آيا نهايت كمال، انسان را ارضاء مي‌كند؟

پرسش:

 آيا نهايت كمال، انسان را ارضاء مي‌كند؟ آيا ارضاء انسان امكان‌پذير است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

 اگر نهايت كمال انسان را ، قرب به خدا بدانيم، مي‌تواند انسان را ارضا كند، زيرا خداوند بي‌نهايت است و رسيدن به مقام قرب الهي، يعني اتصال به بي‌نهايت، پس مي‌توانيم روح انسان را كه در طلب چيزي است كه حد و پايان ندارد (بي‌نهايت) ارضا نمايد و غير از خدا هيچ چيز نمي‌تواند او را ارضا نمايد؛ زيرا هر چيزي غير خدا، محدود و متناهي است، در حالي كه روح انسان بي‌نهايت خواه و در طلب بي‌نهايت است. همه انسان‌ها در طلب خدا هستند. همه كس طالب يار است، هشيار و چه مست اما برخي از اين حقيقت غافل‌اند و به بيراهه كشيده مي‌شوند و در طلب چيزي غير از خدا بر مي‌آيند.

اگر انسان به سرچشمه بي‌نهايت علم، كمال، قدرت و جمال متصل نگردد و براي تأمين و ارضاي خواسته‌هاي نا محدود خويش به غير خداوند روي آورد، نه تنها ارضا نمي‌گردد، بلكه هرچه به محبوب و معشوق مجازي خويش نزديك‌تر گردد، عطش او فزوني مي‌گيرد و هيچ گاه از لذت و عشق و محبت سيراب نمي‌شود. انسان اگر از چيزهاي ديگر خسته و دلزده مي‌شود و براي هميشه نمي‌تواند خود را با آنها راضي كند، به خاطر آن است كه روح او در جستجوي همان منزلگاه حقيقي است و تا به آن جا نرسد و رحل اقامت در كوي محبوب ازلي نيفكند، آرام و قرار نمي‌گيرد.

بي‌نهايت بودن خواست‌هاي فطري انسان حتي از نظر فيلسوفان غير الهي قابل انكار نيست. اميال فطري انسان با اين كه به امور مختلفي تعلق مي‌گيرد، سرانجام همه به هم مي‌پيوندند و ارضاي كامل و نهايي آنها در يك چيز خلاصه مي‌شود و آن رسيدن به خداست.(1)

 

پي‌نوشت‌ها:

  1. محمدتقي مصباح، خودشناسي براي خداشناسي.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت