پرسش:
چرا اثبات ارتكاب عمل زنا، بايد چهر نفر گواهى دهند؟ آيا اين سختگيرى موجب فزونى آمار زنا نمى شود؟ از اين گذشته چرا قاعده «اقرار العقلاء على انفسهم جائز; اقرار عاقلان عليه خويش رواست» در اين جا كارساز نيست و كسى كه به ارتكاب زنا اعتراف، كند تا سه بار از او
پاسخ:
با سلام و ادب
ويژگى اسلام در برخورد با گناهانى مانند زنا چنين است كه از سو كيفر اين گناهان را سنگين قرار داده است كه از تازيانه و تبعيد آغا از مى شود و در برخى موارد به اعدام مى انجامد، و از سويى ديگر راه اثبات جرم را سخت دانسته است تا آن جا كه شمار شهود لازم را براى آن را دو برابر شمار شهود لازم براى ديگر جرمها قرار داده و حتّى يك بار اقرار خود شخص گناهكار را نيز كافى ندانسته است.
هدف از وضع اين گونه قوانين پيشگيرى از ارتكاب جرم است، نه تنها اعدام و از ميان بردن گناهكاران. كسانى كه به اين گناهان آلوده اد، هر لحظه، كيفر سخت را در پيش خود مى بينند و احتمال مى دهند كه بر اثر پيش آمدى، جرمشان به اثبات رسد. ترس و وحشت آنان را فرا مى گيرد. اين ترس، بيشتر افراد را از انجام و تكرار بازمى دارد(28).
چرا اثبات ارتكاب عمل زنا، بايد چهر نفر گواهى دهند؟ آيا اين سختگيرى موجب فزونى آمار زنا نمى شود؟ از اين گذشته چرا قاعده «اقرار العقلاء على انفسهم جائز; اقرار عاقلان عليه خويش رواست» در اين جا كارساز نيست و كسى كه به ارتكاب زنا اعتراف، كند تا سه بار از او
پاسخ:
با سلام و ادب
ويژگى اسلام در برخورد با گناهانى مانند زنا چنين است كه از سو كيفر اين گناهان را سنگين قرار داده است كه از تازيانه و تبعيد آغا از مى شود و در برخى موارد به اعدام مى انجامد، و از سويى ديگر راه اثبات جرم را سخت دانسته است تا آن جا كه شمار شهود لازم را براى آن را دو برابر شمار شهود لازم براى ديگر جرمها قرار داده و حتّى يك بار اقرار خود شخص گناهكار را نيز كافى ندانسته است.
هدف از وضع اين گونه قوانين پيشگيرى از ارتكاب جرم است، نه تنها اعدام و از ميان بردن گناهكاران. كسانى كه به اين گناهان آلوده اد، هر لحظه، كيفر سخت را در پيش خود مى بينند و احتمال مى دهند كه بر اثر پيش آمدى، جرمشان به اثبات رسد. ترس و وحشت آنان را فرا مى گيرد. اين ترس، بيشتر افراد را از انجام و تكرار بازمى دارد(28).