چـرا قـرآن هـمـجـنـس گـرائى را تـحـريـم كرده؟

پرسش:

چـرا قـرآن هـمـجـنـس گـرائى را تـحـريـم كرده در حالى كه هيچ گونه منعى طبى براى آن سراغ نداريم؟

پاسخ:

با سلام و احترام و تشکر از ارتباط جنابعالی

اصولا هرگونه انحراف جنسى در تمام روحيات و ساختمان وجود انسان اثر مى گذارد وتعادل او را بـر هـم مـى زند , توضيح اينكه : انسان به صورت طبيعى و سالم تمايل جنسى به جنس مخالف دارد و ايـن تـمـايـل از ريـشه دارترين غرايز انسان و ضامن بقاى نسل اوست هرگونه كارى كه اين تمايل را از مسير طبيعيش منحرف سازد يك نوع بيمارى و انحراف روانى در انسان ايجاد مى كند با توجه به اينكه احساسات جنسى مرد و زن هم در ارگانيسم بدن آنها موثر است و هم در روحيات و اخـلاق ويـژه آنـان , روشن مى شود كه از دست دادن احساسات طبيعى تا چه حد ضربه بر جسم و روح انسان واردمى سازد .

چرا با وجود نیاز، روابط جنسي پيش از ازدواج گناه محسوب مي شود؟

پرسش:

چرا روابط جنسي پيش از ازدواج گناه محسوب مي شود، در حالي كه نياز به آن وجود دارد؟ در مورد صيغة محرميّت اطلاعاتي مي خواهم كسب كنم و بدانم دليل و مدرك آن چيست؟ اگر كسي موقعيت ازدواج نداشته باشد، بايد چه كار بكند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

روابط جنسي خارج از حد مشروع و قانوني، خواه پيش از ازدواج يا پس از آن از نظر اسلام و تمام اديان آسماني گناه محسوب مي شود. اما بر خلاف برخي از اديان مانند مسيحيت و يا آيين هاي شرقي (كه پيروان خود را به رياضت و رهبانيت و سركوب غرايز جنسي دعوت مي كنند) اسلام نه تنها از سركوب غريزة جنسي دفاع نمي كند، بلكه آن را جايز ندانسته و به ازدواج و بهره گيري از نياز جنسي توصيه و تأكيد مي كند.
اما هر چيزي بايد قانون و مرزبندي داشته باشد. در دين اسلام از زياده روي و خارج از حد بودن جلوگيري به عمل آمده است. خداوند همان گونه كه اين نياز را در انسان قرار داد، راه برآوردن آن را نيز در اختيار وي گذاشت اما براي جلوگيري از مشكلات بسيار فردي و اجتماعي كه در روابط غير مشروع وجود دارد (مانند، ناديده گرفته شدن حقوق زنان، تنزل شخصيت زن به عنوان ارضا كنندة غرايز مردان، به هم خوردن نظام خانواده ها، تولد فرزندان بدون پدر مشخص و آسيب هاي روحي و رواني بسيار) از آن جلوگيري به عمل آورده است و اين مسئله اختصاص به قبل يا بعد از ازدواج ندارد. براي محرميت زن و مرد اجنبي و ازدواج آنان دو راه در اختيار انسان قرار داده شده است:
ازدواج دائم و ازدواج موقت. براي ازدواج خواندن عقد لازم است و تنها رضايت زن و مرد كافي نيست.
در ازدواج موقت بايد مدّت و مهريه معيّن شود. اگر زن و مرد بخواهند صيغة عقد موقت را بخوانند، بعد از آن كه مدت (مثلاً يك سال) و مهريه (مثلاً صد هزار تومان) را مشخص كردند، چنانچه زن بگويد: "زَوَّجْتُكَ نَفْسي فيِ المُدّةِ الْمَعْلوُمَةِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُم؛ من خودم را به همسري تو در مدت معيّن يا مهر معين در آوردم" بعد بدون فاصله مرد بگويد: "قَبِلْتُ؛ قبول كردم" صحيح است.(1) به فتواي برخي از مراجع در صورت عدم امكان خواندن به عربي، اگر ترجمه دقيق آن به صورت فارسي بيان شود، كفايت مي كند. دليل و مدرك عقد دائم و عقد موقت، آيات و رواياتي است كه فقها بدان ها تمسّك كرده اند. اگر ازدواج (دائم و موقت) به طور ساده برگزار شود و سختگيري هايي كه مردم رسم كرده اند، كنار گذاشته شود، زمينة ازدواج براي همگان فراهم مي آيد و ديگر جاي سؤال نخواهد بود كه در صورت نياز، انسان چه بايد بكند. در زمان پيامبر زن و مردي ازدواج كردند و پيامبر مهرية زن را ياد دادن يك سوره از قرآن قرارداد، چون مرد پول نداشت، ولي قرآن بلد بود. قبول ياد دادن يك سورة قرآن به زنش، با وي ازدواج كرد. اگر ما مسلمانان به دستورهاي اسلامي عمل كنيم و پايبند به آنها باشيم، هيچ گونه مشكلي پيش نمي آيد و زندگي ساده و سالم خواهد شد. اگر امروزه در جامعه جوانان با مشكلاتي روبرو هستند، متوجه فرهنگ اجتماعي ما است كه بايد حل شود، نه آن كه با پاك كردن صورت مسئله، حدود و قوانين و چارچوب هاي روابط زن و مرد را از بين ببريم، كه از طرف ديگر مشكلات بسياري كه برخي بيان شد، براي افراد و جامعه انساني به وجود آيد.
در هر حال اگر براي كساني امكان ازدواج (نه به صورت دائم و نه موقت) وجود نداشته باشد، بايد خود را از وسوسه هاي شيطان و كشش غرايز جنسي حفظ كند. او بايد متوجه باشد كه دنيا محلّ آزمون الهي است و تمام انسان ها در صحنة آزمايش هستند. چنين، نيست كه تنها آزمايش انسان به وجود غريزة جنسي باشد. گناهان بسيار ديگري وجود دارد كه ترك آن ها سخت تر است.
بنابراين بايد سعي نمايد چه در مورد غريزة جنسي، قبل يا بعد از ازدواج و چه در موارد ديگر صحنه هايي كه در زندگي با آن ها رو به رو مي شود، موفق و سربلند بيرون آيد تا به كمال شايسته دست يابد. تسليم شدن، موضع انسان را در مقابل نفس اماره و شيطان، تضعيف نموده و راه سقوط را براي او هموار مي كند.
در پايان ياد آور مي شويم در توضيح المسائل مراجع آمده: كسي كه به وا سطة عدم ازدواج به گناه مي افتد، بر او واجب است ازدواج نمايد.(2)

1. امام خميني، توضيح المسائل، مسئلة 2369.
2. توضيح المسائل مراجع، مسئلة 2443.

آيا تحريم استمنا, به خاطر تاثير منفي خروج مني و آثار جسماني آن است ؟

پرسش:

آيا تحريم استمنا, به خاطر تاثير منفي خروج مني و آثار جسماني آن است ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

در اين جا توجه به چند نكته لازم است:
الف) تأثير منفي استمنا صرفا به خاطر خروج مني نيست؛ بلكه چگونگي آن تأثير مهمي دارد. بنابراين آثار مجامعت با استمنا يكسان نيست.
ب ) حرمت استمنا تنها به خاطر آثار جسماني آن نيست؛ بلكه حكمت‏هاي ديگري نيز دارد، به طوري كه اگر زيان‏هاي جسماني هم نداشته باشد، حرمت هم‏چنان باقي است.
ج ) مقايسه‏اي كه از كتاب ياد شده نقل كرده‏ايد، چندان موجه به نظر نمي‏رسد.
ج س 2 - الف) متأسفانه اين مسأله ناشي از نوعي جو عدم اعتماد حاكم در جامعه است. ليكن اين واحد با توجه به وظيفه امانت‏داري، فتوكپي سؤالات را جهت ايجاد بانك اطلاعات و نمايه‏سازي بايگاني مي‏كند؛ ليكن آنچه در اين جا فتوكپي مي‏شود فقط طرف داخلي سؤال‏برگ است كه در آن مشخصات دانشجو موجود نيست. شما يا هر كس ديگر مي‏تواند شخصا براي بررسي اين موضوع به اين واحد مراجعه كند.
ب ) ما از قبل اعلام كرده‏ايم كه لازم نيست دانشجو حتما نام و مشخصات خود را براي ما ارسال دارد؛ بلكه از هر طريق مطمئني كه بتواند پاسخ ما را دريافت كند، مي‏تواند مكاتبه كند و نام مستعار براي خود معرفي كند. البته بايد به گونه‏اي اين كار را انجام دهد كه پاسخ ما برگشت نخورد و به دست او برسد.
ج ) طرح سؤال و بيان مسائل لزوما با بيان ويژگي‏هاي شخصي همراه نيست. ازاين‏رو اگر كسي صرفا سؤالاتي در ذهن داشته باشد، مي‏تواند آنها را ارسال كند، يا حتي به عنوان اين كه اين سؤالات در جامعه، دانشگاه و... وجود دارد سؤال كند كه اگر خوف چيزي هم دارد، آن خوف برطرف شود.
نسبت به مسائل شخصي نيز مي‏تواند سؤال را به صورت سوم شخص مطرح كند، مثلاً بدين صورت كه اگر كسي چنين و چنان باشد چه بايد بكند و... .
موفق باشيد

چرا صحبت كردن مرد و زن ، نامحرم گناه دارد؟

پرسش:

چرا صحبت كردن مرد و زن ، نامحرم گناه دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

براي روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، توجه به مطالب ذيل لازم است:
1- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ ديني‏
بر اساس فرهنگ اسلامي، انسان موجودي است كه براي رسيدن به كمال و معنويّت خلق گرديده است. اسلام با تنظيم و تعديل غرايز به ويژه غريزه جنسي و توجه به هر يك از آن‏ها در حدّ نياز طبيعي، سبب شكوفايي همه استعدادهاي انسان شده و او را به سوي كمال سوق داده است.
پوشش مناسب براي زن و مرد عامل مهمي در تعديل و تنظيم اين غريزه است.
2- توجه به ساختار فيزيولوژي انسان‏
نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه‏اي مستقيم با تفاوت‏هاي جسمي و روحي زن و مرد دارد.
در تحقيقات علمي در مورد فيزيولوژي و نيز روان‏شناسي زن و مرد ثابت شده كه مردان نسبت به محرّك‏هاي چشميِ شهوت‏انگيز حساس ترند و چون تأثير حس بينايي زيادتر است و چشم از فاصله دور و ميدان وسيعي قادر به ديدن است، از سوي ديگر ترشّح هورمون‏ها در مرد صورتي يكنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتي گسترده تحت تأثير محرّك‏هاي شهواني قرار مي‏گيرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّك‏هاي حسي پاسخ مي‏دهند. حس لامسه بروز زيادي ندارد و فعاليتش محدود به تماس نزديك است.
از اين گذشته چون هورمون‏هاي جنسي زن به صورت دوره‏اي ترشح مي‏شوند و به طور متفاوت عمل مي‏كنند، تأثير محرّك‏هاي شهواني بر زن صورتي بسيار محدود دارد و نسبت به مردان بسيار كمتر است.
با توجه به مطالب فوق مي‏توان گفت: حجاب در اسلام از يك مسئله كلّي و اساسي ريشه گرفته است. اسلام مي‏خواهد انواع التذاذهاي جنسي (چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر) به محيط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص يابد و اجتماع تنها براي كار و فعاليت باشد، بر خلاف سيستم غربي كه حضور در جامعه را با لذت جويي جنسي به هم مي‏آميزد و تعديل و تنظيم امور جنسي را به هم مي‏ريزد.
اسلام قائل به تفكيك ميان اين دو محيط است و براي تأمين اين هدف، پوشش و حجاب را توصيه نموده است، زيرا بي بند و باري در پوشش به معناي عدم ظابطه در تحريك غريزه و عدم محدوديت در رابطه جنسي است كه آثار شوم آن بر كسي پوشيده نيست.
ج) آثار و فوايد رعايت حجاب و پوشش ديني‏
1- بهداشت رواني اجتماع و كاهش هيجان‏ها و التهاب جنسي كه سبب كاهش عطش سيري ناپذيري شهوت است.
2- تحكيم روابط خانوادگي و برقراري صميميت كامل زوجين.
با رواج بي حجابي و جلوه گري زن، جوانان مجرد، ازدواج را نوعي محدوديت و پايان آزادي‏هاي جنسي خود تلقّي مي‏كنند وافراد متأهل هر روز در مقايسه‏اي خطرناك ميان آن چه دارند و ندارند، قرار مي‏گيرند. اين مقايسه‏ها، هوس را دامن زده و ريشه زندگي را مي‏سوزاند.
3- استواري اجتماعي و استيفاي نيروي كار و فعاليّت‏
دختر و پسري كه در محيط كار و دانشگاه تحريك شهواني شوند، از تمركز و كارآيي آن‏ها كاسته مي‏شود و حكومت شهوت بر اجتماع سبب هدر رفتن نيروي فكري و كاري است.
4- بالارفتن ارزش واقعيت زن و جبران ضعف جسماني او
حيا، عفاف و حجاب زن مي‏تواند در نقش عاطفي او و تأثيرگذاري بر مرد مؤثر باشد. لباس زن سبب تقويت تخيّل و عشق در مرد است و حريم نگه داشتن يكي از وسائل مرموز براي حفظ مقام و موقعيّت زن در برابر مرد است.
اسلام حجاب را براي محدوديّت و حبس زن نياورده، بلكه براي مصونيّت او توصيه كرده است، زيرا اسلام راضي به حبس، ركود و سركوبي استعدادهاي زن نيست، بلكه با رعايت عفاف و حفظ حريم، اجازه حضور زن را در اجتماع داده امّا از سوء استفاده شهواني و تجاري منع كرده است.
در واقع حجاب موجب محدوديت، مردان هرزه مي‏باشد كه در صدد كام جويي‏هاي آزاد و بي حد و حصر هستند و مصونيت زنان از دست اين گروه از مردان به نفع زنان است.
علاوه بر مطالب فوق استاد مطهري در بيان اين كه چرا حجاب به زنان اختصاص يافته مي گويد: اما علت اين كه در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان يافته، اين است كه ميل به خود نمايي و خودآرايي مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب‏ها و دل‏ها مرد شكار است و زن شكارچي، همچنان كه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچي. ميل زن به خود آرايي از حس شكارچي‏گري او ناشي مي‏شود. اين زن است كه به حكم طبيعت خاص خود مي‏خواهد دلبري كند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسير سازد. بنابراين انحراف تبرّج و برهنگي، از انحراف‏هاي مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براي آنان مقرر گرديده است".(1) به عبارت ديگر: جاذبه و كشش جنسي و زيبايي خاص زنانه و تحريك پذيري جنس مردانه، يكي از علت‏هاي اين حكم است. توصيه و دستور الهي به پوشش و حجاب براي زنان، به منظور ايجاد محدوديت و محروميت و چيزهايي از اين قبيل كه تنها فريب شيطاني‏اند نمي‏باشد، بلكه در واقع براي آگاهي دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است كه بايد از آن مراقبت شده و حفظ شود و به تاراج نرود. اين كاملاً معقول است كه هر چيزي ارزشمندتر باشد، مراقبتش بیشتر است.

موفق باشید

چرا لواط از زنا پست‏تر است؟

پرسش:

چرا لواط از زنا پست‏تر است؟ چرا نمي‏توان با اعضاي خانواده شخص مورد تجاوز ازدواج كرد؟

پاسخ:

با سلام و احترام
اسلام براي جلوگيري از كارها خلاف، قوانين سختي جعل كرده تا از آن‏ها پرهيز شود. ازجمله اين قوانين، در مورد لواط حكم اعدام به سخت‏ترين روش جعل شده و از جمله آن‏ها خواهر و مادر ملوط (لواط دهنده) را بر لوط كننده تحريم كرده است. علت اصلي احكام شرعي را كسي نمي‏داند، شايد حكمت همان بود كه گفته شد.
لواط عمل شنيع و كثيف و زيان آوري است كه اگر جلوي آن گرفته نشود، مفاسد بزرگ اجتماعي و فردي دارد، اين در حالي است كه خدا راه صحيح و معقول براي اقناع غريزه شهوت قرار داده است. ازدواج بهترين راه طبيعي و تكويني و صحيح است كه فسادي بر آن مرتبط نمي‏شود.

Publish modules to the "offcanvas" position.