پرسش:
اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر و آثارتقوا و آثار سوءگناه و بعضی از گناهان ومنکرات رائج در جامعه را طبق آیات و احادیث بنویسید.
پاسخ:
با سلام و ادب
برای دادن پاسخ توجه شما رو به این آیات و روایات جلب میکنم:
1. سوره آل عمران آیه104 : وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ . بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند.
قرآن کریم با ترجمة آیت الله مکارم شیرازی نرم افزارگنجینة روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور.
2. سوره آل عمران آية 110 : كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ. شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شدهاند؛ (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مىكنيد و به خدا ايمان داريد.و اگر اهل كتاب،(به چنين برنامه وآيين درخشانى،) ايمان آورند، براى آنها بهتر است! (ولى تنها) عدّه كمى از آنها با ايمانند، و بيشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار)
قرآن کریم با ترجمة آیت الله مکارم شیرازی نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسة خدمات کامپیوتری نور
3. سوره آل عمران آیه114: يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحينَ . به خدا و روز ديگر ايمان مىآورند؛ امر به معروف و نهى از منكر مىكنند؛ و در انجام كارهاى نيك، پيشى مىگيرند؛ و آنها از صالحانند.
قرآن کریم با ترجمة آیت الله مکارم شیرازی نرم افزارگنجینة روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
4. سوره تحریم آیه6 : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ . اى كسانى كه ايمان آوردهايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگهاست نگه داريد؛ آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمىكنند و آنچه را فرمان داده شدهاند(به طور كامل) اجرا مىنمايند!
قرآن کریم با ترجمة آیت الله مکارم شیرازی نرم افزارگنجینة روایات نور
5. قال صلّى اللَّه عليه و آله: مررت في ليلة المعراج بقوم يقرضون شفاههم بالمقاريض، فقلت يا جبرئيل من هؤلاء؟ قال: الخطباء و العلماء من امّتك الّذين يقدرون على إبلاغ الأحكام و الطّاعات على امّتك سامحوا.
لآلى الاخبار 2/ 285
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: شب معراج بر گروهى گذشتم كه لبهايشان را با مقراض مىبريدند. از جبرئيل پرسيدم: اينان چه كسانى هستند؟ فرمود: گويندگان و دانشمندان امّت تو كه توانائى ابلاغ احكام و طاعات را به امّت داشتند ولى سهل انگارى نمودند.
الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص361 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
6. قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: إنّ اللَّه عزّ و جلّ ليبغض المؤمن الضّعيف الّذي لا دين له. فقيل: و ما المؤمن الضّعيف الّذي لا دين له يا رسول اللَّه؟ قال: الّذي لا ينهى عن المنكر. الكافي 5/ 59 لآلئ الأخبار 5/ 262 الوسائل 11/ 397
پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: خداوند با مؤمن ناتوانى كه دين ندارد دشمن است. پرسيدند: اى پيامبر خدا! مؤمن ناتوانى كه دين ندارد كيست؟ فرمود:آن كس كه نهى از منكر نمىكند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص362 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
7- پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : خداوند خوبان را به سبب گناه اکثر مردم عذاب نمی کند مگر اینکه گناه وکارهای زشت بین مردم رواج پیدا کند و خوبان در حالی که می توانند جلوگیری کنند،جلوگیری نکنند در این هنگام است که خداوند خوبان را هم به سبب گناه مجرمان عذاب می کند. جامع السّعادات ج2ص234 – مسائل جدید ج1ص177
8- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند: قسم به کسی که جانم در دست اوست، برخی از امّتم در قیامت به صورت خوک و میمون محشور می شوند ، بخاطر مدارا کردن آنها در برابر معاصی و خودداری از نهی از منکر در حالی که قدرت آن را دارند.کنزالعمّال ج3ص83- مسائل جدید(تنظیم شده توسط آقای سیّد محسن محمودی) ج2ص15
9- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند: آیا شما را خبر دهم به اقوامی که پیامبر و شهید نیستند ولی در قیامت انبیاء و شهدا بر آنها غبطه می خورند؟ آنان کسانی هستند که بندگان خدا را دوست دارند و در روی زمین خیرخواه آنان هستند، آنها را به آنچه خداوند دوست دارد امر و از آنچه اکراه دارد نهی می کنند. بحارالانوارج2ص24- مسائل جدیدج2ص15
10- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند :کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند خلیفه خدا و رسول در روی زمین است. مجمع البیان ج3ص484 - مسائل جدیدج2ص15
11- قال رسول الله صلّی الله علیه وآله : لا تزالُ امّتی بخیر ما امروا بالمعروف و نَهوا عن المنکر و تعاونوا علی البرّ ، فاذا لم یفعلوا ذلک نَزَعَت منهم البرکات و سلّطَ بعضُهم علی بعض و لم یکن ناصرٌ فی الارض و لا فی السّماء .
ترجمه : امّت من در خیر وخوبی خواهند بود مادامی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و بر نیکیها تعاون داشته باشند زمانی که اینگونه نباشند برکات از آنها سلب می شود و بعضی بر بعض دیگر مسلّط میشوند و برای آنها در زمین و آسمان یاوری نخواهد بود. وسایل الشّیعه ج11ص398 - مسائل جدید ج2ص14
12- عن ابي عبد اللَّه عن آبائه عن عليّ عليهم السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله : من أمر بمعروف أو نهى عن منكر أو دلّ على خير أو أشار به فهو شريك و من أمر بسوء أو دلّ عليه أو أشار به فهو شريك. الخصال 1/ 138 تفسير نور الثقلين 1/ 524 الفصول المهمه/ 331 لآلى الاخبار 5/ 269 البحار 100/ 76 الوسائل 11/ 398 ترجمه:از امام صادق علیه السّلام از پدرانش از على علیه السّلام نقل شده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: هر كس به كار پسنديدهاى فرمان دهد يا از كار زشتى باز دارد يا به كار نيكى راهنمائى كند يا به آن اشاره نمايد در آن كار شريك است، و هر كس به كار بدى فرمان دهد يا به آن راهنمائى يا اشاره كند او نيز در آن كار شريك خواهد بود. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص 358 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
13- عن جعفر بن محمد، عن آبائه عليهم السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: إنّ المعصية اذا عمل بها العبد سرّا لم تضرّ إلّا عاملها و إذا عمل بها علانية و لم يتغيّر عليه أضرّت بالعامّة. قرب الاسناد/ 26 ترجمه:از امام صادق ع، از پدرانش نقل شده كه رسول خدا ص فرمود: هرگاه بنده در پنهانى گناه كند زيانش تنها به صاحب آن مىرسد، ولى اگر آشكارا گناه نمايد و كسى با او مخالفت نكند زيانش به تمام مردم خواهد رسيد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص361 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
14- وَ قَالَ (عليهالسّلام) فِي كَلَامٍ آخَرَ لَهُ يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى فَمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَذَلِكَ الَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ. نهج البلاغه فيض الاسلام، قصار366، صفحة1263 نرم افزارگنجینه روایات نور
در سخن ديگرى از آن حضرت كه در همين معنى است چنين آمده: گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزه با منكرات بر مىخيزند آنها تمام خصلتهاى نيك را بطور كامل در خود جمع كردهاند،گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه بر مىخيزند اما با دست نه، اينها به دو خصلت نيك، تمسّك جستهاند و يكى را از دست دادهاند، گروهى ديگر تنها با قلبشان مبارزه مىكنند و امّا مبارزه با دست و زبان را ترك كردهاند اين گروه بهترين خصلتها را از اين سه، ترك گفته و تنها يكى را گرفتهاند و گروهى ديگر نه با زبان و نه با قلب و نه با دست با منكرات مبارزه نمىكنند اينها در حقيقت مردگان زنده نمايند (بدانيد) تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر بمعروف و نهى از منكر همچون قطرهاى است در مقابل يك درياى پهناور (بدانيد) امر بمعروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك ميكنند و نه از روزى كسى مىكاهند و امّا از همة اينها مهمتر سخنى است كه براى دفاع از عدالت در برابر پيشواى ستمگرى گفته مىشود. ترجمهگوياوشرح فشردهاى برنهجالبلاغه(مکارم)، ج 3 ، صفحهى 355 نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
15- قال اميرالمؤمنين ع: من ترك إنكار المنكر بقلبه و لسانه و يده فهو ميّت بين الأحياء . الوسائل 11/ 404 مجموعة ورام 2/ 126 لآلئ الاخبار 5/ 262 الاربعين للبهايى/ 105 التهذيب 6/ 181 روضة المتقين 11/ 48 اميرالمؤمنين ع فرمود: آن كس كه زشتيها را در دل و بوسيله دست و زبانش انكار نكند، مردهاى است ميان زندگان! الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص359 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
16- عن عليّ عليه السّلام : إنّ الأمر بالمعروف و النّهى عن المنكر لخلقان من خلق اللَّه و إنّهما لا يقرّبان من اجل و لا ينقصان من رزق. البحار 100/ 89 نهج البلاغة (فيض)/ 481 (الصالح)/ 219
از على (ع) نقل شده است: امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى الهى هستند كه نه مرگى را نزديك مىكنند و نه از رزقى مىكاهند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص359 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
17- عن عليّ عليه السّلام في وصيته (للحَسَنِين عليهما السّلام): اللَّه اللَّه في الجهاد بأموالكم و أنفسكم و ألسنتكم في سبيل اللَّه، لا تتركوا الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر، فيولى عليكم أشراركم ثمّ تدعون فلا يستجاب لكم. البحار 100/ 90
على (ع) در وصيّتش به امام حسن (ع) و امام حسين (ع) فرمود: خدا را، خدا را در نظر داشته باشيد در جهاد با مال و جان و زبان خود در راه خدا. امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه بدكاران شما بر شما مسلّط مىشوند، آنگاه دعا مىكنيد و دعايتان مستجاب نمىشود. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص 358 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
18- عن امير المؤمنين عليه السّلام: لا يترك النّاس شيئا من أمر دينهم لاستصلاح دنياهم إلّا فتح اللَّه عليهم ما هو أضرّ منه. نهج البلاغة (فيض)/ 1125 (الصالح)/ 487 البحار 70/ 107
از امير المؤمنين (ع) نقل شده است: مردم چيزى از امر دين خود را براى اصلاح دنيايشان از دست نمىدهند مگر آنكه خداوند چيزى زيانبارتر از آن به رويشان مىگشايد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص363 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
19- ... عن الصادق جعفر بن محمد عن ابيه عن جدّه عليهم السّلام قال: كتب رجل إلى الحسين بن عليّ عليه السّلام: يا سيّدي أخبرني بخير الدّنيا و الآخرة فكتب إليه بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم أمّا بعد فإنّه من طلب رضا اللَّه بسخط النّاس كفاه اللَّه أمور النّاس، و من طلب رضا النّاس بسخط اللَّه وكله اللَّه إلى النّاس. أمالي الصدوق/ 167 مشكاة الانوار/ 32
از امام صادق، از پدرش، ازجدّش عليهم السّلام نقل شده كه فرمود: مردى به حسين بن على عليه السّلام نوشت: سرورم! از خير دنيا و آخرت به من خبر دهيد. امام (ع) نوشت: بسم اللَّه الرحمن الرحيم، امّا بعد، هر كس با خشم مردم خشنودى خدا را بخواهد خداوند او را از كار مردم بىنياز مىكند، و هر كس با خشم خدا خشنودى مردم را بخواهد خداوند او را به مردم واگذار مىكند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص363 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
20- ... قال الباقر عليه السّلام: بئس القوم قوم يعيبون الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر. التهذيب 6/ 177 الكافي 5/ 57 الوسائل 11/ 394 روضة المتقين 11/ 43 ترجمه: امام باقر (ع) فرمود: بد مردمى هستند آنان كه امر به معروف و نهى از منكر را عيب مىدانند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص360 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
21- ... عن يعقوب بن يزيد باسناده الى ابي جعفرعليه السّلام انه قال: الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر خلقان من خلق اللَّه عزّ و جلّ فمن نصرهما أعزّه اللَّه و من خذلهما خذله اللَّه عزّ و جلّ. الخصال 1/ 42 تفسير نور الثقلين 1/ 381 مشكاة الانوار/ 48 مستدرك الوسائل 2/ 385 الكافي 5/ 59 يعقوب بن يزيد به اسناد خود از امام باقرع روايت كرده كه فرمود: امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى الهى هستند. هر كه اين دو خصلت را يارى كند خداوند او را عزيز میگرداند، و هركه دست از يارى آن دو بردارد خداوند به او كمك نخواهد كرد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص 358 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
22- عن ابي شيبة الزهري، عن احدهما عليهما السّلام انّه قال: لا دين لمن لا يدين اللَّه بالامر بالمعروف و النّهي عن المنكر. البحار 100/ 86 ابو شيبه زهرى از امام صادق (ع) يا امام باقر (ع) نقل كرده كه فرمود: كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر به دين خدا معتقد نمیشود دين ندارد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص362 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
23- عن ابي جعفر و ابي عبد اللَّه عليهما السّلام قال: ويل لقوم لا يدينون اللَّه بالأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر.
التهذيب 6/ 176 امالي المفيد/ 117 الكافي 5/ 56 الوسائل 11/ 393 مشكاة الانوار/ 49 تفسير نور الثقلين 4/ 205 انوار الهدايه/ 189 مجموعة ورام 2/ 123
از امام باقر و امام صادق عليهما السّلام نقل شده كه فرمودند: واى به حال گروهى كه با امر به معروف و نهى از منكر، دين خدا را نمىپذيرند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص359 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
24- عن ابن ابي يعفور قال: قال الصادق عليه السّلام: كونوا دعاة للنّاس بغير ألسنتكم، ليروا منكم الورع و الاجتهاد و الصّلوة و الخير فإنّ ذلك داعية. مشكاة الانوار/ 46 جامع احاديث الشيعه 1/ 382 مجموعة ورام 1/ 12 البحار 70/ 303
از ابن ابى يعفور نقل شده كه امام صادق (ع) فرمود: مردم را بوسيله غير زبان خود دعوت كنيد. بايد مردم، پرهيزگارى و تلاش و نماز و نيكى شما را ببينند، اينها خود، دعوتكننده هستند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص363 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
25- ... عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: ويل لمن يأمر بالمنكر و ينهى عن المعروف. البحار 100/ 87
از امام صادق (ع) نقل شده است كه فرمود: واى به حال كسى كه به زشتيها فرمان مىدهد و از نيكيها باز مىدارد.
الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص363 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
26- ... عن بكر بن محمد عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: سمعته يقول: أيّها النّاس مروا بالمعروف و انهوا عن المنكر، فإنّ الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر لم يقرّبا أجلا و لم يباعدا رزقا ... الحديث. الوسائل 11/ 399 بكر بن محمّد میگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مىفرمود: اى مردم! امر به معروف و نهى از منكر كنيد، زيرا امر به معروف و نهى از منكر هيچ مرگى را نزديك و هيچ رزقى را دور نساختهاند ... الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص 358 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
27- قال الصادق عليه السّلام: من كان له جار و يعمل بالمعاصي فلم ينهه فهو شريكه. لآلئ الاخبار 5/ 263
ترجمه: امام صادق علیه السّلام فرمود: هر كس همسايه گنهكارى داشته باشد و او را از گناه باز ندارد شريك او خواهد بود.
الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص362 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
28- ... عن اسحاق بن عمّار، عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: كلّ من لم يحبّ على الدّين و لم يبغض على الدّين فلا دين له. الوسائل 11/ 440 ترجمه: از اسحاق بن عمّار نقل شده كه امام صادق (ع) فرمود: هر كه دوستى و دشمنى او بر اساس دين نباشد دين ندارد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص362 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
امام صادق علیه السّلام فرمودند : سزاوار نیست مؤمن در مجلسی بنشیند که اهل مجلس، معصیت خدا کنند و خود قادر بر تغییر مجلس هم نباشد. اصول کافی ج2 ص374
29- امام صادق ع فرمودند :کسی که منکری را ببیند و در حالی که قدرت دارد، از آن نهی نکند، پس او معصیت خدا را دوست داشته وکسی که معصیت خدا را دوست دارد به دشمنی با خدا برخاسته است. الحکم الزاهره ج2ص 297- مسائل جدیدج3ص221
30- امام صادق علیه السّلام: دسته ای که خداوند در آیه 79 سوره مائده از آنها مذمّت فرموده ، هرگز درکارها و مجالس گناهکاران شرکت نداشتند بلکه فقط هنگامی که آنها را ملاقات می کردند در صورت آنها می خندیدند و با آنها مأنوس بودند. تفسیر نمونه ج5ص44 - مسائل جدید ج2ص23
31- في مناهي النبيّ صلّى اللَّه عليه و آله: من عرضت له فاحشة أو شهوة فاجتنبها من مخافة اللَّه عزّ و جلّ حرّم اللَّه عليه النّار و آمنه من الفزع الأكبر و أنجز له ما وعده في كتابه في قوله: وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ. امالي الصدوق/ 349 مكارم الاخلاق/ 429 البحار 70/ 365 تفسير نور الثقلين 5/ 197 روضة المتقين 9/ 378 ترجمه: در مناهى پيامبر (ص) آمده است: هر كس كار زشت يا چيزى كه به آن تمايل دارد براى او پيش بيايد و از ترس خدا از آن دورى گزيند، خداوند آتش را بر او حرام مىگرداند و او را از ترس بزرگ ايمن مىدارد و به وعدهاى كه در كتاب خود به او داده عمل خواهد كرد آنجا كه فرموده است: «كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت دارد». الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص540 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
32- از محمد بن مسلم، از امام باقر (ع)، فرمود: هر مذهبى شما را با خود نكشاند ، به خدا شيعة ما نيست جز كسى كه اطاعت خدای عزّ و جلّ كند. اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج4، ص: 226 نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
33- امام صادق (ع) مىفرمود: خدای عزّ و جلّ هيچ بندهاى را از خوارى گنهكارى به عزّت تقوى منتقل نكند جز اين كه بىدارائى او را بىنياز سازد و بىعشيره عزيز گرداند و بىهمنشين او را مأنوس سازد (يعنى او را با خود انس دهد) .
اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج4، ص: 233 نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
34- عن الصادق عن آبائه عليهم السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: عجبت لمن يحتمي من الطّعام مخافة الدّاء كيف لا يحتمي من الذّنوب مخافة النّار. البحار 73/ 347 الاربعين للبهائى/ 159 امالي الصدوق/ 152
از امام صادق (ع) از پدرانش نقل شده كه رسول خدا (ص) فرمود: در شگفتم از كسى كه از بيم درد، از غذا پرهيز مىكند، چگونه از ترس آتش، از گناهان پرهيز نمىكند؟! الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص547 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
35- حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: ما جَفَت الدُّموع الّا لِقَسوةِ القلوب و ما قَسَت القلوب الّا لکثرةِ الذّنوب .
ترجمه: اشک چشمان خشک نمیشود مگربه خاطر قساوت قلبها و قلبها قساوت پیدا نمی کند مگر به خاطر زیادی گناهان و معصیتها. الحکم الزاهره ج2ص431- مسائل جدیدج3ص82
36- حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: ازگناهان بپرهیزید بدرستیکه گناه عبد موجب حبس رزق و روزی میشود. میزان الحکمه ج3ص466 - مسائل جدید ج3ص123
37- عن عليّ عليه السّلام: ما رفع امرء كهمّته و لا وضعه كشهوته. غرر الحكم/ 756 از على (ع) نقل شده است: هيچ چيز آدمى را مانند همّتش بالا نمىبرد و همچون تمايلاتش پست نمىكند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص535 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
38- عن عليّ عليه السّلام: من عصى اللَّه ذلّ قدره. غرر الحكم/ 619 از على (ع) نقل شده است: هر كه نافرمانى خدا كند مقامش پست و خوار گردد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص535 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
39- قال الباقر علیه السّلام: اِنّه ما مِن سَنَةٍ اَقَلُّ مَطَراً مِن سنة، لکنّ الله یضعه حیثُ یَشاء ، اِنّ الله عزّ و جلّ اذا عمل قومٌ بالمعاصی صَرَفَ عنهم ما کان قَدَرَ لهم من المَطَر فی تلک السّنة الی غَیرهم.
ترجمه: هیچ سالی کم بارانتر از سال دیگر نیست ولی خداوند باران را به جایی که خواهد می فرستد چون مردمی مرتکب گناهان شوند، خدای عزّ و جلّ بارانی را که در آن سال برای آنها مقدّر فرموده ازآنها بگرداند و به سوی بیابانها و دریاها و کوهها فرستد... ای صاحبان بینش عبرت گیرید. اصول کافی ج3 حدیث2416 - مسائل جدید ج2 ص114
40- عن الفضيل بن يسار عن ابي جعفر عليه السّلام قال: ما من نكبة تصيب العبد إلّا بذنب و ما يعفو اللَّه عنه أكثر. تفسير نور الثقلين 4/ 582 الكافي 2/ 269 الوسائل 11/ 238 از فضيل بن يسار، از امام باقر (ع) نقل شده كه فرمود: هيچ مصيبتى جز در اثر گناه به بنده نمىرسد، و آنچه را خداوند مىبخشد بيشتر است. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص533 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
41- از امام باقر(ع)، فرمود: به راستى بنده از خدا حاجتى مىخواهد و خدا در كارِ روا كردن حاجت او است زودتر يا ديرتر و آن بنده در اين ميان گناهى میکند و خدا تبارك و تعالى مىفرمايد به فرشته كه: حاجتش را بر مياور و او را محروم ساز از آن، زيرا كه متعرّض خشم من شد و مستحقّ حرمان از طرف من گرديد. اصول كافى ترجمه كمرهاى، ج5، ص: 123 نرم افزارگنجینه روایات نور
42- محمد بن يحيى عن احمد بن محمد عن محمد بن سنان عن سماعة قال: سمعت ابا عبد اللَّه عليه السّلام : ما أنعم اللَّه على عبد بنعمة فسلبها إيّاه حتّى يذنب ذنبا يستحقّ بذلك السّلب. الكافي 2/ 274 تفسير نور الثقلين 2/ 163
ترجمه: محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از محمد بن سنان، از سماعه نقل كرده كه گفت: از امام صادق(ع) شنيدم كه مىفرمود: خداوند هيچ نعمتى را بر بندهاى ارزانى نمىدارد كه آن را از او سلب كند مگر اينكه گناهى مرتكب شود كه به سبب آن استحقاق سلب نعمت را پيدا كند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص534 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
43- عن ابي عبداللَّه عليه السّلام قال: إنّ الرّجل ليذنب الذّنب فيحرم صلاة اللّيل و إنّ العمل السّيّئ أسرع في صاحبه من السّكّين في اللّحم. المحاسن 1/ 115 از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: آدمى گاهى مرتكب گناه مىشود و در اثر آن از نماز شب محروم مىگردد. تأثير كار زشت در انسان سريعتر از تأثير كارد در گوشت است. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص532 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
44- عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: مَن یَموتُ بالذّنوبّ اکثَرُ ممّن یَموتُ بالآجال و مَن یَعیشُ بالاحسانِ اکثرُ ممّن یعیشُ بالاعمار. البحار 73/ 363 مجموعة ورام 2/ 87 ترجمه: از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: شمار كسانى كه در اثر گناه مىميرند بيش از كسانى است كه در اثر پايان عمر مىميرند، و شمار كسانى كه در اثر نيكوكارى زنده مىمانند بيش از كسانى است كه بخاطر عمرشان زنده مىمانند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص534 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
45- عن ابي بصير قال: سمعت ابا عبد اللَّه عليه السّلام يقول: إذا أذنب الرّجل خرج في قلبه نكتة سوداء فإن تاب انمحت و إن زاد زادت حتّى تغلب على قلبه فلا يفلح بعدها أبدا. الوسائل 11/ 239 البحار 73/ 327 الكافي 2/ 271
ابو بصير مىگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مىفرمود: هر گاه آدمى گناه كند نقطهاى سياه در دلش نمودار مىگردد، اگر توبه نمايد سياهى محو مىشود، و اگر بر گناهان بيافزايد سياهى بيشتر مىشود تا بر دلش غلبه مىيابد، از آن پس هرگز رستگار نخواهد شد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص532 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
46- از امام صادق (ع): رگى نلرزد و پائى برنخورد و سرى درد نگيرد و بيمارى نيايد جز براى گناهى، و اين است مقصود از گفتار خدا عز و جل (30 سوره شورى): « و آنچه مصيبت به شماها رسد براى آن است كه خود به دست آوريد و خدا بسيارى را هم گذشت مىكند » سپس فرمود: آنچه خدا از آن گذشت مىكند، بيشتر است از آنچه مؤاخذه مىكند.
اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج5، ص: 119نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
47- سعن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: يقول اللَّه عزّ و جلّ إذا عصاني من عرفني سلّطت عليه من لا يعرفني. الوسائل 11/ 242 البحار 73/ 343 از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: خداوند مىفرمايد: هر گاه كسى كه مرا مىشناسد نافرمانى من كند، كسى را بر او مسلّط مىكنم كه مرا نمىشناسد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص536 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
48- از امام رضا (ع)، فرمود: خدای عزّ و جلّ به يكى از پيغمبرانش وحى كرد: هر گاه طاعت شوم، راضى گردم و هر گاه راضى گردم، بركت دهم و براى بركتِ من پايانى نيست و چون نافرمانى شوم خشم كنم و چون خشم كنم لعنت كنم و لعنتِ من تا هفت پشت برسد. اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج5، ص: 131نرم افزارگنجینه روایات نور
49- از ابن عرفه، از ابى الحسن (ع)، فرمود: راستى براى خدای عزّوجلّ در هر روز يك جارچى است كه جار كشد: آرام، آرام، اى بندههاى خدا، از نافرمانيهاى خدا، اگر نبودند زبان بستههاى چراكننده وكودكان شيرخوار و پيره مردانِ قد خميده، عذاب به سختى بر شماها مىباريد كه خوب بدان نرم و كوبيده شويد. اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج5، ص: 133نرم افزارگنجینه روایات نور
50- ... عن العباس بن هلال الشامي مولى لأبي الحسن عليه السّلام قال: سمعت الرضا عليه السّلام يقول: كلّما أحدث العباد من الذّنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث اللَّه لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون . امالي الطوسي 1/ 233 الوسائل 11/ 240 الكافي 2/ 275 علل الشرائع 2/ 210 البحار 73/ 243 عبّاس بن هلال شامى غلام موسى بن جعفر (ع) مىگويد: از حضرت رضا (ع) شنيدم كه مىفرمود: هر گاه بندگان، گناهان جديدى را بياورند كه قبلا از آن آگاهى نداشتند، خداوند بلاهاى جديدى را براى آنان مىآورد كه قبلا از آن آگاه نبودند. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص533 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
51- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : هیچ گناهی را کوچک مشمارید که انسان وقتی در قیامت به گناهان خود می نگرد ، دیدگانش چرک می گرید. بحار الانوار ج77ص168 - مسائل جدیدج2ص67
52- ... عن جعفر بن محمد عن ابيه عليهما السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: من أذنب ذنبا و هو ضاحك دخل النّار و هو باك. عقاب الاعمال/ 266 البحار 73/ 356 الوسائل 11/ 240 مشكاة الانوار/ 157 مجموعة ورام 1/ 18
از جعفر بن محمّد (ع)، از پدرش نقل شده كه رسول خدا (ص) فرمود: هر كس گناهى مرتكب شود و بخندد، گريان وارد آتش خواهد شد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص537 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
53- ... عن ابي اسامة زيد الشّحام قال: قال ابو عبد اللَّه عليه السّلام: اتّقوا المحقّرات من الذّنوب فإنّها لا تغفر، قلت: و ما المحقّرات؟ قال: الرّجل يذنب الذّنب فيقول: طوبى لي لو لم يكن لي غير ذلك. الكافي 2/ 287 الوسائل 11/ 245 البحار 73/ 345
از ابو اسامه، زيد شحّام نقل شده كه امام صادق (ع) فرمود: از گناهانى كه به نظر شما ناچيز مىآيند بپرهيزيد كه بخشيده نمىشوند. پرسيدم: گناهان ناچيز چه گناهانى هستند؟ فرمود: آدمى گناه كند و بگويد: خوشا بحال من اگر غير از اين، گناهى نداشته باشم. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص536 ، نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
54- عن عليّ عليه السّلام: أشدّ الذّنوب عند اللَّه ذنب صغر عند صاحبه.غرر الحكم/ 193 از على (ع) نقل شده است: سخت ترين گناهان نزد خدا گناهى است كه از نظر صاحبش كوچك باشد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص537 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
55- عن عليّ عليه السّلام: أعظم الذّنوب عند اللَّه ذنب أصرّ عليه عامله.غرر الحكم/ 192 از على ع نقل شده است: بزرگترين گناهان نزد خدا گناهى است كه كنندهاش بر آن اصرار ورزد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى ص537 ، نرم افزارگنجینه روایات نور
56- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند به کوچکی گناه ننگرید، به کسی که جرأت مخالفت با او کرده اید نگاه کنید. بحارالانوار ج77ص168 - مسائل جدیدج2ص67
57- امام صادق علیه السّلام فرمودند : ترک لقمه ای از حرام نزد خداوند محبوبتر از هزار رکعت نماز مستحبی است .
الحکم الزاهره ج1ص316- مسائل جدیدج3ص83
58- پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : کسی که لقمه ای از حرام بخورد تا 40 شب نماز او قبول نمیشود و تا 40 صبح دعای او مستجاب نمی گردد و گوشتی که در اثر حرام بر بدنش روئیده سزاوار آتش است. وقتی لقمه ای حرام در شکم بنده ای قرارگیرد ملائک آسمانها و زمین او را لعنت میکنند. الحکم الزاهره ج1ص317- مسائل جدیدج3ص83
59- از امام باقر (ع)، فرمود : همه گناهان سخت باشند و سختتر آنها گناهى است كه گوشت و پوست بر آن روئيده باشد (چون خوردن مال حرام يا گناهى كه بدان ادامه دهد) زيرا بايد گناه يا آمرزيده شود (به وسيله توبه و كفّاره) و يا آنكه بر آن عذاب شود (در حال مرگ و قبر و برزخ و دوزخ تا جبران گردد) و به بهشت در نيايد جز شخص پاك .
اصول كافى- ترجمه كمرهاى، ج5، ص: 121 نرم افزارگنجینه روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور
60- پیامبراسلام ص فرمودند: وای برکسیکه دروغ میگوید تا گروهی را بخنداند، وای براو ، وای بر او. مسائل جدیدج4 ص101
61- امام سجّاد علیه السّلام به فرزندش می فرمود: از دروغ چه کوچک و چه بزرگ ، جدّی و شوخی بپرهیز. بدرستی که اگر کسی دروغ کوچک گفت ، برای دروغ بزرگ جرأت پیدا خواهد کرد. میزان الحکمه ج8 ص345 - مسائل جدیدج4 ص101
62- امام علی ع میفرمایند: همسایه بد بزرگترین رنج وسخت ترین بلا و مصیبت است.مسائل جدید ج5ص73 – فهرست غررص4
63- پیامبر اکرم ص فرمودند: هر آزارگری در جهنّم است ، از راه مسلمانان اذیّت و آزار را دور کن ، آنکه در دنیا مردم را بیشتر آزار کند در روز قیامت عذابش نزد خدا از همه مردم سخت تر است . نهج الفصاحه 302و2171و3122 - مسائل جدید ج5ص169