ازدواج موفق در گرو چه چیزهایی است؟

پرسش:

دختري هستم در آستانه ازدواج، چگونه مي توانم ازدواج موفقي داشته باشم؟

پاسخ:

با سلام و ادب

در مورد مسئله ازدواج توجه به نكات زير ضروري و بايسته است:
1. به منظور دست يافتن به يك ازدواج موفق، ابتدا بايد معيارهاي همسر مناسب خود را بشناسيد و به آنها آگاهي يابيد. از اين رو قبل از هر اقدامي، بايد با توجه به سليقه شخصي و مقتضاي ايمان خود و بهره گيري از كتاب هاي مربوطه، اوصاف و ويژگي هاي يك همسر ايده ال را بنويسيد. به منظور آشنايي با ويژگي هاي همسر مناسب، لازم است حداقل از يكي از كتب زير استفاده كنيد. 1. جوانان و انتخاب همسر, نوشته آقاي مظاهري 2. انتخاب همسر, نوشته آقاي اميني 3. خانواده متعادل , نوشته آقاي شرفي .
2. در قدم بعدي , لازم است به ويژگي هاي استخراج شده ضريب و امتياز بدهيد، چرا كه يكي از ويژگي ها ايمان است و ويژگي ديگر شغل مي باشد و بي ترديد اين دو ويژگي از اهميت و امتياز يكسان برخوردار نيستند. لذا در مرحله دوم به ويژگي هاي به دست آمده ضريب بدهيد.
3. با اعلام آمادگي خواستگار، بايد وارد مرحله تحقيق شويد و از وجود ويژگي هاي مورد نظر در فرد خواستگار خود آگاه شويد كه آيا شرايط شما را واجد است يا نه؟ در اين مرحله بايد از همكاري برادران و پدر و ديگر افراد مورد اطمينان، برخوردار شويد و به تحقيق درباره فرد مورد نظر بپردازيد. دقت كنيد كه اطلاعات دقيق و صحيح به شما بدهند تا بتوانيد براساس آن اطلاعات دقيق، تصميم گيري كنيد. پس دقت در كسب اطلاعات نبايد مورد غفلت قرار گيرد. بهترين شكل آشنايي، شناخت خانواده خواستگار و اطلاع از ميزان پايبندي وي به آداب اخلاقي و احكام شريعت است .
4. بعضي از ويژگي ها و اوصاف، يك ويژگي كيفي است و كميت پذير نيست (مانند ايمان و صداقت و...) در اين گونه موارد بايد به رفتار وي مراجعه نمود و بر اساس آن قضاوت كرد. شخص با ايمان غيبت نمي كند، دروغ نمي گويد، نماز را در اول وقت مي خواند، حساب مالي دارد و... لذا از راه صحيح بايد به وجود اين اوصاف پي برد؛ نه اينكه صرفا" به گفته ديگران اعتماد كرد.
5. بعد از به دست آوردن اوصاف و ميزان برخورداري خواستگارتان از اين اوصاف , به وي امتياز بدهيد در صورتي كه از مجموعه مثلا" 100 امتياز، وي حداكثر امتياز را به دست آورد، اقدام كنيد. توجه داشته باشيد كه هرگز شخصي كه صد در صد مطابق خواسته و معيارهاي شما باشد يافت نخواهد شد. البته بعضي از اوصاف را نمي توان ناديده گرفت و احراز آنها لازم است؛ هر چند وي امتياز بالا را داشته باشد (مانند خوش اخلاقي و ايماني و صحت مزاج و عدم ابتلا به بيماري هاي ارثي و ژنتيكي).
6. در پايان به چند توصيه مهم اشاره مي كنيم:
الف. حساسيت وسواس گونه نداشته باشيد؛ بلكه دقت لازم است .
ب. در تمام مراحل زندگي _به خصوص ازدواج كه از حساسيت لازم برخوردار است_ از توكل به خداوند و استعانت از ائمه هدي(ع) غفلت نورزيد. لذا رعايت آداب شرعي نوشته شده در كتاب هاي روايي (مانند كتاب مكارم الاخلاق) ضروري است.
ج. به هنگام تحير و ترديد، از مشورت با افراد آگاه و خيرخواه و مورد اعتماد محروم نباشيد.
د. بدون جهت و به انگيزه هاي واهي و يا ويژگي هاي دنيوي و يا احتمالات بي پايه، خواستگار خود را رد نكنيد.
ه. نسبت به ازدواج نبايد حساسيت افراطي نشان داد و همان گونه كه گذشت بايد نسبت به معيارهاي اساسي پاي فشرد، ولي بر معيارهاي غير اساسي نبايد اصرار كرد؛ چه بسا آنها را بعدا" بايد خود محقق سازيد و يا بايد از آنها چشم پوشي كنيد؛ چرا كه فردي كه صد در صد مطابق خواست شما باشد، هرگز پيدا نخواهد شد و انسان ها بايد با يكديگر تفاوت داشته باشند تا بتوانند خود به كمالي ره يابند و فرزندان از هر يك از والدين _متناسب با ويژگي هاي شخصيتي او_ بهرمند شوند. از غضب يكي بترسند و از مهرباني ديگر خشنود گردند. حساسيت بيش از حد سخت آسيب مي رساند و چه بسا موجب خسته شدن شما و فراموش شدن ويژگي هاي حياتي و اساسي مي گردد.
و. حتما" از كتاب هاي معرفي شده بهره بگيريد و صفات و خصوصيات همسر ايده آل؛ همانند ايمان، هم تراز بودن در طبقه اجتماعي و سطح فرهنگي و عدم زمينه ابتلا به بيماري هاي ارثي و ژنتيكي را فراموش نكنيد تا ازدواج موجب سعادت شما و خوشبختي گردد.

مركز:

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت