پرسش:
در چه زماني روح به جسم تعلق مي گيرد؟ آيا تمامي ارواح براي اجسام خود در روز عدم مقرر شده اند؟
پاسخ:
با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم
در مورد روح و بدن نظريه هاي مختلفي ارائه شده است كه در ذيل به دو نظريه معروف مي پردازيم.
أ) افلاطون معتقد بود كه روح جوهري قديم است كه قبل از بدن موجود است و بعد كه بدني آماده مي شود، روح از مرتبه خود تنزل مي كند و به بدن تعلق مي گيرد.
اين نظريه روح و بدن را دو جوهر جدا از هم و علاقه بين آن ها را عرضي و اعتباري مي داند، مانند علاقه و ارتباط مرغ با آشيانه.
ب) عده اي از فلاسفه بر اين باورند كه روح قبل از بدن موجود نيست، بلكه محصول قانون حركت و تكامل است. مبدأ پيدايش نفس و روح ، ماده جسماني است. ماده اين استعداد را دارد كه در مراحل ترقي و تكامل خود به مرتبه اي برسد كه لايق تعلق روح شود و جهت تازه اي پيدا كند.
از ديدگاه قرآن ، مراحل نخستين آفرينش به اين شكل است كه در سوره مؤمنون اشاره شده است.
"ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة . فخلقنا المضغة عظاما فكسونا العظام لحما ثم انشأناه خلقا آخر؛(1) آن گاه نطفه را علقه و علقه را گوشت و گوشت را استخوان كرديم و سپس بر استخوان ها گوشت پوشانيديم و پس از آن خلقتي ديگر آفريديم".
خلقت ديگر كه با "ثم" بيان شده است، يعني همين ماده را از عالم طبيعت بالاتر برده و به عالم مجردات رسانيدم و به آن روح دادم. ظاهرا تعلق روح به بدن بعد از چهار ماه مي باشد و بعد از تعلق روح به صورت جنين درمي آيد، زيرا تاكنون جنين نبوده و يك قطعه خون بسته بوده و بعد يك قطعه گوشت كوبيده شده. در مرحله بعد به صورت استخوان است و در مرحله بعدي روي استخوان، گوشت كشيده مي شود و روي گوشت ها پوست مي رويد، همه اين مراحل چهار ماه مي گذرد و آن گاه بعد از اين زمان روح پيدا مي كند و از حس و حركت برخوردار مي شود.
در اين موضوع بحث هاي دقيق فلسفي در فلسفه اسلامي است كه طرح و فهم آن ها نياز به مباحث گسترده دارد.
پي نوشت ها :
1 . مؤمنون (23) آيه 14.