پرسش:
درصد كمى از آدمها مسلمان هستند، پس چرا توليد نسل بين غير مسلمانان وجود دارد، آيا خدا مى آفريند كه به جهنم بفرستد؟!
پاسخ :
باسلام و عرض ادب و احترام
هدف اساسى از آفرينش انسان، آن است كه به سعادت و كمال لايق خود نائل شود؛ بنابراين، هدف از آفرينش جن و انس، عبادت و بندگى خداوند است.
خداوند انسان را براى بهشت آفريده، نه دوزخ، اما چون انسان داراى اختيار است و با اراده خود انتخاب مىكند، راهى جهنم يا بهشت مى شود. خداوند طبق صريح آيات مختلف قرآن همه انسانها را پاك و بر فطرت توحيدى خلق نموده است. از جمله مى فرمايد: «من جن و انس را نيافريدم مگر براى اين كه عبادتم كنند (و بدين وسيله به كمال و قرب الهى برسند و در بهشت زندگى كنند)».(1)
بايد توجه داشت كه انسان موجودى است داراى اراده و آزادى كه كمال خود را بايد با انتخاب كسب نمايد. هنگامى كه آزادى اراده بود، اختلاف در انتخاب عقيده و مكتب و اختلاف در پيمودن راه سعادت و شقاوت پديد مىآيد، كه سبب مىشود گروهى حق را بپذيرند و گروه ديگر باطل را.(2) قرآن مىفرمايد: «و ما راه را به انسان نشان داديم و او را هدايت نموديم، خواه شاكر باشد (و حق را بپذيرد) و خواه ناسپاس (و از حق روى گردان)».(3) پس خدا انسانها را بر فطرت پاك آفريده و با فرستادن پيامبران و كتابهاى آسمانى، راه بهشت را نشان داده است، اما انسانها از آزادى سوء استفاده مىنمايند و راه انحرافى را انتخاب مىكنند.
شايد اين سوال در ذهن شما خطور كند كه چرا وقتى خداوند مى داند گروهى از انسانها جهنمى مى شوند، آنان را مى آفريند؟
پاسخ اين است كه خداوند فياض و بخشنده مطلق است و به هر موجودى آن چه را كه شايستگى دريافتش را دارد مىدهد. انسان چون ذاتاً مى تواند حق را پذيرفته و به كمال برسد، پس لايق دريافت كمال است و خداوند وى را مىآ فريند و وجودش را كه كمال است، به او مى بخشد و به او عقل و شعور مى دهد و براى هدايتش پيامبر مى فرستد. اگر او را نمى آفريد، جا داشت از خدا سؤال شود كه چرا در اين مورد فيض نبخشيدى و نور افشانى نكردى؟ وقتى خداوند آفريد، ديگر جاى اين سؤال باقى نمىماند. اگر انسان با سوء اختيار از راه منحرف شد، به خودش مربوط است، نه به كس ديگر.
اگر شما در مراسم جشن و عروسى، همه فاميل را دعوت كنيد، ولى بعضى به خاطر عذرى نتوانند حاضر شوند، نه تنها از شما گله مند نمى شوند، بلكه از شما معذرت خواهى كرده و عذرشان را مطرح مىكنند، ولى اگر شما شخص معذور را دعوت نمى كرديد، گرچه نمى توانست بيايد و در مراسم شركت كند (چون عذر داشته) ولى از شما گلهمند مىشد كه چرا مرا دعوت نكردى!
به نظر حكماى اسلام مانند صدرالمتألهين در قيامت اكثر مردم مشمول رحمت الهى مىگردند،(4) چرا كه اگر در دنيا اسلام را نپذيرفته بودند، قاصر و ناتوان بودند، نه مقصر. يعنى اكثر مردم غير مسلمان به گونهاى هستند كه اگر واقعاً اسلام به آنها معرفى شود، آن را مىپذيرند و مسلمان مى گردند. نپذيرفتن آنها، نشان عدم آگاهى آنها از حقيقت اسلام بوده، زيرا در دسترس آنها نبوده است. اينان كافر واقعى نيستند و چنين افرادى به حكم وجدان و عقل و تا آن اندازه كه آگاهى دارند، مورد سؤال قرار خواهند گرفت؛ بنابراين تعداد كمى هستند كه كفر واقعى دارند و اگر حقيقت اسلام به آنها نمايانده شود، آن را مى پذيرند.
پى نوشتها:
1. ذاريات (51) آيه 56.
2. تفسير نمونه، ج 9، ص 279.
3. انسان (76) آيه 3.
4. مرتضى مطهرى مجموعه آثار (عدل الهى)، ص 327 و 342