1– یک ثواب برای جواب سلام
قال علی علیه السلام:سلام هفتاد حسنه دارد، که شصت و نه حسنه آن مخصوص سلام کننده و یک حسنه آن برای پاسخ دهنده است[1].
2 – دو خصلت رو به جوانی
پیامبراکرم صلی الله علیه واله:دو خصلت از فرزندان آدم روز به روز و هر چه از سال و عمر او می گذرد جوان تر می شود؛ 1) حرص؛ 2 ) آرزوی دراز[2]
3 – دو چشم ویژه
پیامبراکرم صلی الله علیه واله:دو چشم در روز قیامت از آتش جهنّم در امان هستند:
1 ) چشمی که از ترس خداوند بگرید.
2 ) چشمی که شب ها در راه خدا نگهبانی دهد.[3]
4 – دو روز بودن دنیا
قال علی علیه السلام:روزگار، گاهی به سود انسان است در چنین وقت نباید زیاد شاد شود آنگونه که خود را فراموش کند و گاهی به ضرر انسان است، باید صبر کند ولی نباید در هر دو حال از یاد خدا غافل شد،
بلکه باید بر بردباری و شکیبایی هر دو روز را به سود خود با موفقیت سپری کرد[4].
5 – دو چیز امت پیامبر اکرم صلی الله علیه واله را بی آبرو می کند:
پیامبر گرامی صلی الله علیه واله به دو چیزی که امت به آن آسیب پذیرند، نگران بود و لذا همواره متذکرمی شد: 1 ) شکم؛ 2)شهوت جنسی ( زیر شکم )[5]
6 – دو چیز کم یاب
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: کمترین چیزی که در دوره آخرالزمان یافت می شود، دو چیز است:
1 ) برادر مورد اطمینان؛ 2) پول حلال[6].
7 – دو چیز روزی را زیاد می کند
از امام صلی الله علیه واله نقل شده که فرمود: دو چیز مال و سرمایه را زیاد می کند:
1 ) صله رحم؛ 2 ) خوش رفتاری با همسایگان[7].
8 – سه گروه شفاعت کننده
در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله نقل شده است: « در روز قیامت، شفاعت سه دسته به اذن پروردگار
متعال پذیرفته می شود: پیامبران، عالمان و شهیدان »[8]
9 – سه سخنِ نوشته بر درِ دوزخ
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: بر چهارمین در دوزخ سه سخن نوشته شده است:
1 ) خوار گرداند خدا کسی را که اسلام را خوار کند؛
2 ) خوار گرداند خدا کسی را که به اهل بیت علیهماالسلام اهانت کند؛
3 ) خوار گرداند خداوند کسی را که ستم گران را بر ضدّ مردم یاری رساند[9].
10 – سه دسته شکایت کننده در قیامت
قال الصادق علیه السلام:سه چیز نزد خدا شکایت می کنند:
1 ) مسجد ویرانه ای که مردم در آن نماز نمی گذارند؛
2 ) دانشمندی که در میان مردم نادان قرار دارد؛
3 ) قرآنی که برای زیبایی – در منزل – گذاشته شده که گرد و خاک روی آن نشسته است و کسی آن را نمی خواند[10].
11 – سه خصلت جهانی
حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: سه ویژگی است که در مورد آنها باید با همه حتی غیر مسلمان یکسان برخورد کرد و تفاوتی قائل نشد:
1 ) ادای امانت؛ 2) وفای به عهد؛ 3 ) نیکی به والدین[11].
12 – سه نشانۀ حقیقت ایمان
از سفارش های پیامبر اعظم صلی الله علیه واله به علی(ع) این است: حقیقت ایمان از سه چیز سرچشمه می گیرد: 1 ) هنگام تندرستی انفاق کردن؛ 2) با مردم از روی انصاف رفتار نمودن؛ 3 ) و به طالبان علم دانش آموختن[12].
13 – از سه گروه حاجت خواستن
حضرت امام حسین علیه السلام فرمود: حاجت خود را جز با سه نفر در میان نگذار:
1 ) دیندار؛ 2) جوانمرد؛ 3)ریشه دار.
دین دار: دینش را حفظ می کند و در حفظ شخصیت دیگران نیز می کوشد ( در صورت توان بر طبق وظیفۀ دینی عمل می کند.
جوانمرد: ( اگر چه دین نداشته باشد ) از مردانگی خود شرم می کند. از این رو، در برآوردن نیاز دیگران دریغ نمی ورزد.
ریشه دار: کسی است که دارای اصالت و شخصیت است همانگونه که تو برای احتیاجت به او روی آوردی، او هم آبروی تو را با برآوردن نیاز توم حفظ می کند[13].
14 – سه چیز نجات بخش
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در سفارش به علی (ع) فرمود: سه چیز مایه نجات انسان است:
1 ) ترس از خدا در نهان و آشکار؛ 2 ) میانه روی در حال فقر و بی نیازی؛ 3 ) منصفانه سخن گفتن در حال خشنودی و خشم[14].
15 – سه چیز تباهی آور
قال الکاظم علیه السلام 1)پیمان شکنی؛ 2)رها کردن سنّت؛ 3 ) جدا شدن از جماعت[15].
16 – سه عذاب زود رس
قال علی علیه السلام: سه گناه است که در کیفر آنها شتاب می شود و برای آخرت تأخیر نمی افتد. آنها عبارتند از:
1 ) عاق والدین ( نا فرمانی پدر و مادر )؛ 2 ) ستم بر مردم؛ 3 ) ناسپاسی در برابر احسان[16].
17 – سه چیز مورد نیاز مردم
حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: مردم به سه چیز بسیار نیازمندند:
1 ) امنیت؛ 2 ) عدالت؛ 3 ) رفاه[17].
18 – سه نشانۀ منافق
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله می فرماید: سه خصلت در هر کس باشد، منافق است، هر چند نماز بخواند و روزه بگیرد و خود را مسلمان بداند. آن سه خصلت عبارتند از:
1 ) در امانت خیانت کند؛ 2 ) در سخن گفتن دروغ بگوید؛ 3 ) هرگاه وعده ای می دهد تخلف کند[18].
19 ) سه کار بسیار دوست داشتنی
حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: سه کار نزد خداوند از همۀ کارها محبوب تر است:
1 ) نماز سرِ وقت؛ 2 ) نیکی به پدر و مادر؛ 3) جهاد در راه خدا[19].
19 ) سه صفت زن بدترین صفت مرد
از امیر مؤمنان علی علیه السلام نقل شده است: بهترین صفات زنان بدترین صفات مردان است:
1 ) تکبر؛ 2 ) ترس؛ 3 ) بخل.
پس هرگاه زن غرور و تکبر داشته باشد خود را تسلیم هر کسی ( غیر همسر خود ) نمی کند. معنی ندارد زن در مقابل نامحرم متواضع باشد.
و هرگاه ترس داشته باشد خود را از بدنامی دور نگه می دارد و به دام شیادان نخواهد افتاد. البته، روحیه داشتن در مقابل مصائب و ناملایمات با ترس تفاوت دارد و ترس پسندیده در مورد نگاهداری عفت و ناموسش است. و هر گاه بخیل باشد مال خود و شوهرش را حفظ و نگهداری می کند و اسراف نمی کند[20].
سه دسته از زنان عذاب قبر ندارند و با فاطمه زهرا(س) محشور خواهند شد:
1 ) زنی که سخت گیری های همسرش را تحمل کند و صابر باشد؛
2 ) زنی که در برابر بد خُلقی شوهرش صبور باشد؛
3 ) زنی که مهریه خود را به همسرش ببخشد.
خداوند در برابر انجام هر یک ثواب هزار شهید و یک سال عبادت به او خواهد داد[21].
20 – سه گروه بدبخت می شوند
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: سه گروه از انسان ها هستند که شقی و بدبخت خواهند شد:
1 ) هر کسی نام مرا بشنود و صلوات نفرستد؛
2 ) کسی که ماه رمضان را درک کند ولی مشمول رحمت الهی نشود؛
3 ) کسی که والدین خود را درک کند ولی در حق آنها کوتاهی کند[22].
21 – سه نصیحت به شیعیان
امام صادق علیه السلام خطاب به شیعیان فرمود:
1 ) همواره زینت و افتخار ما باشید نه مایۀ سرافکندگی ما؛
2 ) با کلام نیکو با مردم صحبت کنید؛
3 ) زبانتان را از حرف زیادی و کلام زشت حفظ کنید[23].
22 – سه وقت شیعه امتحان می شود
امام صادق علیه السلام فرمود: شیعیان ما را در سه موقع امتحان کنید:
1 ) در موقع نماز چگونه مراقب و اهمیت می دهند؛
2 ) در هنگام حفظ اسرارشان چگونه آن را نزد دشمنان ما حفظ می کنند؛
ج ) اموال خود را در هنگام ضرورت تقسیم می کنند[24].
23 – سه نوع صبر و علامت صابران
حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: شکیبایی در سه موقع لازم است:
1 ) هنگام بلا و ناگواری ها 2 ) بردباری در راه فرمان خداوند و اطاعت او؛ 3 ) در برابر معصیت و سرکشی های نفسانی[25].
24 – سه چیز از عنایات الهی
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به علی (ع) فرمود : سه چیز در دنیا برای مؤمن فرح بخش است:
1 ) دیدار کردن با برادر مسلمان؛ 2 ) افطاری دادن به روزه دار؛ 3 ) عبادت شبانه ( نماز شب )[26].
25 ) سه چیز سبب کمال
حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: مسلمانان به وسیله سه چیز کامل می شود:
1 ) دین فهم باشد به مسائل دینی نظیر حرام و حلال، حق و باطل آگاهی داشته باشد؛
2 ) در زندگی تدبیر لازم را داشته، مواظب خرج و دخل و اهل قناعت باشد؛
3 ) در مصیبت ها و مشکلات روز و رویدادهای سخت زندگی اهل صبر؛ مقاوم باشد، مانند سدّی سترک در مقابل طوفان و امواج سهمگین مقاوم استوار باشد[27].
26 – چهار عامل برای سقوط دولت ها
حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: عوامل سقوط دولت ها چهار چیز است:
1 ) رها کردن اصول ( فراموش کردن مسائل اساسی )؛
2 ) پرداختن به فروع ( امور غیر مهم )؛
3 ) به کار گیری اراذل ( فرومایگان ) در امور اداری و مردمی؛
4 ) کنار گذاشتن افاضل ( پر مایگان و آگاهان ).غررالحکم ص342
27 – چهار عامل شادمانی
پیامبر اعظم صلی الله علیه واله می فرماید: بر درِ دوم بهشت نوشته شده است: هر چیز راهی دارد و راه رسیدن به شادمانی در آخرت چهار چیز است:
1 ) دست محبّت بر سر یتیمان کشیدن؛ 2 ) مهربانی با بیوه زنان؛ 3 ) کوشیدن در رفع نیازهای مسلمانان؛ 4 ) دلجویی از تهیدستان و مسکینان[28].
۲۸-چهار گروه سبب پایداری دین
حضرت علی علیه السلام فرمود: قوام دین با چهار دسته است:
1 ) عالم سخنوری که علمش را به کار گیرد؛
2 ) توانمندی که با فزونی مال، بر اهل دین، بخل نورزد؛
3 ) بینوایی که آخرتش را، به دنیا نفروشد؛
4 ) جاهلی که از کسب علم، تکبّر نکند[29].
29 – چهار دسته دعایشان مستجاب
حضرت امام صادق علیه السلام به نقل از رسول الله (ص) فرمود:
چهار دسته دعایشان مستجاب می شود و درهای آسمان به رویشان باز می گردد و به عرش می رسد:
1 ) پدر برای فرزند؛ 2 ) مظلوم بر ضد ستمکار؛
3 ) عمره گزار ( در حال عمره گزاردن ) تا زمانی که باز می گردد؛
4 ) روزه دار ( در حال روزه ) تا وقتی که افطار می کند[30].
30 – چهار سوال
پیامبر اعظم صلی الله علیه واله می فرماید: روز قیامت، چهار چیز از انسان سوال می شود:
1 ) سرمایه عمر را در دنیا در چه راهی صرف کرده است؛
2 ) از جوانی چگونه بهره برده است؛
3 ) مال و سرمایه اش را که کسب کرده، چگونه به دست آورده و در چه راهی خرج کرده است؛
4 ) از محبّت اهل بیت (ع)[31].
31 ) چهار کلمه آموزنده از لقمان
حضرت لقمان به پسرش چنین فرمود: پسرم من چهار صد پیغمبر را خدمت نمودم و از سخنان آنان چهار کلمه آموختم:
1 ) وقتی در نماز هستی، قلبت را نگهدار و متوجه خدا باش؛
2 ) وقتی بر سر سفره قرار گرفتی، گلویت را حفظ کن و مواظب حلال و حرام و دیگران باش؛
3 ) اگر در خانه کسی بودی مواظب چشمانت باش به چیزی که بر تو روا نیست چشم مدوز؛
4 ) وقتی در میان مردم بودی زبانت را نگهدار مبادا غیبت و سخنانی که بر تو روا نیست بازگو نمایی[32].
32 ) چهار نفر زودتر کیفر می شوند
از سفارشات پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به علی علیه السلام این است: ای علی چهار کس زودتر کیفر می شوند، آنها عبارتند از:
1 ) مردی که به او خوبی کنی و او به تو بدی کند؛
2 ) مردی که به او ستم نکرده ای ولی وی به تو ستم می کند؛
3 ) مردی که با او در انجام کاری پیمان بسته ای و وفادار به آن هستی امّا او درصدد خیانت به توست و
4 ) مردی که با او صله رحم کنی ولی او با تو قطع رابطه کند[33].
33 ) چهار وقت سبب نزول رحمت
رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمود: درِ رحمت الهی در چهار وقت باز می شود:
1 ) هنگام نزول باران؛ 2 ) وقتی فرزندی از راه محبّت به سیمای پدرش بنگرد؛ 3 ) زمانی که درب کعبه گشوده شود؛ 4 ) هنگام ازدواج و نکاح.[34]
34 ) چهار عامل سبب تبدیل سیّئات به حسنات
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: چهار خصلت در هر کس باشد گر چه سر تا پا غرق در گناه باشد،
خداوند تمام آنها را به حسنات تبدیل می کند.
1 ) راستگویی؛ 2 ) حیاء؛ 3 ) اخلاق نیکو؛ 4 ) سپاسگزار نعمت ها[35].
35 ) چهار نعمت به سبب چهار چیز
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: خداوند به سبب چهار چیز چهار نعمت مهم نصیب انسان می کند:
1 ) رشد علم، در احترام استاد؛ 2 ) بقاء ایمان؛ در بزرگ داشتن خداوند؛ 3 ) لذّت زندگی؛ در نیکی به پدر و مادر؛ 4 ) نجات از آتش جهنّم، در ترک اذیّت مردم[36].
36 ) چهار چیز سبب خیر دنیا و آخرت
پیامبر اسلام صلی الله علیه واله فرمود: چهار چیز سبب خیر دنیا و آخرت می باشد:
1 ) بدن سالم؛ 2 ) زبان ذاکر؛ 3 ) قلب شاکر؛ 4 ) همسر شایسته، زن صالح[37].
37 ) چهار چیز کم آن هم زیاد است
حضرت امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: چهار چیز کم آن هم زیاد می باشد:
1 ) آتش ( چه آتش دنیا، چه آتش آخرت ) کمش هم زیاد است؛ 2 ) خواب کمش هم زیاد
است؛ 3 ) بیماری ( مرض ) هم کمش زیاد است، 4 ) دشمن کمش هم زیاد می باشد[38].
38 ) چهار حرم اهمیت ویژه دارد
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:
1 ) خدا را حرمی می باشد و آن مکه است؛
2 ) رسول خدا صلی الله علیه واله حرمش مدینه است؛
3 ) امیر مؤمنان علیه السلام حرمش کوفه است؛
4 ) برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم می باشد[39].
39 ) چهار وقت در شبانه روز
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: اوقات شبانه روز خود را به چهار بخش تقسیم و از آن به خوبی استفاده کنید.
1 ) ساعتی از آن را برای مناجات با پروردگار؛
2 ) ساعتی دیگر از آن را برای امرار معاش و کسب حلال؛
3 ) ساعتی از آن را دیدار با برادران دینی؛
4 ) ساعتی از آن را برای استفاده از لذّات مشروع[40].
40 ) چهار چیز سبب ناکامی
روایتی از حضرت علی علیه السلام نقل شده که فرمود: بر ناکامی ها و برگشت روزگار، به چهار چیز استدلال می شود ( چهار نشانه دارد):
1 ) بی تدبیری و سوء مدیریت؛
2 ) ریخت و پاش های نابجا
3 ) کم عبرت گرفتن از حوادث؛
4 ) بی اندازه فریب خوردن[41].
41 ) پنج صفت سبب نجات
قال الباقرعلیه السلام:پنج صفت سبب نجات و دوستی خدا و رسولش می شود:
1 ) غیرت بر خانواده و همسر و محارم؛ 2 ) گشاده دستی؛ 3 ) خوش خلق؛ 4 ) راستگویی؛ 5) شجاعت[42].
42 ) پنج صفت بد سبب جمع مال
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: سرمایه جمع نمی شود، مگر کسی که دارای پنج خصلت مذموم باشد:
1 ) بخل زیاد؛ 2 ) آرزوی دراز؛ 3 ) حرص ( آزمندی )؛ 4 ) بریدن از خویشان ( قطع رحم )؛ 5 ) برتری دادن دنیا بر آخرت[43].
43 ) پنج خصلت لازم زندگی
قال الصادق علیه السلام:پنج خصلت هست که هر کدام از آنها نباشد زندگی انسان ناقص، عقلش زائل و قلب او مشغول خواهد بود:
1 ) سلامتی بدن؛ 2 ) امنیت؛ 3 ) وسعت رزق؛4 ) مونس موافق ( همسر؛ فرزند و هم نشین صالح و نیک )؛ 5 ) پنجمین خصلت که جامع همه این صفات است، سهل گیری ( بی تکلیف بودن و ساده زیستی و ترک تشریفات و چشم هم چشمی ) می باشد[44].
44 ) با پنج دسته رفاقت ممنوع
دوست می تواند بسیار تأثیر گذار باشد، چه جنبه مثبت و چه منفی، پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: «المَرءُ عَلی دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِه »آدمی بر آیین دوست و همنشینان و نزدیکان خود است؛ و لذا با کسانی که این پنج صفت را دارند، نباید دوست؛ هم سفره و همنشین شد جدّاً باید از آنها اجتناب کرد، چنان که در روایت دیگر آمده است: « صاحِبُ السُوءِ قِطعَهُ مِنَ النّار» دوست بد پاره ای از آتش است. که آن صفات عبارتند از:
1 ) کذّاب؛ 2 ) گناهکار و لاابالی؛ 3 ) بخیل؛ 4 ) احمق؛ 5 ) قاطع رحم[45].
امام سجاد علیه السلام فرمود: فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن:
1 ) از همنشینی با دروغگو پرهیز کن؛ زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند.
2 ) از همنشینی با گناهکار و لاابالی بپرهیز، زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد.
3 ) از همنشینی با بخیل برحذر باش، که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند.
4 ) از همنشینی با احمق ( کم عقل ) اجنتاب کن، زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد.
5 ) از همنشینی با « قاطع رحم » ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز، که او در سه جای قران لعن و نفرین شده است. حتّی کسانی که دارای اراده قوی هم باشند به نصّ روایت ناخودآگاه از رفیق بد تأثیر می پذیرند، چه رسد به کودکان و نوجوانان که به طریق اولی باید آنان را از مصاحبت با افراد منحرف و فاسد منع کرد[46].
45 ) شرایط دوست واقعی
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: کسی که تمام شرایط را داشته باشد رفیق کامل است و الا به همان اندازه درجه دوستی او کم می شود، و اگر هیچ یک از آنها را نداشته باشد اساساً نام دوست نمی توان بر او گذاشت.
1 ) ظاهر و باطنش یکسان باشد ( آنچه نسبت به تو ابراز می دارد در دل نیز همان باشد )؛
2 ) خوبی تو را خوبی خودش بداند و بدی تو را بدی خود، ( آبروی تو را آبروی خود بداند )؛
3 ) اگر در وضع مالی او بهبودی حاصل شد و به ثروتی دست یافت یا به مقامی رسید، با تو تغییر روش ندهد؛
4 ) به اندازه توانایی و قدرتش از مساعدت و همراهی با تو مضایقه نکند؛
5 ) تو را در روز گرفتاری و بدبختی به دست فراموشی نسپارد و تنهایت نگذارد[47].
46 ) پنج چیز را غنمیت شمردن
از وصایای پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به ابوذر این است که پنج چیز را پیش از آمدن پنج چیز غنیمت
شمار: 1 ) جوانی پیش از پیری؛ 2 ) سلامتی قبل از مریضی؛ 3 ) دارایی پیش از فقر؛ 4 ) فراغت قبل از اشتغال؛ 5 ) زندگی پیش از مرگ[48].
47 ) پنج علامت دیوانه
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله از جایی عبور می کرد، چشمش به جمعیتی افتاد که دور شخصی را گرفتند، حضرت نزد آنها رفت و پرسید: برای چه در اینجا جمع شده اید؟!
عرض کردند: دیوانه ای در اینجا هست ( حرکات او ما را به اینجا کشانده است ).
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: دیوانه حقیقی این شخص نیست؛ بلکه این شخص بینوا گرفتار و ( بیمار ) است. آیا می خواهید شما را به ویژگی های دیوانه حقیقی، آگاه کنم؟!
عرض کردند: آری ای رسول خدا. فرمود: دیوانه حقیقی دارای این نشانه ها است:
1 ) با کِبر و نَخوَت راه می رود. ( خود بزرگ بین و متکبر است )؛
2 ) به دو طرف خود ( مکرر ) نگاه می کند. ( خود بین و معجب است )؛
3 ) شانه های خود را بالا و پایین می آورد. ( خود نماست و عقده حقارت دارد )؛
5 ) از درگاه خدا آرزوی بهشت می کند با اینکه به گناه خود ادامه می دهد؛
6 ) جامعه، نه از شر او در امانند و نه به خیر او امیدوارند[49].
48 ) پنج صفت از زشت ترین صفات
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله رو به اصحاب کرد فرمود: آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و
بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین انسان ها آگاه سازم؟!
عرض کردند: آری، ای رسول خدا! حضرت فرمود:
1 ) تنبل ترین انسان، بنده سالم و بیکاری است که در عین حال با زبان و لب، ذکر خدانمی گوید؛
2 ) دزدترین انسان، کسی است که از نمازش بدزدد، نمازش مثل کهنۀ کثیف به صورتش زده می شود؛
3 ) بخیل ترین انسان، کسی است که از نزد مسلمانی عبور کند و به او سلام نکند؛
4 ) جفاکارترین و بی مهرترین انسان کسی است که در نزد او یادی از من بشود ولی صلوات نفرستد؛
5 ) و عاجزترین انسان کسی است که از ( دعا کردن ) عاجز باشد[50].
49 ) پنج علامت مؤمن
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: مومن دارای پنج علامت است:
1 ) ورع در خلوت؛ 2 ) صدقه با کمی درآمد؛ 3 ) صبر در مصیبت؛ 4 ) بردباری در هنگام غضب؛ 5 ) راستگویی هنگام خوف[51].
50 ) پنج صفت برای بهترین بندگان
حضرت امام رضا علیه السلام در پاسخ سائلی که گفت: بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ فرمود: بهترین بندگان خدا دارای پنج صفت می باشند.
1 ) وقتی کار خیری را انجام داد، خوشحال شود؛
2 ) زمانی که کار بدی انجام داد، استغفار کند؛
3 ) موقعی که نعمتی به دست آورد، شاکر باشد؛
4 ) هنگامی که مبتلا ( به مصیبت ) شد، صبر کند؛
5 ) اگر از کسی بدی ببیند ببخشد[52].
51 ) پنج نفر از حیله شیطان در امانند
از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: شیطان گفت: به جز پنج نفر سایر مردم از حیله و نیرنگم مصون و محفوظ نمی باشند، آنان عبارتند از:
1 ) کسی که به خدا متوسل شود و در جمیع امور بر او توکل نماید؛
2 ) کسی که بسیار ذکر و تسبیح خداوند در هر شب و روز کند؛
3 ) کسی که آنچه برای خود می پسندد برای برادر مؤمن خود نیز بخواهد؛
4 ) کسی که هرگاه مصیبتی به او می رسد جزع نکند؛
5 ) کسی که به تقسیم رزق خداوند راضی باشد و از برای روزی غم نخورد[53].
52 ) پنج چیز فراموش شده
از پیامبر اعظم صلی الله علیه واله نقل شده است، که فرمود: زمانی بر امت من فرا رسد که به پنج چیز علاقمند شوند و پنج چیز را فراموش نمایند اینها از من بیزارند و من هم از آنها بیزارم، آنها عبارتند از:
1 ) به دنیا دل ببندند و آخرت را فراموش کنند؛
2 ) به مال علاقه مند شوند و حساب را از یاد ببرند؛
3 ) به زنان محبّت پیدا کنند و حورالعین را فراموش کنند؛
4 ) قصرها را دوست بدارند و قبرها را از یاد ببرند؛
5 ) خود را دوست دارند ولی خدا را فراموش کنند[54].
53 ) پنج موعظه جبرئیل به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله
در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله به جبرئیل فرمود: مرا موعظه کن. گفت:
1 ) ای محمد صلی الله علیه واله زندگی کن هر چه خواهی سرانجام تو می میری؛
2 ) دوست داشته باش هر چه را که خواهی ( بعد از مدتی ) از آن جدا خواهی شد؛
3 ) عمل کن آنچه خواهی ( روزی ) آن را ملاقات خواهی کرد؛
4 ) شرف مؤمن بپا خواستن نماز اوست در شب؛
5 ) عزّت مؤمن نگهداری خویش از آبروی مردم است[55].
54 ) از پنج نوع مستی بپرهیزید
از امیر مؤمنان علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: برای انسان عاقل و خردمند سزاوار است که از پنج چیز دوری نماید:
1 ) از مستی ثروت؛ 2 ) از مستی قدرت؛ 3 ) از مستی علم و دانش؛ 4 ) از مستی ستایش دیگران؛ 5 ) از مستی جوانی، که از هر کدام آنها باد خبیثی می وزد که عقل را می گیرد و وقار شخص را کم مقدار می کند چنان که انسان مست شراب از هیچ قبایح و زشتی باک ندارد و نمی داند چه می کند، مگر وقتی که به هوش آید[56].
55 ) پنج مشکل و گرفتاری همیشگی مؤمن
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: مؤمن همواره دچار پنج مشکل است و با آن دست و پنجه نرم می کند، آنها عبارتند از:
1 ) مؤمنی که به او رشک و حسد می ورزد؛
2 ) منافقی که کینه او را در دل دارد؛
3 ) کافری که با او در ستیز و جنگ است؛
4 ) نفس سرکشی که با او در نزاع و مجادله است ( مبارزه با او جهاد اکبر است )؛
5 ) دیو و شیطانی که در صدد گمراهی اوست و لذا همواره در کمین او می باشد[57].
56 ) پنج پایه اسلام
قال الباقر علیه السلام: اساس اسلام بر پنج پایه استوار است:
1 ) بر پا داشتن نماز؛ 2 ) زکات دادن؛ 3 ) به جا آوردن اعمال حج؛ 4 ) روزه گرفتن؛ 5 ) ولایت و دوستی اهل بیت: در همه حال[58].
57 ) شش چیز به شش چیز است
در حدیث قدسی آمده است که خدواند فرمود: ای بندگانم! شش چیز از شما و در برابر آن شش چیز از من می باشد؛ اگر به وظایف خود عمل کردید، خیر دنیا و آخرت نصیب شما خواهد شد:
1 ) آمرزش و عفو از من و تو به از شما؛
2 ) بهشت برین از من و طاعت و عبادت از شما؛
3 ) روزی زیاد از من و شکر و سپاس از شما؛
4 ) قضا از من و رضا از شما؛
5 ) بلا از من و صبر از شما؛
6 ) اجابت از من و دعا از شما[59].
58 ) شش خصلت ویژه اهل بیت (ع)
امام سجاد علیه السلام فرمود: خداوند شش خصلت و امتیاز به اهل بیت (ع) عطا فرمود: علم؛ بردباری؛ سخاوت و جوانمردی؛ فصاحت؛ شجاعت؛ محبّت در قلوب مؤمنان.
59 ) شش حق نسبت به همدیگر
از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله نقل شده که فرمود: مسلمانان نسبت به همدیگر دارای شش حقند:
1 ) سلام کردن؛ 2 ) پذیرفت دعوت؛ 3 ) گفتن « یَرحَمُکُم الله » به دیگران هنگام عطسه کردن آنها؛ 4 ) عیادت مریض؛ 5 ) همان را برایش بخواهد که برای خود می خواهد؛ 6 ) شرکت در تشییع جنازه[60].
60 ) شش صفت جوانمردان
پیامبر اسلام صلی الله علیه واله فرمود: شش صفت از نشانه جوانمردی است ( چه خوب است انسان دارای این
گونه صفات باشد ). سه صفت از آنها در وطن ( حضر ) لازم است:
1 ) قرآن خواندن؛ 2 ) آباد کردن مساجد ( با عبادت )؛ 3 ) برای خدا رفاقت کردن؛
سه صفتی دیگر، در سفر لازم است:
4 ) توشه خود را در اختیار دیگران قرار دادن؛ 5 ) خوی خوش ( اخلاق نیکو)؛ 6 ) مزاح حلال»[61].
61 ) از شش چیز به خدا پناه بردن
حضرت امام صادق (ع) فرمود: پیامبر اکرم (ص) هر روز از شش چیز به خدا پناه می برد:
1 ) شک؛ 2 ) شرک؛ 3) حمیّت ( تعصّب )؛ 4 ) غضب ( خشم )؛ 5 ) ظلم؛ 6 ) حسد[62].
62 ) شش مرحله برای توبه عالی
برای رسیدن به توبه عالی ( بازگشت از گناه ) حضرت امیر مؤمنان علیه السلام شش راه کار نشان داده است، باید تمام آنها یکی پس از دیگری انجام گیرد و گر نه توبه گناه کار نزد خداوند قبول نخواهد بود، آنها عبارتند از:
1 ) پشیمانی از گناهان گذشته؛ 2 ) تصمیم بر ترک گناه در آینده؛ 3 ) پرداخت حقوق مردم به شکل کامل؛ 4 ) جبران واجباتی که فوت شده و انجام نگرفته است و قضاء نمودن آنها؛ 5 ) اندوه زیاد به حدّی که گوشتی که در حال معصیت روییده شده است، آب شود یا پوست به استخوان بچسبد و گوشت دوباره بروید؛ 6 ) رنج عبادت را بچشد، چنان که شیرینی گناهان را چشیده بود[63].
63 ) در شش چیز نیکی نهفته است
خداوند به حضرت موسی کلیم علیه السلام وحی فرستاد و فرمود: شش چیز در شش جا قرار داده؛ امّا مردم جای دیگر آن را طلب می کنند و هرگز موفّق نمی شوند و به آن دست نخواهند یافت:
1 ) آسایش را در بهشت قرار داده است، نه در دنیا؛ ولی مردم در دنیا طلب می کنند و باهزینه زیاد به دنبالش هستند؛
2 ) علم در گرسنگی به دست می آید؛ ولی مردم با شکم سیر می خواهند کسب علم کنند؛
3 ) عزّت در بیداری شب به دست می آید؛ ولی مردم در دربار سلاطین و حاکمان در جست و جوی آنند؛
4 ) مقام و رفعت در فروتنی و تواضع به دست می آید؛ ولی مردم با تکبّر می خواهند آن را کسب کنند؛
5 ) مستجاب شدن دعا در خوردن غذای حلال است؛ اما مردم آن را در سر و صدای بسیار جستجو می کنند، به جایی نمی رسد؛
6 ) بی نیازی در قناعت کردن به دست می آید؛ امّا مردم به دنبال کسب مال فراوان هستند و هیچگاه از این راه به دست نمی آید[64].
64 ) شش علامت شیعه
عدّه ای نزد حضرت علی علیه السلام ادعای شیعه بودن کردند.
حضرت فرمود: پس چرا سیمای شیعه در چهره شما پیدا نیست.
پرسیدند: سیمای شیعه چگونه است؟ فرمود:
1 ) بر اثر عبادت شب و بی خوابی، زرد شده باشد؛
2 ) چشمانشان بر اثر گریه از خوف خدا کم سو شده باشد؛
3 ) کمرشان بر اثر قیام به عبادت خم گردد؛
4 ) شکمشان بر اثر روزه گرفتن فرو رفته باشد؛
5 ) لب هایشان بر اثر دعا خشک شده شود؛
6 ) و گرد فروتنان بر آنها نشسته است. ( آثار خشوع و تواضع در چهره آنها آشکار است )[65].
67 ) شش مرگ سبب استحقاق بهشت
از امیر مومنان علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: من بهشت را برای شش گروه ضمانت می کنم،
آنها عبارتند از:
1 ) کسی که در راه صدقه دادن مرگش فرا رسد؛
2 ) کسی که در راه عیادت مریض جان دهد؛
3 ) آن که در حال جهاد در راه خدا مرگش برسد؛
4 ) مردی که در راه حج از دنیا برود؛
5 ) کسی که در راه نماز جمعه اجلش برسد؛
6 ) مردی که برای تشییع جنازه مرد مسلمان برود و بمیرد[66].
68 ) در شش مورد عقل مردم را می شود محک زد
حضرت امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: در شش مورد عقل مردم را می شود محک زد و سبک و سنگین کرد تا کم و زیادش رافهمید:
1 ) بردباری؛ هنگام غضب و خشم؛
2 ) میانه روی؛ هنگام رغبت و زیاد خواهی؛
3 ) صبر و مقاومت و شکیبایی؛ هنگام ترس؛
4 ) در هر زمان و مکان و شرایط تقوی الهی را رعایت نمودن؛
5 ) با مردم مدارا و خوش رفتاری کردن؛
6 ) مجادله و ستیز را کم نمودن[67].
69 ) با شش گروه نمی شود ستیز کرد
حضرت علی علیه السلام فرمود: با شش نفر نمی شود جدال و بگو مگو نمود:
1 ) فقیه و دانشمند دینی؛ 2 ) رئیس ( سرپرست و کارفرمایان )؛ 3 ) انسان های پست و فرومایه؛ 4) انسان شرور و بی شرم ( فحّاش )؛ 5 ) زنان؛ 6 ) بچه ها و خردسالان[68].
70 ) شش خصلت سبب بهره مندی
حضرت امام رضا علیه السلام از پدرانش، آنان از امیر مؤمنان علی (ع) نقل کرده اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: امّت من همیشه در خیر هستند، اگر از این خصال بهره مند باشند:
1 ) هرگاه همدیگر را دوست داشته باشند؛
2 ) امانت را ادا کنند ( به صاحبش بپردازند )؛
3 ) از حرام پرهیز و دوری نمایند؛ 4 ) مهمان نوازی کنند؛
5 ) نمار را اقامه نمایند؛ ( و آن را در جامعه به پرشکوه ترین صورت گسترش دهند. )
6 ) زکات، حقوق و دارایی هایشان را به اهلش پرداخت نمایند؛
در غیر این صورت با قحطی ها و مشکلات روبرو خواهند شد[69].
پیامبر اکرم (ص) فرمود: شش امر را از من بپذیرید ( و به آن عمل کنید ) به شما بهشت اعطا می شود، آنها عبارتند از:
1 ) هنگام سخن گفتن دروغ نگویید؛ 2 ) چون وعده دادید تخلّف نکنید؛ 3 ) اگر به شما اعتماد کردند و امانتی دادند؛ خیانت نکنید؛ 4 ) چشمانتان را پاک نگهدارید؛ 5 ) پاکدامن باشید؛
6 ) دست و زبان خود را حفظ کنید ( تا کسی را با آن آزار نرسانید )[70].
71 ) هفت فضیلت برای شهید
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله می فرماید: خدا هفت ویژگی به شهید داده است:
1 ) با ریختن اوّلین قطره خون آمرزیده می شود؛
2 ) سر شهید در دامان دو همسر از حوریان بهشت قرار می گیرد، و آنان غبار راه از چهره اش می زدایند و به او خوشامد می گویند، و او نیز به آنها همین را می گوید؛
3 ) از لباس های بهشت پوشانده می شود؛
4 ) نگهبانان بهشت با بوهای خوش و معطّر به استقبال او می آیند؛
5 ) جایگاه خود را می بیند؛
6 ) به روح او گفته می شود هر جای بهشت را که خواستی آزادانه انتخاب کن و به آنجا برو؛
7 ) به وجه خدا می نگرد و از هر رنجی می رهد؛ این ( آسایشی ) برای پیامبران و شهدا است[71].
72 ) هفت فایده دوستی اهل بیت پیامبر اکرم (ص)
حضرت علی بن الحسین (ع) فرمود: پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: دوستی من و خاندانم در هفت مکان سخت سودمند خواهد بود:
1 ) هنگام مرگ؛ 2 ) در قبر؛ 3 ) هنگام برانگیختن؛ 4 ) هنگام دادن نامه اعمال؛ 5 ) هنگام حسابرسی؛ 6 ) هنگام سنجش اعمال؛ 7 ) هنگام عبور از صراط[72].
73 ) هفت حق مؤمن بر مؤمن
قال الصادق علیه السلام:مؤمن دارای هفت حق واجب است که خداوند از آن حقوق بازخواست می کند:
1 ) او را بزرگ دارد، به طوری که بر چشمانش جای دهد. یعنی هنگام دیدن او جایگاهی در نزند خود برای او قائل شود، یا در چشم خود برادر مؤمنش را بزرگ شمارد؛
2 ) او را از صمیم قلب دوست بدارد؛
3 ) در ثروتش برابر او انصاف به خرج دهد؛
4 ) هر چیز را برای خود دوست می دارد، برای او نیز دوست داشته باشد؛
5 ) در نبودش حرمتش را نگه دارد ( غیبت او را حرام بدارد )؛
6 ) در هنگام بیماری به عیادتش برود؛
7 ) در تشییع جنازه اش شرکت و پس از مرگش جز به نیکی از او یاد نکند[73].
74 ) هفت چیز ایمان را کامل می کند
در روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه واله نقل شده که فرمود: « ای علی هفت چیز در هر کس باشد ایمانش
کامل گردد و دربهای بهشت به رویش گشوده شود:
1 ) وضو را کامل بگیرد؛ 2 ) نماز را کامل بخواند؛ 3 ) زکات دادن؛ 4 ) خشم و غضب را فرو بردن 5 ) زبان را از ناگفتنی ها باز دارد؛ 6 ) از گناه استغفار نماید؛ 7 ) خیرخواه اهل بیت پیامبر (ص) باشد »[74].
75 ) هفت خصلتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به آن مأمور شد
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله می فرماید: پروردگارم مرا به انجام دادن هفت خصلت امر نموده است آنها عبارتند از:
1 ) دوست داشتن تهی دستان، و نزدیک شدن به آنها
2 ) ذکر ( لا حول و لا قوّه الّا بالله ) را بسیار گفتن؛
3 ) صله رحم نمودن با خویشان، هر چند که آنها قطع رابطه کنند؛
4 ) به پایین تر از خود نگاه کنم و نه بالاتر از خود ( در مسائل دنیوی )؛
5 ) در راه خدا از سرزنش دیگران دلسرد نشوم؛
6 ) حرف حق را بزنم اگر چه تلخ باشد؛
7 ) از کسی چیزی را درخواست نکنم[75].
76 ) هفت چیز پس از مرگ برای انسان جاری است
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: هفت چیز برای بنده بعد از مرگ در جریان است:
1 ) دانشی که بیاموزد که دیگران از آن بهره مند شوند؛
2 ) رودی به جریان اندازد تا همه مردم به خصوص طبقه کشاورزان و باغداران و دیگر اصناف از آن استفاده نمایند؛
3 ) چاهی را حفر کند که دیگران از آن آب بهره برداری کنند؛
4 ) درخت خرما ( و سایر درختان ) بنشاند که از میوه ها و سایۀ آن بهره مند گردند؛
5 ) مسجدی بنا کند ( که با اقامۀ نماز در آن و رفع مشکلات جامعه و نیز با برگزاری جلسات مذهبی جهت تعالی معارف اسلام از آن به کار گیرند )؛
6 ) قرآن ( و متون و کتب دینی دیگری ) را به ارث گذارد؛
7 ) فرزندی صالح از او بماند که برای او طلب مغفرت نماید[76].
77 ) هفت قاعده اسلام
جناب کمیل بن زیاد می گوید: از امیر مؤمنان علیه السلام پرسیدم: قاعده دین اسلام چیست؟ حضرت
فرمود: « پایه های اسلام هفت چیز است:
1 ) عقل که بنیاد شکیبایی است؛ 2 ) آبروداری و راستگویی؛ 3) تلاوت قرآن در جای خود؛ 4 ) حسن هم جواری با مردم؛ 5 ) رعایت حق آل محمد صلی الله علیه واله و شناختن ولایت آنان؛ 6 ) رعایت حقّ برادران و حمایت از آنان؛ 7 ) دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا[77].
78 ) بخیل به هفت بلا دچار می شود
جناب سلمان فارسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در فضیلتش فرمود: « السَّلمان مِنّا أهلَ البَیتِ » می فرماید: بخیل به یکی از هفت بلیه دچار می شود
1 ) یا می میرد و مال را برای وراث می نهد و او در غیر طاعت خدا صرف می کند؛
2 ) یا ظالمی به خفّت و خواری از او می گیرد؛
3 ) یا هوسی به سرش می زند که همه مال را در راه رسیدن به آن می دهد؛
4 ) یا به فکر تجدید بنای خانه و تعمیر ویرانه می افتد و دارایی را آنجا به باد می دهد؛
5 ) یا به نکبتی و خواری دچار می شود از قبیل غرق شدن، آتش سوزی، دزدی و غیره؛
6 ) یا به دردی بی درمان مبتلا می شود و ثروت را در معالجه آن خرج می نماید؛
7 ) و یا در محلی به خاک می سپارد و بعد فراموش می کند[78].
79 ) هفت خصلت شیعیان
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به علی (ع) فرمود: ای ابا الحسن! آیا می خواهی به تو بشارتی دهم؟ گفت: بلی ای رسول خدا! حضرت فرمود: جبرئیل از جانب خدا به من خبر می دهد که به شیعیان و دوستداران تو هفت خصلت داد:
1 ) راحتی، هنگام مرگ؛ 2 ) انس، زمان وحشت؛ 3 ) نور؛ هنگام تاریکی؛ 4 ) در امان بودن، وقت ترس؛ 5 ) عدالت، به هنگام سنجش اعمال؛ 6 ) جواز عبور؛ بر صراط؛ 7 ) داخل شدن به بهشت، قبل از همه مردم، طوری که نور ایمان بین ایدیهم ( پیشاپیش ) جلو و طرف راست ایشان حرکت می کند[79].
80 ) هفت امتیاز علم بر مال
علم هفت امتیاز و برتری بر مال دارد:
1 ) علم: میراث پیغمبران است؛ ولی مال میراث فرعونیان؛
2 ) علم: نگهبان عالم است؛ ولی مال را باید نگهداشت، تا از دست دزد، سرما و گرما و باد مَصُون و ایمن بماند؛
3 ) علم: با بخشش و انفاق کم نمی شود؛ اما مال با انفاق کم می شود؛
4 ) علم: با عالم در همه جا هست؛ حتّی در قبر از او جدا نمی شود؛ اما مال می ماند ( و یا با مرگ به دست ورّاث می افتد و جز ثلث مال، آن هم اگر وصیت کرده باشد، برایش خرج نمی کنند )؛
5 ) علم ( علوم معارف دینی ): مخصوص مؤمنان است و به دست آنها می رسد؛ اما مال هم به دست کافر می رسد و هم به مؤمن؛
6 ) علمِ عالم: در امر دین، عالم مورد نیاز و حاجت همه مردم است؛ ولی صاحب ثروت مورد نیاز نیست؛
7 ) علم: صاحبش را در عبور از پل صراط نیرو می دهد و کمک می کند؛ ولی مال ناتوان است، ( مگر کسی که آن را برای خدا و با اخلاص و در راه خدا صرف نماید. وانگهی، بر فرض قبولی این عمل، مگر چند درصد مردم می توانند از این نعمت سرمایه برخوردار شوند، تا بتوانند انفاق و خیرات کنند، ولی علم را همه اقشار ملّت می توانند داشته باشند. )[80]
81 ) هشت خصلت حضرت علی علیه السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله به حضرت فاطمه (س) فرمود: برای علی! هشت خصلت می باشد که دیگران از آن برخوردار نیستند:
1 ) ایمان به خدا و رسولش؛ 2 ) دانش؛ 3 ) حکمت؛ 4 ) همسری چون حضرت فاطمه زهرا (س) 5 ) داشتن دو فرزند چون حسن و حسین (ع)؛ 6 ) امر به معروف؛ 7 ) نهی از منکر؛ 8 ) داوری از روی کتاب خدا[81].
82 ) هشت گروه طلبکار
از حضرت امام سجاد علیه السلام سؤال کردند: چگونه صبح کردی؟ حضرت در پاسخ فرمود: صبح کردم در حالی که، هشت صنف و گروه از ما طلبکارند:
1 ) خداوند، طلب عبادت می کند؛
2 ) پیامبر اکرم صلی الله علیه واله می خواهد به سنّتش عمل کنیم؛
3 ) خانواده، نفقه و خرجی می خواهند؛
4 ) نفس، خواهش هایی از ما دارد؛
5 ) شیطان، می خواهد از او پیروی کنیم؛
6 ) دو فرشته موکل ( رقیب و عتید )، می خواهند درستکار باشیم؛
7 ) عزرائیل در پی گرفتن جانمان است؛
8 ) قبر، در انتظار جسد بی جان ما است[82].
83 ) هشت خصلت سزاوار مؤمن
سزاوار است مؤمن دارای هشت خصلت باشد:
1 ) وقار در برابر تندباد حوادث؛ 2 ) شکیبایی به هنگام هجوم گرفتاری؛ 3 ) شکر در زمان وفور نعمت؛ 4 ) قناعت به روزی خدا؛ 5 ) عدم ستم بر دشمنان؛ 6 ) قرار ندادن زحمت های خود بر دوش دوستان؛ 7 ) از احساس مسؤولیتی که می کند جسمش در رنج باشد؛ 8 ) آسایش مردم به برکت ایمان و کوشش او باشد[83].
84 ) هشت نفر سزاوار سرزنش
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: هشت کس اگر مورد اهانت قرار گرفتند، جز خویشتن کسی را سرزنش نکنند:
1 ) کسی که به سر سفره ای دعوت نشده بنشیند؛
2 ) کسی که صاحب خانه را فرمان دهد؛
3 ) کسی که از دشمنش انتظار خوبی داشته باشد؛
4 ) کسی که از فرومایگان توقع داشته باشد؛
5 ) کسی که در گفت و گوی سرّی دو نفر شرکت کند؛
6 ) کسی که سلطان را سبک شمارد؛
7 ) کسی که در جایگاهی بنشیند که شایسته او نیست؛
8 ) کسی که با فردی سخن بگوید که به سخن او گوش نمی دهد[84].
85 ) هشت فایده مسجد رفتن
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود که از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله چنین شنیدم: هر کس که همیشه به مساجد رفت و آمد داشته باشد، به یکی از این هشت چیز دست می یابد:
1 ) برادر دینی خدا پسند به دستش آید؛
2 ) از علم و دانشی خوب و سودمند بهره گیرد؛
3 ) سخنی که به راه هدایتش کشاند؛
4 ) سخنی که او را از گناه منصرف نماید و ترک کند؛
5 ) از رحمتی که به او چشم امید دارد برخوردار گردد؛
6 ) گناهان را ترک کند. ( خود این ترک باز دو قسم است )؛
7 ) از روی حیاء و شرم، دست از گناه بر می دارد؛
8 ) ترس از خدا « رسوایی در آخرت » سبب ترک گناهش می شود.
86 ) هشت گروه از همه منفورترند
1 ) پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: هشت گروه در روز قیامت از همه خلق خدا منفورترند:
1 ) دروغ گویان؛ 2 ) مستکبران؛
3 ) آنانی که دشمنی برادران خود را در دل دارند؛ امّا در ملاقات با آنها خوشرو و گشاده رویند؛
4 ) آنانی که وقتی به سوی خدا و پیغمبر دعوت شوند کُند باشند، وقتی که به سوی شیطان خوانده شوند سرعت گیرند؛
5 ) هنگامی که به چیزی از مطامع دنیا مایل گردند، آن را به قسم خوردن جلب کنند و به دست آورند اگر چه حقی نسبت به آن نداشته باشند؛
6 ) سخن چینان؛ 7 ) آنانی که بین دوستا جدائی اندازند؛
8 ) کسانی که بر بی گناهان و درماندگان ستم کنند.
87 ) نه سفارش خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: پروردگارم مرا به نه ام سفارش کرده است. آنها عبارتند از:
1 ) اخلاص در عمل در آشکار و نهان؛ 2 ) برخورد عادلانه در حالت غضب و خشنودی؛
3 ) میانه روی در خرج کردن در هنگام تنگدستی و دارایی؛
4 ) چشم پوشی و گذشت از کسی که بر من ظلم کند؛
5 ) بخشش کردن به آنکه نسبت به من بخل می ورزد؛
6 ) با کسی که رابطه اش را با من قطع کرده ارتباط پیدا کنم؛
7 ) سکوتم فکر باشد؛
8 ) سخن گفتنم یاد خدا باشد؛
9 ) نگاه کردنم همراه با عبرت گرفتن باشد[85].
88 ) نه نصیحت حضرت امام صادق علیه السلام
سفیان ثوری می گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: یا بن رسول الله مرا نصیحت کن، حضرت ابتدا چهار نصیحت سپس به تقاضای بیشتر وی حضرت تعداد پنج نصیحت دیگر فرمود: روی هم نه نصیحت شد، آنها عبارتند از:
1 ) درغگو؛ جوانمردی ندارد؛
2 ) پادشاه؛ رفیق ندارد ( ریاست رفاقت نمی شناسد )؛
3 ) حسود؛ آسایش نبیند؛
4 ) بد اخلاق؛ مجد و بزرگی نیابد؛
5 ) به خدا اعتماد کن؛ که ایمان همین است؛
6 ) به آنچه که خدا داد راضی باش؛ که بی نیازی همین است؛
7 ) با همسایگان خوش رفتاری کن؛ تا مسلمان باشی؛
8 ) با بی دین رفقات نکن؛ که فسق و فجورش را به تو می آموزد؛
9 ) با مردم خدا ترس مشورت کن[86].
89 ) ده ویژگی همسر خوب
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: بهترین زنان، زنی که دارای این ویژگی های ده گانه باشد:
1 ) آمادگی ( ذاتی و ارادی ) برای بارداری بسیار داشته باشد؛
2 ) با محبت باشد؛ 3 ) با عفت و پاکدامن باشد؛
4 ) در میان بستگانش سربلند و در نزد شوهرش فروتن باشد؛
5 ) خود را در نزد شوهر بیاراید؛
6 ) در نزد دیگران، حجاب و وقار و شرم خود را حفظ کند؛
7 ) سخن شوهر را بشنود و از او اطاعت کند؛
8 ) وقتی با شوهر خلوت کرد، آنچه او خواست دریغ نکند؛
9 ) همانند مرد شوخ و بذله گو نباشد[87].
90 ) ده صفت سبب ده کیفر
پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: هرگاه ده صفت در امت من پدید آید به ده کیفر دچار خواهد شد. گفتند یا رسول الله این صفات چیست؟ پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله در پاسخ فرمود:
1 ) چون کم دعا کنند، بلا نازل شود؛ 2 ) چون صدقه ندهند، مرض فراوان شود؛
3 ) هنگامی که از پرداخت زکات خودداری کنند، حیوانات تلف شوند؛
4 ) هرگاه پادشاه ستم کند، باران نبارد؛
5 ) وقتی که زنا شیوع یابد مرگ نابه هنگام ( سکته ) بسیار شود؛
6 ) موقعی که ریا و تظاهر ( خود نمایی ) زیاد شود، زلزله فراوان گردد؛
7 ) چون پیمان ( عهد ) بشکنند ( وفا نکنند )، آدم کشی رواج پیدا کند؛
8 ) چون کم فروشی ( احتکار ) کنند، به قحطی دچار شوند[88].
91 ) ده نشانه صالحان
پیامبر اعظم صلی الله علیه واله فرمود: نیکان و ابرار دارای ده نشانه هستند. آنها عبارتند از:
1 ) و 2 ) دوستی و دشمنی برای خدا؛ 3 ) و 4 ) رفاقت و ترک آن برای خدا؛
5 ) و 6 ) غضب و رضایت برای خدا؛ 7 ) عمل برای خدا؛
8 ) دعوت به سوی خدا؛ 9 ) ترس برای خدا؛
10 ) احسان برای خدا[89].
92 ) ده علامت نادان
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: نادان دارای ده صفت می باشد که از عقل بی نصیب است، آنها عبارتند از:
1 ) با هر کس معاشرت نماید، به او ستم می کند؛
2 ) بر کسی که زیر دست اوست، تعدّی می نماید؛
3 ) به آن کسی که بالاتر از اوست، گستاخی می کند؛
4 ) گفتارش از روی فکر و اندیشه نیست؛
5 ) چون سخن می گوید، گناه می کند، و چون خاموش و ساکت باشد، غافل می گردد؛
6 ) اگر با فتنه ای مواجه شود به سویش می شتابد و در دست آن هلاک می گردد؛
7 ) چون فضیلتی ببیند از آن روی گردان شود؛
8 ) از گناهان گذشته خود باکی ندارد و در باقی عمرش دست از گناه ندارد؛
9 ) از کار نیک سستی نماید و در انجام آن کند باشد؛
10 ) نسبت به آنچه از دست داده یا ضایع ساخته بی اعتناست[90].
93 ) ده فایده صدقه
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: بر شما باد صدقه دادن که در آن ده خصلت وجود دارد که پنج چیز مربوط به دنیاست و پنج چیز مربوط به عالم آخرت می باشد. آنچه مربوط به دنیاست عبارتند از:
1 ) پاک شدن اموالتان؛ 2 ) پاک شدن بدن هایتان؛ 3 ) دوای مریض های شماست؛
4 ) باعث وارد شدن شادی و مسرّت در دل های شماست؛
5 ) سبب افزونی مال و فراخی روزی آن؛
و آنچه مربوط به آخرت مربوط است:
6 ) در قیامت سایه ای برای شما در مقابل آفتاب محشر است؛
7 ) سبب آسانی حساب می شود؛
8 ) سبب سنگینی کفّه ترازو که مزد و اجر آن افزون گردد؛
9 ) سبب عبور از صراط؛ 10 ) سبب رسیدن به بالاترین درجات بهشت است. )[91]
94 ) ده چیز مصیبت است
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: مصیبت های دنیا و قیامت هر کدام شامل پنج چیز می شوند. اما مصیبت های آخرت عبارتند از:
1 ) از دست رفتن نماز؛ 2 ) مرگ عالم؛ 3 ) ناامید کردن سائل؛ ( فقیر و . . . )؛ 4 ) نافرمانی پدر و مادر؛ 5 ) ندادن زکات.
اما مصیبت های دنیا عبارتند از:
6 ) مرگ دوست؛ 7) از دست رفتن مال؛ 8 ) ملامت و سرزنش دشمنان؛ 9 ) ترک و انجام ندادن عمل؛ 10 ) همسر نامهربان[92].
95 ) ده خصلت در نماز
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمود: نماز ستون دین است در آن ده خصلت است:
1 ) زینت صورت و آبروی نمازگزار است؛
2 ) نور و روشنی دل است؛
3 ) باعث و سبب راحتی بدن است؛
4 ) سبب نزول رحمت است؛
5 ) چراغ آسمان است. جایی که نماز خوانده می شود برای آسمان ها مانند ستاره ای می درخشد.
6 ) سبب سنگینی عمل در ترازوی اعمال است؛
7 ) سبب خشنودی پروردگار است؛
8 ) بهای بهشت است؛
9 ) اُنس در قبر است؛
10 ) حجاب و پرده ای از آتش جهنم است.
و کسی که نماز را به پا داشت دین را بپا داشت. و کسی که نماز را ترک کند دین را نابود کرد[93].
[1] - تحف العقول، ص 248
[2] - تحف العقول، ص 56
[3] - سنن الترمذی، ج 3 ، ص 96
[4] - بحار الانوار، ج 70، ص 81
[5] - اصول کافی، ج 2، ص 79
[6] - تحف العقول، ص 53
[7] - بحارالانوار، ج 71، ص 97
[8] - مستدرک الوسائل، ج11، ص 20
[9] - بحارالانوار، ج 8، ص 144
[10] - خصال، ج 1 ، ص 142
[11] - اصول کافی، ج 2
[12] - بحارالانوار، ج 72، ص 27
[13] - تحف العقول، ص 430
[14] - وسائل الشیعه، ج 12، ص 195
[15] - بحارالانوار، ج 2، ص 266
[16] - مستدرک الوسائل، ج 12، ص 360
[17] - تحف العقول، ص 320
[18] - اصول کافی، ج 2، ص 290
[19] - بحارالانوار، ج 71، ص 85
[20] - خصال، ج 1، ص 317
[21] - وسائل الشیعه، ج 21، ص 285
[22] - جامع الاخبار، ص 159
[23] - وسائل الشیعه، ج 12، ص 193
[24] - اصول کافی، ج 1، ص 117
[25] - شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 319
[26] - من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 358
[27] - خصال، ج 1، ص 124
[28] - مستدرک الوسائل، ج 7
[29] - خصال، ج 1، ص 197
[30] - اصول کافی، ج 2، ص 510
[31] - بحارالانوار، ج27، ص 311
[32] - مواعظ العددیّه، ص 238
[33] - تحف العقول، ص 9
[34] - مستدرک الوسائل، ج 14، ص 152
[35] - اصول کافی، ج 2، ص 107[36] - مواعظ العددیّه، فصل 2، ص 208
[37] - مستدرک الوسائل، ج 14، ص 168
[38] - خصال، ج 1، ص 238[39] - سفینه البحار، ج 2
[40] - مستدرک الوسائل، ج 13
[41] - غرر الحکم، ص 354
[42] - خصال، ج 1، ص 282
[43] - وسائل الشیعه، ج 17، ص 34
[44] - بحارالانوار، ج 71، ص 186
[45] - اصول کافی، ج 2، ص 376
[46] - مجموعه ورام، ج 2، ص 15
[47] - وسائل الشیعه، ج 12، ص 146
[48] - مستدرک الوسائل، ج 12، ص 140
[49] - الخصال، ج 1، ص 332
[50] - مجموعه ورام، ج2، ص 237
[51] - خصال، ج 1، ص 269
[52] - بحاالانوار، ج 75، ص 206
[53] - خصال، ج 1، ص 285
[54] - مواعظ العددیّه، ص256[55] - من لا یحضر الفقیه، ج 1، ص 471
[56] - غرر الحکم، ص 66
[57] - مجموعه ورام، ج1، ص 96
[58] - اصول کافی، ج2، ص 18
[59] - مواعظ العددیّه، ص292
[60] - اصول کافی، ج2، ص 653
[61] - خصال، ج2، ص 603
[62] - خصال، ج1، ص 329
[63] - وسائل الشیعه، ج 16، ص 77[64] - مواعظ العددیّه، ص 309
[65] - ارشاد مفید، ج1، ص 237
[66] - من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 140
[67] - غرر الحکم، ص55
[68] - غرر الحکم، ص 480[69] - وسائل الشیعه، ج 9، ص 25
[70] - بحار الانوار، ج 72، ص 94
[71] - وسائل الشیعه، ج 15، ص 16
[72] - خصال، ج2، ص 360
[73] - خصال، ج 2، ص 351
[74] - من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 358
[75] - مستدرک الوسائل، ج7 ، ص 225
[76] - نهج الفصاحه، ش 1730، ص 366
[77] - تحف العقول، ص 196
[78] - المواعظ العددیّه، ص 329
[79] - خصال، ج 2، ص 413
[80] - بحارالانوار، ج 1، ص 185، باب1
[81] - خصال، ج 2، ص 412[82] - بحار الانوار، ج 46، ص 69
[83] - اصول کافی، ج 2، ص 47
[84] - من لا یحضره القیه، ج 4
[85] - تحف العقول، ص 36
[86] - خصال، ج 1، ص 169
[87] - اصول کافی، ج 5، ص 324
[88] - نصایح، ص 30
[89] - تحف العقول، ص 36
[90] - تحف العقول، ص 28
[91] - مواعظ العددیّه، ص 220
[92] - مواعظ العددیّه، ص 263
[93] - مواعظ العددیّه، باب العاشر، ص 224