پرسش:
شهروند : سلام
توی وبلاگتون گشتم دیدم سوالات مختلفی مطرح شده و شما هم پاسخ دادید . این خیلی خوبه من هم یه سوال دارم ولی یه کم اساسی تر از ازدواج دختر امام یا این جور مسایل . لطفا دلایل اثبات نبوت پیامبر اسلام را مطرح کنید.
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
ممنون از حضورتون.
در پاسخ به سوال شما عرض کنم چهار دلیل عمده بر اثبات پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وجود دارد که عرض می کنم:
1. معجزه:
معجزات پيامبر اسلام، بسيار است. قرآن كريم به برخى از آنها اشاره كرده كه عبارتند از:1. شقّ القمر كه در اولين آيه از سوره قمر به آن اشاره شده است. «شقّ القمر» يعنى اجزاى قرص ماه از يك ديگر جدا و دو نيم شده، اين آيه، به معجزه «شقّ القمر» كه قبل از هجرت در مكه براساس پيشنهاد مشركان مكه انجام شد، اشاره مى كند.(1)
2. معراج پيامبر كه در اولين آيه از سوره هاى اسراء (بنى اسرائيل) و نجم به آن اشاره شده است. خداوند، در يك شب، پيامبر را از مسجدالحرام به بيت المقدس و از آن جا به سوى آسمان ها به معراج برد.(2)
3. قرآن، خود از جمله معجزه هايى است كه در بسيارى از آيات از جهات مختلفى به معجزه بودنش اشاره شده است. خداوند مى فرمايد: (قُل لـَئنِ اجتَمَعَتِ الاِنسُ والجِنُّ عَلى اَن يَأتوا بِمِثلِ هـذا القُرءانِ لا يَأتونَ بِمِثلِهِ ولَو كانَ بَعضُهُم لِبَعض ظَهيرا )؛(3)اگر جن و انس گرد آيند تا نظير اين قرآن را بياورند، مانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند برخى از آنها پشتيبان برخى [ديگر]باشند.
اعجاز قرآن، در حدى است كه خداوند، ديگران را به همانند آورى دعوت كرده است. ويژگى مهم اين معجزه، جاويدان بودن آن تا روز قيامت است.
4. هلاكت استهزاءكنندگان و دفع شرّ آنها از پيامبر اكرم(ص) ؛(4)
5. تكثير سپاه اسلام در چشم مشركان قريش در جنگ بدر؛6. فرود آمدن فرشتگان و كمك آنها به سپاه اسلام در جنگ بدر.(5)
و ... .(6)
.2 اخبار و بشارت پیامبران گذشته و كتب آسمانی آنها در مورد مبعوث شدن پیامبر اسلام
یكی دیگر از راههای اثبات نبوت پیامبر اسلام بشارتهایی است كه پیامبران گذشته راجع به مبعوث شدن پیامبر اسلام دادهاند به طوری كه در تاریخ نقل شده است كه پیامبر گرامی اسلام بر یهود و نصاری احتجاج میكرد كه در تورات و انجیل راجع به مبعوث شدن او بشارت داده شده است و اینكه حضرت موسی و حضرت عیسی به رسالت و پیامبری او بشارت دادهاند و این كه اگر اهل كتاب به كتابهای خودشان رجوع كنند این بشارتها را در آن كتابها خواهند یافت و میشناسد و به آن اعتراف میكنند در مقابل این احتجاج پیامبر علمای یهود و نصاری هیچ جوابی نداشتند بلكه تنها جواب آنها سكوت و كتمان حق و عدم انتشار این بشارتها و كتب در بین پیروان خودشان بود. قرآن كریم در این رابطه میفرماید:
»الذّین آتیناهم الكتابَ یعْرفُونَه كما یعرِفونَ أبناءَهم و انّ فریقاً منهم لَیكتُمونَ الحقّ و هم یعْلَمون» (بقره/ 146)
»گروهی كه ما بر آنها كتاب فرو فرستادیم محمد و حقانیت او را به خوبی میشناسند همان گونه كه فرزندان خود را میشناسند ولی گروهی از آنها به خاطر دشمنی حق را كتمان میكنند در صورتی كه به آن علم دارند«
»الذین یتّبِعُون الرسولَ النبی الأمّی الذی یجدُونَه مكتوباً عندهم فی التوراة والانجیل» (اعراف/ 157)
«آنانكه پیروی كنند از فرستاده شدهای پیامبر امی است آن پیغمبری كه او را در تورات و انجیلی كه در دست آنها است نگاشته مییابند«
قرآن كریم راجع به بشارت دادن حضرت عیسی به بنی اسرائیل در رابطه با مبعوث شدن پیامبر اسلام میفرماید:
«و اذ قال عیسی بن مریم یا بنی اسرائیل انّی رسول الله الیكم مصدقاً لما بین یدی من التوراة و مبشراً برسول یأتی من بعدی اسمه احمد» (صف/ 6)
«و هنگامی كه عیسی بن مریم به بنی اسرائیل گفت: من همانا رسول خدا به سوی شما هستم و به حقانیت كتاب تورات كه مقابل من است تصدیق میكنم و نیز شما را بشارت می دهم كه بعد از من رسولی میآید كه نام او احمد است»(8)
.3 محتوای دعوت پیامبر اسلام
محتوای دعوت پیامبر اسلام نیز یكی دیگر از رههای اثبات نبوت ایشان است، محتوای دعوت پیامبر اسلام مشتمل بر مفاهیم بلندی بود كه در تمام شؤون زندگی بشر تأثیر گذاشت، مردم را به سوی توحید و یكتاپرستی و منزه داشتن خداوند از هر گونه نقص و عیب و دست برداشتن از بت پرستی دعوت نمود در حالی كه قبل از آن مفاهیمی همچون شرك و بت پرستی در آن زمان رایج بود و مردم در گمراهی به سر میبردند. در محیط كینه و دشمنی جامعه آن روز بذر محبت و مواسات را پاشید و همه مردم را برادر و كمك كار و یار و غمخوار یكدیگر خواند و فرمود: «إنَما المؤمنون اخوهٌ ».(9)احسان و عدالت اجتماعی را بر پا ساخت و كجاست این تعالیم در بلندی و اوج در مقایسه با قبیحترین مفاهیم و رذائل اخلاقی كه مردم با آن خو گرفته به طوری كه دائم در جنگ و خونریزی بودند؛ از جمله بین أوس و خزرج كه دو قبیله بزرگ آن روز را تشكیل میدادند، جنگهایی که در طول 120 سال روی داده بود.(10)
.4 قرائن و نشانههایی كه دلالت بر پیامبری اسلام میكند؛
قرائنی از قبیل: سوابق زندگی او، اطرافیان و اصحاب، وسائل پیشبرد هدف، میزان تأثیر او در محیط، میزان اعتقاد و فداكاری او در برابر هدف خویش، كه گواه بسیار روشنی است كه میتواند ما را از صداقت او در این ادَعا آگاه سازد.(11) بلكه جمیع اقوال و افعال و حالات و تمام سجایای اخلاقی او دلالت بر نبوت و رسالت و راستی او در ادّعای نبوتش میكند. هركس در سیره عملی و افعال و اخلاق و حالاتی كه از پیامبر گرامی اسلام به ما رسیده است و در روایات و اخباری كه دلالت بر شیوه هدایت و رهبری او بر مردم و انس و الفت او با مردم دارد و یا جوابهایی كه در مسائل گوناگون از او نقل شده و تدبیرهای بدیعی كه او در مصالح و امور زندگی مردم داشته و نكتهها و اشاراتی كه او در بیان كردن شرع مقدس اسلام داشته، دقت کند، جای هیچ شك و تردیدی باقی نمیماند كه این امور با نیروی بشری حاصل نشده است بلكه با استمداد الهی همراه بوده و همه این امور به فضل خداوند به او عنایت شده است، در حالی كه او یك مرد امَی بیش نبوده و اینكه اصلاً علمی نیاموخته و به مكنب نرفته است. همه این امور گواهی میدهد كه اینها از خواص نبوت و دریافت وحی بوده است كه فقط به دست پیامبران حاصل میشود.(12)
منابع
1. الميزان، ج 19، ص 57 ـ 62.
2. همان، ج 13، ص 32؛ همان و فضل طبرسى، مجمع البيان، ج 6، ص 609.
3. اسراء، آيه 88.
4. حجر، آيه 95.
5. انفال، آيه 43 و 44.
6. انفال، آيه 9.
7. ر.ك: تفسير نمونه، ج 7، ص 103 ـ 109 و 187 ـ 192.
8. الالهیت، ج 3، ص 447.
9. حجرات 10
11. سبحاني، جعفر، الالهيات، قم، موسسه امام صادق، 1384، چاپ ششم، ج 3، ص 460.
11. مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، قم، مدرسه امام علي بن ابي طالب، 1375، ج 8، ص 75.
12. شبّر، سيد عبدالله، حق اليقين في معرفه اصول الدين، قم، انتشارات انوار الهدي، 1426 هـ ق، چاپ چهارم، ص 159.