تفاوت واژه "الیم" با "عظیم" در چیست؟

پرسش:

فرق واژه عظيم درآيه 7 بقره با اليم در 10 بقره چيست؟ آيا اليم که براي منافقان بکار مي رود شديدتر از عظيم است که براي کافران بکار مي رود؟ 2.فرق لا يشعرون با لايعلمون در چيست؟در آيات 12و13 بقره .

پاسخ:

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان
واژه عظيم که در سوره بقره آيه 7 براي عذاب کافران به کار رفته، معناي بزرگ وگسترده  را مي رساند، يعني عذاب درنظرگرفته شده براي کافران بسيار گسترده و فراگير و گستره  و وسيع مي باشد . اما واژه اليم که درسوره بقره آمده، معناي عذاب دردناک وسخت را مي رساند ، يعني براي منافقان عذابي سخت و دردنا ک و سوزاننده در نظر گرفته شده است. تفاوت اين دو واژه به بزرگي و وسعت وگستردگي عذاب و عدم آن است وگرنه در شدت و سختي عذاب تفاوتي ندارند.(1)
 دوجمله ( لايشعرون ) با( لايعلمون ) درترجمه هاي قرآن هر دو يک معنا شده، ولي در لغت کلمه( يشعرون) دقيق تر است و با کلمه (يعلمون) تفاوت  دارد و آن اين است که کلمه ( لايشعرون ) به فهم و درک و تيز بيني و دقت معنا شده ،يعني منافقان آن درک و فهم و تيزبيني و دقت لازم را ندارند که به افکار و اعمال خودشان بنگرند ، گرچه به ظاهر به مردم مي گويند که ما به خدا و روز قيامت ايمان داريم ،در حالي که ايمان ندارند و اين عمل را يک نوع  زرنگي و يک تاکتيک  مي دانند و با اين کار مي خواهند خدا و مؤمنان را بفريبند .
 از عدم فهم و عدم تيزبيني شان همين بس که در راه باطل اصرار و پا فشاري دارند، در حالي که اشتباه خودشان را نمي فهمند و آن درک و تيز بيني را ندارند که متوجه انحرافات خود شوند اما  (لايعلمون ) به  عدم اطلاع و عدم آگاهي معنا شده  است. (2)

1. ترجمه تفسير الميزان، ج1 ،ص 87.
2. تفسيرنمونه ،ج1،ص 96. باتلخيص .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت