پرسش:
با سلام آیا اینكه ميگويند در روز عاشورا آسمان كربلا سرخ رنگ ميشود و از چاههاي كربلا خون ميجوشد صحیح است يا خير؟
پاسخ:
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم
نسبت دادن گریه به آسمان ریشه قرآنی دارد آنجا که می فرماید: « فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرينَ» (29 دخان) لکن باید دانست معنای گریۀ آسمان چیست. برخی روایات بر این تصریح کرده اند که آسمان چهل روز بر امام حسین گریه کرد همانطوریکه بر شهادت حضرت یحیی علیه السلام گریه کرد. در تفسیر قمی آمده مردی که دشمن خدا و رسولش بود بر امیرالمومنین علیه السلام گذشت آنحضرت آیه شریفه را تلاوت فرمود« فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرينَ» ، سپس امام حسین از آنجا عبور کردند، امیر المومنین فرمودند اما بر او زمین و آسمان می گرید.
عن الحسين بن ثوير، ويونس بن ظبيان، وأبي سلمة السرّاج، والمفضّل بن عمر، كلّهم قالوا: «سمعنا أبا عبداللّه يقول: إنّ أبا عبداللّه الحسين بن عليّ عليهما السلام لمّا مضى بكت عليه السماوات السبع والأرضون السبع، ومافيهنّ وما بينهنّ، ومن ينقلب عليهنّ، والجنّة والنّار، وما خلق ربّنا، وما يُرى وما لايُرى».
عن زرارة قال: «قال أبوعبداللّه عليه السلام: يا زرارة، إنّ السماء بكت على الحسين أربعين صباحاً بالدم ...»
گریه آسمان چگونه بود ؟
عن السدّي أنه قال: «لمّا قُتل الحسين بن علي عليهما السلام بكت السماء، وبكاؤها حمرتها».
هنگامی که امام حسین علیه السلام شهید شد آسمان بر او گریست و گریه او سرخی اش بود.
روى ابن قولويه (ره) بسنده عن عبداللّه بن هلال قال: «سمعت- أبا عبداللّه عليه السلام يقول: «إنّ السماء بكت على الحسين بن عليّ، ويحيى بن زكريا، ولم تبك على أحدٍ غيرهما». قلت: وما بكاؤها؟ قال: مكثت أربعين يوماً تطلع الشمس بحمرة وتغرب بحمرة! قلت: فذاك بكاؤها؟ قال: نعم.»
ازعبد اللَّه بن هلال نقل شده كه وى گفت: شنيدم حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام مىفرمودند: آسمان بر حضرت حسين بن على و يحيى بن زكريّا عليهما السّلام گريست و بر احدى غير اين دو گريه نكرد.عرض كردم: گريه آسمان چيست و چگونه بوده؟ حضرت فرمودند:چهل روز آسمان درنگ و توقّف نمود، خورشيد با رنگى قرمز طلوع نموده و با رنگى سرخ غروب مىكرد. عرضه داشتيم: اين گريه آسمان بود؟حضرت فرمودند: بلى.
اما سرخ شدن آسمان کربلا درعاشورا یا جوشیدن خون از چاهها در عصر ما امری است که به راحتی قابل تحقیق است ولی کسی تا کنون چنین ادعاییی نکرده است و دلیلی بر اثبات آن نداریم .
منابع : کامل الزیارات ص 286 ؛ مناقب ج 4ص54 ؛ تفسیر قمی ج2 ص291 ؛ بحار الانوار ج 14 ص 167 ؛ مع الرکب الحسینی ج5 ص