پرسش:
گرفتار و معتاد دیدن تصاویر مبتذل هستم و نمیدونم چطور ترک کنم. ممنون میشم راهکار نشونم بدید. و متاسفانه چهار یا پنج بار منجر به خود ارضایی شده است.
پاسخ:
با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما
کسی كه به عادت ناپسندی مبتلا است، از دو را ه علمي و عملي مي تواند با اين عادت بد مبارزه كند.
راه علمي آن است كه انسان ضررهاي آن را بداند.انسان اگر نسبت به منفعت يا ضرر چيزي آگاه شد، بر انجام يا ترك آن تصميم مي گيرد. انسان زمانى به كارى اقدام مىكند كه "اختيار" داشته باشد وانجام آن را "اراده" كند، موجود بى اختيار، فاقد اراده است و انسان مختار تا زمانى، عملى را اراده نكرده، اقدام نمىكند.
اراده، ميل و شوق شديدى است كه انسان را به عكس العمل در برابر امور، وادار مىسازد. ميل و شوق هنگامى پديد مىآيد كه آدمى نسبت به فوايد يا زيانهاى چيزى " شناخت و آگاهى" لازم را داشته باشد..
هر گاه انسان عاقل از آثار و عواقب سعادت سوز و رسوا كننده گناهان و باطن زشتگناهان از جمله نگاه به تصاویرمبتذل، آگاه باشد، حاضر نمىشود لحظهاى در مورد آن فكر كند و قوه تخيل خود را به كار گيرد، چه رسد بخواهد اقدامى عملى انجام دهد، چنان كه اگر ميوههاى شيرين و ثمرات دلپذير و شوقانگيز انجام واجبات و خوددارى نفس از ارتكاب گناهان را بداند، با ارادهاى قوى به سوى آن شتاب خواهد داشت.
در قران مجيد و روايات صحنههاى مختلفى از ميدان جهاد اكبر - كه جهاد باهواى نفس است و رابطه با پيامبران و ساير اولياى الهى ترسيم شده است - اساسا جهاد آگاهانه با دشمنان بيرونى و بشريت هنگامى ميسر است كه انسان بتواند در جهاد با دشمنان درونى و هواى نفس غالب و پيروز گردد..
در بربر صحنه هايى از لجن زارهاى گناه و پويندگان فاسد و مفسد آن و سرانجام زندگى و سرنوشت نكبت بار آنان جهت اطلاع و عبرت آموزى بشريت گزارش شده است. آگاهى از الگوها و اسوههاى جهاد اكبر و انسانيت، و سعادت و رستگارى هايى كه نصيب آنان گشته، هم چنين اطلاع از كار كردهاى بزه كاران و مجرمان، و سرانجام شوم زندگى آلوده به گناهشان باعث عبرت آموزى و تقويت اراده، در حفظ و نگهدارى نفس از افتادن به ورطه لجن زار گناه مىگردد.
سرگذشت حضرت يوسف(ع) و داستان عشق شهوانى و آتشين همسر عزيز مصر يكى از مهمترين آنها است. در سوره يوسف مىخوانيم كه حضرت با آن كه در بهار جوانى قرار داشت و مانند هر جوان ديگرى تمايلات نفسانى و غرايز جنسى داشت، اما ايمان و عفت ورزى او و استمداد جويى از خدا، موجب گشت از ميدان مبارزه با هواى نفس روسفيد درآيد. چون عزم و اراه وايمان و عفاف را بروز داد. خداوند نعمتهاى مادى و معنوى و مقام پادشاهى مصر و نبوت را به او عنايت فرمود، مهمتر اين كه، عالىترين مدال و مراتب كمالى انسانى را با جمله "انه من عبادنا المخلصين". به او اهدا نمود..
نکتهاى مهم:
خداوند پس از بيان قصه حضرت يوسف(ع) يك قاعده كلى و سنت پيوسته را با جمله "و كذلك نجزى لمحسنين"، به اطلاع بشر مىرساند، مبنى بر اين كه: هر كسى بخوهد چون يوسف عفيف و پاكدامن باشد و احسان و نيكىها و نعمتهاى الهى را با احسان و شكر گذارى پاسخ دهد و كفران نكند، همانند يوسف در دنيا مورد لطف و عنايت ويژه خداوند قرار خواهد گرفت.(5) از آن سو، داستان ذلت بار زندگى زليخا - همسر پادشاه مصر - را مىخوانيم كه چگونه اسب لجام گسيخته شهوت و غرايز جنسى او را از اوج عزت ساقط نموده است.
البته مهم ترین راه برای کنترل غریزه جنسی ، ازدواج است. اسلام درعین حال که به عفت و پاکدامنی تاکید دارد ، بر سنت ازدواج نیز تاکید می کند .
پس در اولین فرصت ممکن یک جوان مسلمان باید به ازدواج رو آورده یا شرایط آن را فراهم نماید.
براى كنترل نگاه از گناه راهكارهايى وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از
براى كنترل نگاه از گناه راهكارهايى وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:
1. از بین بردن زمینه و مقدمات گناه : مطمئنا تا زمانی که زمینه های گناه و مقدمات آن فراهم باشد ، دوری نمودن از آن سخت است و حتی گاهی ناممکن است ، به خصوص زمینه گناه جنسی که تحریکات جنسی به خصوص در مردان سریع اتفاق می افتد ؛ بنابراین بهترین راه پرهیز نمودن از مقدمات آن است. باید سعی نمایید که حد اقل استفاده از اینترنت و آن هم برای کارهای ضروری داشته باشید.
هم چنین سعی کنیدکه هنگام ورود به اینترنت ، کسانی در کنارتان باشند . کسانی که با وجچود آنها مطمئنا وارد سایتهای بد نخواهید شد.
گاهی ابتدا با انگیزه خوب وارد می شوید ، مثلا برای یافتن مطالب علمی یا خبری آما ناخود آگاه به سمت های دیگر کشیده می شوید. بنابراین مراقب باشید که راه فریب شیطان را از سرچشمه ببندید.
2- خداباورى: اعتقاد به خدا و يقين داشتن به اين كه انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان كمك مىكند نگاه خود را كنترل نمايد. امام صادق(ع) مىفرمايد: "فروبستن چشم از گناه ميسّر نيست مگر اين كه انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده كرده باشد".
از امام على(ع) سؤال شد: توانايى بر كنترل چشم چگونه حاصل مىشود؟ حضرت فرمود: "اين كه خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانى و تسليم او باشى".(1)
2- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند كنترل نگاه چه آثار و بركاتى دارد، قطعاً بر ادامه آن تشويق خواهد شد. آثار و فوائدى كه بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:
الف) راحتى دل: كسى كه چشمش را فرو بندد، دلش را آرام كرده است.
با نگاه انسان احساس آرامش نمىكند، زيرا احساسات و غرايز شهوانى تمام ناشدنى و سيرىناپذير است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بيشتر وادار مىكند.
امام على(ع) مىفرمايد: "كسى كه چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است".(2)
ب) كشف حقايق: رسول اكرم(ص) مىفرمايد: "چشمتان را فرو بندد تا عجائبى را ببينيد".(3)
ج) شيرينى عبادت را حس كردن: پيامبر اسلام(ص) مىفرمايد: "مسلمانى چشم خود را از زن نامحرم فرو نمىبندد مگر آن كه خداوند شيرينى عبادتش را در دل او ايجاد مىكند".(4)
د) تزويج حور العين: امام صادق(ع) مىفرمايد: "كسى كه نگاهش به زن نامحرمى بيفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افكند و يا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعين را به ازدواج او در مىآورد".(5)
3- توجه به عواقب نگاه حرام: كسى كه بداند نگاه چه پيامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد كرد و نگاهش را كنتزل خواهد كرد. رسول اكرم(ص) مىفرمايد: "كسى كه چشمش را از حرام پر كند، خداوند روز قيامت چشمش را از آتش پر خواهد كرد، مگر آن كه توبه كند و برگردد".(6)
در روايت ديگر مىفرمايد: "نگاه تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است".(7)
حضرت مسيح فرمود: "از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت و رشد دهنده فسق است".(8)
4- طرد افكار شيطانى: براى كنترل نگاه، بايد انديشه را از نفوذ افكار شيطانى دور نگه داشت، زيرا گام نخست در انحراف، فكر كردن درباره آن است. امام على(ع) مىفرمايد: "كسى كه در اطراف گناه بسيار بينديشد، سرانجام به آن گناه كشيده خواهد شد".(9)
5- پرهيز از عوامل تحريك زا: تخيّلات تحريك كننده، رفت و آمد در جاهايى كه نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، ديدن فيلمها و عكسهاى مبتدل، زمينه را براى چشم چرانى فراهم مىكند.
6- دقت در دوست يابى: بررسىها نشان مىدهد كه نوجوانان، اوّلين قدمهاى انحراف و تباهى را به كمك دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشيبى سقوط قرار گرفتهاند.(10) آلودگى و انحراف، به سرعت از طريق دوستان نا اهل به افراد پاك و سالم سرايت مىكند و چشم چرانى از اين قاعده مستثنا نيست.
امام على(ع) مىفرمايد: "از معاشرت با مردم فاسد بپرهيز كه طبيعت تو، ناخودآگاه ناپاكى را از طبع آنها سرقت مىكند".(11)
7- ازدواج: يكى از راههاى مؤثر در كنترل نگاه، ارضاى صحيح غريزه جنسى از طريق ازدواج است. رسول خدا(ص) مىفرمايد: "اى گروه جوانان! هر يك از شما كه قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام كند، زيرا اين بهترين وسيله است كه چشم را از نگاههاى آلوده و عورت را از بى عفّتى محافظت مىكند".(12)
8- تقويت اراده: نگاه به تصاویر مبتذل اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصايص طبيعى و ذاتى، دامنه دار و پر نفوذ مىگردد و به منزله طبيعت دوم در مىآيد. در اين حال رهايى از اين عادت ناپسند، نياز به تصميم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع كار مهمّ است، خواستن و انگيزه داشتن است. براى مبارزه با آن بايد دو كار انجام گيرد:
الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود، برای یک هفته خود را از اینترنت محروم کنید.
ب) عادت پسنديدهاى جايگزين گردد و خود را به كارهاى پسنديده مانند مطالعه كتاب و ورزش مشغول سازد.
خود ارضایی شما رابطه مستقیم با دیدن شما دارد با ترک نگاه که سبب تحریک شما است می توانید این گناه بزرگ را نیز ترک کنید.
1. بحارالأنوار، ج 101، ص 41.
2. ميزان الحكمة، ج 4، ص 3289.
3. بحارالأنوار، ج 101.
4. ميزان الحكمة، همان، ص 3292.
5. همان.
6. بحارالأنوار، ج 73، ص 334.
7. همان، ج 101، ص 38.
8. همان، ص 42.
9. غررالحكم، ج 5، ص 321.
10. محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج 1، ص 99.
11. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 272.
12. مكارم الاخلاق، ص 100.