اگه خدا همه چیز رو میدونه پس اعمال ما از روی جبره!!!

 

پرسش:
یحیی: سلام مگه خداوند همه چیز را نمیداند؟ حتی آینده را و اگر از خداوند بپرسیم که مثلا آیا بنده در بهشت می روم یا نه ، مگر نمی داند؟ خب پس دیگر این وسط ما چکاره هستیم؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
در جواب خدمت شما بزرگوار باید عرض کنم که بله خداوند بر همه كارهاي بندگان آگاه است حتي قبل از آنكه آن كار وجود خارجي پيدا كند و انسان در فكر آن باشد باز خدا آنرا مي‏داند.

 «يلعم خائنْ الاعين وما تخفي الصّدور»{1}  خدا حركت خيانت ‏آميز ديدگانرا و آنچه در سينه‏ ها نهان است مي‏داند.

 اين مطلب صحيح است ولكن اينكه پس كارهاي خوب و بد به دست ما نيست صحيح نيست چون آگاهي و علم خدا نسبت به كارهاي جزئي و كلي ما منافاتي با اراده و اختيار ما ندارد اعمال خوب و بد ما به اراده خود ما انجام مي‏ گيرد و خدا هم همانطور آنها را از پيش مي‏داند يعني آگاه است كه ما در دنيا مي ‏آييم و به اختيار و اراده خود كارهاي خوب يا بد را انجام مي‏دهيم بديهي است كه اين علم و آگاهي به هيچ وجه اراده و اختيار را از ما نمي‏گيرد.

 انسان وقتي در برابر عمل و كاري قرار مي‏ گيرد خودش را فاعل مختار و با اراده مي‏بيند يعني هم مي‏تواند انجام دهد و هم مي‏تواند ترك كند و همچنين اراده ‏ايكه در خود احساس مي‏كنيم دليل روشني است كه افعال ما منسوب به خود ماست.

 بنابراين، علم خدا از ما سلب اراده نمي‏كند و ما را به صورت جمادي كه فاقد اراده است در نمي‏ آورد پس هر چه بر سر ما مي‏ آيد، از خود ماست.

 [1].سوره غافر، آيه 19.

 

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

جبر و اختیار
نه اندیشۀ آدمی از خودش می باشد زیرا اگر از خودش می بود بر مبدأ و معادش اشراف
داشت حال آنکه بر جریان نقدش ھم اشراف ندارد . نه عمل آدمی از خودش می باشد اگر می بود
بر آن اراده می یافت و عاقبتش را نیز معین می کرد . نه احساس آدمی از...

جبر و اختیار
نه اندیشۀ آدمی از خودش می باشد زیرا اگر از خودش می بود بر مبدأ و معادش اشراف
داشت حال آنکه بر جریان نقدش ھم اشراف ندارد . نه عمل آدمی از خودش می باشد اگر می بود
بر آن اراده می یافت و عاقبتش را نیز معین می کرد . نه احساس آدمی از خودش می باشد اگر
می بود او را دچار سرگیجه و پریشانی نمی کرد و کنترلش می نمود. نه عمر آدمی از خودش
می باشد و نه بدن او . اگر می بود ازدستش نمی رفت . پس از چه رو آدمی مسئول خویش است ؟
----------------------
بھرحال این مسئولیت از چه روست و چرا اصلاً عقلانی و منصفانه بنظر نمی رسد و آدمی
ھیچگونه ھم از زیر بارش نمی تواند شانه خالی کند حتّی با رجوع به مواد مخدر ھم قادر
به اینکار نیست.

از کتاب " حق و باطل استاد علی اکبر خانجانی ص 19
دانلود از وبلاگ عرفان زندگی
http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/hagho%20batel.zip

جبر و اختیار- خلقت دوباره
حالا باید این را بفهمیم که این چگونه است ، اگر اینچنین است ، تمام اراده انسان
که از خداست، میفرماید اراده نمی کنید الا اینکه خدا اراده می کند، تمام اعمال

را هم خدا خلق می کند ، پس انسان چیست؟ این وسط انسانیت ،آدمیت ،مسئولیت،
اینها پس از کجای این داستان در می آید؟ اگر اینطور است پس انسان برای چه مسئول

اعمال خودش است؟ مگر گفته نمی شود که شما جزا داده نمی شوید الا بواسطه
اعمالتان ، اگر خدا خودش عمل میکند پس جزا چرا به انسان داده می شود؟

چه ربطی دارد به انسان ؟ اصلاً برای چه باید مسئول باشد؟ فهم این نکته به مثابه
فهم کل دین است، کل امر معاد است ، کل امر عدالت است ، کل امر مسئولیت

انسان است. خدا کاری می کند ،انسان باید مسئول کار خدا باشد ؟ برای چه؟
در حقیقت فهم این نکته به مفهوم فهم راز خلقت ، راز دین ،راز اخلاق ، راز

مسئولیت ، راز معاد ، راز حساب و کتاب ، راز بهشت و جهنم و همه این معارف
دینی است. چرا؟ چون تضاد بزرگی است . آیا انسان باید مسئول اعمال خدا باشد؟

انسان بایستی ...
از کتاب " اسماء الهی " استاد علی اکبر خانجانی - از ص 24 به بعد
دانلود از وبلاگ عرفان زندگی : http://erfan-zendegi.blogfa.com/
http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/asmaeielahi.zip

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت