سخن چین با چه شمایلی در قیامت محشور می شود؟

پرسش:

با سلام سخن چینی گناه است.در سخن چینی موارد استثنا را بگویید. با تشکر

پاسخ:   

با عرض سلام و تشکر

سخن چيني (نمامي‌) از گناهان و رذايل اخلاقي است و در آيات و روايات اسلامي به شدت از آن نهي شده و سخن چين به كيفر و مجازات شديد وعيد داده شده است‌; چنان كه قرآن كريم مي‌فرمايد: "ولا تُطِع كُل‌َّ حَلاّ ف‌ٍ مَهين # هَمّازٍ مَشّأٍ بِنَميم‌; (قلم‌، 10 و 11) و اطاعت مكن از كسي كه بسيار سوگند ياد مي‌كند و پست و بسيار عيب جو و سخن چين است‌." "مَشّأٍ بِنَميم‌" يعني كسي كه براي بر هم زدن و فساد در جامعه ميان مردم رفت و آمد مي‌كند و در حقيقت بر چنين كاري سعي دارد.

در جايي ديگر مي‌فرمايد: "ويل‌ٌ لِكُل‌ِّ هُمَزَة‌ٍ لُمَزَه‌; (همزه‌، 1) واي بر هر عيب جو ]و سخن چين‌[ غيبت كننده‌" پيامبر گرامي‌مي‌فرمايد: "مردم در قيامت به ده گونه محشور مي‌شوند:

1 ـ شايعه سازان به صورت ميمون‌. 2 ـ حرام خواران به صورت خوك‌. 3 ـ ربا خواران‌، واژگون‌. 4 ـ قاضي ناحق‌، كور 5 ـ خود خواهان مغرور، كر و لال‌. 6 ـ عالم بي‌عمل‌، در حال جويدن زبان خود. 7 ـ همسايه آزار، دست و پا بريده‌. 8 ـ خبر چين و سخن چين‌، آويخته به شاخه‌هاي آتش‌. 9 ـ عياشان‌، بدبوتر از مردار. 10 ـ مستكبران‌، در پوششي از آتش محشور مي‌شوند."( ر.ك‌: مجمع البيان‌، مرحوم طبرسي‌;، ج 6، ص 9 ـ 10، ذيل آيه 18 سوره نبأ، منشورات دارمكتبة الحياة‌، بيروت‌. )

بنابراين‌، براساس روايات مذكور سخن چين در صحراي محشر، در حالي كه به شاخه‌هاي آتش آويخته است‌، محشور مي‌شود.

لازم به ذكر است كه سخن چینی استثنایی ندارد و در همه موارد حرام است .

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت