علت عدم اقبال جوانان به مسائل مذهبی؟

پرسش:

چرا جوانان امروزي اكثراَ به ائمه و سفارشات آنها توجهي نمي كنند ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

البته اين طور نيست كه اكثر جوانان توجهي به ائمه نداشته باشند.شركت گسترده جوانان در هيئت هاي مذهبي در ماه محرم و عزاداري پر شور آنان گوياي عشق و علاقه شان به ائمه است.اما بعضي از افراد به دليل عدم شناخت ائمه ارتباط زيادي با امامان ندارند.

هرگونه ارتباط قلبي بر معرفت و شناخت استوار است. اگر عشقي با يك آشنايي و ديدار زودگذر حاصل شود احتمال فروپاشي اش زياد است. چنانچه با ملاقات نكردن طرف مقابل يا ديدن يك حالت و يا يك حركت ناپسند از وي، علاقه بر مي گردد و احيانا به تنفر تبديل مي شود. ولي محبتي كه بين دو دوست قديمي يا دو همسر پس از مدت زماني ايجاد مي شود، چون براساس معرفت و شناخت روحيات اخلاقي و ويژگي هاي شخصي دو طرف است به راحتي گسسته نمي گردد.

علاقه و محبت قلبي به امامان(ع) اگر پس از معرفت مقام و جايگاه والاي آنها حاصل گردد، هرگز زايل نمي گردد و هر لحظه فزوني مي يابد و انسان را به رستگاري و همنشيني با ائمه اطهار(ع) در دنيا و آخرت مي رساند.

نخستين گام در راه پيوند و ارتباط با اين بزرگان، شناخت جايگاه آنان در نظام هستي است. زيارت جامعه كبيره كه از امام هادي(ع) روايت شده از بهترين منابع و متون امام شناسي است.

در فرازهايي از اين زيارت آمده است: « پس هر كس از شما روي بگرداند از دين خارج شد و هر كسي با شما همراه باشد به مقصد رسيد و حق همراه شما و در شما و از شما و به سوي شما است. بازگشت خلق به سوي شما و حساب آن بر عهده شماست. هر كس شما را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و دشمن شما دشمن خدا است. هر كس به سوي شما آمد نجات يافت و هر كس روي گردانيد هلاك گرديد. خوشبخت كسي كه با شما دوستي و نگون بخت كسي كه با شما دشمني ورزيد. هر كس پيرو شما شد بهشت جايگاه او و هر كس با شما مخالفت كرد دوزخ منزلگاه او است. هر كس شما را انكار كردكافر و هر كس با شما جنگيد مشرك است. سخن شما نور و امرتان رشد و موجب تعالي و سفارش شما تقوا و كارتان خير و عادت شما احسان و روش شما كرم است. هر كس آهنگ خدا كند از شما شروع مي كند و هر كس متوجه او باشد شما را قصد مي كند. آقايان و سادات من! ثنا و وصف و مدح شما از عهده من بر نمي آيد. به بركت شما است كه قطرات باران فرو مي ريزد و به جهت شما غصه ها برطرف مي گردد و مشكلات و خطرات زايل مي شود».

براي ايجاد رابطه با اولياي الهي و امامان معصوم(ع) توصيه هاي زير مفيد است:

1- ايجاد معرفت و شناخت از طريق مطالعه تاريخ زندگي معصومان(ع) و سخنان حكمت آميز، ادعيه و زيارات و روايات مرتبط با فضايل و مناقب آنان.

2- توسل و توجه به بارگاه قدس امامان(ع) در زمان ها و مكان هاي خاص و شادماني در ايام ولادت آنان و غمناك شدن در ايام شهادتشان.

3- ايجاد سنخيت با آنها از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال.

4- انجام كارهايي كه خوش آيند آنها است و دوري از كارهايي كه مورد علاقه و سليقه آنان نيست.

5- هديه و سوغات دادن به آنها به وسيله صلوات فرستادن و هديه ثواب برخي اعمال مستحبي مثل قرآن خواندن و نماز مستحبي به روح پاك آنها.

6- رفتن به زيارت آنها و زيارت فرزندان آنها (امامزادگان پاك و مطهر).

7- دوست داشتن دوستان آنان و دشمني با دشمنان آنان.

8- رفع موانع موجود بين خود و معرفت و محبت آنها؛ يعني رفع و يا كم كردن علايق و وابستگي هاي مادي و دنيوي.

اما احساس دوري از آنها در واقع به خاطر سنخيت نداشتن با آنها و ارتباط كم با آنان و انجام اعمالي است كه مورد خشنودي آنها نمي باشد وگرنه آنها در همه جا حاضرند و از ما فاصله اي ندارند و اين ما هستيم كه با اعمال ناشايست و دوري از سيره و روش و اخلاق آنان، احساس دوري و فاصله مي كنيم.

كتاب هاي زير در اين زمينه سودمند  مي باشند:

1- منتهي الامال، شيخ عباس قمي

2- امام شناسي، علامه طهراني

3- سيره پيشوايان، علي اكبر بابايي

4- فرازهاي برجسته از سيره امامان، محمد محمدي اشتهاردي

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت