چرا خداواند اجازه پیشرفت در مادیات به انسان می دهد؟

پرسش:

چرا خداوند از زمان آفرينش انسان به او اجازه داد تا همين طور پيشرفت کند تا به امروز برسد در حالي که اگر او اين همه پيشرفت نمي کرد و اين امکانات امروزي را نداشت و ارتباطات او اين قدر گسترده نمي شد (مانند ايجاد اينترنت) او کمتر به اين دنيا و زرق و برق آن وابسته مي شد و کمتر زمينه انحراف پيدا مي کرد؟

پاسخ: 

باسلام و عرض ادب و احترام 

 تفاوت انسان با تمام موجودات در این است که تکامل او اختیاری بوده و در سایه سعی و تلاش او حاصل می شود و یکی از عناصر پیشرفت انسان ها و تکامل او ، تکامل در علم و دانش است.
اگر به زندگی موجودات دیگر ، حیواناتی مانند زنبور عسل یا مورچگان نگاه کنیم ، متوجه می شویم که زندگی او در هزاران سال قبل با امروز تفاوتی نکرده است . هم چنین موجودااتی مانند فرشتگان از زمانی که به وجود آمدند تا زمانی که زنده هستند ، جز عبادت و تقدیس خداوند ندارند . اما خداوند اراده فرمود و جهان هستی این اقتضا را داشت تا موجودی آفریده شود تکامل او اختیاری و نه جبری و با سعی و تلاش او حاصل شود و از آنجا که خداوند فیضش نامحدود است ، به چنین موجودی لباس وجود پوشاند و از کتم عدم پای به صحرای وجود نهاد .
این موجود آن قدر دارای عظمت است که خداوند به فرشتگان پاک دستور سجده به او می دهد و سخن از تبارک الله احسن الخالقین می رود که چنین موجود با عظمتی آفرید و تاج کرامت به او بخشید و فرمود: لقد کرمنا بنی آدم و...
همه این عظمت در همان عنصر اختیار و انتخاب قرار دارد. انتخاب راه پاکی و درستی در میان همه ناپاکی ها و هر چه انتخاب سخت تر باشد ، تکامل این موجود و انتخاب درستی ها و پاکی ها ارزشمند تر است.
پس اگر انسان حق انتخاب درستی و پاکی در میان ناپاکی ها نداشت و راههای گناه به روی او بسته بود ، حد اکثر چیزی مانند همان فرشتگان بود و موجودی جدای از آن نبود ، در حالی که خداوند اراده فرمود که موجود دیگری با صفات عالی تر و برتر آفریده شود و در سایه انتخاب به کمال عالی دست یابد و در عیمن حال راه گناه هم برای او باز باشد تا انتخاب او را ارزشمند تر و بلند تر سازد و به مقامی دست یابد که حتی فرشتگان را بدان راه نیست.
بنابراین پیشرفت انسان ها یکی از دلایل تکامل انسان ها است و علم و دانش نشان ارزشمندی و تکامل انسان ها است ؛ بنابراین علم و دانش و پیشرفت به ذات خود ارزشمند است ، اما این که انسان چگونه استفاده کند ، مسئله ای دیگر است . همان گونه که می توان از این ابزار استفاده مطلوب و مثبت داشت ( مانند همین که می توانید از راه دور با پاسخگویان دینی ارتباط داشته باشید و مسائل و پرسش های خود را از آنها بپرسید که نمونه بسیار کوچکی از استفاده مثبت است) ، استفاده منفی نیز می توان از آن داشت و همین حق انتخاب است که به انسان ارزش می دهد . اگر قرار باشد که راه گناه باز نباشد یا ابزارهای ان در دسترس نباشد ، کار انسان های مومن و خدا ترس آن ارزش را نداشت.
در عین حال که هر چه ابزار های گناه بیشتر باشد و انتخاب درستی و پاکی ها صورت گیرد ، ارزش تکاملی آن نیز بیشتر است.
حال می توان به راحتی در پاسخ گفت : اگر خداوند کاری بر خلاف این می کرد جای پرسش داشت، ولی حالا که افراد را آزاد گذاشته تا با استعداد خدادادی به پیشرفت های بشری نائل بشوند جای گلایهو پرسش وجو ندارد ؛ زیرا تمام امکانات امروزی به دو صورت صحیح و ناصحیح می شود از آن استفاده کرد و انسان باید در دو راهی قرار بگیرد تا معلوم شود که کدام یک از این دو راه انتخاب کند وگر نه ارزش این نیست که هیچ یک از زرق و برق های دنیوی و عوامل وابستگی نباشد و فرد وابسته به دنیا نباشد.
( جهت آگاهی بیشتر این موضوع ، توصیه می کنیم که کتاب انسان کامل استاد مطهری را مطالعه فرمایید)
بنابراین انسان ها درزندگي خود در حال گذراندن آزمونهاي متفاوت هستند، و در دوره گذار به سر مي‏برند و اين آزمونها هميشگي، دائمي و فراگير مي‏باشند هنگامي كه چشم انسان در معرض نگاه حرام است آزمايشي است الهي و زماني كه در معرض مال حرامي است، آزموني را پيش رو دارد و زماني كه در مقابل امر و نهي الهي است باز هم آزمون برقرار است و هم چنين در مقابل دوست، مردم جامعه، افراد خانواده، همسر و... كه يا سربلند بيرون مي‏آيد و يا اينكه سر بزير و سرافكنده. از لحظه‏اي كه تكليف متوجه انسان است تا زماني كه مرگ انسان را فرا مي‏گيرد چنين است و صرف گفتن شهادتين و ايمان آوردن كافي نيست كه انسان دين دار واقعي باشد و بايد ايمان از مرحله لسان به اعماق جان رسوخ نمايد و در تمام اعضا و جوارح نمایان شود.
بنابراین اینترنت و ماهواره نیز از این مقوله استثنا نیست وباید انسان مواظب باشد که فریب وسوسه شیطان را نخورد و از آن استفاده صحیح را ببرد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت