آيا پیامبر(ص) قبل از حضرت آدم(ع) آفريده شده بود؟


پرسش  :
 آيا حقيقت دارد كه حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) سال ها پيش از خلقت حضرت آدم(عليه السلام) آفريده شده است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 بر اساس روايات اسلامى، نور وجود رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) نخستين آفريده خدا و اوّلين فيضى است كه از خداوند نشأت گرفته است. روايات اين موضوع، بسيار فراوان است كه در اين جا تنها به ذكر تعدادى از آنها بسنده مى شود:
1. رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم): اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ نُورى؛ اولين چيزى كه خدا آفريد نور من بود.[1]
2. اميرمؤمنان على(عليه السلام): كانَ اللهُ وَ لا شَىْءَ مَعَهُ، فَاَوَّلُ ما خَلَقَ نُورُ حبيبهِ مُحَمَّد؛ خدا بود و هيچ چيز با او نبود، پس اولين چيزى كه آفريد نور محبوبش محمّد بود.[2]
3. رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم): اِنَّ اللهَ خَلَقَنى وَ خَلَقَ عَليَّاً وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الحُسَينَ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَ اللهُ تَعالى آدَمَ حَين لا سَماءَ مَبْنيةً وَ لا اَرْضَ مَدْحَيّةً وَ لا ظُلْمَةً وَ لانُورَ وَ لا شَمْسَ و لاقَمَرَ وَ لاجَنَّةً و لانارَ؛ خدا من را آفريد و على و فاطمه و حسن و حسين را آفريد پيش از آن كه آدم را بيافريند آن گاه كه نه آسمان بنا شده اى بود و نه زمين گسترش يافته اى و نه تاريكى و نه نورى و نه خورشيدى و نه ماهى و نه بهشتى و نه آتشى.[3]
4. امام سجاد(عليه السلام): اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلياً وَ اَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَاقامَهُمْ اَشْباحاً فى ضياء نُورِهِ يَعْبُدُونَهُ قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ يُسَبِّحُونَ اللّهَ عَزّوجَّل وَ يُقدِّسُونَهُ وَ هُمُ الاْئِمَةُ مِنْ وُلْدِ رَسُولِ اللهِ؛ خداى عزّوجّل محمّد و على و يازده امام را از نور عظمتش آفريد و آنان را در درخشش نورش به صورت شبح قرار داد. آنان
قبل از آفرينش ديگر مخلوقات خدا را مى پرستيدند و تسبيح مى كردند و تقديس مى كردند و آنان همان امامان هدايتگر از خاندان رسول خدايند.[4]
5. امام صادق (عليه السلام): اِنَّ اللهَّ تَبارَكَ وَ تَعالى خَلَقَ اَرْبَعَةَ عَشَرَ نُوراً قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ اَرْبَعَةِ عَشَرِ اَلْفِ عام فَهِىَ اَرْواحُنا؛ خداى تبارك و تعالى چهار هزار سال قبل از آفرينش مخلوقات، چهارده نور آفريد كه همان روح ما است.[5]
در اين موضوع ، روايات آن قدر فراوان است كه جاى هيچ گونه ترديدى در اصل آفرينش نورى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و بقيه اهل بيت(عليهم السلام) باقى نمى ماند. آية الله شيخ جواد كربلايى مجموعه اى از اين روايات را در كتاب الانوار المعامله فى شرح زيارة الجامعة نقل كرده و به توضيح آن پرداخته است.

[1]. تفسير ملاصدرا، ج 3، ص 353؛ عوالى اللئالى، ج 4، ص 99؛ بحارالانوار، علاّمه مجلسى، ج 1، ص 97، دارالكتب الاسلاميه.
[2]. بحارالانوار، علاّمه مجلسى، ج 15، ص 27، دارالكتب الاسلاميه؛ تفسير الصراط المستقيم، ج 4، ص 490.
[3]. بحارالانوار، علاّمه مجلسى، ج 15، ص 10، دارالكتب الاسلامية؛ تفسير كنز الدقائق، ج 2، ص 465؛ تفسير البرهان، ج 2، ص 126.
[4]. تفسير القرآن الكريم (ابوحمزه ثمالى) ص 80؛ بحارالانوار، علاّمه مجلسى، ج 25، ص 15، دارالكتب الاسلامية.
[5]. صدوق، كمال الدين، ص 335.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت