندن آن مقدماتي است كه به وسيله انسان انجام شده است و ذلّتي هم كه خداوند دامن‏گير انسان مي‏كند، در حقيقت تحقق عيني بخشيدن به كارهاي بدي است كه از ناحيه انسان انجام گرفته است.
حاصل سخن اين كه، چون كارهاي خدا از روي حكمت و علت است، بايد علت ذلّت و عزّت را در خود شخص جست‏وجو كرد؛ لذا قرآن پيوسته ذلت را از آن كفار و بدكاران، بر اثر كفر و بدكاري مي‏داند. خداوند مي‏فرمايد: ضربت عليهم الذلّةو المسكنة .... ذلك بانّهم كانوا يكفرون بآيات اللّه و يقتلون النبيّين بغير الحق (سوره بقره، آيه 61) و نيز مي‏فرمايد: و الذين كسبواالسيئات ... ترهقهم ذلّة (سوره يونس، آيه 27)

افزون بر آن، احاديثي هم در تاييد اين مدعا از جانب معصومين(ع) نقل شده است.

امام صادق (ع)فرمودند:ان الله بعث نبیا من انبیائه الی قوم و اوحی الیه :ان قل لقومک انه لیس من اهل قریه و لا ناس کانوا علی طاعتی فاصابهم فیها سراء فتحولوا عما احب الی ما اکره الا تحولت لهم عما یحبون الی ما یکرهون و انه لیس من اهل قریه و لا اهل بیت کانوا علی معصیتی فاصابهم فیها ضرا فتحولوا عما اکره الی ما احب الا تحولت لهم عما یکرهون الی ما یحبون

خدا به یکی از پیغمبرانش که او را به سوی قومش فرستاده بود چنین وحی کرد.مردم یک محلی و به طور کلی مردمی نیستند که بر راه من و اطاعت من باشند یعنی صالح باشند و به همین جهت برای آنها خوشی و نعمت و سعادت بیابدو بعد از اینها از این نعمتها سوئاستفاده کنند یعنی بیفتند در عیش و فساد اخلاقی و فاسد بشوند مگر اینکه من هم نظرم را درباره آنها تغییر بدهم و آنچه را دوست میدارند از ایشان بگیرم و چیزی به آنها بدهم که از آن بدشان می آید یعنی بجای نعمت ,نقمت بدهم . و مردم جایی یا حتی مردم خانواده ای نیستند که بر معصیت من و در راه فساد باشند و در نتیجه به ایشان سختی برسد و برگردند از آنچه من مکروه میدارم به سوی آنچه محبوب من است مگر آنکه من دو مرتبه نظرم را درباره آنها تغییر بدهم و به ایشان خوشی بدهم که آنها هم راضی بشوند و آن را دوست داشته باشند.

امام صادق(ع) می فرمایند:کان ابی یقول :ان الله عزوجل قضی قضا حتما لاینعم علی العبد بنعمه فیسلبها ایاه حتی یحدث العبد ذنبا یستحق بذلک النقمه

پدرم امام باقر(ع)می فرمود:خدا تقدیر و حکم حتمی و تخلف ناپذیر کرده است که خداوند نعمتی را به بنده اش نمی دهد که آن نعمت را از او سلب کند مگر اینکه قبلا آن بنده گناهی مرتکب شده است ,یعنی آن بنده خودش,خودش را تغییر داده است.

در دعای کمیل این طور می خوانیم:اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل النقم. اللهم اغفرلی الذنوب التی تغییر النعم .اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلا. اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا

گناهان را دسته دسته می کند :خدایا آن گناهانی را که نفمت را بر بنده نازل می کند ببخش,آن گناهانی را که نعمت را میگیرد ببخش,گناهانی را که بلا نازل میکند بیامرز,گناهانی که سبب می شود دعاهای ما حبس شود ببخش.

معلوم می شود هر دسته ای از گناهان یک خاصیت مخصوص به خود را دارد.

منابع:
1-علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 3، ص 139 و ج 16، ص 67، طبع آخوندي.
2- فخر رازي، تفسيركبير، جلد 8، صفحه 6 .
3- شهيد مطهري، مرتضي: مجموعه آثار، جلد 1، صفحه 417.

4- شهیدمطهری,مرتضی:آشنایی با قرآن 3,صفحه 124.

5-شیخ کلینی,اصول کافی.

Comments (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنون از راهنماییتون.
متاسفانه از تابستان سال 91 درگیر مسئله انتخابات شدم و این روزها به اوجش رسیده!
اردوی طرح ولایت سال گذشته استارت این ماجرا بود!، درمورد آقای جلیلی ارزیابی ها کلی صورت گرفته بود، ایشون تمایلی به حضور نداشتن ولی نامه های...

سلام
ممنون از راهنماییتون.
متاسفانه از تابستان سال 91 درگیر مسئله انتخابات شدم و این روزها به اوجش رسیده!
اردوی طرح ولایت سال گذشته استارت این ماجرا بود!، درمورد آقای جلیلی ارزیابی ها کلی صورت گرفته بود، ایشون تمایلی به حضور نداشتن ولی نامه های متعددی که ازشون درخواست کرده بودن کاندید بشن موجب شد که وارد عرصه بشن، رای من هم از همون موقع قطعی شده بود، وقتی می بینم به خاطر شبهه اجرایی نبودن ممکنه مظلوم واقع شن درگیر میشم، از طرفی بیشتر که بررسی می کنم میبینم که اگر ایشون ضعف مدیریت داشته باشن انتخاب درستی نخواهم داشت!
تنها فردی که گفتمانش به گفتمان انقلاب واقعا نزدیکه آقای جلیلیه!، ولایت مداریشون هم که مشخصه!، آقا در سخنرانیشون فرمودن ببینید شبکه های بیگانه کدوم فرد رو تخریب میکنه، خب بعد از بررسی مشخص شد که بی بی سی با برند سازی جلیلی ، ایشون رو نماینده نظام و مقام معظم رهبری معرفی کردند و موجبات تخریب رو فراهم آوردن، آقا فرمودن هر کسی که عزت ایران رو در مقابل معاندان حفظ می کنه ترجیح دهیم، در باب مذاکره با آمریکا بین عزیزان اصولگرا مواضع روشن و مشخص رو آقای جلیلی داشتن، آقای ولایتی صحبت از آشتی با دنیا کردند، اگر منظور کشورهای اطرافه که الانم مسئله ای نیست و حالت آشتی برقراره، به گمانم منظور دست دوستی دادن به آمریکاست!!
خلاصه اینکه، من نگران مظلوم واقع شدن یک نیروی جوان انقلابی هستم، احساس می کنم چند روز مونده به انتخابات فرصت کمی باشه در مقابل این هجمه تخریب! هم از جانب بیگانه هم از جانب خودی !
ولی فرمایش شما درسته ، باید صبر کرد و فردی رو انتخاب کرد که اصلح هست، شاید انتخاب من درست نباشه و شتاب زده تصمیم گرفته باشم.
انشاءالله خدا در این انتخاب که سرنوشت ایران رو در آینده رقم می زنه کمکمون کنن.
یا علی

=====================
پاسخ طلبه پاسخگو:
با سلام
بله فرمایشات شما درست و بنده هم قبول دارم.
اما باید با دقت و تامل پیش رفت.جمع بندی بنده هم تا حالا آقای جلیلی بوده اما هنوز قطعی نیست.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام و احترام؛
حاج آقا ، من درگیر یه مسئله بی اساس شدم!!!
شبا از بعده نماز مغرب و عشا تا سه نیمه شب درگیر میشم و به نتیجه نمی رسم. اونم تو ایام امتحاناتم!!!
درگیر مسائل مربوط به انتخابات تو فضای مجازی!، استادم می گفتن این حزبا و درگیریا...

با عرض سلام و احترام؛
حاج آقا ، من درگیر یه مسئله بی اساس شدم!!!
شبا از بعده نماز مغرب و عشا تا سه نیمه شب درگیر میشم و به نتیجه نمی رسم. اونم تو ایام امتحاناتم!!!
درگیر مسائل مربوط به انتخابات تو فضای مجازی!، استادم می گفتن این حزبا و درگیریا کار شیطانه ها!!! ولی درگیر شدم متاسفانه!
کلی پارادوکس ، دوگانگی !، هزارتا شبهه!، هزارتا تهمت!!! تخریب ، تمجید!!!
خسته شدم به خدا حاجی!!!
چیکار باید کرد؟!!!
هرکسی یه چیزی میگه!!!
درسته اصول گرایان گفتمانشون به گفتمان انقلاب نزدیکه، ولی آخه کدوم یک از این چهار نفر؟!
خودشون دارن با خودشون می جنگن!!! شنیده بودم تو فتنه بعدی حزب الهی مقابل حزب الهی می ایسته ولی باور نمی کردم!!!
آخه هر کی یه چی میگه ، هر کدوم یکسری مشکلات دارن!!!
میگی آقای ولایتی میگن درسته اصولگراست ولی طرفه هاشمیه!! باغشو کنار سعد آباد رو از کجا آورده!!
میگی آقای قالیباف میبینی با امکانات شهرداری برا خودش تیلیغات می کنه!!!، مراکز فحشا راه انداخته تو تهران!!! منظورم پارک های تهران و اختلاط دختر و پسر در مراسم های شبانه ایام تابستانه، به قول حاج منصور بوستان جنایت (بوستان ولایت) زده!!!
حرف از آقای حداد میزنی به قول آبجیم که رشته تحصیلیش علوم تربیتیه چه ظلم هایی که در حقه نظام آموزشی مملکت نکرده!!! مسئول تالیف کتب درسی و برنامه ریزی آموزشیه!!! عرصه رو بر کارشناسان مدیریت آموزشی تنگ کرده با دکترای فلسفه!!!بدون تخصص کار قبول کرده!!!
میمونه آقای جلیلی که واقعا برام قابل قبول بودن ولی شبهه هایی که وارد می کنن نگرانم میکنه!!!
کار اجرایی نداشتن و نمی تونن مدیر خوبی باشن!!! برنامه ندارن!!!
بقیه هم که گفتمان درستی ندارن!!!
آقای رضایی هم برنامه منسجمی دارن ولی اعتراضشون و شبهه ای که سال 88 به نظام وارد کردن توهینی که نماینده ستادشون به آقا کردن رو چطور توجیه کنم؟؟؟
مابقی هم گفتمان درستی ندارن!!!
من حس می کنم اگر به آقای جلیلی رای بدم به خاطر ولایت مدار بودنشون انتخاب درستی رو داشتم ولی اگر به لحاظ مدیریتی اگر ضعیف عمل کنن و وضع معیشت و اقتصادی مردم بدتر از این بشه من در قبال تک تک مردم دهک پایین جامعه مسئولم !!!
از طرفی دادن رای سفید رو هم به مصلحت نظام نمی دونم، خیلیا تصمیم دارن این کارو انجام بدن، ولی اگر از دید بیگانه و دشمن نگاه بشه به قضیه ، می گن تو مملکت جمهوری اسلامی فردی که اعتبار کافی داشته باشه نیست ، چون پیش بینی میشه آراء باطله تعدادشون بالا باشه این دوره!!!
حاجی من به صحبت های آقا هم که گوش می دم و تطبیق می دم دوستان میگن نباید بگی کاندید x فرد تطبیق داده شده است، چون آقا فرمودن این احتمالات رو هم تا حد امکان نباید به بنده نسبت بدین!!!
خب من چطوری تشخیص بدم که کاندید انتخابیم با کدهایی که آقا میدن تطبیق داره ؟!!!
میگن چون علامه مصباح آقای لنکرانی رو اصلح می دونستن و رد صلاحیت شدن باید به بینش سیاسیشون شک کرد!!!
یا اینکه علامه گفتن هفت ساله آقای لنکرانی رو زیر نظر دارن، ولی بعد از انصرافشون یه دفعه گفتن آقای جلیلی هم پسره گلیه!!!( ایشونم اصلح هستن)
یه عده میگن علامه تحقیق کردن ایشون اصلحه!، یه عده میگن حضرت آقا گفتن من رو هم می تونید نقد کنید وقتی بشه آقا رو نقد کرد دیگه چه برسه به علامه!
یه عده میگن آقا علامه رو بصیر واقعی می دونن و مطهری زمان ، علامه میگن آقای جلیلی، پس آقای جلیلی.
یه عده می گن x=y و y=z پس x=z . یعنی اگر آقا فرمودند علامه، علامه فرمودند آقای جلیلی ، پس آقا هم می گن آقای جلیلی، که این نسبت دادن یک کاندید به آقاست که آقا این رو تهمت دونستن و تکذیب کردن.
آخه من چطوری انتخاب کنم؟!!!
مغزم هنگ کرده، جواب نمیده!!!!
به قول دکتر شریعتی به دنیا بگویید بایستد می خواهم پیاده شوم!!!
میشه کمکم کنید؟!!!:(
ببخشید قصدم این نیست اینجارو میتینگ انتخاباتی کنم، دوست نداشتید تایید نکنید، ولی اگر کمکی از دستتون برمیاد لطفا دریغ نکنید ، یه جواب منصفانه و بدور از نگاه صفر و صدی ،حب و بغض و همچنین منطقی می خوام ، با شناختی که ازتون دارم می دونم که جوابم رو میگیرم.
اگر تصمیمتون این شد که تایید نکنید ممنون میشم که جواب رو تو وبلاگم قرار بدین.
التماس دعا!
یا علی

========================
پاسخ طلبه پاسخگو:
با سلام
بله فرمایشات شما قبوله و متاسفانه اینبار سردرگمی زیادی هست.
اما بنظرم فعلا برای قضاوت نهایی زوده و اجازه بدید مدتی بگذره تا برنامه ها و کارهای اینها بیشتر مشخص بشه.
احتمال داره(البته قطعی نه و باید فک کنم)چند روز مانده به انتخابات خودم پستی در مورد کاندیدای مد نظرم بنویسم و دلایل رو ذکر کنم.
اما لازمه بدونید هیچ شخص کاملی وجود نداره و هر کسی غیر اینها هم کاندید میشد و خوب بود حتما نقص ها و ایراداتی داشت.
ملاک ما باید معدلی باشه ببینیم با تمام این ایراداتی که کاندیدا دارند کدوم بیشترین معدل رو دارند و اصلح هستند تا رای دهیم.
اما شما خودتون رو درگیر این بحث ها نکنید و فقط گوش شنوا و چشم بینا داشته باشید و از نظرات اطلاع پیدا کنید چرا که همانطور که گفتید تهمت ها و غیبت ها در این مسئله زیاد هست.
بنده خودم پیگیر کامل این بحث ها هستم و نظریات و ... ر. می شنوم ولی وقت خودم رو برای تبلیغ و بحث و... نمیزارم.چون با صحبت های خودشون و عملکرد های قبلشون میتونم تشخیص بدم.
پس فعلا صبر کنید.
موفق باشید

Read More
There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت