چرا رقص همجنس بر همجنس حرام است؟

پرسش:

بسياري پرسيده اند چرا رقص زن بر زن حرام رقص مرد بر مرد حرام است در حالي كه زنان در حمام عمومي و مردان نيز در حمام عمومي يكديگر را برهنه مي بينند.

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

گرچه حرمت رقص مرد بر مرد و زن براي زن اگر مستلزم و توأم با مفسده ديگري نباشد، امري اتفاقي بين همه فقها نيست، بلكه به فتواي مقام معظم رهبري و آيه الله تبريزي هر دو مورد فوق جائز است، البته بقيه فقها آن را حرام دانسته اند، با وجود اين ، مسأله رقص غير از مسأله برهنگي بدن و نماياندن آن به ديگران است چون مسئله حرمت رقص از باب لهو بودن آن است كه بر اساس روايات ، يكي از مصاديق آن رقص است. اما مسئله نمايان شدن بدن در بحث حرمت نگاه به بدن نامحرم كه باعث تهييج شهوات مي شود است، و از جهت شرعي زن بر زن و مرد بر مرد محرم است و نگاه به بدن آنان جز مواضع خاص حرمتي ندارد مگر آن كه در همين حد نيز مستلزم گناه يا مفسده ديگري باشد.

نظر اسلام درباره موسيقي پاپ چيست ؟

پرسش:

نظرتان درباره موسيقي پاپ چيست ؟ چرا گوش دادن به صداي زن ها حرام است ؟ اگر به خاطر تحريك غريزة جنسي است، چنين تحريكي گاه با شنيدن صداي مردها نيز ايجاد مي شود! از طرفي بعضي اصلاً تحريك نمي شوند، حتي با شنيدن صداي زن ها.

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

تا آن جا كه اطلاع داريم، امروز سه نوع موسيقي در بازار شايع است:
1ـ موسيقي سنّتي كه بر گرفته از ملت ها و اقوام و طوايف است؛
2ـ موسيقي كلاسيك كه از كشورهاي غربي وارد شده است؛
3ـ موسيقي پاپ كه ميانة موسيقي هاي سنتي و كلاسيكي مي باشد. گويا بيش تر موسيقي هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي پاپ است؛ بر اين اساس ظاهراً گوش دادنش اشكالي ندارد.
در پاسخ سؤال گفته مي شود: همان طور كه در پاسخ سؤال هاي قبل توضيح داديم، از مجموع گفتار فقهاي اسلام فهميده مي شود هر نوع صدا و آواز و آهنگي كه متناسب مجالس فسق و فجور و گناه و فساد باشد و موجب تحريك قواي شهواني بشود، حرام است؛ ديگر فرق نمي كند چنين صدايي، صداي زن باشد يا مرد، چون شنيدن صداي زن ها قواي شهواني را بيش تر تحريك مي كند. خداوند متعال به زنان متدين سفارش مي كند: "هنگام صحبت، با صداي نازك و لطيف سخن نگويند؛ زيرا ممكن است كساني كه روح و دلشان بيماراست، به طمع بيفتند".(1)
از اين رو حساسيت بر شنيدن صداي زنان بيش تر است وگرنه بين صداي زن و مرد در صورتي كه محرك قوة شهوي باشد، فرقي نيست.
به عقيدة ما قوانين اسلامي علاوه بر اين كه مبتني بر مصالح و مفاسد واقعي است، ناظر به مجموع افراد است و كاري به شخص خاص ندارد. به تعبير ديگر احكام اسلامي يك قوانين كلّي براي همه است و كاري به جزء ندارد.
دربارة حرمت غنا هم چنين است؛ يعني شنيدن صداي تحريك آميز حرام است، حتي براي فردي كه تحريك نشود. از ديدگاه فقها و مراجع، ملاك در مطرب بودن موسيقي، تشخيص عرف است، نه شخص، يعني اگر موسيقي به گونه اي باشد كه عرفاً موجب تحريك شهوت و فساد برانگيز باشد، شنيدن و نواختن آن براي همه حرام است، حتي بر كسي كه در او تحريكي ايجاد نمي كند.(2)

1. احزاب (33) آية 32.
2. آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 255، س 996؛ آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 220، س 1050؛ آيت الله خامنه اي، ترجمة اجوبه الاستفتائات، ص 248، س 1127؛ آيت الله مكارم، استفتائات جديد، ج 1، س 519.

چرا طبل زدن در هیئات اشکالی ندارد؟

پرسش:

چرا زدن طبل در هيئت‌ها اشكال ندارد، ولي روشن كردن و گوش كردن به نوارهاي شاد گناه دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

آهنگ‌ها و آوازها به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
الف‌) آهنگ‌ها و آوازهايي كه به شيوة مجالس‌ِ عيش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پايكوبي اجرا مي‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فكري و ذهني دور مي‌سازد و به بي‌بند و باري‌، لاقيد بودن و بي‌تعهّد زيستن دعوت و تشويق مي‌كند كه اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهاي مبتذل‌" و مناسب مجالس "لهو و لعب‌" مي‌گويند.
ب‌) آنهايي كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراي معنايي با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا، خوب و زيبا اجرا مي‌شود و در عين حال تناسب و شباهتي با ساز و آوازهاي مجالس لهو، عيش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشكال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آيت‌الله فاضل لنكراني‌، ص 252 مطبوعاتي امير، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
ج‌) ساز و آوازهايي كه نسبت به آن شك داريم و نمي‌دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم‌) اشكال ندارد; امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ‌ها هم گوش نكنيم‌.
دليل حرمت موسيقي (قسم اول‌). آيات و رواياتي است كه درباره پرهيز از "باطل‌"، "لهو"، "لغو" و... وارد شده است‌: برخي از آيات مربوط به اين مسأله عبارتند از:
1. آية "وَ الَّذِين‌َ لاَ يَشْهَدُون‌َ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا;(فرقان‌،72) بندگان خاص خداوند (عباد الرحمن‌) كساني هستند كه شهادت به باطل نمي‌دهند (و در مجالس باطل شركت نمي‌كنند). و هنگامي كه با لغو و بيهودگي برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مي‌گذرند.
2. آية "وَ الَّذِين‌َ هُم‌ْ عَن‌ِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون‌َ;(مؤمنون‌،3) مؤمنان كساني هستند كه از لغو و بيهودگي روي گردانند.
3. آية "وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْه‌;(قصص‌،55) هر گاه چيز بيهوده‌اي بشنوند از آن روي مي‌گردانند.
جهت آگاهي بيشتر از آيات و روايات مربوط به اين موضوع مي‌توانيد به كتاب‌هاي "كافي‌، كليني‌;، ج 6، ص 431، باب الغنأ، مؤسسة الوفأ / المكاسب المحرمه‌، امام خميني‌;، ج 1، ص 299 ـ 369، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني‌; / بحارالانوار، علامه مجلسي‌، ص 264 و ج 76، ص 240، نشر موسسة الوفأ / وسائل الشيعه‌، الشيخ الحر العاملي‌، ج 17، ص 304، باب تحريم الغنأ، نشر آل‌البيت‌" مراجعه فرماييد".
بنابراين‌، چون زدن طبل در هيئت‌ها، مناسب با آن چه در مجالس عيش وعشرت و مجالس رقص و پايكوبي اجرا مي‌شود، نيست اشكال ندارد.

چرا اساساً بعضي از موسيقي هاي خاص در شرع حرام است ؟

پرسش:

 چرا اساساً بعضي از موسيقي هاي خاص در شرع حرام است ؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

1-از مقام معظم رهبري حضرت آيه الله خامنه اي « دامت بركاته » سؤال شده است «ملاك موسيقي حلال از حرام چيست » و آيا موسيقي كلاسيك حلا ل است ؟ بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد ؟ جواب فرمودند ( هر موسيقي كه به نظر عرف. موسيقي لهوي و مطرب كه مناسب مجالس عيش و نوش است باشد موسيقي حرام محسوب مي شود و فرقي نمي كند كه موسيقي كلاسيك يا غير كلاسيك باشد تشخيص موسيقي هم موكول به نظر عرفي مكلف است و اگر موسيقي اينگونه نباشد بخودي خود اشكال ندارد)
2- گاهي از راديو و تلويزيون آهنگهايي پخش مي شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند آيا بر من واجب است كه در گوش دادن به آنها خود داري نموده و ديگران را هم منع كنم ؟ جواب فرمودند« اگر آنها را از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو مي دانيد. جايز نيست به آنها گوش دهيد ولي نهي از منكر ونهي از ديگران منوط به اين استكه احراز نمائيد كه آنان هم آهنگهاي مزبور را از نوع موسيقي حرام مي دانند». (1)
اما بحث درباره موسيقي وغناء در آيه كريمه قرآن‌سوره لقمان آيه6 چنين آمده است كه « وَ‌ مِن الناسِ مَن يَشتَري لَهوالحديث لِيُضّلَ عَن سَبيل الله» يعني :‌بعضي از مردم سخنان باطل وبيهوده خريداري مي كنند تا مردم را از روي جهل وناداني گمراه سازند» (2) اجازه دهيد كمي درباره ( لَهُوالحديث) در آيه صحبت كنيم . دراحاديث كه از اهل بيت (ع)‌بما رسيده است تعبيرهاي مختلف به چشم ميخورد . امام صادق (ع)‌فرمودند : « الغناء عمل لا يَنظُرُالله اِلي اَهلِه » (3) مجلس غناء وخوانندگي لهو وباطل است كه خدا به اهل آن نمي نگرد» واين همان مصداق سخن خداست كه در قرآن فرموده است بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده خريداري ميكنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند وبراي آنان عذاب مهيني يعني عذاب خواركننده خواهد بود.
اما چرا غناء حرام است ؟ بدون شك غناء بطور اجمال از نظر مشهور علما شيعه حرام است وشهرتي در حد اجماع دارد وبعضي از علماي اهل سنت همين عقيده را دارند كه ميتوانيد به تفسير قرطبي ج7 ص51 و36 مراجعه نماييد . پس در حرمت غناء و موسيقي مشكلي وجود ندارد ، مشكل موضوع غناء‌است آيا هرصوت خوش وزيبايي غناء است ؟ خير ، چون در روايات آمده ايت كه قرآن واذان را باصداي خوش وزيبا بخوانيد ، اما آنچه از كلمات فقهاء و سخنان اهل سنت ميتوان استفاده كرد اين استكه غناء آهنگهايي است كه متناسب مجالس فسق وفجور واهل گناه وفساد مي باشد وبه تعبير ديگر غناء به صوتي گفته ميشود كه قواي شهواني را در يك انسان تحريك مي نمايد . مخصوصاً اگر آهنگ هم خودش غناء ولهو وهم محتواي آن مانند اشعار عاشقانه وفسادانگيز ! را به آهنگهاي مطربانه بخوانند گرچه اگر اشعار پرمحتوا وآموزنده هم يا قرآن را باآهنگ كه مناسب مجالس عياشان وفاسدان است بازهم حرام وممنوع است . ذكر اين موضوع لازم است كه براي غناء دو نوع. معنا كرده اند :1- معني عام 2- معني خاص
معني خاص همان استكه ذكر شد كه حرام است . اگر آهنگهاي تحريك آميز وباشهوت ومتناسب مجالس لهو وفسق وفجور باشد. اما معني عام كه شامل هرگونه صوت كه بنام غناي حلال وغناي حرام نام گرفته است اما غناي حرام در بالا ذكر شده وغناي حلال صداي خوش كه مفسده انگيز ومتناسب بامجالس لهو لعب نباشد ، پس در تحريم غناء اختلافي نيست . اختلاف در نحوه تفسير آن است . البته غناء مصاديق مشكوك ديگري هم دارد كه گاهي انسان شك مي كند كه راستي اين آواز مناسب مجالس لهو ولعب است يانه ؟‌دراين صورت به اصل حكم برائت محكوم به حليت است (‌البته بعد از آگاهي كافي از مفهوم عرفي غناء طبق تعريف فوق وفتواي علماء معظم كه بيان شد)
فلسفه حرام بودن غناء : 1- تشويق به فساد اخلاقي . تجربه نشان داده است كه افراديكه تحت تأثير آهنگهاي غناء و موسيقي بودند راه تقوا وپرهيزگاري را رها كرده وبه شهوت وفساد روي آوردند.
2-غافل شدن از خدا وياداو . تعبير به لهو كه در تفسير غناء در بعضي از روايات آمده اشاره به اين حقيقت است كه غناء انسان را آنچنان مست شهوات مي كند كه از ياد خدا غافل مي سازد . در روايات داريم كه علي (ع) فرمودند« كلُّ ما اَلهي عَن ذِكرالله فهو مِن الميسِر » مولي الموحدين (ع)‌فرمودند : هرچيزي كه انسان را از ياد خدا غافل مي سازد ودر شهوات فرو مي برد آن در حكم قمار است.» (4)
3- آثار بد روي اعصاب . غناء و موسيقي در حقيقت يكي از عوامل مهم تخدير است ومضر براي اعصاب چون مواد مخدر گاهي بوسيله نوشيدن است مانند شراب وگاهي بوئيدن مانند هروئين وگاهي از طريق تزريق مانند مرفين وگاه از طريق حس سامعه مانند غناء است كه گاهي افراد را نشئه كرده ومست مي نمايد واز همه مهمتر انسان را بي اراده كرده واختيار از كفش مي ربايد.!
درپايان بحث اين نكته ضروري است كه غناء از ابزار كار استعمار است . استعمارگران هميشه از بيداري مردم مخصوصاً نسل جوان وحشت داشته اند وبه همين دليل بخشي از برنامه هاي گسترده اشان فروبردن جامعه درغفلت وبي خبري است وگسترش انواع سرگرمي ها ي ناسالم مثل موسيقي و غيره .......... شما اطلاع داريد كه امروز مواد مخدر تنها جنبه تجارتي ندارد بلكه يكي از ابزار مهم سياسي است . ايجاد مراكز فحشا ،كلوپهاي قمار وتوسعه موسيقي وغناء يكي از ابزارهايست كه جامعه را در تخدير كامل وافكار مردم را منحرف سازد . حتماً در روزنامه قدس مطالعه كرديد كه دو كاميون پراز قوطي شراب خارجي در جاده قم توقيف كردند وبعد ، خبردارشدند كه شرابها بمقصد قم مي بردند تا بمردم وجوانان ، مجاني تقسيم نمايند وجوانان را الكلي و معتاد وبي بند وبار سازند.
 
1-اجوبه الاستفتائات، س 1143
2- سوره لقمان آیه 6.
3- وسائل الشيعه، ج 17، ص 307، ابواب ما يکتسب به، باب 99، حديث 16... .
در سند اين حديث، « حسن بن هارون» توثيق نشده است و مدح او نيز معلوم نيست، ولي وجود «محمد بن ابي عمر» در اين سند، تا اندازه اي از ضعف آن مي کاهد و مجلسي اول نيز از اين حديث به عنوان «الحسن کالصحيح » نام برده است (روضه المتقين، ج 10، ص 158).
4- حر عاملي، وسائل‌الشيعه، مؤسسه الوفاء، ج12، ص235.

فلسفه حرمت موسيقي هاي مبتذل چيست؟

پرسش:

فلسفه حرمت موسيقي هاي مبتذل چيست؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

موسيقي مطرب مناسب با مجالس لهو و لعب، حرام است؛ هر چند از صدا و سيما پخش شود.
از نظر حضرت امام(ره) و برخي از مراجع ديگر موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب و مروج فساد باشد حرام است و تشخيص آن به نظر عرف است.
گذشته از آثار زيان‏باري كه موسيقي و غنا براي اعصاب و روان دارد اين تأثيرات را نيز دارد:
الف) موجب فساد اخلاق مي‏گردد و ايمان، حيا و عفت را از دل انسان يبرون مي‏برد و تجربه نشان داده است كه بسياري از افراد تحت تاثير آهنگ‏هاي غنا راه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فساد روي مي‏آورند. در تفسير «روح‏المعاني» سخني از سران يكي از بني‏اميه نقل مي‏كنند كه به آنها مي‏گفت: از غنابپرهيزيد كه حيا را كم مي‏كند، شهوت را مي‏افزايد، شخصيت را درهم مي‏شكند؛ و اگر مي‏بينيم كه در روايات اسلامي مكرر آمده كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي‏دهد، اشاره به همين حقيقت دارد. روح نفاق همان روح آلودگي به فساد و كناره‏گيري از تحول و پرهيزكاري است. امام صادق (ع) فرمودند: «الغنا يورث النفاق و يعقب الفقر ؛ غنا در دل روح نفاق را پرورش مي‏دهد و بدنبال خود بدبختي و فقر مي‏آورد».
ب ) غافل شدن از ياد خدا و فراموش كردن خدا نيز يكي ديگر از آثار زيان بار غنا و موسيقي است. امام صادق(ع) در تفسير آيه شريفه « واجتنبوا قول الزور »؛« از گفتار باطل و ناروا بپرهيزيد». فرمودند: مراد از قول زوردر آيه شريفه غناست. گفتار باطل و ناروا هر چيزي است كه انسان را از خدا دور مي‏كند و از راه درست منحرف مي‏كند. امام صادق (ع) فرمودند: «الغنا مجلس لاينظرالله الي اهله و هو مما قال الله عزوجل: «ومن الناس من يشتري لهوالحديث ليضل عن سبيل‏الله» ؛ مجلس غنا و خوانندگي مجلسي است كه خدا به اهل آن نمي‏نگرد و آنها را مشمول لطفش قرار نمي‏دهد. و اين مصداق همان چيزي است كه خداوند عز وجل فرموده: بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده را خريداري مي‏كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند». در اين روايت امام(ع) غنا و موسيقي را يكي از مصداق‏هاي گفتار بيهوده‏اي دانسته كه انسان‏هارا از راه خدا گمراه مي‏كند. در مورد گوش دادن به هرگونه آواز و ترانه و آهنگ وامثال اينها يك معيار كلي وجود دارد و آن اينكه اگر مناسب با مجالس لهو باشد حرام است و مشروط به تأثير يا عدم تأثير روي شنونده خاصي نيست.
صداو سيما هم موظف به پيروي از نظرات رهبري انقلاب است و چنان كه معظم له انحرافي مشاهده كند در مواقع لزوم رهنمودهاي لازم را ارائه مي‏دهند. در عين حال اين موجب اين نيست كه راه نقد پژوهشگرانه بر برنامه‏هاي راديو و تلويزيون
به كلي مسدود باشد و چنين پنداشته شود كه در برنامه‏هاي آن هيچ اشتباهي از جهت تطبيق با موازين اسلامي صورت نمي‏گيرد.

Publish modules to the "offcanvas" position.