پرسش:
با توجه به اين كه روح از عالم ماوراء طبيعت است و بدن از ماده و خاك است، ارتباط و سنخيت اين دو چگونه است؟
پاسخ:
با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم
تاريخ دانش بشري نشان ميدهد: مسئله روح و ساختمان و ويژگيهاي اسرار آميزش همواره مورد توجه دانشمندان بوده است، ولي هنوز از حقيقت و كنه وجود اين اعجوبه آفرينش آگاهي كافي و كاملي نيافتهاند. نحوه تعلق روح به بدن و به تعبير قرآن كريم "نفخ روح" بدين صورت است كه بدن و جسم انسان مراحلي را طي ميكند و در نهايت آن چنان شايستگي پيدا ميكند كه به روح و روان تبديل ميشود.
بنابر اين روح، حقيقتي جز تكامل ماده و تحول آن بر اثر تكامل به روح ندارد، و اين خود از آيات الهي است كه ماده فاقد شعور را به پايهاي از تكامل ميرساند كه در دامن خود چنين موجودي را كه سراسر درك و شعور است، پرورش ميدهد.(1) به تعبير شهيد مطهري، حيات و زندگي حقيقتي است كه در شرايط و اوضاع معين و مخصوصي با ماده توأم ميشود، ولي نه به اين معنا كه بين ماده و حيات، "ثنويت" و دوگانگي حكمفرما باشد و دو حقيقت با يكديگر جفت و يار يكديگر بشوند، بلكه به اين معنا كه ماده و حيات، دو درجه از يك هستي به شمار ميروند و هر درجهاي خاصيتي مخصوص به خود دارد. ماده در شرايط مخصوص و در مراحل ترقي و تكامل خويش تبديل به حيات و زندگي ميشود، از نوع تبديل شدن هر ناقص به كاملتر از خود وجود ناقص ماده بي جان تبديل به وجود كامل جان دار ميشود. حيات و زندگي (روح) مخلوق واثر ماده بيجان نيست، بلكه كمال و فعليت است كه به آن اضافه ميشود.(2)
قرآن مجيد سير تكاملي نطفه را در رحم چنين بيان ميكند:
"در آن گاه نطفه را علقه، و علقه راگوشت پاره و گوشت پاره را استخوان، سپس بر استخوان، گوشت پوشانديم. آن گاه (با دميدن روح) به او خلقت ديگر داديم. آفرين بر قدرت خدا كه بهترين آفرينندهها است".(3)
نتيجه: بدن و جسم انسان بر اثر حركت جوهري و تكامل اشتدادي و كيفي به مرحلهاي ميرسد كه روح به آن اضافه ميشود و بدن را تدبير و در آن تصرف ميكند و از آن به عنوان ابزار كار استفاده مينمايد.
1 . جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 4، ص 218.
2 . مرتضي مطهري، مقالات فلسفي، ج 1، ص 61 - 62.
3 . مؤمنون (23)، آيه 12 - 14.