به خاطر اصرارهای پدرم، از نماز خسته شده ام!

پرسش:

  سلام خسته نباشید من دختری هستم از یه خونواده مذهبی ولی بنا به اصرارهای بیش از حد پدرم یه جورایی از نماز و قواعد دینی دور افتادم ولی تا حالا هم کار خلافی انجام ندادم من از ماه رمضون شروع کردم به نماز خوندن و کارای دینی ولی برام یه ذره سخته ازتون کمک میخوام بعضی وقتا نماز یادم میره یا وقتی که میخونم اونطور که باید و شاید از ته دل نیست من دوست دارم نمازام طوری باشه که که به دل خودمم بشینه دختر بدی نیستم در مورد حجاب و اینجور چیزا هم تقریبا خوب حفظش میکنم ولی خوب به نظر من اگه نماز خوندم از ته دل و به موقع بشه کارای دیگمم بهتر میشه ازتون کمک میخوام لطف کنید خیلی ممنون میشم

پاسخ:

با عرض سلام و ارزوی توفیقات الهی .

 از این که اصرار پدر و افراد خانواده شما را از نماز و راز و نیاز با خدا دور نموده است ، متاسفیم و امیدواریم به بازیابی خویشتن و با سعی و تلاش و توفیق الهی بتوانید به سوی نماز رو آورید.

در ذیل مواردی را برای این منظور بیان می کنیم و امیدواریم که برایتان مفید باشد.

عواملي كه مي‏تواند عبادت و و زيارات را براي انسان لذت بخش كند چند چيز است:

الف) قبل از عبادت انسان خود را مستعد و مهيا سازد؛ يعني، قدري به خود تلقين كند من در صدد نيايش و نماز هستم و سعي كند افكار متفرق را از ذهنش دور كند.
ب) حتي الامكان در بهترين وقت عبادت كند؛ مثلاً، با كسالت - خستگي و خواب آلودگي - وارد نماز نشود. «لاتقربوا الصلوة و انتم كسالي».
ج) در محيط پر سر و صدا و آشوب به مناجات نايستد، بلكه محيط آرام و با فراغتي را انتخاب كند.
د) در حين زيارت مصمّم بر مراقبت باشد و اگر احياناً افكار ديگري به او هجوم آورد، همين كه متوجه شد، سعي كند خود را از دام آن افكار برهاند.
يكي از عواملي كه باعث صفاي دل و زدون حالت قساوت مي‏شود همين دعاها و نيايش‏ها و نمازهاي سازنده است. البته اگر با شرائط ويژه‏اش ادا گردد. 1ـ يعني در وقت نشاط، 2ـ با توجه كامل به خدا،
3ـ در محيطي با فراغت و دور از سر و صدا و جنجال،  4ـ گريه از خوف خدا و اهوال قيامت عامل ديگري است كه در صفاي دل مؤثر است، 5- نشست و برخاست با علماء و شخصيت‏هاي بر جسته و وزيني كه خود مظهر صفا و تقوا هستند. همچنين تلاوت قرآن با توجه به آيات الهي نيز مؤثر است، 6- و نيز عامل ديگر طلب صفاي دل از خداست. در اين زمينه بسيار به جا است كه شما نيز با امام سجاد(ع) هم نوا  گشته و مناجات شاكين را بخوانيد (مفاتيح الجنان، مناجات خمسه عشر).

انسان حالات گوناگوني دارد. در نهج‏البلاغه از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده: «ان للقلوب شهوه واقبالا و ادبارا» بنابراين قلب انسان گاه اقبال به خدا و معنويات دارد و گاه پشت مي‏كند. در اين رابطه فرموده‏اند: در هنگام اقبال دل به مستحبات و مندوبات بپردازيد و در صورت ادبار به واجبات اكتفا كنيد. البته هر قدر انسان مجاهده نفس بيشتري كند و با خدا و قرآن و اهل‏بيت(ع) انس بيشتري گرفته و دل از هواهاي نفساني تخليه كند به تدريج اقبالش بيشتر شده و به صورت ملكه راسخه در مي‏آيد. آن گاه است كه در همه حالات به ياد خدا و متوجه اوست و هيچ چيز نمي‏تواند او را از محبوب حقيقي باز دارد. اين همان حالتي است كه ازآن تعبير به «نماز دائم» شده است:
خوشا آنان كه الله يارشان بي    به حمد و قل هوالله كارشان بي
خوشا آنان كه دايم در نمازند    بهشت جاودان ماوايشان بي

براي لذت بردن از نماز و انس با آن راهكارهاي زيرا را دقيق عمل كنيد:
  1. باور كردن اهميت نماز: بايد يك مطالعه‏ي مستمري را درباره‏ي اهميت نماز پيش بگيريد و كتاب‏هاي مختلفي را كه در اين باره  نگاشته شده پيوسته مطالعه كنيد تا با تكرار اين مطالعه به اهميت نماز برسيد و از اعتقاد صرف به باور و ايمان دست يابيد. لذا كتب  زير سفارش مي‏شود: الف. «اسرار الصلوة» اثر ميرزا جواد ملكي تبريزي.
  ب. «پرواز در ملكوت يا اسرار الصلوة»، اثر امام خميني(ره). البته اگر شروع مطالعات با كتاب‏هاي آقاي محسن قرائتي در باب نماز باشد بهتر است.
  2. باور كردن عتاب تارك نماز: وعيد و عذاب‏هاي الهي درباره‏ي تارك نماز هميشه بايد مدّ نظر باشد تا انسان به خود بباوراند كه  چنين عذاب‏هايي واقعا وجود دارد كتاب‏هايي مثل «گناهان كبيره» اثر شهيد دستغيب در اين باره مفيد است.
  3. تفكر در مرگ روزي نيم ساعت، در زود گذشتن دوران زندگي خود، خاطرات تلخ و شيرين و خلاصه انتهاي عمر و ورود به  عالم قبر و قيامت و رسيدن عذاب‏هاي الهي و سرافكندگي و روسياهي و... اين فكر بايد در مكاني خلوت باشد تا دل شما متأثر گردد  و تا تحريك براي نماز و هر توشه اخروي گرديد. اگر اين تفكر اثر خود را بخشيد هفته‏اي نيم ساعت كفايت مي‏كند.
  4. گزيدن دوستانِ نماز دوست و گريز از دشمنان بي‏نماز به ظاهر دوست: اثر همنشين بر كسي پوشيده نيست.
  5. پرهيز از گناه: گناه دل انسان را سياه مي‏كند و او را نسبت به اعمال عبادي كم رغبت و گاهي بي رغبت مي‏كند.
  6. انس با محيط‏هاي معنوي: مساجد و كلاً محافل نشاط بخش معنوي، دل را به سمت عبادت و نماز مي‏كشاند. حتي شنيدن و  ديدن مثل دعاي ندبه و كميل به وسيله‏ي صدا و سيما مفيد و روح بخش هستند.
  7. استقامت و پافشاري عملي بر نماز در محيط‏هاي ملامت‏گر نماز: نماز را به هيچ قيمتي ترك نكنيد هر چند در محيط و موقعيتي  قرار گيريد كه ديگران شما را سرزنش كنند.
  8. پرهيز از نمازهاي طولاني تحميلي: نماز واجب را خلاصه بخوانيد. فقط هر وقت قلب شما به طولاني كردن نماز اقبال و تمايل  نشان داد به همان اندازه نماز را طولاني كنيد.
  9. انجام مستحبات نشاط‏آور: در بين مستحبات چه نماز، چه ذكر چه دعا آن را كه بيش از همه به شما حال خوش و لذّت روحي  مي‏بخشد، انتخاب كرده و بيشتر انجام دهيد.
  10. دعا و توسل: رغبت به نماز را هم با دعا و توسل به ائمه معصومين(ع) از خداوند تعالي بخواهيد.
  11. عزم جزم: تصميم جدي بگيريد كه هيچ گاه نماز را ترك نكنيد و اگر احيانا به خاطر عذر شرعي مثل فراموشي ترك شد حتما  قضاي آن را به جا آوريد.
  12. مطالعه احوال علما: شرح حال بزرگان را دانستن و مطالعه كردن بسيار مفيد است.
 براي آگاهي بيشتر ر.ك:
  گلشن ابرار، جمعي از پژوهشگران حوزه علميه قم
  مفاخر اسلام، آقاي علي دواني

موفق و سربلند باشید.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام
درست است که عواملی در لذت بردن از عبادات نقش سازنده یا مخرب دارند اما لزومی ندارد که انسان حتما از نماز لذت ببرد.یه عبارت دیگر اگر من از نمازم لذت نمی برک به این معنا نیست که عبادات من پذیزفته شده نیست یا اثر ندارد.آنچه که در قرآن از...

با عرض سلام
درست است که عواملی در لذت بردن از عبادات نقش سازنده یا مخرب دارند اما لزومی ندارد که انسان حتما از نماز لذت ببرد.یه عبارت دیگر اگر من از نمازم لذت نمی برک به این معنا نیست که عبادات من پذیزفته شده نیست یا اثر ندارد.آنچه که در قرآن از آن نهی شده این است که فقط با اکراه نماز نخوانید چرا که از صفات منافقین است:
إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَي الصَّلاةِ قامُوا کُسالي‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً
مسلّما منافقان با خدا فریبکاری می کنند حال آنکه خدا فریب دهنده آنهاست ( کیفر فریبشان را به خودشان بازمی گرداند ) ، و چون به نماز برخیزند با کسالت برمی خیزند با مردم ریاکاری می کنند و خدا را جز اندکی به یاد نمی آورند.
سوره نساء آیه 142
برای اطلاعات بیشتر به جلد دوم از مجموعه ادب الهی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) ص 85 مراجعه کنید.
ایشان پس ذکر مقدماتی بیان می فزمایند:نمازی که به دلت بچسبد نمازی نیست که خدا می خواهد؛این نمازی است که خودت می خواهی.
برای اینکه چه کار کنیم تا نماز بهتری بخوانیم شنیدن سلسله مباحث "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟" که توسط حاج آقا پناهیان در سال 85 در حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد توصیه می شود.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت