1. دليل علاقة شديد پيامبر نسبت به امام حسين چه بود؟
(علاوه بر وحي آسماني) بر همه آشكار بود كه بايد نسل پيغمبر از فاطمه بماند، زيرا خداوند ذرية پيامبر را منحصراً در فرزندان زهرا ـ حسن و حسين(ع) ـ قرار داد، به گونهاي كه پيامبر وجود حسن و حسين را امتداد وجود خود و بقاي زندگي آنها را بقاي زندگي خود ميديد. از اين رو، به آن دو علاقة شديدي داشت.
2. ديدگاه پيامبر نسبت به ياري حسين چيست؟
انس بن الحارث بن بنيه كه خود از كساني است كه به سعادت شهادت در ركاب حسين(ع) نايل شده از پدرش كه يكي از صحابه است روايت كرده است: از پيامبر خطاب به حسين(ع) شنيدم كه ميفرمود:
«اِنَّ ابني هذا يُقْتَلُ في ارضٍ يُقالُ لَها العراق فَمَنْ ادركه فَلْيَنْصُرْهُ»
[به درستي كه اين پسرم در زميني كه به آن عراق گفته ميشود كشته ميشود، پس هر كس او را درك كند بايد ياريش كند. (واجب است او را ياريش كند.]
همچنين عبدالله بن عمرو روايت ميكند: از پيامبر(ص) شنيدم فرمود:
«حُسَينٌ مَقتُولٌ فَلَئِنْ خَذَلُوهُ وَ لَمْ يَنْصُرُوهُ لَيَخْذُلَنَّهُم اللهُ اِلي يَوْمِ القيامَةِ.» (مقتل الحسين/ 191 و 192 )
[حسين كشته ميشود،پس اگر او را وا بگذارند و ياريش نكنند خدا آنها را تا روز قيامت ياري نخواهد كرد.]
3. چرا دوستي حسين(ع) واجب است؟
بر اساس احاديث متواتر، دوستي حسين(ع) واجب است. عبدالله بن عمر روايت كرده است كه پيامبر فرمود: «مَنْ احبني فليحب هذين» ـ (الاصابه / 1، 330 , ذخائر العقبي/ 123) [هر كس مرا دوست دارد بايد اين دو (حسن و حسين(ع)) را (نيز) دوست داشته باشد].
4. برخورد پيامبر (ص) با امام حسين (ع) چگونه بود؟
برخورد پيامبر با امام حسين بسيار محبتآميز بود. يعلي بن مره نقل ميكند: روزي به همراه پيامبر(ص) به مجلس مهماني ميرفتيم، ناگاه به حسين برخورد كرديم، پيامبر او را گرفت سپس يك دستش را زير چانه حسين و دست ديگرش را پشت سر او گذاشت و او را بوسيد و فرمود: «حَسَيْنُ، مِنّي و انَا مِنْ حُسَيْنِ اَحَبَّ اللهُ مَنْ اَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سَبْطٌ مِنْ الْاَسْباطِ» ـ (الجامع الصغير، ج 1، 148 و امالي الشريف المرتضي، 1، 219) [حسين از من است و من از حسينم. خدا دوست دارد كسي را كه حسين را دوست داشته باشد. حسين سبطي از اسباط است] و نيز ترمذي و بغوي از انس نقل كردهاند كه پيامبر به فاطمه فرمود: «اُدعي لي اِبْنيًّ فَيَثَمُهْما و يَضُّمُهُما اِلَيْةِ» (ذخاير العقبي/143 و نورالابصار/114) [پسرهايم را صدا كن تا پيش من بيايند، پس آنها را ميبوئيد و به خود ميچسبانيد.] همچنين احمد حنبل روايت كرده است كه پيامبر(ص) فرمود: «اَللّهُمَ اِنّي اُحِبُّ حُسَيْناً فاَحِبِّهُ و اَحِبَّ مَنْ يُحِبُّهُ.» (كنوزالحقايق، 1/44) [خدايا من حسين را دوست ميدارم پس دوست بدار او را و هركس كه او را دوست ميدارد.]
صيان از ابو هريره روايت كرده كه گفت:«رَأَيْتُ رَسُولَ الله يَمْتَصُّ لِعابِ الْحُسَيْنِ كما يَمْتَصُّ الرِّجُلُ التَّمْرَةَ.» (اسعاف الراغبين/182) [ديدم رسول خدا(ص) آب دهن حسين را ميمكيد، همان گونه كه مرد خرما را ميمكد.]
5. نام زن امام حسين چيست ؟
تا آن جا كه ما تحقيق كرديم , امام چند زن داشت , به نام هاي :
1 شهربانو, شاه زنان , دختر يزگرد, مادر حضرت امام سجاد
2 ام ليلي دختر ابي مرة بن عروة بن مسعود ثقفي , مادر حضرت علي اكبر;
3 رباب دختر امرءالقيس بن عددي كلبي , مادر حضرت سكينه و علي اصغر (عبداله بن الحسين );
4 ام اسحاق دختر طلحة بن عبيداللّه , مادر فاطمه بنت الحسين , كه قبلاً زن امام مجتبي بود و طبق سفارش امام حسن , حضرت امام حسين با او ازدواج كرد;
5 قضاعيه كه قبل از شهادت حضرت اباعبداله فوت كرد و مادر جعفر بن حسين است .(1)
1.محدث قمي , در كربلا چه گذشت , ترجمهء نفس المهمم , ص721
6. سنّ علي اكبر در موقع شهادت چقدر بود؟
حضرت علي بن الحسين (علي اكبر) در يازدهم ماه شعبان سال 33هجرت متولد شد. او از جدّبزرگوارش علي بن ابي طالب 7حديث نقل مي كرد و ابن ادريس در سرائر به اين مطلب اشاره نموده است . كنيهء اوابوالحسن و ملقب به اكبر است , زيرا او بر اساس روايات موثّق بزرگ ترين فرزند امام حسين 7بود. مادرش ليلي دختر ابي مرّة بن عروة بن مسعود ثقفي است . حضرت در هنگام شهادت حدود 27سال داشت .(1)
(پـاورقي 1.علي نظري منفرد, قصّهء كربلا, ص 330 مقتل الحسي , مقرّم , ص318
7. ازدواج حسين بن علي(ع) با دختر يزدگرد به نام شهربانو صحت دارد؟
اختلاف مورخين و عدم وجود منابع دقيق تاريخي در اين مورد زمينه شك و ترديد را در اين باره دامن زده است. امّا آنچه كه در اين مجال ميتوان بيان كرد. اينكه در احاديث متعددي به اين حادثه اشاره شده است و برخي از مورخين و سيرهنويسان ازدواج امام حسين(ع) با دختر يزدگرد را يك واقعيت مسلم ميدانند. سيد عبدالرزاق مقرم از عالمان برجسته حوزه نجف و از تحليل گران و محققان تاريخ اهل بيت(ع) از همين نويسندگان است او در پاسخ پرسش مطرح شده چنين ميگويد: گرچه تاريخ در مورد اين زن (شهر بانو يا شاه زنان)اطلاعات چنداني در دسترس قرار نداده است ولي اجمالاً يقين داريم كه وي مادر حجت خدا و فرزندش حضرت علي بن الحسين(ع) امين بر دين خداست كه او را براي تهذيب اخلاق انسانها و ارشاد همه آدميان به راه راست به امامت منصوب كرده است و از اين رو، بناچار بايد مادرش نيز شخصيت ارزشمندي از آن خوشه زرّين و شجره طيبه باشد كه آن را توصيف كرديم».{1}
استاد شهيد مرتضي مطهري، با اينكه اصل قضيه را از نظر تاريخي مشكوك ميداند. امّا به طور قاطع آن را نفي نميكند و در پاسخ اين پرسش ميفرمايد: «اينكه گفتيم پيوند زناشويي امام حسين(ع) با دختر يزدگرد مشكوك است از نظر تاريخ است، ولي در پارهاي از احاديث اين مطلب تائيد شده است.{2} از آن جمله روايت كافي است كه ميگويد: دختران يزدگرد را در زمان عمر به مدينه آوردند و دختران مدينه به تماشا آمدند. عمر به توصيه اميرمؤمنان(ع) او را آزاد گذاشت كه هر كه را ميخواهد انتخاب كند و او حسين بن علي(ع) را انتخاب كرد».{3} تاريخ نگاران و سيرهنويسان القاب متعددي را براي مادر امام سجاد(ع) نقل كردهاند كه از جملهي آنها، شهربانو، شاه زنان، سلامه، غزاله، خويله، جهان بانويه ميباشد.{4} شيخ مفيد، شيخ صدوق و علامه مجلسي نيز با نقل رواياتي موضوع ازدواج را مورد تائيد قرار دادهاند. تاريخ نگار معروف احمد بن اسحاق يعقوبي بغدادي (متوفي 292 ق) نيز در تاريخ خود و در حالات امام سجاد(ع):{5} يكي ديگر از مورخان مشهور است كه بعد از تائيد اين مطلب ميگويد: «وَ كانَتْ حَرار بِنْتِ يَزْدْجِرد كَسْري» مادر امام سجاد(ع) دختر يزدجرد پادشاه ايران بود. مسعودي نيز بعد از تائيد اين مطلب ميگويد: شهر بانو سرانجام در شهر مدينه بر سر زايمان در تولّد امام زينالعابدين(ع) رحلت كرد.{6} شيخ صدوق در همين رابطه از امام علي بن موسي الرضا(ع) نقل ميكند كه آن حضرت به سهل بن قاسم قوچاني فرمود: مادر علي بن الحسين(ع) بر سر زايمان وفات كرد و يكي از همسران پدرش امور سر پرستي او را به عهده گرفت.{7} بنابر آنچه كه از برخي منابع گفته شد ميتوان در پاسخ پرسش فوق اجمالاً چنين ادّعا كرد كه از نظر تاريخ و روايت ازدواج امام حسين(ع) با شهربانو يزدگرد پادشاه ايران امري مشهور است. همچنانكه مرحوم مقرّم، اين حادثه را يقين آور و امري قطعي ميداند. ازدواج امام حسين(ع) با شهربانو را علاوه بر كتابهاي فوق كتابهاي ديگري نيز مورد تائيد قرار دادهاند، كه از جمله آنها ميتوان از كتابهاي زير نام برد:
1.الغارات، ج 2، ص 825 و 826، ابراهيم بن محمد ثقفي؛
2.مناقب آل ابي طالب، ابن شهر آشوب، ج 3، ص 311؛
3. معجم رجال الحديث، آية اله خويي، ج 15، ص 48؛
4. زمحشري در ربيع الابرار؛
5. مجمع البحرين، ج 2، ص 270 طريحي؛
6. المقنعه، شيخ مفيد، ص 472.
[1].رهبر آزادگان، ص 35.
[2].خدمات متقابل اسلام و ايران، ص 131.
[3].اصول كافي، ج 1، ص 467.
[4].شرح اصول كافي، مولي صالح مازندراني، ج 7، ص 236؛ مناقب آل ابي طالب، ج 3، ص 311.
[5].تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 212.
[6].اثبات الوصيه مسعودي، ص 143، چاپ نجف - رهبر آزادگان، ص 46.
[7].يون الاخبار، ص 270.
8. آيا امام سجاد(ع) از حضرت علي اكبر(ع) بزرگتر است؟
در اينباره در بين محدثان اختلاف نظر وجود دارد. مرحوم شيخ مفيد در ارشاد، امام سجاد را فرزند بزرگ امام حسين(ع) و علياكبر را «علي اوسط» ميداند. نويسنده «البدع» و نويسنده «شرح الاخبار» نيز چنين نظري دارند. نويسنده «مناقب»، علياكبر را فرزند بزرگ امام حسين(ع) و امام سجاد را «علي اوسط» ميداند. علامه مجلسي در بحارالانوا، پس از نقل اقوال مختلف، ميگويد: علياكبر فرزند بزرگ امام حسين(ع) است.
9. آيا حضرت امام حسين(ع) فرزندي به نام ابوبكر نداشته است؟ و آيا در كنار پدرش در كربلا شهيد نشده است؟
امام حسين7 فرزندي به نام ابوبكر نداشتهاند و در هيچ كتاب تاريخ نيامده است آن چه در تاريخ آمده است اين است كه امام حسين برادري به نام ابوبكر داشتهاند كه وي در كربلا مجروح شد و سپس در بين راه به شهادت رسيد كه هم اكنون مرقدش در بين راه بغداد به كربلا وجود دارد و شيعيان به زيارت ايشان ميروند.
10. آيا امام سجاد(ع) از حضرت علي اكبر(ع) بزرگتر است؟
در اينباره در بين محدثان اختلاف نظر وجود دارد. مرحوم شيخ مفيد در ارشاد، امام سجاد را فرزند بزرگ امام حسين(ع) و علياكبر را «علي اوسط» ميداند. نويسنده «البدع» و نويسنده «شرح الاخبار» نيز چنين نظري دارند. نويسنده «مناقب»، علياكبر را فرزند بزرگ امام حسين(ع) و امام سجاد را «علي اوسط» ميداند. علامه مجلسي در بحارالانوا، پس از نقل اقوال مختلف، ميگويد: علياكبر فرزند بزرگ امام حسين(ع) است.
11. آيا در جنگ كربلا روز عاشورا امام حسين(ع) فرزنداني به نامهاي عمر و عثمان و ابوبكر داشته اند كه شهيد شده اند؟
در پرسش اشتباه شده مقصود برادران حضرت است، نه فرزندان، زيرا امام حسين(ع) فرزنداني به اين نام نداشتهاند؛ البته در تاريخ برخي از اين نامها آمده كه جزو فرزندان امام علي(ع) به شمار ميآيند و در كربلا نيز حضور داشتهاند و نام برخي از آنان در شمار شهداي كربلا آمده است و كسي از ليست شهدا حذف نكرده است و اگر كمتر از آنان ياد ميشود و يا گاهي از مجالس از آنان ياد نميشود، به خاطر نام آنان نيست؛ بلكه به خاطر آن است كه در مقاتل و كتابهايي كه چگونگي شهادتها را نقل نموه از اين افراد كمتر ياد نموده حتي در كتابهاي تاريخي كه اهلسنت دارند و جريان شهداي كربلا را نقل كردهاند نظير تاريخ طبري، ابن اثير، و مقتل خوارزمي، البته اين مطلب تنها به اين شهدا منحصر نيست بلكه در بين 72 تن از شهداي كربلا گروه خاصي هستند كه به طور تفصيل چگونگي شهادت آنان بيان شده است.
بنابراين نامهاي عباس، عثمان، عمر، معاويه و يزيد و مانند آنان از نامهاي رايج در بين عربها بوده كه به عنوان نام خاص شخصي مطرح نميشده است.
شاهد آن، اين است كه اين اسامي، در بين فرزندان و ياران ائمه(عليهم السلام) وجود دارد مثل معاويْ بن عمار، جابر بن يزيد جعفي و عثمان بن علي و... البته امروز كه اين نامها در جامعه اسلامي بويژه در ايران داير نيست وقتي يزيد گفته ميشود بلافاصله به ذهنها نام يزيد بن معاويه ميآيد و همچنين نام ساير افراد مثل عمر، عثمان، معاويه و مانند آن اما در آن زمان اگر كسي اين نام را ميگذاشت به ذهن كسي نميآمد كه نام شخص خاصي به خاطر غرضي را برگزيده باشد.
لازم به يادآوري است كه نام ابوبكر بين شهدا به طور قطعي ثابت نيست؛ بلكه بكر بن علي آمده كه به نام عبيدالله بن علي ناميده شده و از مجروحين كربلا بوده كه قبر وي اكنون در چند كيلومتري كربلا وجود دارد و گاهي او را ابوبكر ميخوانند.
12. كدام يكي از همسران امام حسين(ع) در واقعه كربلا حضور داشتند؟
از بين زنان امام حسين(ع) فقط رباب دختر امرء القيس، مادر حضرت سكينه و علي اصغر در سفي كربلا حضور داشت و همراه اسيران به شام رفت و سپس به مدينه بازگشت و مدت يك سال براي سيد الشهداء عزاداري كرد و زير سايه نميرفت. از فرط گريه و اندوه بر شهادت حسين(ع) يك سال بعد (سال 62) از دنيا رفت.(1) از وجود ديگر زنان حضرت در كربلا دليل معتبري در دست نيست. فقط در مورد شهربانو گفته شد در كربلا حضور داشت.(2)
1 - فرهنگ عاشورا، ص 183.
2 - سيد جعفر شهيدي، زندگاني علي بن الحسين(ع)، ص 26.
13. حضرت رقيه چندمين دختر امام حسين(ع) بود و چه روزي به دنيا آمد؟
برخي از مورخان براي امام حسين (ع) دو دختر به نامهاي سكينه و فاطمه و برخي سه دختر به نامهاي سكينه و فاطمه و زينب ذكر كردهاند. (1)
برخي افزون بر آن از دختر چهارمي ياد كرده، ليكن نوشتهاند نام او نام مادرش روشن نيست. (2)
ممكن است رقيه همان زينب و يا دختر چهارمي كه بدون نام ذكر كردهاند، باشد.
اما اين كه در چه تاريخي متولد شد، بيان نشده است. تنها چيزي كه در كتابهاي تاريخي يافت ميشود، اين است: دختري كه (حضرت رقيه) در خرابه شام درگذشت، سه يا چهار ساله بود. به نوشته عماد الدين طبري، اين دختر چهار ساله بود. (3)
1 - سيد محسن امين، اعيان الشيعه ، ج 2، ص 389.
2 - جنات الخلود، زندگاني امام حسين (ع)
3 - كامل بهائي، عماد الدين طبري، ج 2، ص 179.
14. نام مادر حضرت رقيه (دختر امام حسين(ع)) چيست؟
پس از تحقيق و تفحص از بين فرزندان حضرت امام حسين(ع) دختري به نام رقيه يافت نشد. شايد نام اصلي او فاطمة صغري بوده كه در شهر شام قبر مطهر او قرار داد. در اين صورت نام مادر او "ام اسحاق" بوده است.[1]
[1] اعيان الشيعه، ج 2، ص 389 و ج 13، ص 48.
15. آيا سكينه دختر امام حسين ( ع) مجلس ساز و آواز داشتند؟
حضرت سكينه از زنان بزرگ اسلام است و از اخلاق فاضله و آداب نيكو و از صفات شايسته و از عقل و دانش و جود و كرم و بخشش در مقامي بس بلند برخوردار است و در فنون فصاحت و بلاغت و سخن سنجي، از اساتيد وقت و سپدة زنان عصر خود بوده است. خانهاش مرجع اديبان و فضلا و شعرا بود. شعرا اشعار خود را ميخواندند و سكينه (س) از پس پرده گوش مي داد و نقد ميكرد.[1]
نسبت دادن مجلس ساز و آواز به حضرت سكينه كذب محض و دروغ است.
[1] مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج 6، ص 291، ماد، سكينه، دائرةالمعارف مصاحب، ماده: سكيه.
16. درباره حضرت علي اكبرعليه السلام مقداري توضيح دهيد.
فرزند بزرگ سيد الشهدا و شبيه پيامبرصلي الله وعليه وآله كه در روز عاشورا فداي دين شد، مادر علي اكبرعليهالسلام، ليلا ابي مره بود. او در كربلا حدود 25 سال داشت. سن او را 18 و 20 هم گفتهاند. او اولين شهيد عاشورا از بني هاشم بود. شباهت زيادي به پيامبر داشت. هم در خلقت، هم در اخلاق و هم در گفتار.
شجاعت و دلاوري علي اكبرعليهالسلام و بصيرت و آگاهي او در سفر كربلا به ويژه در روز عاشورا تجلّي كرد. وقتي امام حسينعليهالسلام از منزلگاه قصر بني مقاتل گذشت، روي اسب، چشمان او را خوابي ربود و پس از بيداري "انّا لله و انّا اليه راجعون" گفت و سه بار اين جمله و حمد الهي را تكرار كرد. علي اكبر وقتي سبب استرجاع را پرسيد، حضرت فرمود: در خواب ديدم سواري ميگويد: اين كاروان به سوي مرگ ميرود، علي اكبر پرسيد: مگر ما بر حق نيستيم؟ امام فرمود: چرا! علي اكبر گفت: "فاننا اذن لا نبالي أن نموت محقّين؛ پس باكي از مرگ در راه حق نداريم". امام حسينعليهالسلام در اين هنگام در حق او دعا فرمود كه بهترين پاداش را خداوند از پدر به تو عنايت كند.
آن وقت كه علي اكبرعليهالسلام به شهادت رسيد، امام حسينعليهالسلام به بالين او آمد و صورت بر چهره خونين وي نهاد و فرمود: "علي الدنيا بعد العفا؛ بعد از تو دنيا برايم لذتي ندارد".
17. آيا شهربانو، همسر امام حسين((عليه السلام))، در واقعه كربلا حضور داشت؟
خير; زيرا بر طبق اخبار، ايشان پس از تولّد حضرت امام سجاد((عليه السلام)) از دنيا رحلت كرده اند; لذا در حادثه كربلا حضور نداشته اند.