مناظره با وبلاگ الرحمن

مناظره با وبلاگ الرحمن

با سلام خدمت دوستان.

در ابتدا عرض کنم که صاحب این وبلاگ مطالبی رو در مورد عشق و بحث حلال بودن و نبودن و چگونگی ان مطرح کردند که نقدهایی وارد بود و در کل به علت نداشتن تخصص در زمینه دینی و ورود به این عرصه بحث هایی رو با ایشان داشتم که چون در وبلاگشان قرار دادند بنده هم گفتم ثبت کنم تا ماندگار شود.

 

  طلبه پاسخگو :

سلام
بنده هم تسلیت عرض می کنم این ایام رو.
انقدر طولانی بود که نه فرصت مطالعه بود نه حوصله آن.اما اجمالا دیدم.
مسلما آمارهای بی مبناء درست نیست و اگر هم درست باشد باز نشر اون به صورت عمومی درست نسیت چون باعث از بین رفتن قبح کار می شود.
نسبت به دیگر مطالب هم باید عرض کنم ازدواج باید در سنین کم باشد اما با شناخت کافی دختر و پسر و اطلاعات دقیق و کامل از یک زندگی و احساسی تصمیم نگیرند.
عشق و محبت هم تنها در صورت محرمیت درست است و الا شیطانی و گمراهی است.
یا علی

 

الرحمن :

باسلام
فرموده بودید که عشق دختر و پسر بدون محرمیت حرامه .
لازم به ذکر است که نزدیک25نفر از مراجع تقلید ازجمله : روحانی ، نکونام،گرامی،بیات،مدرسی،یعقوبی،غریفی،مدنی تبریزی،علوی گرگانی،هادوی تهرانی، موسوی اردبیلی،شاه آبادی،صادقی،اسماعیل پور،رحمتی، فضل الله، جناتی،هشترودی،شریعتی،دوستی،عزالدین زنجانی و... این نظریه رو رد کردند .
اگرهم خواستید مدرک میدم .
خواهشا روی فتاوای مراجع بیشتر دقت کنید .


 

طلبه پاسخگو :

 سلام
دوست عزیز نظرات رو با دقت بخونید که اینگونه برداشت غلطی نداشته باشید.
بنده عرض کردم:(عشق و محبت هم تنها در صورت محرمیت درست است و الا شیطانی و گمراهی است) و این به معنی حرام بودن نیست.
شما ظاهرا طلبه نیستید و با جوان ها هم نبودید ولی خوبه بدونید عشق های دختر و پسر قبل ازدواج اکثرا به گناه ختم می شود.
عشق فی نفسه ایرادی ندارد اما اگر باعث مفسده شود مسلما حرام است و همه مراجع هم اتفاق نظر دارند.
شما خوبه تبلیغ این عشق رو برای زن و شوهر داشته باشید نه دو نامحرم.
یا علی

 

الرحمن :

سلام علیکم
منم نگفتم شما گفتید کلا عشق حرامه . شما هم دقت کنید من گفتم   : (فرموده بودید که عشق دختر و پسر بدون محرمیت حرامه   )
من هم با جوانان هستم خیلی بیشتر از شما هم با مراجع ارتباطم زیاده   .
من حرفم اینه که وقتی آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره که از علمای بزرگ اخلاق هستند در جواب استفتائی می گویند   :
عشق و علاقه بین دختر و پسر حرمتی ندارد حتی اگر باعث شهوت شود   .
یا آیت الله روحانی هم که عشق رو بدون شهوت جایز میدونه اونوقت شما چرا میای میگی عشق بدون محرمیت حرامه؟
درسته من طلبه نیستم ولی اینقدر به فتاوای مراجع مسلط هستم که حرف الکی نزنم   .
شما تا حالا نظرات تخصصی آیت الله العظمی صادقی رو خوندید؟
منم گفتم اگر بخواید براتون مدرک میارم . درضمن از چیزی که اطلاع ندارید حرفی نزنید . خیلی از این عشق ها که بین جوانان هست واقعا صحیحه ولی اینو هم قبول دارم که بعضی وقتا کارهای خلاف شرع انجام میدن ولی خب روحانیان و امثال ما باید از این غیرشرعی بودن جلوگیری کنند   .

 


طلبه پاسخگو : 

سلام
بله ولی بنده همین حرف رو هم نزدم و گفتم شیطانی است و همینم درسته.
ارتباط داشتن با مراجع که ربطی به مسئله نداره.
منبع حرف آقای شاه آبادی کجاست؟سعی کنید در بحث با سند بفرمایید.
مسلط نیستید دوست عزیز.چون مشخصه از نوشته هاتون که خیلی سطحی مسائل رو مطرح می کنید.
بله بنده نه تنها نظرات ایشان رو میدونم بلکه مبانی نظرات ایشان رو هم میدونم که خوبه در زمینه عشق و تحریک و... شما با مبانی علما هم آشنا بشید.و غالب کتاب های ایشان رو هم دارم و ده سالی هم هست که با شخصیت ایشان آشنایی دارم.
خودتون می فرمایید طلبه نیستید و اومدید در حوزه ای که تخصص ندارید مطلب می نویسید حال چون با مراجع هستید.اینکه دلیل نمی شود.این کار شما بیشترین خطرش برای خودتونه و بعد دیگران.
بنده قصد مجادله ندارم که شما اینگونه در مقابل ما گارد گرفتید، بحثی است دوستانه و خوبه که مثل دو دوست بحث کنیم و کنایه و تحقیر هم نداشته باشیم.
اگرم در نظرات بنده چیزی بوده دال بر این مطلب, عذر خواهی میکنم.

 

الرحمن : 

سلام علیکم
اولا منبع استفتاء آیت الله العظمی شاه آبادی ره سایت ایشان هستش و سوال شماره107 . همچنین امام روحانی هم این مطلب رو تایید کردند البته بدون شهوت . و خیلی از علمای بزرگ مثل : شیخ جواد فاضل لنکرانی . جواد علوی بروجردی . بیات زنجانی . روحانی. صادقی تهرانی . محمدرضانکونام . مهدی هادوی . محمد یعقوبی و... .
البته من تازگیا فتوای آیت الله هاشمی شاهرودی رو هم دیدم که این مطلب توی سایت ایشان قسمت استفتائات سوال شماره1101230002 .
اتفاقا شما بحث محرمیت توی عشق رو مطرح کردید و من الان پیام کامل شما رو دارم توی آرشیو پیامهای وبم .
اینا نوشته های دوستانه منه . میخوام توی وب ساده بنویسم که همه استفاده کنند نه فقط افراد خاص وگرنه تا الان کتاب های " ازدواج را آسان بگیرید4جلد " و " فقه برای ما بس است3جلد" رو نگارش کردم که البته 2جلد از کتاب فقه هنوز نیمه تمام است ولی جلد اول در مبحث عرف الحمدالله به اتمام رسیده است .
درسته ارتباط داشتن با مراجع ربطی از نظر شما نداره ولی خب من سر هر مقاله ای با حضرات آیات : گرامی.احدی.روحانی.بیات زنجانی.دوستی و.... بحث می کنم و اگرهم لازم به تغییر باشه تغییر میدم .
نخیر دید من سطحی نیست . شما اگر از بحث های تخصصی خوشتان می آید من کاملا حاضرم که بحث بین ما تخصصی انجام بشه ولی نوشته های وبلاگ من دوستانه اس نه تخصصی اگرهم کسی تخصصی خواست خودم براش توضیح میدم . الان خیلی با همین نوشته ها از گناه توی عشق دست کشیدند .

 

طلبه پاسخگو : 

با سلام
دوست عزیز شما که فتوی مراجع رو مینویسید شرعا مکلفید کامل قرار دهید و نه تحریف کنید.این فتوایست که شما ذکر کردید:
(عشق و علاقه بین دختر و پسر حرمتی ندارد حتی اگر باعث شهوت شود .)
و این هم فتوای کامل ایشان در سایت:
(ابراز محبّت و علاقه بین دختر و پسری که قصد آشنائی برای ازدواج دارند حرام نمی باشد هرچند هم اگر باعث لذّت و شهوت گردد. و بعد از آشنا شدن حتماً باید از مسیر شرع ادامه دوستی داده شود. یعنی به خواستگاری دختر بروید و با اذن ولیّ ایشان صیغه محرمیت بخوانید. وگرنه بعد از این آشنا شدن ادامه رابطه مشروع نیست. مگر اینکه دختر، رشیده و بالغه باشد و صلاح و مصلحت خود را در این رابطه بداند که در این صورت اذن پدر لازم نیست و خودتان می توانید صیغه محرمیت را جاری کنید. در هر صورت این نیاز طبیعی در انسانها باید در مسیر دستورات شرعی پاسخ داده شود.)
حال انصافا هر دو یک مطلب را میرسانند؟ آیا این نقل قول شرعا جایز است؟
حتما نظرات دیگر مراجع رو هم اینطور برداشت کردید.مسلما سایت مراجع لینک دارند لطف کنید لینک استفتائات رو بفرمایید.
شما که مدعی فضل هستید و این سابقه علمی رو دارید بعیده به مسائل انقدر ساده نگاه کنید.
بنده یقین دارم هیچ مرجعی عشقی که موجب شهوت باشد رو اجازه نداده.
بحث ازدواج که آیت الله شاهرودی فرمودند رو قاطی نکنیدا غیر ازدواج منظوره.تازه ازدواج هم که گفتند باید قصد واقعی باشه.
یا علی


الرحمن : 

باسلام
اولا من به این دلیل کل فتوا رو نیاوردم چون اون موقع من قم بودم و از طریق گوشی اومده بودم نت و برام سخت بود که کل متن رو با گوشی بنویسم به همین خاطر اون جمله رو نوشتم .
دوما خود من این سوال رو از مرحوم شاه آبادی ره پرسیدم . سوما من مدعی هیچگونه فضل نیستم . چهارم اینکه منم عشق رو بدون قصد ازدواج قبول ندارم و فتوای آقای هاشمی اینجا کاملا درسته و مرتبط با موضوع .
ای بابا شما همین الان فتوای آیت الله شاه آبادی رو ذکر کردید بعد حالا خودتون نفی می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس این جمله آقای شاه آبادی چیه که میگه : ((‌ ابراز محبّت و علاقه بین دختر و پسری که قصد آشنائی برای ازدواج دارند حرام نمی باشد هرچند هم اگر باعث لذّت و شهوت گردد و بعد از آشنا شدن حتماً باید از مسیر شرع ادامه دوستی داده شود و.... ))
سایت مراجع رو من به شما معرفی می کنم و برید ببینید : سایت استفتائات آیت الله روحانی . سایت آیت الله هادوی . آیت الله شاه آبادی و.... .
اینم فتاوای آیت الله علوی بروجردی دام ظله هست که به فضل و تقوا مشهورند : (( عشق امر قلبی است و خیلی از موارد اختیاری نیست بنابراین علاقه به کسی گناه نیست ولی حرام در عمل خارجی مانند اظهار و یا اعمال آن به طرق غیر شرعی است . اگر با نیت پاک و موازین شرعی اظهار کند آنهم بصورتی که با شئونات خانواده دختر منافات نداشته باشد حرام نیست . ))

البته این فتوا سوالش همونی هست که از آیت الله شاه آبادی پرسیدم . هم دست خط خود ایشان را دارم و مهرایشان را .
مسئله بعد اینه که حدیثی معروف هست که می گه : نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان است .
اولا خیلی از مراجع فتاوای متناقض در این باره داده اند مانند آیت الله عزالدین حسینی زنجانی که در رساله گفته اند نگاه به نامحرم چه باشهوت و چه بدون شهوت جایز نیست ولی درسایتشان گفتند برخلاف این را گفته اند . برای مشاهده این مطلب می توانید به سایت معظم له قسمت استفتائات سوال : "نگاه به خانم بی حجاب " را ملاحظه کنید . یا اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی در رساله فارسی اذن پدر در ازدواج دختر را احتیاط واجب ذکر می کنند ولی در رساله عربی"منهاج" احتیاط واجب .
دوما در عشقی که بدون شهوت باشد اصلا تیری از شیطان رها نشده است که بخواهد به هدف بخورد و اگر مواظبت کنیم اصلا هدف برای شیطان نیستیم . دوما شهوت جزء فطرت آدمی است . شهوت حرمتی در عشق ندارد بلکه ارضاء شهوت از طریق نامشروع حرام است . همانطور که فکر به گناه حرام نیست عشق هم با وجود شهوت حرام نیست .همانطور که فکر به گناه باعث فوران شهوت می شود اما حرمتی ندارد عشق هم اگر باعث فوران شهوت شود ولی از طریق مشروع ارضاء شود حرمتی ندارد . شهوت یک نوع خاص و پیشرفته هیجان است . وقتی عاشق و معشوق با یکدیگر حرف های عاشقانه می زنند به طور مسلم ذره ای شهوتشان برانگیخته می شود ولی وقتی شهوت حکم حرمت به خود می گیرد که از طریق نامشروع ارضاء شود .
راستی من متن صحبت ها را در وبلاگم قرار می دهم و شما هم اگر کسی را خواستی دعوت کن تا شاهد بحث ها باشد .

طلبه پاسخگو :

سلام
اولا این دلیل قانع کننده نیست و ثانیا میشد اجمالا هم درستش رو نوشت که گویای اصل مطلب باشد.
بزرگوار بنده نفی نکردم و اگر دقت طلبگی در نقل مطالب و فهم مطالب داشته باشید فرق نوشته شما با اصل فتوی آقا مشخص خواهد شد.
شما مطلق عشق رو جایز دونستید در نقل مطلب ولی آقای شاهرودی عشقی که تنها برای ازدواج است و قصد آن می باشد رو فرمودند.به نظرم فرقش خیلی واضح باشه.
بنده هم سایت مراجع رو میدونم عرض کردم آدرس صفحه سایت و استفتا رو بفرمایید مثل نظر قبلی بنده که فرصت تفحص در سایت ندارم.
فتوی آقای بروجردی هم موید حرف ماست که چون ما عرض کردیم عشق بماهو عشق ایرادی نداره اما در اینجا شیطان بیکار نمیشیند وقتی که عشق اومد دست به کار میشه کما اینکه غالبا همینطور بوده.
دوست عزیز کجای رساله فرمودند؟؟؟؟
اگر قرار هست با بنده بحث کنید خواهشا برای همه این نقل ها سند بیارید چه سایت و چه کتاب و رساله و الا نقل نکنید.
احادیث صریح و آیه قرآنی داریم که قل للمومنین یغضوا من ابصارهم.چه حرفا میزنید!
این اختلاف ها بسیاری به اشتباه چاپی و تایپی بر میگردد و بعضی موارد نظرات مراجع عوض می شود.
شما چرا از خود اجتهاد در روایات می کنید ؟ اصلا این روایت مطلق است و عشق و غیر عشق رو مطرح نکرده است که شما اینگونه مانور میدهید.
شما مطلق و مقید و رابطه اینها رو اول تعریف بکنید و ببنید این روایت مربوط به کدام است.
شهوت حرمتی در عشق ندارد؟؟؟؟؟؟
پس چرا گفتید: منم عشق رو بدون قصد ازدواج قبول ندارم.
بله فکر گناه ایرادی ندارد هر چند احتیاط در ترک این کار است اما ربط این با عشق و شهوت چیه؟
حتما قیاس کردید که کار اهل تسنن است و در فقه پذیرفته شده نیست.
همین فکر به گناه آثار بسیار مخربی دارد که برهمه آشکار است.
امساك قلب، از تفكر در گناه بهتر است از اینكه مرد از غذا امساك نماید.( غرر الحكم صفحه 458)
بله اگر عشق اگر از طریق مشروع باشد و تخیله شود بنده هم مشکل نمیدانم اما شما همش ضد و نقیض می فرمایید.
نوشته های قبلی با نوشته های بعدی همش تناقض دیده می شود.
بنده که عرض کردم تمایلی ندارم ولی خودتون این کار رو کردید.


الرحمن : 

باسلام خدمت حضرتعالی

اولا اگه شما با گوشی خودتون و با این اینترنت کم سرعت ایران به شبکه جهانی وصل بشید اونوقت درک می کنید من چی میگم .  دوما بنده اون جمله رو اجمالا برای شما نقل کردم که در آن موقع متن کلی اون فتوا ( آیت الله شاه آبادی ره ) کاملا یادم نبود .

چرا مسئله رو پیچیده می کنید؟ من درسته عشق رو مطلق جایز میدونم ولی درصورتی که قصد و نیت ازدواج دربین باشد .

الحمدالله که شما از مساله نگاه به نامحرم مطلع هستید که مراجع تقلید فرمودند نگاه چه با شهوت و چه بدون شهوت به زن نامحرم حرام است . آیت الله حسینی زنجانی هم مسئله حرمت کلی نگاه به نامحرم رو در رساله یشان مطرح کردند . اما سایت رسمی معظم له فتوای دیگری را ذکر نموده است :

http://www.alzanjani.ir/1389/03/05/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%85-%d8%a8%db%8c-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8/

و اما درباره فتوای آیت الله بروجردی دام ظله :

لینک فتوا : http://up.vatandownload.com/images/8jaku5lg1bhhuv677gq0.gif

آیت الله العظمی بروجردی دام ظله عشق مجاز رو مشروط به رعایت قوانین شرع می دانند و همچنین اظهار آن با رعایت شرع .

شما ازطرفی میگی عشق بدون شهوت و به نیت ازدواج حرامه و از طرفی دیگه میگی وقتی عشق اومد شیطان دست بکار میشه . اینجا دیگه بحث فرق داره که درباره عاشق صدق میکنه چون به هرحال اون خودش رو باید از گناه حفظ گناه تا زمان ازدواج و اینکه والدین هم باید زود ازدواج آنان را تدارک ببینند تا خدانکرده جوانان به گناه نیفتند .

(( دوست عزیز کجای رساله فرمودند؟؟؟؟ ))

این جمله شما مربوط به آیت الله زنجانی هست یا آیت الله هاشمی؟

اگر مربوط به آیت الله زنجانی هست که باید بگم رساله ایشان در سایتشان نیست و من بی تقصیرم ولی شما اگر رساله معظم له را در قم یافتید می تونید به فهرست و به باب نگاه کردن مراجعه کنید .

اما اگر منظورتون آیت الله هاشمی هست باید بگم که ایشان در رساله فارسی فرمودند :

مسأله 2385 ـ  دخترى كه به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد ، اگر بخواهد شوهر كند ، چنانچه باكره باشد باید از پدر یا جد پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست و پدر یا جد نمى تواند بدون اذن دختر او را شوهر دهد .

اما در منهاج الصالحین ۲جلدی کتاب النکاح فصل الثانی مسأله۱۲۳۷ می گویند :

لا ولایة للأب والجد علی البالغ الرشید ولا علی البالغة الرشیدة عدا البکر فإن الأحوط لزوماً فی تزویجها اعتبار إذن أحدهما بالشروط التی تقدمت و یکفی فی إثبات إذنها سکوتها إذا علم أنه لأجل حیائها أو نحوه و اذا زالت بکارتها بغیر الوطء فهی بمنزلة البکر بخلاف ما إذا زالت بالوطء شبهة أو زنا علی الأظهر کما أنها لیست بکراً اذا تزوجت و دخل بها زوجها و ان لم یفتض بکارتها .

اما اینکه می گویید شاید اشتباه چاپی بوده قابل توجیه نیست . چون اولاً رساله توسط دفترایشان چاپ شده نه ناشر دیگر . دوماً رساله بعد از چاپ حتما خدمت آیت الله هاشمی رسیده و ایشان دیدند . سوماً اگر اشتباه چاپی بوده باشد صددرصد ورقه ای به عنوان غلط نامه باید در آخر رساله باشد که غلط ها را اصلاح کند مگر چندسال است که آیت الله هاشمی رساله داده؟تازه ۱سال شده . آیا ممکن است رساله ای که هردو در یکسال چاپ شده عربی و فارسی آن متفاوت باشد؟ . که اگر اینطور نباشد یعنی آیت الله هاشمی هیچگونه نظارت بر چاپ رساله یشان ندارند؟؟؟؟؟ که این بعید می رسد از بزرگترین شاگرد شهید صدر ره .

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾

به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه این براى آنان پاكیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است (۳۰)

:آیت الله العظمی صادقی ره در کتاب شریف تفسیر فارسی ترجمان قرآن جلد۳ صفحه۴۳۷ می فرمایند

لذاست که پرهیزاز نظر کردن برای زن و مرد یک امر لازم انسانی و اسلامی است ولی اگر زنان بی حجاب باشند و نهی از منکر در آنها تاثیرگذار نباشد نظرانداختن بدون شهوت بدانان در غیرمواضع حساس جایزاست .

و در رساله توضیح المسائل نوین صفحه۳۱۴ مساله۶۸۷ می فرمایند : نگریستن به چهره زن نامحرم سه گونه است :

۱- بدون شهوت و ربیه ۲- با شهوت و بدون ریبه ۳- با ریبه و مقصود از ریبه شهوتی است که مقدمات نزدیک استفاده جنسی است و... .

نظر در دو صورت آخر به طور مسلم حرام است و در صورت اول دلیل روشن بر حرام بودنش نیست که عمده آنها در روایات "" النظرة سهم من سهام إبلیس "" است که نگاه کردن تیری است از تیرهای شیطان و پر روشن است که تنها نظری تیر شیطان است که احیانا به هدف می خورد و نظری که به کلی خالی از شهوت باشد اصلا تیر شیطانی و شهوانی نیست که احیانا به هدف بخورد . آیاتی هم که نظر کردن را حرام کرده تنها درموردی است که از روی شهوت و یا ریبه باشد و یا موجب دنبال کردن زن و اذیت شدن او گردد که در حکمت حجاب آمده است "" ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین"" سوره احزاب آیه۵۹ . و هم چنین است "" ذلک أطهر لقلوبکم و قلوبهن"" احزاب۵۳ .

در هرصورت چون حرمت نظر بر مبنای"" یغضوا من ابصارهم "" نور۳۱ برای پیشگیری از بهره جنسی مقدماتی و غیره است درصورتی حرام است که مورد اینگونه جریاناتی باشد و در صورتی که اصولاً هیچ گونه احتمال و یا امکان بهره گیری جنسی در میان نیست این گونه نظرکردن ها نیز حرام نیست مانند نظر کردن به زن های پیر و فرتوت یا زنی که اصولا انسان از او تتقر دارد یا رغبت ازدواج با او را ندارد .و توضیح المسائل نوین چاپ ۱۳۷۵ صفحه۹۱مساله۴۸۴ می گویند :

حرمت نگریستن به زنان نامحرم تنها به منظور جلوگیری از برخوردهای شهوانی و درنهایت عمل جنسی است از این رو مردی که شهوت جنسی ندارد و یا بسیار ضعیف می باشد بر زنان محرم است و نیز زنی که از رده بهره برداری جنسی بیرون است همچون پیرزن برمردان محرم است و درمقابل طفلی نابالغ که فهم و توان عمل جنسی دارد نامحرم است .

و در مساله ۴۸۸ همین کتاب می گویند :

نگاه کردن به موی سر زنان شهری لاابالی و دهاتی یا غیرمسلمان که حجاب را رعایت نمی کنند حرام نیست مگر درصورت شهوت یا ریبه که نزدیک کننده به بهره برداری جنسی است .

بله درسته عشق حتی اگر باشهوت البته به نیت ازدواج باشد مشکلی ندارد . شهوت جزء فطرت آدمی و حرمتی ندارد بلکه اگر از طریق ناشروع ارضاء شود حرمت دارد . هیچ حدیثی نیست که شهوت رو کاملا نهی کرده باشد بلکه احادیثی که ماداریم ارضاء شهوت غیرشرعی رو نهی کردن مثل خودارضایی . و ربطش به نگاه بدون شهوت اینه که هردو حکم ارتباط با نامحرم رو در بر می گیرد که اولی بینایی و دوم گفتاری است . و اینکه فکر گناه حرام نیست تا زمانی که موجب ریبه شود و همینطور عشق هم حتی با شهوت (به نیت ازدواج ) حرام نیست تا زمانی که موجب ریبه گردد چون وقتی اصلا ارتباط جنسی نیست ( لفظی یا بدنی ) پس چطور حکم به حرمت شهوت ارضاء نشده بدیم؟؟؟؟؟؟؟

من هیچ کجای پاسخ هام به شما تضادی نمی بینم .

شرمنده طولانی شد .

و درکل هم عشق با وجود شهوت جایز است طبق فتوای آیت الله شاه آبادی و هم عشق بدون شهوت طبق فتاوای آیات بروجردی . بیات زنجانی . روحانی و... .

 

طلبه پاسخگو :

سلام و عرض احترام.
اگر عشق رو مطلق جایز میدونید پس چرا میگید در صورتی که قصد و نیت ازدواج در بین باشد؟ و اگر قصد و نیت ازدواج رو در صحت و حلیت عشق صحیح می دونید چرا در خط آخر نوشتید: (و درکل هم عشق با وجود شهوت جایز است...) ما که آخر نفهمیدیم شما چی رو قبول دارید چی رو قبول ندارید.

شما یه نگاهی به تعریف مطلق و مقید بندازید تا طبق اون نظر دقیق خودتون رو بدید که مطلق قبول دارید یا نه.
بله گفته های این بزرگان همه موید حرف بنده هستند و همانطور که گفتم نگاه به نامحرم با قصد شهوت  و افتادن در گناه حرام هست و عشق هم بدون قصد واقعی ازدواج حرام هست.
آیت الله زنجای غیر ممکنه این حرف رو زده باشه و بنده چئن یقین دارم لذا دنبالش هم نمیرم چون اظهر من الشمس است.
در اینجا نظر ایشان عوض شده و این در بین مراجع زیاد دیده می شود. که نظری بعد از مدتی که بعضا کوتاه هست عوض می شود.
خوب الحمدالله مسئله روشن شد و مطلق های شما با این توضیحات مشخص شد و در توضیحاتی که دادید بنده مشکلی نمی بینم.
ای بابا باز که کار خراب کردید. این خط آخر رو مشخص کنید:
1. هر عشقی با وجود شهوت جایز است یا فقط در صورت ازدواج و بعد از ازدواج؟
2. کلمه عشق در گفته های معصومین کجا اومده و به چه معنی اومده؟
3. نهایت عشق و نتیجه آن چیست؟
4. فرق عشق و ریبه و رابطه اینها چیست؟

 که کلمه اعلم تر اشتباه است . امیدوارم خداوند شناخت عشق را به شما و همه مردم اعطا کند .و اینکه من از کلمه اعلم تر استفاده کردم فقط یک لفظ بود که منظور خود را برسانم و من این را می دانم.

 

الرحمن :

بسمه تعالی

جناب آقای طلبه پاسخگو

سلام علیکم با عرض احترام

اولا منظورم از مطلق دانستن عشق فقط درباره وجود شهوت در عشق است . یعنی عشق اگر با قصد ازدواج باشد چه باشهوت باشد چه بدون آن حرمتی ندارد ولی اگر بدون قصد ازدواج باشد چه با شهوت و چه بدون شهوت چون فریب دادن مردم است حرام است .

برادر عزیز شما چرا حرف همه مراجع رو موید حرف خودتون می دونید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا هرکسی که میاد این مطلب رو میخونه صحیح میفهمه من چی گفتم ولی فقط شما نمی فهمید؟

اولا مرجعی که فتواش تغییر میکنه وظیفه داره به مقلدانش اطلاع رسانی کنه . آیت الله العظمی گرامی وقتی توی چندمساله تغییر فتوا دادند تمامی رساله چاپ قدیم دفتر را حذف و ویراست جدید رساله را چاپ کردند با اینکه آیت الله زنجانی هنوز رساله چندسال پیشش را به مردم می دهد و در مورد تغییر فتوا هم از طریق سایت اطلاع رسانی نکرده اند پس هیچ تغییر فتوایی درکارنبوده .

من از اول قصدم مناظره بود ولی انگار شما دارید به جدل تبدیلش می کنید پس بهتره بحث رو دیگه تمام کنید . منم حاضرم با هرکسی که باشد در این مورد مناظره کنم ولی مجادله نه .

شما خودت مسئله رو برای خودت روشن میکنی و خودت قبول میکنی ؟؟؟؟ مثل هاشمی توی شبکه کلمه حرف نزنید خواهشا .

چون تعصب دارید نمی خواید مشکل رو باور کنید . خیلی از مراجع توی کتاب های خودشون اختلاف فتوا دارند مثل حضرات هاشمی ، زنجانی ، گلپایگانی و.... . مرجعیت شیعه تقریباً یک طریقت عرفی و اجماع و شهرت رو دنبال می کند ولی کسانی مانند حضرات روحانی ،بیات،صانعی،جناتی،نکونام،صادقی،غروی اصفهانی و.... این عرف و اجماع و شهرت رو شکستن و شجاعانه فتوا می دهند .

جواب1 : در خط اول پیام مشخص شد

جواب2 : دیگه نهایت عشق یک عمل تجربیه . هرکسی از زندگی عاشقانه اش یک برداشتی می کند

ولی نهایت عشق که درهمه زندگی ها آشکار است آرامش مطلق است .

جواب3 : دیگه شما که حتی فرق عشق و ریبه رو نمی دونی پس چرا بحث می کنی؟؟؟؟

والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

الرحمن نوشت : بنده آماده هرگونه مناظره و پرسش و پاسخ هستم بشرط اینکه کاملا منطقی و دور از تعصب انجام گیرد .

 

طلبه پاسخگو :

سلام و عرض احترام
ای کاش شما به جای اینکه از این بزرگان نقل قول کنید کمی هم از مراجعی که اعلمیت آنها بیشترمشهود است مثل آقای وحید و رهبری و آیت الله مکارم و آیت الله بهجت(ره)و... نقل قول می کردید.
و ای کاش دوستان دیگر هم مباحثه رو دقیق بخونند و ببینند واقعا مشخصه که بالاخره شما چی رو قبول دارید و چی رو قبول ندارید.البته دوستان اهل دقت!
اینکه وظیفه مرجع چی هست رو من کاری ندارم،ولی آنچه عرض شد صحیح است.بنده نه مجادله کردم و نه هاشمی رو می شناسم.

1. از چهار سوال جواب سوال دومم رو ندادید؟
2. بحث جهت روشن شدن مسائل است نه تکرار داشته ها.
حال بفرمایید فرق عشق و ریبه چیست؟
3. آیا این آرامش مطلق که نهایت عشق است رو شرع از هر طریقی قبول دارد؟
4. این عشق قبل از ازدواج که شهوت ممکن است به همراه داشته باشد رو توضیح بدید و

 بفرمایید چه نوع شهوتی در چه حتی؟چگونه باید تخلیه شود؟ آیا تخیلیه آن حلال است؟

 

الرحمن :

جناب آقای طلبه پاسخگو

اولاْ اینکه شماکسانی مثل حضرات آیات وحید . مکارم و خامنه ای را اعلم می دانید دلیل این نیست که اینها از مراجع دیگر اعلم تر هستند .

به نظربنده هم کسانی مانند آیات عظام : روحانی.صادقی. جناتی.گرامی. اردبیلی .صانعی. نکونام اعلمیت بیشتری نسبت به مراجع نامبرده شما دارند .

مراجعی که شما نام بردید اگر اعلم باشند شهرت بیشتری دارند . هرکسی یکنفر را اعلم می داند و نظرهمه محترم است و شما هم باید طبق فتوای مرجع تقلیدت عمل کنی . و این راهم حتما می دانید که شهرت هیچ وقت اعلمیت نمی آورد . آیت الله مکارم حفظ الله مشهورند ولی بنده به نظر خودم آیت الله العظمی گرامی دام ظله را از ایشان اعلم تر می دانم . و اینکه آیت الله العظمی امام روحانی هم اعلم مراجع معاصر هستند حتی حضرت آیت الله وحید خراسانی دام ظله .

دوستان از قبل با نظرات بنده آشنایی دارند و کسانی هم که مقالات و نظریات مرا پذیرفته اند معمولا از هم لباسی ای حضرتعالی هستند . ولی اگر بازدیدکنندگان وبلاگ من را قبول ندارید می توانید افراد مورد نظر خود از نظر دقت را به وبلاگ دعوت کرده تا مباحث را پیگیری کنند .

میشه بگید مجادله چیه؟ اینکه من هرچی می گم و مدرک نشون میدم ولی باز شما طفره می رید مجادله نیست ؟

در چند پیام قبلی شما از آیت الله هاشمی شاهرودی دفاع می کردید حالا شما ادعا می کنید هاشمی را نمی شناسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عشق از نظر من یعنی محبتی شدید به به کسی که همراه باشناخت است .

و ریبه یعنی شهوتی که مقدمات نزدیک استفاده جنسی است . شهوتی که باعث ارتباط نامشروع گردد صدبار گفتم باز هم میگم که عشق بدون شهوت (چه آدمی به آرامش برسد و چه نرسد)  حرمتی ندارد البته به قصد ازدواج . ولی اگر عشقی با عشقبازی آرامش را بدست آورد حرام است مگر اینکه عشق را اصلاح کنند طوری که مانند عشق نوع اول گردد دراین صورت حرمتی ندارد .

اولا در عشق که شهوت وجود دارد گاه شاید در حد یک بوسه باشد و گاه رابطه نامشروع و اگر بتوان تعادل را بین عشق و شهوت برقرار ساخت قطعا عشق حرمت ندارد و صحیح است .

و اما راه حل تخلیه آن این است که : خیلی از مراجع که اذن پدر در دختر رشیده را شرط نمی دانند مانند حضرات آیات عظام : جناتی . روحانی . گرامی . منتظری . صادقی . شاه آبادی . شاهرودی و... گفته اند که صیغه ای خوانده شود تا محرمیت حاصل گردد و بعد ارضاء شهوت را انجام دهند ولی کسانی مانند حضرات آیات صادقی و گرامی قمی در صورتی با این مطلب موافقند که این ارضاء شهوت موجب لکه دار شدن حیثیت شرعی و اجتماعی دختر نشود . مثل اینکه دختر و پسری که عقد موقت انجام می دهند با اینکه محرمیت حاصل شده ولی تا از ازدواج دائمشان یقین نکردند حرام است با هم رابطه جنسی داشته باشند زیرا شاید ازدواج سر نگرفت و مجبور به جدایی بودند آن وقت دختر ضرر می کند ولی بهتر است در این مقطع برای ارضاء شهوت معاشقه انجام دهند .

راه دیگر این است که والدین و اجتماع دست از تعصب بردارند تا جوانی که خواهان ازدواج زودهنگام است(( چه با معشوق و چه بدون معشوق )) بدون هراس به زندگی بپردازد .راه سوم این است که تقوا پیشه کنند و با رعایت اصول عرفانی و شرعی از ارضاء نامشروع شهوت بپرهیزند .

 

طلبه پاسخگو :

سلام
اعلم بودن مراجع رو شما دوست عزیز نمی توانید تشخیص دهید چون خبره نیستید و کسی میتواند اظهار نظر کند که چند سال پای درس همه این مراجع نشته باشد.
شما چند سال پای درس مراجع بودید که به این راحتی اظهار نظر می کنید؟
آیا تا حال یک بار هم در درس همه اینها نشسته اید؟
فهول و بزرگان حوزه و کسانی که در فقه و اصول کم نظیر هستند هیچ کدام از مراجع ای که شما نام بردید  رو اعلم ندونستند.
حال شما بر چه مبنایی به این نتیجه رسیده اید،برای بنده سوال است،حتما معنای مرجعیت رو نمی دانید.بنده خیلی از اینها رو اصلا مرجع تقلید نمی دانم.
شما که ادعای نوشتن کتاب های آنچنانی دارید هنوز نمی دانید کلمه اعلم تر غلط است آن موقعه چطور تشخیص می دهید آیت الله گرامی از آیت الله مکارم اعلم است.بنده ارادت به ایشان(ایت الله گرامی)دارم و بارها از استخاره هایشان استفاده کردم.
متاسفانه بنده این بحث رو اتلاف وقت می دانم چون این یک بحث تخصصی است که شما اصلا تخصصی در این زمینه ندارید و برای خود همینطور نوشته های بدون مبناء و سند روایی، قطار می کنید.
شما نوشته ایتان بسیار تناقض مشاهده می شود که قبلا هم متذکر شدم .مثلا در اینجا می گویید عشق بدون شهوت به نیت ازدواج حرمتی ندارد:
(صدبار گفتم باز هم میگم که عشق بدون شهوت (چه آدمی به آرامش برسد و چه نرسد) حرمتی ندارد البته به قصد ازدواج )
و در نظر قبلی خط دوم نوشتید:
(عشق اگر با قصد ازدواج باشد چه باشهوت باشد چه بدون آن حرمتی ندارد)
در بالا عشق بدون شهوت به قصد ازدواج رو فقط حلال دانستید و در پایین عشق باشهوت به قصد ازدواج رو هم حلال دانستید.مکتوب هست ببینید و دیگه بحث برداشت هم نیست که بگوید بنده متوجه می شوم.و بارها سوالاتی پرسیدم که از جواب دادن فرار کردید و به حاشیه پرداختید.
شما اطلاعات جزئی از مباحث دینی دارید که متاسفانه همین باعث شده وارد حیطه ای شوید که اصلا تخصص ندارید و از طرفی هم برای خود استدلال هایی می آورید که هیچ مبنای فقهی و اصولی ندارد .لذا این خطر بزرگی است برای شما.
اگر در بحث باعث ناراحتی شدم ببخشید و حلال بفرمایید.
یا علی

 

الرحمن :

سلام

اولا بنده در مورد کتابهایی که نوشتم هیچ ادعایی ندارم و نخواهم داشت و حتی اسمی از این کتاب ها در وبلاگم نبرده ام . دوماً تجربه من رو نه شما و نه غیر شما نمی توانید زیر سوال ببرید و این دلیل نمی شود که چون فقط شما مخالف هستید تخصص من هم بی اعتبار گردد . با اینکه سن نسبتاً پایین است ولی حداقل تجربه هایم در اجتماع بیش از حضرتعالی است زیرا تجربه ربطی به سن ندارد . تجربه یعنی درک و فهم صحیح از اتفاقات .

سوما حضرتعالی در مقامی نیستید که بخواهید کسی را مرجع و دیگری را به نظر خودتان از مرجعیت خلع کنید و اگر هم شناخت اعلم به شرط حاضر شدن سر درس حضرات باشد در این صورت خیلی از روحانیان که مثلا در درس حضرت آقای وحید مدظله شرکت نمی کنند در شناخت اعلم مورد اطمینان نیستند و حرفشان حجت نیست .

چهارم اینکه اعلمیت در تقلید نقش چندان مهمی ندارد . خود من الان از7نفرتقلید می کند که به عقیده شما هیچکدامشان اعلم نیستند ولی به عقیده من بهترین نظرهارا دارند و دلیل اینکه من از حضرات آیات خامنه ای ، وحید،بهجت ، مکارم سخنی نمی آورم این است که : 1- من طبق بهترین فتواها مقاله هایم را می نگارم 2- آیت الله خامنه ای دام ظله حتی در رساله استفتائاتشان بحثی درباره نکاح را مطرح نکردند و دیگر اینکه حتی دفاتر معظم له حرفشان یکی نیست و گاهی تفاوت فتوا دارند 2- حضرت آیت الله وحید هم زیاد در مسائل جزئی وارد نمی شوند حتی معظم له استفتائاتی هم ندارند که  من سند بیاورم و تقریبا دسترسی به فتوای معظم له سخت است و فتواهای معظم له معمولا از طریق حضرتش مستقیم یا غیر مستقیم صادر نمی شودو معظم له در مسائل نوین و اجتماعی دقت و روشن بینی دوستشان آیت الله امام روحانی دام ظله را ندارند  و دیگر اینکه ایشان مانند حضرات شبیری ، تبریزی ،بهجت و... از مراجع سنتی هستند .4- مرحوم حضرت آیت الله بهجت ره  هم زیاد مقلد خاصی در بین جوانان به جزء طلبه های جوان و جوانان مذهبی ندارند و اصولا در بین اجتماع به سختگیری در مسائل معروفند 5- حضرت آیت الله مکارم معمولا در این موارد(نکاح) اختلاف فتوا دارند مانند آیت الله هاشمی شاهرودی به همین دلیل طبق سخت آیت الله العظمی دکترصادقی ره عمل به فتوای مراجعی همچون آیت الله مکارم و آیت الله شاهرودی و...باطل است .

اما در مورد رتبه علمی حضرت آیت الله روحانی اگر کتاب فقه الصادق ایشان را دیده باشید کاملا معلوم است و دیگر اینکه حضرات سید علی بهشتی (( از مراجع بزرگ نجف که فوت کردند)) ، سید صادق شیرازی ، سید محمد روحانی(( بزرگترین شاگرد آیت الله العظمی خوئی )) ، گرامی قمی ، سید کمال حیدری ، به برتری معظم له اشاره دارند و دلیل گمنامی ایشان یکی مخالفت با رهبری آیت الله خامنه ای دام ظله هست و دیگری نزدیک15سال حصر خانگی ایشان به دلیل اعتراض به قائم مقامی آیت الله منتظری ره . ودیگر اینکه فتوای شجاعانه معظم له مورد تایید اکقر علما است و اینکه ایشان بعد از آیات خامنه ای و سیستانی بزرگترین مرجع تقلید شیعه معاصرند ( طبق آمار )

در مورد رتبه علمی آیت الله صادقی ره را علمایی مانند : فضل الله ، منتظری ، فیض گیلانی ، بیات زنجانی ، تایید کردند و فتواهای قرآنی معظم له همواره مورد تایید و تشویق علمای بزرگ بوده است .

در مورد رتبه علمی آیت الله صانعی دام ظله را هم کسانی مانند حضرات آیات طاهری اصفهانی ، محمدی گیلانی،بیات زنجانی ، سید حسن خمینی ، بجنوردی و... تایید کردند و ایشان دربین جوانان نفوذ خاصی دارند .

در مورد رتبه علمی آیت الله نکونام که از مراجع نوظهور هستند هم اگر کتاب های معظم له را مطالعه کنید مثل رساله جامع ایشان و کتاب بربلندای فقه شیعه برای شما ثابت می شود .

و آیت الله جناتی هم که فتواهایی نظیر آیت الله صانعی دارند هم مورد توجه علمای بزرگ قم و نجف بوده و دیگری روش تدریس ایشان است که واقعا بسیار زیبا و سبکی نو است . ولی به دلیل کسالت های شدید نتوانستند تدریس خود را ادامه دهند .

و رتبه علمی آیت الله گرامی هم کاملا روشن و آشکار است و نیاز به توضیح ندارد .

مسئله دیگر اشکال شما از من به خاطر تغییر نظریه ام است . من گفته شما را تکذیب نمی کنم ،آری من این حرف را زدم ولی مهم اینجاست که من در مورد اول به سوال شما در مورد آرامش در عشق جواب دادم و لازم نمی بینم که برای خط به خطر سخنم بخواهم حرف های تکراری بزنم که خدانکرده شما ناراحت نشوید . تمامی دوستان طلبه شما که مقاله های مرا خواندند موضوع برایشان کاملا روشن شده است ولی اینکه شما دوست داری مسئله را برای خودت بپیچانی نه به من و نه به هیچکس ربطی ندارد .

مسئله دیگر این که من به همه سوالات شما پاسخ دادم و اگر شما با بصیرت باشید قطعا تا الان مسائل و عقائد من برای شما روشن شده است و این که ادعامی کنید در درس خارج بزرگان شرکت می کنید با این بی بصیرتی شما منافات دارد . درضمن بنده تقریبا هر روز درس خارج آیت الله مکارم را گوش میدهم از طریق تلویزیون . و لازم است بگویم که طبق عقائد عرفی بنده در خانواده و فامیل خیلی مورد نقد قرار می گیرم ولی قسم خورده ام تا حق را بگویم حتی اگر به ضرر خودم باشد .

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یَكُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا﴿النساء 135﴾

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید پیوسته به عدالت قیام كنید و براى خدا گواهى دهید هر چند به زیان خودتان یا [به زیان] پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد اگر [یكى از دو طرف دعوا]توانگر یا نیازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس از پى هوس نروید كه[درنتیجه از حق] عدول كنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید قطعا خدا به آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است (135)

من در تمامی مشاوره و بحث هایم (( چه با مراجع و چه با روحانیون دیگر)) مسائل را همین طوری مطرح کردم و مسئله برای همه روشن شده ولی مثل اینکه علاقه دارید لقمه را از پشت سر بخورید . و یکی از موفقیت های من بحمدالله این است که 90درصد مشاوره هایم خداراشکر موفق بوده است . اگرهم به تغییر نظر باشد ( که مسائل از طرف من کاملا روشن است و مسائل شما گنگ است و بعضی اوقات پوچ و بی مفهوم است و دلیل آن این است که شما در هر بحث ، بحث قبل را از یاد برده و دوباره خواستار ذکر تمامی موارد مطرح شده قبل هستید با اینکه مناظره کاملا پیوسته است) شما بیش از من ( در صورتی که اشتباهی نکردم ) قابلیت سرزنش را دارید و دلیل آن این است که : 1- وقتی من سند فتوای متفاوت آیت الله هاشمی را نشان دادم شما اول بهانه آوردید که شاید تغییر فتوا باشدو بعد از دلیل من اینکه تغییر فتوا ممکن نیست زیرا اگر فتوای ایشان تغییر می کرد حتما باید در سایت اطلاع رسانی می کردند .

 بعد آمدید گفتید که حتما اشتباه چاپی بوده(تا الان دوبارتغییرحرف دادید) من گفتم اگر اشتباه چاپی بوده باشد حتما برگه ای به عنوان غلطنامه باید در آخر رساله شان ثبت باشد و اینکه رساله عربی و فارسی معظم له در یک زمان چاپ شده است ( و انتشارات آن یکی است ) پس اشکال چاپی هم وجود ندارد واینکه رساله بعد از چاپ به حضور ایشان می رسد تا غلط هارا پس از مطالعه دقیق مشخص کنند با اینکه هیچ غلط لفظی ای از سوی آیت الله هاشمی مطرح نشد . بعد این دلایل محکم شما ادعا کردید من اصلا هاشمی را نمی شناسم!

2- اینکه در بحث اول شما شرط مشروعیت عشق را محرمیت اعلام کردید درصورتی که در مباحث بعدی منکر آن شدید و این گفته شما در وبلاگ بنده ثبت شده است و اینکه کلمه درست را آوردید و گفتید عشق و محبت هم تنها در صورت محرمیت درست است و الا گمراهی و شیطانی است در اینجا همه می فهمند که وجود کلمه درست حکم واجب بودن را دارد که در غیر این صورت باطل است زیرا راه شیطان گمراهی است و حرمت دارد پس شما عشق بدون محرمیت رو حرام می دونید .

 

طلبه پاسخگو:

سلام
1. شما در این زمینه اصلا تخصص ندارید و این از نوشته هاتون کاملا آشکار است.
2. شما به دلیل اطلاعات ضعیف دینی در بسیاری از مسائل مثل عشق و اعلمیت به خطا رفتید.
3. دلایل سخن نگفتن از بزرگانی که فرمودید بسیار ساده لوحانه بود و این دلایل نشان از عمق سطحی و پایین بودن اطلاعات دینی شماست.

به نظرم تا همین جا کافی باشد برای قضاوت دوستان.و نتیجه رو می سپاریم به فهم دیگران.
خواهشا این پست رو تا وبلاگتون هست حذف نکنید و تغییر و کم و زیاد هم نکنید و بنده هم این متن رو در وبلاگم قرار میدم.
یا علی

Comments (15)

This comment was minimized by the moderator on the site

با تشکر . چرا ادرس سایت الرحمن رو نگذاشتید؟ دلیلی داره؟ شما که میخاهید حرف حقو اثبات کنید اون ادرس هم بگذارید تا نشون دهید متنهایی ک گذاشتید اینجاچیزی کم نداره

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
چون وبلاگ منحرفی هست و شرعا نمی توانم با گذاشتن اون تبلیغش کنم.
انقدر بحث با ایشون مهم نبوده که بخوام تحریفی بکنم.جزء تلف شدن وقتم فایده ای نداشته.

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
چون وبلاگ منحرفی هست و شرعا نمی توانم با گذاشتن اون تبلیغش کنم.
انقدر بحث با ایشون مهم نبوده که بخوام تحریفی بکنم.جزء تلف شدن وقتم فایده ای نداشته.

This comment was minimized by the moderator on the site

اینجا که همش منم منم هست . برادر طلبه بهتراست لحنتون را با مردم عادی کمی لطیفتر کنید تا از طلبه ها برداشت بد نکنند . لطفا نشر نکنید / پیام خصوصی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام خدمت شما
به نظرم حق با جناب الرحمن است و جناب طلبه ی پاسخگو درباره عشق تخصصی کاری نکرده اند.
در ضمن ملاک اعلمیت در عصر ما و بین الملل،مقالات و نظریات و تالیفات یک شخص هست
حالا شما با این ملاک می تونید ببینید کدوم یک از مراجع ما اعلم...

با سلام خدمت شما
به نظرم حق با جناب الرحمن است و جناب طلبه ی پاسخگو درباره عشق تخصصی کاری نکرده اند.
در ضمن ملاک اعلمیت در عصر ما و بین الملل،مقالات و نظریات و تالیفات یک شخص هست
حالا شما با این ملاک می تونید ببینید کدوم یک از مراجع ما اعلم هستند.
وفقکم الله

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
عشق چیزی نیست که نیاز به مطالعه تخصصی داشته باشد.
دقت کنید که این بنده خدا داره احکام غلط رو ترویج میده و تفسیر به رای می کنند.

This comment was minimized by the moderator on the site

میشه بگید چه احکام غلطی؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من دختری هستم 17ساله که از کلاس چهارم دست به عمل زشت خودارضایی زدم خیلی وقت هست که میخوام ترکش کنم و از این کار متنفرم اما متاسفانه نمیتونم چون علاقه زیادی به رابطه جنسی دارم اما به دلایلی خانوادم اجازه ازدواج به من نمیدهند.حتی چندین بارهم...

سلام
من دختری هستم 17ساله که از کلاس چهارم دست به عمل زشت خودارضایی زدم خیلی وقت هست که میخوام ترکش کنم و از این کار متنفرم اما متاسفانه نمیتونم چون علاقه زیادی به رابطه جنسی دارم اما به دلایلی خانوادم اجازه ازدواج به من نمیدهند.حتی چندین بارهم قسم به قران خورده ام و جون عزیزانم که اینکارو ترک کنم اما نتونستم و متاسفانه فیلم هایی هم میبینم که منو بیشتر تحریک میکنه.من اهل نماز هستم و مدتیه که شروع کردم به قران خواندن که بتوانم ترک کنم اما نمی تونم.خواهش میکنم کمکم کنید.من باید چه کارهایی و چه ذکرهایی بگم تا این کارو دیگه نکنم ؟ممنون میشم کمکم کنید

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
خب خودتون میگید اهل فیلم هایی هستید که مجوب تحریک میشه.خواهر من باید کلا کنار بزارید هم فیلم هم عکس و یا هر چیزی که باعث اینکار میشه.
قبلا مطالب کاملی تو سایت نوشتم که لینکش رو میدم حتما بخونید:

http://www.t-pasokhgoo.ir/%D9%85%D8%B4%D8%A7...

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام و تواضع خدمت استاد عزیز

خداقوت
عالی عالی عالی بود
موفق باشی

This comment was minimized by the moderator on the site

آدرس وبلاگ الرحمن را هم میگذاشتید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام حاج آقا ما حرف شما رو قبول داريم بهر حال لباس پيغمبر داريد...

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
شما حقیقت رو باید قبول کنید و باید باطل بودن حرف مقابل براتون محرز بشه و اینطور بهتره.
یعنی خودتون مطالعه کنید و ببینید بینی و بین الله حرف کی درسته.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام به نظر بنده عشق بین دو نامحرم (در صورت ابراز به یکدیگر)جایز نباشه.البته این بحث وقتی که قصد ازدواج باشه اصلا موضوعیت پیدا نمی کنه.من نظرات حاج آقا رو بیشتر به واقعیت نزدیک دیدم.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام با برادر طلبه پاسخگو موافقم . ان شاءالله خداوند به شما اجر دهد . یا علی موفق باشید.

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت