پرسش:
در آيه 33 سوره نساء خداوند مي فرمايد: کساني که در دنيا فساد مي کنند، در دنيا آنها را عقوبت کنيد و اندازه جرمشان تنبيه و عذاب آخرت نيز براي آنها آماده است. آيا خداوند براي يک جرم دو بار عقوبت مي کند؟
پاسخ:
با سلام خدمت شما دوست عزیز
احتمالا مقصود شما آيه 33 از سوره مائده باشد که مي فرمايد :
« إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ» (مائده 33) جزاى كسانى كه با خدا و پيامبرش جنگ مىكنند و در زمين به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، يا بردار گردند يا دست ها و پاهايشان يكى از چپ و يكى از راست بريده شود يا از سرزمين خود تبعيد شوند. اينها رسوايي شان در اين جهان است و در آخرت نيز به عذابى بزرگ گرفتار آيند.
مجازات يک جرم متناسب با آن جرم مي باشد و شخص مجرم را بيش از آن چه مستحق است، مجازات نمي کنند.
صرف اين که خداوند متعال براي جرمي هم مجازات دنيوي قرار دهد و هم مجازات اخروي، دليل بر اين نيست مجرمي که مستحق يک مجازات بوده، دو مجازات شود.
در اين آيه، خداوند، به مجازات دو مرحله اي مجرمان خاص که در آيه ذکر شده اند، اشاره فرموده است، مجازاتي
که يک مرحله آن در دنيا و مرحله تکميلي آن در آخرت صورت مي گيرد، مجازات دو مرحله اي غير از دو مجازات و يا مجازات اضافي و يا مجازات پس از تحمل همه مجازات است.
بسيار اتفاق ميافتد مجازاتي را که برخي مجرمان مستحق آن هستند، در دو مرحله انجام مي دهند، ولي در کل، يک مجازات به حساب ميآيد، براي مثال کسي که مستحق خوردن سيصد شلاق است، آن را در سه مرحله ميزنند تا جان مجرم به خطر نيفتد.
پس با ديدن اين آيات و امثال آن بايد گفت، براي برخي جرم ها مجازات دنيوي، همه مجازات نيست، بلکه در آخرت، مجازاتشان تکميل مي شود. نتيجه ميگيريم که اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد.