به خاطر حجاب مورد تمسخر واقع میشم!

پرسش:

دختری 21ساله هستم. من و خواهرم خیلی دوست داریم مسائل دینی را رعایت کنیم و جو فامیل طوریست که اگه حجاب را رعایت کنیم آدمو مسخره می کنند و می گویند بهشت و جهنم حقیقت نداره و چه جوابی به اینها بدهم؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما همراه گرامی

به چند نکته اساسی توجه کنید.

1- انسانی که اهل فکر و دانش و فهم است هیچ سخنی را بدون پشتوانه علمی و منطقی نمی زند چنان که هیچ حرف و ادعایی را بدون پشتوانه علمی و منطقی نمی پذیرد. پس هم کسانی که ادعا می کنند بهشت و جهنم وجود ندارد باید برهان و دلیل خردمندانه و عقل پسند داشته باشند و هم کسانی که ادعا می کنند وجود دارد.

2- پاسخگویی باید متناسب با سطح علمی و فکری و روحیات مخاطب باشد. برخی¬ها عقلانیت و خرد گرایی در آنان قوی است، بعضی ها به مسایل عاطفی و احساسی بیشتر تمایل دارند، بعضی ها مجذوب یافته های دانش و گفته های دانشمندانند و.. . عده ای تحصیلات عالی و برخی پایین دارند. باید برای هر گروه متناسب با روحیات و معلومات شان دلیل آورد. البته عده ای هم اهل هوی و هوس و دنبال خوشگذرانی و شهوت رانی هستند. از این رو هر عقیده و فکری که مانع هوسرانی آنان شود یا آن را محدود کند، با آن مخالفت می کنند و منکر آن می شوند. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «بل يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ؛(1) آری انسان ( وقتی ) می خواهد همه کارهای خود را از روی هوی و هوس و فسق و فجور انجام دهد، می پرسد، قیامت کی خواهد آمد؟».

یا قیامت و بهشت و جهنمی وجود ندارد. این ها الکی و.. . است. وقت گذاشتن، هدر دادن عمر شریف است. قرآن کریم می فرماید: «فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُون؛ (2) پس بگذار آن ها در ضلالت و گمراهی شان بغلطتند و یاوه گویی های خود را بکنند ( چون نصیحت و استدلال برای آن ها بی فایده است ) تا آن که با روزی که وعده داده شده ( قیامت ) روبرو شوند».

3- افرادی که شما را مسخره می کنند، اگر اهل هوس و خوشگذرانی هستند، تکلیف شما این است هیچ ارزش و اعتباری برای حرف های آنان قائل نشوید و همان گونه که قرآن می فرماید: با آن ها رفت و آمد و نشست و برخاست و رابطه نداشته باشید. (3)

و بدان که انسان¬های پاک و پاکدامن، خردمندان پرهیزگار، پیامبران و امامان و پیروان راستین آن ها همیشه مورد تمسخر هوسگرایان و دنیا گرایان دور از عقل و دین قرار داشتند. آیا حضرت مریم و زهرا و خدیجه کبری و زینب کبری (س) مورد ملامت و سرزنش قرار نگرفتند؟ آیا پیامبر اسلام و سایر انبیا را دیوانه، عقب مانده، افسانه سرا و دروغگو و مانند آن نسبت ندادند؟ در حالی کسی جز همان گوینده ها شایسته این القاب نبودند.

ولی اگر مسخره کردن شان به خاطر بی اطلاعی و نا آگاهی آن ها است، باید به تناسب روحیات و سطح فکر و معلومات شان و با ادبیات احترام آمیز و دلسوزانه با آن ها گفتگو کرد، کتاب به آنان معرفی کرد، تا مطالعه کنند و حقیقت را بفهمند.

برای تقویت ایمان عوامل بسیاری مؤثر است. مهم ترین آن عبارتند از:
1- بالا بردن سطح آگاهی و شناخت نسبت به خدا و معاد و بهشت و جهنم
2- ترک گناه و عمل به واجبات
3- پایبندی به نماز اول وقت.

1. قیامت ( 75)، آیه 5.
2. معارج ( 70)، آیه 42.
3. نساء، ( 4 )، آیه 140.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت