بسم الله الرحمان الرحیم.
قال الحکیم فی کتابه الکریم:
«و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن الجاهلیة الأولى... ؛ و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار نکنید».( سوره احزاب-آیه ۳۳)
در «بحارالأنوار» (ج103، ص238؛ ج43، ص54؛ ج104، ص36) به ترتیب، از کتابهای «مصباح الأنوار» و «کشف الغمّة» و «مکارم الأخلاق»، این روایت آمده است. و نیز در «وسائل الشیعة» (چاپ آل البیت، ج20، ص67 و ص232)، این روایت از کتابهای «کشف الغمّة» و «مکارم الأخلاق» آمده است که:
روی عن أمیرالمؤمنین(ع) أنّ رسول اللّه(ص) قال: أخبرونی أیّ شی خیر للنّساء؟ فقالت فاطمة علیها السلام : «أن لایرین الرجال ولایراهنّ الرجال». فأعجب النبیّ(ص) وقال: إنّ فاطمة بضعة منّی.
امیرالمؤمنین علی(ع) نقل می کند که پیامبر پرسیدند: بهترین چیز برای زنان چیست؟ حضرت فاطمه(س) در پاسخ گفتند: «اینکه مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند». پیامبر، از پاسخ زهرا شگفت زده شد و فرمود: فاطمه، پاره تن من است.
در «بحارالأنوار» (ج43، ص91) به نقل از «النوادر» راوندی آمده است:
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: مرد نابینایی بر حضرت زهرا(س) وارد شد. حضرت از وی حجاب گرفت (حجاب در اینجا ظاهرا به این معناست که حضرت در پشت پرده و یا دیواری قرار گرفتند). پیامبر از حضرت زهرا(س) پرسیدند: برای چه حجاب می گیری؟ او که تو را نمی بیند؟ حضرت زهرا(س) گفتند: اوّلا اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و ثانیا، او بوی مرا استشمام خواهد کرد.
پیامبر(ص) در تأیید سخن زهرا(س) فرمودند: گواهی می دهم که تو پاره تن منی.
… قال علی(ع) استأذن أعمی علی فاطمة(س) فحجبته؛ فقال رسول اللّه(ص) لها: لم حجبته وهو لایراک؟ فقالت(س): إن لم یکن یرانی فإنّی أراه وهو یشمّ الریح. فقال رسول اللّه(ص): أشهد أنّک بضعة منّی.
در «بحارالأنوار» (ج104، ص37) به نقل از «مکارم الأخلاق»، در روایت دیگری می خوانیم:
امّ سلمه نقل می کند: خدمت پیامبر بودم؛ همسر دیگر حضرت، میمونه، نیز حضور داشت. ابن مکتوم (مؤذّن نابینای پیامبر) وارد شد و این البتّه پس از آن بود که دستور حجاب برای زنان پیامبر آمده بود. پیامبر(ص) به ما فرمود: حجاب بگیرید. گفتیم: یا رسول اللّه(ص)، مگر او نابینا نیست و مگر ما را می بیند؟ حضرت فرمود: آیا شما دو نفر هم نابینا هستید و آیا شما او را نمی بینید؟!
عن امّ سلمة، قالت کنت عند النبی(ص) وعنده میمونة، فأقبل ابن مکتوم وذلک بعد أن أمر بالحجاب فقال: احتجبا. فقلنا: یا رسول اللّه، ألیس أعمی لایبصرنا؟ قال: أفعمیاوان أنتما؟ ألستما تبصرانه؟
این روایت، در «وسائل الشیعة» (ج20، ص234) نیز آمده است.
و اما بعد ...
امروزه با گسترش دنیای مجازی شیوه های تبلیغی جدید و فرصت های خوب برای طلبه ها ایجاد شده است تا بتوانند در این فضا حرف دین را به گوش مردم خصوصا جوانان برسانند و شکر خدا طلبه هایی وارد این عرصه شدند که موفق هستند. اما بعضا شاهد اعمال سلیقه هایی در شیوه تبلیغ مجازی هستیم که به نظرم کمی جای تامل دارد و باید آسیب شناسی شود که آیا هر سبکی و استفاده از وسیله ای برای هدف دینی درست است؟
مثلا در بعضی از این شبکه ها طلبه هایی با همسران خود عکس انداخته و اون رو به نمایش هزاران نفر از جوانان مجرد و متاهل قرار می دهند که به نظر جای نقد دارد.
چند نکته:
1. آیا گذاشتن عکس توسط طلبه معمم کنار همسرش ولو با نقاب برای تبلیغ دین مورد تایید دین است؟ روایاتی بالا عرض شد که قضاوت را به خود مخاطبان می گذارم و ببینند دین کدام را می پسندد.
2. از منظر دین زن در مواقع ضروری باید با نامحرم مواجه داشته باشد اینجا چه ضرورتی دارد که عکس مادر یا همسر را قرار دهید؟
2. آیا یک طلبه که عکس همسر خود ولو بدون چهره می گذارد باعث نمی شود افراد عادی با چهره باز همسران خود، اینکار رو انجام دهند؟ آیا قبح اینکارها شکسته نمی شود؟ اگر ما طلاب که الگوی دینی مردم هستیم از مستحبات و محاسن اخلاقی دست بکشیم مردم از واجبات دست می کشند و اگر ما به مکروهات روی آوریم مردم به حرام ها متمایل می شوند.
3. لایک شدن مطالب شما،یا هدفی بالاتر که تبلیغ دین به این شکل است با ارزش تر است و یا عفیف ماندن دختران و زنان؟
4.در بسیاری از تصاویر چشم های همسر این طلبه نمایان است، آیا برایتان درد آور نیست که هزاران نفر به چشمان همسر شما خیره شوند؟
5. در تصاویری عکس همسر طلبه با روسری رنگی روشن و خاص می باشد. یک سوال: اگر همین روسری رنگی جلب توجه کند حکم شرعی آن چیست؟
همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم و مفسده نشود، اشكال ندارد؛ ولى پوشاندن مو واجب است.
(آیت الله نورى، استفتاءات، ج1، س485/ امام خمینى، استفتاءات، ج3، (احکام حجاب)، س27/
آیت الله مکارم، استفتاءات، ج2، س152/ آیت الله فاضل، جامعالمسائل، ج2، س1329/ آیت الله صافى، جامعالاحکام، ج2، س1729 و 1730/
آیت الله خامنهاى اجوبه الاستفتاءات، س1363 و 1366/ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س1590/
آیت الله سیستانى، sistani.org، (حجاب)، س5/ دفتر: آیت الله وحید و آیت الله بهجت.)
تبصره. اگر در موردى، روسرى روشن و جذاب باشد - به گونهاى كه در نظر عرف زينت محسوب شود - پوشاندن آن واجب است. (احكام نگاه و پوشش، سيد مجتبي حسيني، كد: 232/500018)
6. منظور ما این نیست که در هیچ موردی امکان ندارد تصویر همسر یک طلبه در تبلیغ دین مؤثر باشد، مثلا ممکن است تصویر طلبه ای با همسری که از نقاب استفاده می کند برای تبلیغ نقاب و ذکر خوبی های آن مناسب باشد اما باید تأمل کرد که آیا از محاسن اخلاقی است که کسی برای حتی تبلیغ حجاب از تصویر همسر خود استفاده کند یا خیر؟ آیا غیرت دینی که بسیار هم سفارش شده در اینجا جایگاهی ندارد؟
دقت داشته باشیم که گرچه تبلیغ به شیوه مدرن و نوین قابل تحسین است اما نباید فراتر از زی طلبگی و آداب دینی قدم برداریم. بدانیم که ما الگو هستیم و هر چقدر حریم ها رو حفظ کنیم باز کم است.
-------------------------
پ.ن : منظور بنده طلبه ای خاص نیست بلکه به کلیت این نوع تبلیغ توسط هر شخصی می باشد که بخاطر هدف عالی از هر وسیله نامناسب استفاده نکنند.
پ.ن: نقد بنده از حیث شرعی نبود و تنها زی طلبگی و نگاه طلبگی به این سبک از تبلیغ بود.
پ.ن: حتما دوستانی مخالف دیدگاه بنده هستند که نظراتشون برای بنده محترم می باشد آنچه عرض شد چیزی بود که به عقل ناقص ما میرسید. الله عالم.