پرسش:
زکات بر نه مورد وارد است. پس چرا تفسير د رآيه 55 سوره مائده دادن انگشتر به سائل توسط حضرت علي جزء زکات مطرح شده است؟
پاسخ:
با سلام و اهدای امید
در فرهنگ امروز ما ، زکات به مالي گفته مي شود که در صورت حد نصاب رسيدن و شرائط ديگر به بعضي اجناس تعلق مي گيرد و پرداخت آن به فقيران و نيازمندان و در راه هاي خير واجب است. صدقه به انفاق ها و دستگيري هاي مستحب مالي گفته مي شود ؛ اما در قرآن و روايات زکات و صدقه به هر دو گفته مي شود مگر اينکه قرينه اي در کار باشد که منظور در اين آيه يا روايت زکات واجب يا مستحب است ؛
در قرآن و روايات به انفاق هاي مستحب هم زکات گفته مي شود و زکات در آيه " انما وليکم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزکاة و هم راکعون" به معناي انفاق در راه خداست ،چه انفاق واجب و چه انفاق مستحب .
آيه مي فرمايد : سرپرست شما خدا و پيامبرش و مؤمناني هستند که نماز را اقامه کرده و در حال رکوع زکات مي دهند.
با توجه به شان نزولي که براي آيه نقل شده ، خداوند مي خواهد با اين بيان، شخص خاصي را معرفي کند زيرا قبل از نزول اين آيه، انفاق در حال رکوع از هيچ کس جز علي بن ابي طالب سر نزده بود . خدا با اشاره به اتفاقي که افتاد و علي براي رضاي خدا در حال رکوع نماز، انگشتر اش را به نياز مندي داده بود ، او را بعد از خدا و رسول به عنوان ولي و سرپرست مسلمانان معرفي مي کند.