چرا با وجود موقعیت اجتماعی خوبم، خواستگار ندارم؟

پرسش:

موضوع سوال من در ميان سوال ها بود و من جوابهاي آنها را مطالعه كردم و برايم مفيد بود ولي يك سوال جزئي دارم : با توجه به اينكه در دانشگاه ما پسري وجود ندارد و در اداره هم همين مشكل وجود دارد من با اينكه الان 21 سال دارم و رشته تحصيلي بسيار خوبي هم دارم و علاوه بر آن پروژه هاي در دست اجراي بسياري هم دارم با اين هم هنوز حتي يك نفر هم به خواستگاري من نيامده با اينكه تا به حال به 4 پسر بسيار علاقه مند شده بودم ولي هيچكدام به خواستگاري من نيامدند . شايد به خاطر اين باشد كه شماره چشم من زياده يا من ظاهر زيبايي ندارم .نمي دانم بايد از خود اين پسر ها پرسيد ولي افسوس كه امكان ندارد . حال سوال من اين است با توجه به كمبود پسر خوب در اين زمانه در صورتيكه پسر خوبي يافتم چكار كنم كه فقط اين علاقه يكطرفه و فقط از طرف من نباشد و بتوانم او را نسبت به خودم علاقه مند كنم ? البته لازم به توضيح است كه من دوست ندارم غرورم را جلوي اين پسرها بشكنم چون مي ترسم اونها بخواهند سوء استفاده كنند چون متأسفانه اكثر پسرها به فكر هوس هستند تا عشق و وفاداري اميدوارم جواب سؤالم را بدهيد چون من الان اعتماد به نفسم را از دست داده ام و فكر مي كنم هيچ كسي من را دوست ندارد و من ارزش زن شدن و مادر شدن ندارم و اين دوستي هاي دانشگاه هم به خاطر اين هست كه تو درسها بشون كمك كنم .

پاسخ:

با سلام و احترام و تشکر از مکاتبه ی جنابعالی

به نظر مي رسد شما بيش از حد نگران و مضطرب هستيد. سن21سالگي در جامعه كنوني خيلي هم براي ازدواج دير نيست زيرا به خاطر وجود مشكلاتي نظير اشتغال، سربازي پسرها، ادامه تحصيل و نظاير آن، سن ازدواج هم براي پسرها و هم براي دخترها بالا رفته است. هر چند به نظر ما اين پديده مطلوبي نيست ولي يك واقعيتي است كه جامعه ما با آن روبه روست و حتي برخي دختران در سنين حتي بالاتر از 30 سال ازدواج مي كنند; در نتيجه شما از حالا نبايد مأيوس باشيد.
از طرف ديگر همان طور كه از همين نامه كوتاه شما برمي آيد، شما امتيازهاي متعددي داريد (از قبيل : استعداد خوب , تحصيلات عاليه , ايمان و متانت و...) مسلما" اين امتيازها موجب مي شود كه ان شاءالله داراي همسري خوب و مناسب گرديد. اين طور نيست كه همه دختران داراي خواستگارهاي متعدد چنين و چناني باشند. خيلي از خانم هاي متأهل كه در زندگي خوشبخت هم هستند, مي گويند شوهر من اولين و آخرين خواستگار من بوده است . پس تعدد و كثرت خواستگار خيلي مهم نيست .
. به خواستگاري رفتن دخترها نيز اگر با واسطه باشد (مخصوصا" اگر آن واسطه به پسر نگويد كه دختر من را فرستاده است ) اشكال ندارد. لازم است بيشتر از اينها به خداوند اطمينان و حسن ظن و توكل داشته باشيد. مشكل ترين كارها به اراده حق تعالي حل مي گردد. اگر ما به رحمت و مهرباني خداوند اعتقاد داشته باشيم و باورمان شود كه «ان الله علي كل شيء قدير» و نيز باور كنيم كه خداوند بخيل نيست و خيرخواه بندگانش مي باشد و سختي هاي دنيا زودگذر و براي آزمايش آدميان و ساخته شدن آنان مي باشد و همواره به ياد او باشيم و...; ديگر هيچ گاه مضطرب و نگران نخواهيم شد. خداوند قول داده كه اگر اميد شما فقط به من باشد و تنها مرا بخوانيد, من دعاي شما را مستجاب مي كنم و كسي را كه به من توكل واقعي نمايد, كفايت و اداره نموده و مشكلاتش را رفع مي كنم . حال آيا واقعا" با اين پشتوانه محكم و آرام بخش جاي هيچ گونه نگراني باقي خواهد ماند؟ ضمنا" براي برآورده شدن حاجات خود بعد از نمازها به عنوان تعقيبات , آيات 54 تا 56 سوره «اعراف» «ان ربكم الله الذي .... قريب من المحسنين» را زياد بخوانيد. هم چنين نماز امام زمان(عج) براي اين منظور مجرب مي باشد كه كيفيت آن در كتاب مفاتيح الجنان ذكر شده است .
اكنون با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد نكاتي چند را متذكر مي شويم:
1- تا زماني كه كسي به خواستگاري شما نيامده است فكر و ذهن خود را از مسائلي مربوط به ازدواج، خواستگاري، ارتباط با جنس مخالف و نظاير آن خالي كنيد و بيشترين هم و غمتان درس و ادامه تحصيل باشد چرا كه اولا بهترين فرصت براي رشد و كمال و كسب مدارج علمي و عملي، همين دوران جواني و تحصيل است كه مي توانيد با عمق بخشيدن به مطالعات و فعاليت هاي علمي در زمينه رشته تحصيلي خود، به يكي از امتيازات و ارزش هايي كه مي تواند براي آينده و خوشبختي تان مؤثر واقع شود دست يابيد و ثانيا با كمتر فكر كردن در اين زمينه و از طرف ديگر توجه نمودن به تحصيل و مطالعه و پيشرفت هاي علمي، اعتماد به نفستان نيز بيشتر خواهد شد.
2- مطمئن باشيد با حفظ شؤون اخلاقي و ديني و رعايت وقار، متانت و حجاب كامل، بهتر خواهيد توانست خود را از دام خطا و لغزش حفظ كنيد. بي ترديد جوانان غيرتمند، اهل زندگي و وفا و عشق و متدين و هم شأن شما سراغ افرادي چون شما خواهند آمد و براي ازدواجي موفق از شانس بيشتري برخوردار خواهيد بود. پس در حفظ متانت و وقار خود بيشتر دقت كنيد و همان طور كه خودتان نيز به اين حقيقت دست يافته ايد پسرهايي در پي برخي روابط با جنس مخالف هستند بيشتر به فكر هوس هستند تا عشق و وفاداري. چه بسا براي دختري همچون شما كه به اين واقعيت تلخ اجتماعي رسيده است نيازي نباشد به برخي تجربه هاي تلخ دختران و جواناني كه گمان مي كردند و مي كنند مي توان با زير پا گذاشتن عفت و وقار و حجاب خود به همسري دلخواه دست يابند. زيرا قبل از تجربه شخصي داشتن، توانسته ايد از چنين تجربه تلخ ديگران به وجود اين واقعيت دسترسي پيدا كنيد. در عين حال به عنوان تأكيد جمله اي از يكي از همين جوانان را برايتان نقل مي كنيم كه مي نويسد: «اكنون پي برده ام حتي پست ترين پسرها دنبال سنگين ترين و باوقارترين دخترها مي گردند» بنابراين اگر به دنبال خوشبختي و آرامش روحي و رواني طي يك عمر زندگي مشترك با همسري مناسب و شايسته هستيد به اين نكته مهم در ابتداي زندگي توجه بيشتري داشته باشيد كه البته مطمئنيم توجه داشته و داريد.
3- در صورتي كه نياز به ازدواج به مرحله وجوب رسيده است و فرد مناسب و شايسته اي نيز توجهتان را به خود جلب كرد.
اولا در صدد گفتگوي مستقيم (چه حضوري، مكاتبه اي و تلفني) با وي نباشيد چون هم مخالف عرف و عقل و شرع است و محل لغزش و خطا و به دام هوس افتادن است و هم با پاسخ منفي وي غرورتان شكسته خواهد شد، بنابراين بهتر است از فرد واسطه اي كه حتي الامکان به او اعتماد دارید کمک بگیرید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت