1. امید
  2. حدیث شناسی
  3. ہفتہ, 12 جولائی 2014
  4.  Subscribe via email
باسلام میخواستم بدونم چرا تو روایات بعضی از کار ها هست و بعضی از ذکر ها که با انجام ان کار اسان ثواب هزاران حج و عمره و واجب شدن بهشت…میشود؟!
همچنین مثلا در روایتی کسی که سوره قدر را در نمازش بخواند بهشت بر او واجب میشود حال مثلا یک وهابی هم این کار را بکند به بهشت میرود؟(باتوجه به اینکه هیچ قیدی از جمله ولایت در حدیث وجود ندارد)
Comment
There are no comments made yet.
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام وتبریک میلا د امام حسن مجتبی . ع
تقدیم به شما :
******
من وتو هم حسن نوشیم امشب
شکر خای و سمن پوشیم امشب
به رنگ آسمانی های روشن
به نای ودم چمن جوشیم امشب
******
حسن آیینه زیبایی و نور
در او هفتاد دریا درج ومسطور
علم دار کرم بر آل عالم
تجلیگاه صلح وبیت معمور
*******
امام مهر و انعام خداوند
به هفت اقلیم جود وفیض ودر بند
برای نا کسان شمشیر عریان
برای بی کسان شهد شکر مند
*******
برای شرع احمد نهر جاری
برای بی نوایان غمگساری
برای حفظ امت کوهساری
سلامی و شکوه آبشاری
******
شهید سبز در غوغای آن روز
در آن درد ودر آن داغ ودر آن سوز
در آن آوردگاه مرد افگند
در آن بیداد گاه حلقه افروز
******
علامه سید موحد بلخ

میلاد پربرکت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
مبارک.
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. حدیث شناسی
  3. # 1
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام و آرزوی قبولی روزه ونماز تان .
در باره فراز اول به اختصار باید گفت :
نه در فیض خداوند شک است ونه در قدرت او تردید .
ونه در فقر ونیاز بتدگان صالح ریب .
پس چرا چنین نباشد ؟؟؟
اما مهم فراز دوم است در تحلیل مسله باید گفت :
در روایات در این باره به روشنی سخن گفته شده که به چند نمونه از آن اشاره می‌گردد:
امام باقر (ع) فرمود: افضل البقاع ما بین الرکن و المقام، ولو ان رجلا عمر ما عمر نوح، یصوم النهار و یقوم اللیل فی ذلک المکان، ثم لقی الله بغیر ولایتنا لم ینفعه ذلک شیا؛ (1)
اگر کسی به اندازه عمر نوح عمر کند و در بهترین محل که بین رکن و مقام است، روزها روزه و شب‌ها مشغول عبادت باشد، اما بدون ولایت ما اهل بیت از دنیا برود، آن عبادت‌ها برای او هیچ نفعی ندارد.
در روایت دیگر آمده: لو ان رجلا قام لیله و صام نهاره، و تصدق لجمیع ماله و حج جمیع دهره، و لم یعرف ولایه ولی الله فیو الیه، ما کان له علی الله حق فی ثوابه و لا کان من اهل الایمان؛ (2) اگر کسی شب‌ها به نماز و عبادت بپردازد و روزها روزه باشد، همه اموال خود را صدقه دهد و هر سال حج به جا آورد، اما ولایت ولی الله را نشناسد و نپذیرد ، هیچ گونه حقی بر خداوند در گرفتن پاداش عمل خود ندارد و اهل ایمان محسوب نمی‌شود.
امام صادق (ع) فرمود:
فوالله لو ان رجلا عبدالله عمرا ما بین الرکن و المقام ثم مات و لم یاتی بولایتنا لاکبه الله فی النار علی وجهه؛ (3) سوگند به خدا ! اگر کسی تمام عمر، خدا را بین رکن و مقام عبادت کند، پس از دنیا برود، در حالی که ولایت ما را به همراه نداشته باشد، خداوند او را با صورتش در آتش می‌اندازد.
بر اساس این گونه روایات تکلیف منکران ولایت و آن چه از اعمال عبادی انجام می دهند معلوم است ، ولی در این میان حساب افراد غیر معاند و قاصر با سایر منکران متفاوت است . حال باید دید که چرا ولایت بدین پایه از اهمیت است که اعتقاد به آن زمینه پذيرش سایر اعمال را فراهم می سازد؟
روشن است که هر پدیده‌ای کمال خاص خود را دارد، به گونه‌ای که اگر آن کمال حاصل نگردد، گویا آن پدیده نیز تحقق نمی‌یابد، به عنوان نمونه فصل کمال برای نوع و جنس است. اگر فصل حاصل نشود، جنس به تنها نوع را به وجود نمی‌تواند بیاورد. ولایت نیز نسبت به حقایق و معارف و احکام دین به منزله فصل مقوم است که اگر کسی ایمان به ولایت نداشته باشد و به آن عملا ملتزم نباشد، در واقع به روح و حقیقت دین عمل نکرده . از این رو حکیم و عارف بزرگ معاصر امام خمینی گفته :
ولایت کمال دین و اتمام نعمت است . کمال دین با ولایت است. سایر عبادات و عقاید دینی و ملکات به منزله هیولا و ولایت به منزله صورت آن ظاهر دین و ولایت با آن است. (4)
یکی دیگر از عارفان نیز می‌گوید: ولایت صورت دین و فصل آن است، یعنی نسبت ولایت به دین نسبت صورت به هیولا و فصل به جنس است. هیولا بدون صورت تحقق نمی‌یابد . هم چنین جنس بدون فصل (5) .

پی‌نوشت‌ها:
1. وسایل الشیعه، ج 1، ص 93، حدیث 12، نشر دار التراث العربی، بیروت، 1391 ق.
2. الکافی، ج 2، ص 19، حدیث 5، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1388 ق .
3. مجمع البیان، ج 7-8، ص 39، نشر دار المعرفه، بیروت 1406 ق.
4. شرح دعای ....، ص 65، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1374 ش.
5.حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، ص 140، نشر فرهنگی رجا، تهران، 1372 ش .
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. حدیث شناسی
  3. # 2
  • Page :
  • 1


There are no replies made for this post yet.
Be one of the first to reply to this post!

آپ کے سوالات

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت