وظیفه ما در مقابل شبهات دینی چیست؟

 

پرسش:

وظیفه ما در مقابل شبهات دینی چیست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم برخی معتقدند انسان در هر سن و معلوماتی که باشد بی هیچ قید و شرطی می تواند به هر سخنی گوش فرا دهد. اینان به آیه شریفه: فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه(1)؛ تمسک میکنند. در صورتی که آیه شریفه در مورد اندیشمندان و صاحب نظرانی است که قدرت و توان تشخیص قول احسن را دارند نه هر کسی در هر سن و سال و سطحی از معلومات میتواند این چنین باشد. چنان که در ادامه آیه ی شریفه می فرماید: اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولواالالباب(2)؛ آنان کسانی اند که خدا هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان مغز و عقل اند.

بنابراین تا وقتی که انسان اعتقادهایش را از منابع موثق و معتبر محکم نکرده و قدرت پاسخگویی به شبهات را ندارد، نباید در این وادی قدم بگذارد. انسان باید زمان شناس باشد، برای حال و آینده اش برنامه ریزی کند؛ نه اینکه بنشیند و هنگامی که با شبهات بنیان کن و تبلیغات مسموم روبه رو شد به فکر چاره ای، بیفتد بلکه مانند واکسنی که برای پیشگیری امراض به کودکان تزریق می کنند ما نیز با طرح شبهات و جواب آنها به طور فشرده اطلاعی از آنها داشته باشیم تا هنگام مواجه با مخالفان خود را نباخته و توان جواب گویی را داشته باشیم.

امام صادق علیه السلام فرمود: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس(3)؛ کسی که زمان شناس است شبهات بر او هجوم نخواهد آورد.

امام علی صحیح فرمود: من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد(4)؛ هر کسی که روزگار خود را شناخته و زمان شناس باشد از آمادگی غافل نخواهد شد.

پی نوشت ها:

1. سوره زمر، آیه 17 و 18.

2. سوره زمر، آیه 18.

3. کافی، ج 1، ص 27، ح 29؛ تحف العقول، ص 356؛ بحار، ج 75، ص 269، ح 109.

4. کافی ج 8، ص 23، ح 4؛ امالی، شیخ صدوق، ص 400، ح 9- توحید، ص 74، ح 27؛ تحف العقول، ص 98- بحار، ج 74، ص 287، ح 1.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

آپ کے سوالات

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

آخرین ارسال سایت